Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Treball de Final de Màster

Codi: 45539 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge TFE 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sonia Darbra Marges
Correu electrònic:
sonia.darbra@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits 


Objectius

L' objectiu principal és enfrontar l' estudiant amb problemàtiques actuals amb les metodologies adequades a la disciplina


Resultats d'aprenentatge

  1. CA31 (Competència) Dissenyar un pla de recerca o d'intervenció en trastorns de la comunicació i del llenguatge adequat als objectius del treball de final de màster.
  2. CA32 (Competència) Dissenyar revisions sistemàtiques i d'abast per sintetitzar la millor evidència científica disponible.
  3. CA33 (Competència) Dissenyar presentacions de la metodologia, els resultats i les conclusions del treball de final de màster adequades per a públics especialitzats i no especialitzats.
  4. CA34 (Competència) Interpretar críticament els resultats dels instruments i les tècniques d'avaluació i d'exploració més rellevants per a la presa de decisions en la intervenció logopèdica.
  5. KA19 (Coneixement) Identificar limitacions i biaixos de les teories en el context dels trastorns de la comunicació i del llenguatge objecte del treball de final de màster.
  6. SA32 (Habilitat) Diferenciar els resultats obtinguts de l'aplicació dels instruments i les tècniques d'avaluació logopèdica i analitzar la necessitat de dur a terme exploracions addicionals o complementàries.
  7. SA33 (Habilitat) Redactar l'informe del treball de final de màster d'acord amb els estàndards científics.
  8. SA34 (Habilitat) Utilitzar fonts documentals per identificar i seleccionar les publicacions científiques rellevants per als objectius del treball de final de màster.

Continguts

Els temes sobre els quals pot ser el TFM són múltiples, però el contingut del treball a desenvolupar s'ha d'acordar amb el tutor. Els possibles formats de TFM poden ser:

 

-Resolució de casos que requereixen una actuació professional en l'àrea de l'avaluació i/o de la intervenció. 

-Treballs de investigació empírica proposats per l'estudiant o relacionats amb les línies de treball oferides pel professorat del màster.

-Treballs de investigació teòrica  proposats per l'estudiant o relacionats amb les línies de treball oferides pel professorat del màster.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Sessions de tutoria 10 0,4 CA31, CA32, CA33, CA34
Tipus: Autònomes      
Analisi critica dels resultats obtinguts 50 2 CA34, SA32
Cerca evidencies cientifiques 35 1,4 CA32, SA34
Diseny y realització del projecte 120 4,8 CA31, CA32, CA33, CA34
Elaboracio del material per la presentacio oral 6 0,24 CA33
Elaboracio memoria escrita 30 1,2 CA31, CA32, CA33, CA34, SA33
Lectura critica de evidencies científiques 49 1,96 CA34, KA19, SA34

 Es basa en la metodologia d'aprenentatge per indagació, que potencia el treball d'habilitats requerides per a un treballador en un món canviant, és un treball de recerca en què es planteja un tema sobre el qual cal realitzar una recerca per arribar a una conclusió.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 Evidencia escrita projecte 10 0 0 CA31, KA19, SA34
EV2 Desenvolupament del TFM 20 0 0 CA31, CA34, KA19, SA32
EV3 Informe Final 50 0 0 CA31, CA32, CA33, CA34, KA19, SA32, SA33, SA34
EV4 Presentació oral i defensa 20 0 0 CA31, CA32, CA34

  1.  

    L'avaluació del TFM es realitza a partir de diferents resultats d'aprenentatge:

    Evidencia 1: Evidència escrita projecte (contribueix amb el 10 % a la qualificació final). 

    Evidencia 2: Desenvolupament del TFM  (contribueix amb el 20 % a la qualificació final).   

    Evidencia 3: Evidencia escrita Informe final   (contribueix amb el 50 % a la qualificació final). 

    Evidencia 4: Presentació i defensa del TFM   (contribueix amb el 20 % a la qualificació final).

    La presentació i defensa  (EV4) es realitza davant d'un tribunal. 

     

    Per a poder ser avaluat de la EV4, l'estudiantat  ha de tenir una nota igual o superior a 5 sobre 10 en les evidències 1, 2 i 3. En cas contrari,  la nota numèrica màxima en l'expedient serà 4,5. 

     

    Par a aprovar l'assignatura serà imprescindible haver superat cada una de les evidències amb una nota igual o superior a 5. En aquells casos que s'hagin superat  les evidencia 1 i 2, però que no s'hagi presentat l'evidència 3, es considerarà l'estudiant com a “no avaluable”.

     

     


Bibliografia

 

Cada tutor indicarà aquella bibliografia que consideri escaient.

 

BIBLIOGRAFIA GENERAL DEL TFM

American Psychological Association. (2020). Publication Manual of the American Psychological Association : The Official Guide to APA Style (7th ed.). American Psychological Association.

Argumenta http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/ (ver exposición oral)

Bizcarrondo, G. (2010). Escribir y editar: guía práctica para la redacción y edición de textos. Bilbao: Universidad de Deusto.

Castelló, M. (Coord.) (2007). Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Conocimientos y estrategias. Barcelona: Graó.

Castelló, M., Pardo, M. i Fuentealba, M.O. (2011). Ensenyar a escriure textos acadèmics a la Universitat: el guiatge i la revisió col·laborativa del projecte de recerca en estudis de psicologia. Aloma, núm. 29, p. 131-152.

García, A. (2008). Publicación y lectura crítica de artículos científicos. Barcelona: Signo.

García, M.P. i Martínez, P. (Eds.). (2012). Guía práctica para la realización de trabajos fin de grado y trabajos fin de máster. Múrcia: Universidad de Murcia.

Muñoz-Alonso López, Gemma. (2011) Estructura, metodología y escritura del trabajo de fin de máster.

Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Biblioteques. (2021)  Citacions bibliogràfiques segons el model de l'American Psychological Association. (Eines per a la recerca) <https://ddd.uab.cat/record/113512> 


Programari

N/A


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura