Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Humanitats i Patrimoni Digitals | TFE | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El/la estudiant haurà d'haver superat tots els mòduls previs abans de la presentació del treball de fi
de màster. Igualment, haurà d'haver finalitzat i superat les pràctiques professionals curriculars.
El Treball de Fi de Màster (TFM) és una assignatura obligatòria per a tots els estudis de Màster de la
Facultat de Filosofia i Lletres, que comporta l'elaboració d'un treball original de recerca dirigit per
un tutor/a. El/la estudiant ha de demostrar que ha aconseguit les competències fonamentals del Màster
on s'inscriu aquest treball. Per a això presentarà un treball monogràfic, teòric o pràctic, o un projecte
digital complet (objecte digital acabat, desenvolupament d'una aplicació o utilitat de caràcter humanístic) que
pot estar basat en les pràctiques professionals obligatòries, proposat pel professorat del Màster i
relacionat amb activitats de recerca, o a proposta de l'alumnat i validat per la comissió de
docència de la titulació. En aquest treball, l'alumnat haurà d'aplicar diferents tecnologies de digitalització
2D i 3D, gestió i processament de dades (textos, sons, imatges, vídeo), edició digital, interacció
persona-ordenador, així com ús, creació i manipulació de realitats esteses (virtuals, augmentades,
mixtes). S'ha de tenir en compte, no sols la tecnologia informàtica a emprar i la temàtica concreta històrica,
humanística, artística o cultural, sinó també aspectes com ara el tipus concret de públic al qual va
dirigit, les exigències que planteja la legislació que protegeix els elements patrimonials a emprar, les
metodologies didàctiques i estratègies d'ensenyament i aprenentatge, així com les possibilitats reals d'implementació
pràctica.
Continguts i tutorització del treball: L'alumnat tindrà la possibilitat de triar alguna de les temàtiques
que s'hagin treballat en els diferents mòduls docents del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals.
En principi, tot el professorat de la Titulació estarà implicat en l'assignatura. No hi haurà un únic professor
per a dirigir els treballs, sinó que els i les estudiants podran triar el seu tutor/a d'entre tots els professors/as
que realitzin la docència i acceptin la supervisió del treball, en funció de la línia substantiva o especialitat.
3
que realitzin la docència i acceptin la supervisió del treball, en funció de la línia substantiva o especialitat.
El coordinador/a de l'assignatura de TFM garantirà a cada estudiant matriculat/a la seva corresponent
tutorització. Quan el tema el requereixi i així ho suggereixi la coordinació de la titulació, es posaran en marxa
estratègies de co-tutoria. En aquests casos es nomenarà un/una responsable principal i es designarà un altre/a
tutor/a en labors d'assessoria. Qualsevol canvi en la temàtica o el tutor/a assignat hauran de ser
autoritzats, dins dels límits establerts, per la coordinació de la titulació i la Comissió docent del Màster.
Tipologies de treballs a presentar: Es parteix del supòsit que la majoria dels treballs del Màster de
Patrimoni Digital i Humanitats tindran un marcat caràcter pràctic i tècnic, però també es permetran
treballs més teòrics de caràcter reflexiu sobre aspectes de l'aplicació de la tecnologia:
Treballs d'aplicació de la tecnologia a les humanitats, vinculats a la realització de Pràctiques
Professionals en una institució o grup derecerca concret, i per a la realització de la qual han d'haver
estat autoritzats expressament per aquest grup. Es tracta de treballs en els quals es presentarà
un problema real a resoldre amb una aplicació informàtica.
Treballs que impliquin la creació del prototip d'un futur projecte digital innovador. Es tracta de
treballs dissenyats pel propi alumnat per a resoldre problemes concrets o abstractes.
Treballs de caràcter teòric. Treballs de reflexió crítica que contemplin com afecta la tecnologia a
la cultura i a les humanitats des de diversos punts de vista.
Treballs de disseny didàctic. Es tracta de dissenyar o fer propostes educatives en un context
patrimonial usant les tecnologies de la informació i comunicació
Detalls pràctics del treball a presentar: Treball escrit, tant imprès com en format digital, amb una
extensió mínima de 40 pàgines i màxima de 75 (3000 caràcters sense espai per pàgina) i haurà d'incloure la
bibliografia citada i empleada. Es podran afegir apèndixs documentals. S'inclourà l'aplicació
tecnològica en el cas que s'hagi fet un treball d'aquest tipus. El treball es podrà presentar en
castellà, català o en anglès. Prèvia acceptació per part de la coordinació de la titulació i/o de la
comissió de docència es podran aprovar altres llengües per a la presentació escrita. En tots els casos s'inclourà
un resum de 800 paraules en la llengua utilitzada per la redacció del treball i en anglès.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació general, temes y línies de recerca i aplicació | 2 | 0,08 | CA24, CA25, CA27, KA25, KA26 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria i supervisió | 20 | 0,8 | CA25, CA27, KA25, KA26, SA32, SA33, SA34, SA35, SA39 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, recerca i redacció del Treball Final de Master | 278 | 11,12 | CA24, CA25, CA27, KA25, KA26, SA32, SA33, SA34, SA35, SA39 |
tutoria i progrés, així com els aspectes avaluables del TFM.
Finals de desembre: data límit per al lliurament de la fitxa TFM, facilitada per la coordinació de la
titulació, i en la qual s'ha de fer constar:
Títol provisional del projecte
Tutor/a del projecte
Institució o Grup de Recerca al qual es pretén vincular el treball (en el cas que estigui
relacionat amb les Pràctiques Professionals
Resum de 300 paraules de la temàtica abordada
Breu índex provisional
Bibliografia necessària
Identificació dels possibles problemes que aquest treball pot plantejar (permisos, localització de
bibliografia, equipament informàtic, accés a materials, copyright, necessitat de finançament
addicional, etc.)
L'esmentada fitxa haurà de comptar amb la signatura original del Tutor del projecte i es lliurarà a la coordinació
de la titulació.
Febrer: Elaboració d'un primer informe de progrés que podria consistir en el lliurament d'un capítol o l'esquema
general del treball a desenvolupar. Aquest informe es farà arribar a la coordinació de la titulació,
degudament signat pel tutor/a i s'agregarà a l'expedient de l'estudiant. Haurà de #informar a la
coordinació de la titulació en aquest mateix informe si la presentació del treball es realitzarà en la
convocatòria del mes de juliol o en la de setembre.
Maig: Segon informe de progrés en el qual es reculli el treball realitzat fins avui i els problemes
oposats que poden afectar la seva presentació. És convenient també que aquest informe contempli les
necessitats informàtiques exigides per la presentació oral d'un projecte digital que pot precisar d'un
equipament específic. Aquest informe es farà arribar a la coordinació de la titulació, degudament signat
pel tutor/a i s'agregarà a l'expedient de l'estudiant. En el cas que no es complissin els terminis
inicialment previstos, podrà #sol·licitar el lliurament del treball i presentació oral el mes de setembre.
Mediats de juny: data límit del lliurament del treball per a la seva presentació oral durant l'última setmana
de juny. La coordinació de la titulació comunicarà el procediment de lliurament de treballs per a la seva inclusió
en el repositori DDD de la biblioteca de la #UAB i la data concreta en la qual es realitzarà la presentació oral.
Primera setmana de setembre: data límit del lliurament del treball per a la seva presentació oral en la
convocatòria de setembre. La coordinació de la titulació comunicarà el procediment de lliurament de
treballs per a la seva inclusió en el repositori DDD de la biblioteca de la #UAB i la data concreta en la qual es
realitzarà la presentació oral.
Procediment per a publicar el TFM d'un/a estudiant. D'acord amb el punt III del document Política
institucional d'accés obert de la Universitat Autònoma de Barcelona http://ddd.uab.cat/record/89641, tots
els TFM avaluats s'han de carregar al repositori DDD seguint el següent procediment:
1. Els estudiants han de lliurar al coordinador dels TFM (o en els qui delegui: departament
o institut).
2. una còpia addicional del treball en format electrònic (en format PDF i amb el mínim de fitxers)
3. un fitxer en format .txt, .asc, .csv o .dat amb les metadades (dades que identifiquen el document i
per les quals després es podrà buscar):
Autor
Títol
Any d'elaboració
Tutor/Tutora
Tipus de treball: Teòric / Pràctic
Titulació
Centre / Departament / Institut
Paraules clau: un mínim de 3 paraules clau, en el mateix idioma en què està redactat el treball,
així com la traducció al català/castellà/anglès de les paraules clau, si l'original és en una altra
llengua.
Resum explicatiu del contingut en el mateix idioma en què està redactat. Extensió suggerida, 800
5
llengua.
Resum explicatiu del contingut en el mateix idioma en què està redactat. Extensió suggerida, 800
paraules
La traducció a l'anglès d'aquest resum, si l'original del treball és en una altra llengua. Traducció del resum
al castellà/anglès, si el treball ha estat realitzat en una altra llengua. Extensió màxima 800
paraules.
El document d'autorització signat per l'autor i el director/a del treball (en absència d'aquest últim
també podria ser el coordinador de l'assignatura).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació
perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de
l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Treball Final de Master | 100 | 0 | 0 | CA24, CA25, CA27, KA25, KA26, SA32, SA33, SA34, SA35, SA39 |
Informes del progrés en l'elaboració del treball, a presentar per l'alumnat en cadascuna de les reunions
de tutorització, i remès a la coordinació de la titulació degudament signat i avaluat pel tutor/a, que
haurà d'afegir els comentaris que estimi pertinents. La correcta presentació de tots aquests informes
constituirà un 10% de la nota final.
Treball escrit. El tutor/tutora dirigirà a la coordinació de la titulació un informe raonat i una proposta
de puntuació que constituirà el 40% de la nota final.
Presentació oral del treball davant una comissió de dues doctoris/as composta per un professor/a del Màster i
un Doctor/a especialista en la matèria (preferentment extern), per espai de 15 minuts. Després dels
15 minuts de presentació l'alumnat respondrà els comentaris del tribunal, si fos necessari. La
comissió valorarà tant la presentació com el contingut, per a això hauran de tenir el treball una
setmana abans de la presentació, així com l'informe de valoració del tutor/a i l'informe del procés de
seguiment. La puntuació atorgada per la comissió constituirà un 50% de la nota final.
(2017). Falcón, M. La escritura científica. El arte de escribir una tesis. Buenos Aires:
Dunken. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, (6), 114-115.
Eco, Umberto. 1986, Cómo se hace una tesis. Barcelona, Editorial Gedisa
Galina, I. (2012). Retos para la elaboración de recursos digitales en humanidades. El profesional de la
información, 21(2), 185-189.
Goddard, L., & Seeman, D. (2019). Building digital humanities projects that last. Doing More Digital
7
Goddard, L., & Seeman, D. (2019). Building digital humanities projects that last. Doing More Digital
Humanities: Open Approaches to Creation, Growth, and Development.
León González, J. L., Socorro Castro, A. R., Fernández Morera, M. E., & Velasco Gómez, M. D. C. (2020). La
tutoría de tesis en los procesos académicos de pregrado y postgrado de la actualidad. Conrado, 16(72),
103-108.
Ortiz-Ocaña, A. (2018). La configuración de la tesis doctoral. Su estructura, redacción, defensa y publicación.
Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(2), 102-131.
Pitti, D. V. (2004). Designing sustainable projects and publications. A Companion to Digital Humanities, ed.
Susan Schreibman, Ray Siemens, and John Unsworth (Malden, Oxford: Blackwell, 2004), 471-87.
Ramírez García, R. G., Pérez Colunga, B. Y., Soto Bernabé, A. K., Mendoza Tovar, M., Coiffier López, F. Y.,
Gleason Guevara, K. J., & Flores Zuñiga, J. A. (2017). Desarmando el rompecabezas en torno a la
experiencia de elaboración de una tesis de maestría. Perfiles educativos, 39(155), 68-86.
Ridge, M. (2020). A practical guide to designing and running successful projects. Routledge International
Handbook of Research Methods in Digital Humanities, 5.
Schmidt, C., Praeg, C. P., &Günther, J. (2018, June). Designing Digital Workplace Environments. In 2018
IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) (pp. 1-9). IEEE.
Warwick, C., Terras, M., & Nyhan, J. (Eds.). (2012). Digital humanities in practice. Facet Publishing.
El treball final haurà de #presentar usant un programa ofimàtic, triat pels estudiants.
La presentació podrà ser online
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura