Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Perspectives Grupals i Comunitàries per a la Recerca i la Intervenció Psicosocial

Codi: 45427 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca i Intervenció Psicosocial OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Joan Pujol Tarres
Correu electrònic:
joan.pujol@uab.cat

Equip docent

José Luis Lalueza Sazatornil
Joan Pujol Tarres
Alejandra Araiza Diaz
Cristina Zhang Yu
Blanca Callen Moreu
Andrea Calsamiglia Madurga

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per a realitzar aquesta assignatura.


Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu general oferir les bases conceptuals, metodològiques i aplicades per dissenyar, planificar i argumentar propostes de recerca i/o diagnòstic psicosocial des d'una perspectiva comunitària, crítica i participativa. Aquest objectiu es materialitza en els següents objectius específics:

  • Conèixer les bases teòriques, epistemològiques i metodològiques de les perspectives participatives, grupals i comunitàries en la recerca i la intervenció psicosocial.
  • Analitzar críticament els debats ètics i polítics inherents a l'aplicació d'una perspectiva participativa i comunitària.
  • Integrar la perspectiva de gènere i la interseccionalitat com a eixos transversals en l'anàlisi de propostes de diagnòstic o recerca comunitària.
  • Aplicar i justificar les tècniques de recollida i anàlisi de material empíric provinent d'una aproximació participativa i comunitària.
  • Saber organitzar i planificar tècnicament i temporalment un procés participatiu, adaptant-lo a les necessitats i possibilitats d'una comunitat específica.
  • Conèixer i saber aplicar tècniques específiques de dinamització de grups i treball col·laboratiu de caràcter participatiu.
  • Saber dissenyar una proposta de recerca o diagnòstic psicosocial grupal i/o comunitari de caràcter participatiu.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA12 (Competència) Dissenyar una proposta comunitària de recerca o diagnòstic psicosocial que consideri la perspectiva de gènere i interseccional.
  2. CA13 (Competència) Planificar tècnicament i temporalment els procediments de recopilació de material comunitari adaptats a les característiques i necessitats d'una població concreta.
  3. KA15 (Coneixement) Organitzar mètodes, tècniques i eines de recollida i anàlisi de dades psicosocials amb tècniques grupals i comunitàries.
  4. KA16 (Coneixement) Identificar debats ètics i polítics en l'aplicació d'una perspectiva comunitària de recerca o intervenció psicosocial.
  5. KA17 (Coneixement) Seleccionar justificadament les tècniques de recollida de material empíric des d'una aproximació comunitària.
  6. KA18 (Coneixement) Identificar justificadament les tècniques d'anàlisi de material empíric des d'una aproximació comunitària.
  7. SA10 (Habilitat) Presentar la metodologia d'una recerca o diagnòstic psicosocial amb perspectiva comunitària, justificant amb bibliografia la proposta procedimental.
  8. SA11 (Habilitat) Millorar el disseny d'una recerca o intervenció amb perspectiva comunitària dins d'un grup de treball.

Continguts

El curs s'emmarca en metodologies participatives i de treball grupal, enteses com un enfocament conceptual, epistemològic i ètic que situa les persones i les comunitats com a agents actius del seu propi canvi. Es treballarà en com abordar les demandes socials de manera col·laborativa, horitzontal i rellevant pel context social. Per a l'aplicació pràctica d'aquestes metodologies, s'introduiran i es treballaran tècniques específiques per a la recollida d'informació i la dinamització. Entre d'altres, es practicaran l'anàlisi de xarxes socials per comprendre les estructures relacionals, la dinàmica de grups per facilitar la comunicació i la cohesió, i el disseny participatiu com a eina per a la co-creació de projectes de recerca i intervenció.

Els continguts de l'assignatura inclouen:

- Fonaments teòrics, epistemològics, metodològics i ètics de les perspectives participatives de recerca i intervenció social.
- Eines per a la interpretació i “negociació” de les demandes socials: recollida i Interpretació d'informació per a la recerca i la intervenció.
- Disseny participatiu per a la recerca i la intervenció.
- Tècniques grupals i participatives:
  • Tècniques participatives de generació i recollida d'informació.
  • Dinàmica de grups participatius i treball col·laboratiu.
  • Processos comunicatius: Estudi de xarxes socials.

En finalitzar l'assignatura, l'estudiantat serà competent per a dissenyar una proposta de recerca o intervenció psicosocial fonamentada en aquestes perspectives i adaptada a un context específic.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris i sessions magistrals, presentació de projectes, elaboració i desenvolupament d'exercicis 30 1,2 CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals i col·lectives 7,5 0,3 CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11
Tipus: Autònomes      
Elaboració i desenvolupament d'exercicis, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal. 112,5 4,5 CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11

Les metodologies docents combinaran les següents formes de treball: seminaris i sessions magistrals, tutories individuals i col·lectives, elaboració i desenvolupament d'exercicis, presentació de projectes, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1: Treball final individual: DISSENY I METODOLOGIA DEL TFM 50% 0 0 CA12, CA13, KA15, KA17, SA10
Ev2. Exercici grupal: DISSENY D'INTERVENCIÓ 30% 0 0 CA13, KA15, KA16, KA17, SA11
EV3. Integració de l'aprenentatge de l'assignatura en el TFM 20% 0 0 CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11

AVALUACIÓ CONTINUADA:

Aquesta assignatura s'avalua sobre la base de tres evidències:

Ev1. (50% de la nota) Treball final individual on es plantejarà el DISSENY i METODOLOGIA DEL TREBALL FINAL DE MÀSTER. En el cas de l'itinerari d'intervenció psicosocial, aquesta recerca anirà dirigida a la intervenció, ja sigui en forma de diagnòstic o anàlisi de necessitats, o RAP (Recerca-Acció Participativa).

Aquest treball final serà el mateix que es lliuri en qualsevol de les altres dues assignatures optatives (A3a: Perspectives Discursives per a la Recerca i la Intervenció Psicosocial, o A3b: Perspectives Etnogràfiques per a la Recerca i la Intervenció Psicosocial) a les quals s'hagi matriculat. És a dir, un mateix treball serà avaluat des de dues assignatures sobre la base de cadascuna de les rúbriques corresponents i tindrà, per tant, dues qualificacions: una per a cada assignatura des de la qual s'avaluï.

EV2. (30% de la nota) Exercici grupal en el qual es plantejarà un DISSENY D'INTERVENCIÓ, sobre la base d'un context i diagnòstic de necessitats facilitat prèviament pel professorat. Aquest exercici tindrà el format d'exposició pública en classe, en la data assenyalada amb antelació pel professorat.

EV3. (20% de la nota) Seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura.

No avaluable: Es considerarà l'estudiant no avaluable quan no s'aportin les tres activitats d'avaluació continuada.


AVALUACIÓ ÚNICA:

L'avaluació única es presentarà el mateix dia que el treball final individual de l'assignatura.
Els continguts seran avaluats en condicions similars de format i autoria (individual o col·lectiva), mitjançant el lliurament i/o presentació de les evidències EV1 i EV2.

QUALIFICACIÓ:

Assignatura superada: Es considerarà superada si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.

Avaluable: Es considerarà avaluable si l'estudiant ha presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% del total de l'assignatura.

No avaluable: Es considerarà no avaluable si el pes de les evidències presentades és inferior al 40% del total de l'assignatura.

Reavaluació: No hi ha reavaluació d'aquesta assignatura.

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Retorn (feedback): Es proporcionarà un retorn escrit de les tres activitats d'avaluació. L'Evidència 2, com a exercici exposat a classe, tindrà, a més, un retorn oral in situ per part de companys/es i professorat. 

Setmanes en la que s'efectua el retorn: Ev1 (21); Ev2 (en la setmana que es realitza l'exposició oralment i en la setmana següent per escrit); Ev3 (21).

Ús de la intel·ligència artificial

A l'assignatura assumim que fareu ús d'eines d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part del vostre procés d'aprenentatge i en l'elaboració dels treballs. Vivim en un món en constant transformació, i la IA és una tecnologia que ja estàredefinint molts àmbits de la nostra societat, incloent-hi el professional i l'acadèmic. És fonamental que, com a futurs professionals, aprengueu a interactuar amb aquestes tecnologies de manera efectiva i ètica. La vostra formació universitària constitueix un moment ideal per familiaritzar-vos amb la IA, explorar les seves capacitats i entendre les seves limitacions. L'objectiu no és que la IA substitueixi el vostre pensament crític o la vostra reflexió, sinó que es converteixi en una eina que potenciï la vostra capacitat d'anàlisi i la vostra productivitat. No obstant això, és crucial que l'ús de la IA es faci amb transparència i responsabilitat. Això significa que, per cada Evidència 1 i 2, haureu d'incloure una reflexió crítica sobre com la IA ha influït en el vostre procés i en el resultat final de l'activitat. La vostra contribució personal en l'anàlisi i la reflexió ha de ser sempre significativa. L'ús de la IA en aquesta assignatura és una oportunitat per preparar-vos per un futur on la competència digital, incloent-hi l'ús de la IA, serà una habilitat clau. Aprofiteu aquest espai per experimentar, aprendre i integrar aquestes tecnologies de manera responsable en la vostra formació.

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 


Bibliografia

Bibliografia

Ahedo, I.; Ormazabal, A.; Villasante, T. R. & Greenwood, D. (2023). Participación, Investigación Acción y Desarrollo Comunitario. Retos, oportunidades y esperanzas. Prisma Social: revista de investigación social, Nº. 43, 2023 (Ejemplar dedicado a: Participación, Investigación Acción y Desarrollo Comunitario: retos, oportunidades y esperanzas), págs. 1-9

Arnanz, L.; García Montes, N. & Villasante, Tomás R. (2023). La investigación y acción participativa y transformadora basada en los grupos motores. Prisma Social: revista de investigación social, Nº. 43, 2023 (Ejemplar dedicado a: Participación, Investigación Acción y Desarrollo Comunitario: retos, oportunidades y esperanzas), págs. 1-9

Ávila, D.; Balasch, M.; Callén, B.; Cassián, N.; García, S.; Montenegro, M. & Pérez, M. (2017). Evaluación e intervención psicosocial. UOC.

Caballero, J.; Martín Gutiérrez, P. & Villasante, T. R. (2019). Debatiendo las metodologías participativas: un proceso en ocho saltos. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, Nº 44, 2019 (Ejemplar dedicado a: Metodología de Investigación Acción), págs. 21-45

Cantera, L.; Herrero, J.; Montenegro, M.; Musitu, G.; Montero, M. & Serrano, I. (2014). Psicología comunitària y benestar social. UOC.

CIMAS (2009). Metodologías participativas. Manual. CIMAS (Observatorio Internacional de Ciudadanía y Medio Ambiente Sostenible)

León Cedeño, A. (2007) El trueque constructivo: buscando formas respetuosas de trabajo con prácticas contrahegemónicas. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 17(50), 626-645. Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/705/70505010.pdf

López Sánchez, P.; Alberich, T.; Aviñó, D.; Francés, F.J.; Ruiz Azarola, A.; Villasante, T.R. (2018). Herramientas y métodos participativos para la acción comunitaria. Informe SESPAS 2018. Gaceta sanitaria: Órgano oficial de la Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria, Vol. 32, Nº. Extra 1, 2018 (Ejemplar dedicado a: Salud comunitaria y administración local), págs. 32-40

Maya, I; García, M. y Santoyana, F.J. (2007) Estrategias de la intervención psicosocial. Madrid: Pirámide

Montenegro, M. (2001). Conocimientos, agentes y articulaciones: una mirada situada a la Intervención Social. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona

Montenegro, M., Rodríguez, A. & Pujol, J. (2014). La Psicología Social Comunitaria ante los cambios en la sociedad contemporánea: De la reificación de lo común a la articulación de las diferencias. Psicoperspectivas, 13(2), 32-43. https://doi.org//:10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13-ISSUE2-FULLTEXT-433

Moreno, M.A. & Molina, N. (2018). La Intervención Social como Objeto de Estudio: Discursos, prácticas, problematizaciones y propuestas. Athenea Digital18(3), e2055. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2055

Nirenberg, O.; Brawerman, J. & Ruiz, V. (2005). Evaluar para la transformación. Innovaciones en la evaluación de programes y proyectos sociales. Paidós.

Serpa, B. O. (2023). Investigación militante en diseño: Una propuesta para politizar el conocimiento de diseño. Diseña, (22), Article.4. https://doi.org/10.7764/disena.22.Article.4

Tommasino, N. (2021). La producción de lo común: Claves para una reconfiguración de la psicología social comunitaria. Revista puertorriqueña de Psicología, 31(2), 222-236. https://www.repsasppr.net/index.php/reps/article/view/630

VIC (Vivero de Iniciativas Ciudadanas) (2017). Cómo hacer un mapeo colectivo. La Aventura de Aprender: https://laaventuradeaprender.intef.es/proyectos_colab/como-hacer-un-mapeo-colectivo/

Viñar, M. E. (2020) Participación, posición comunitaria y relaciones con el estado en colectivos que construyen autonomía en la periferia urbana de Montevideo, Uruguay. Revista Puertorriqueña de Psicología. 31(2), 284-296. https://www.repsasppr.net/index.php/reps/article/view/638

 


Programari

Aquest mòdul fomenta l'ús de programari lliure per raons ètic-polítiques. Recomanem que els i les estudiants utilitzin eines lliures.

En les diferents sessions es recomanaran eines i programari lliure adequat a cada tasca.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda