Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Recerca i Intervenció Psicosocial | OP | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per a realitzar aquesta assignatura.
Aquesta assignatura té com a objectiu general oferir les bases conceptuals, metodològiques i aplicades per dissenyar, planificar i argumentar propostes de recerca i/o diagnòstic psicosocial des d'una perspectiva comunitària, crítica i participativa. Aquest objectiu es materialitza en els següents objectius específics:
El curs s'emmarca en metodologies participatives i de treball grupal, enteses com un enfocament conceptual, epistemològic i ètic que situa les persones i les comunitats com a agents actius del seu propi canvi. Es treballarà en com abordar les demandes socials de manera col·laborativa, horitzontal i rellevant pel context social. Per a l'aplicació pràctica d'aquestes metodologies, s'introduiran i es treballaran tècniques específiques per a la recollida d'informació i la dinamització. Entre d'altres, es practicaran l'anàlisi de xarxes socials per comprendre les estructures relacionals, la dinàmica de grups per facilitar la comunicació i la cohesió, i el disseny participatiu com a eina per a la co-creació de projectes de recerca i intervenció.
Els continguts de l'assignatura inclouen:
En finalitzar l'assignatura, l'estudiantat serà competent per a dissenyar una proposta de recerca o intervenció psicosocial fonamentada en aquestes perspectives i adaptada a un context específic.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris i sessions magistrals, presentació de projectes, elaboració i desenvolupament d'exercicis | 30 | 1,2 | CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i col·lectives | 7,5 | 0,3 | CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració i desenvolupament d'exercicis, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal. | 112,5 | 4,5 | CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11 |
Les metodologies docents combinaran les següents formes de treball: seminaris i sessions magistrals, tutories individuals i col·lectives, elaboració i desenvolupament d'exercicis, presentació de projectes, lectura d'articles i/o informes d'interès i estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1: Treball final individual: DISSENY I METODOLOGIA DEL TFM | 50% | 0 | 0 | CA12, CA13, KA15, KA17, SA10 |
Ev2. Exercici grupal: DISSENY D'INTERVENCIÓ | 30% | 0 | 0 | CA13, KA15, KA16, KA17, SA11 |
EV3. Integració de l'aprenentatge de l'assignatura en el TFM | 20% | 0 | 0 | CA12, CA13, KA15, KA16, KA17, KA18, SA10, SA11 |
AVALUACIÓ CONTINUADA:
Aquesta assignatura s'avalua sobre la base de tres evidències:
Ev1. (50% de la nota) Treball final individual on es plantejarà el DISSENY i METODOLOGIA DEL TREBALL FINAL DE MÀSTER. En el cas de l'itinerari d'intervenció psicosocial, aquesta recerca anirà dirigida a la intervenció, ja sigui en forma de diagnòstic o anàlisi de necessitats, o RAP (Recerca-Acció Participativa).
Aquest treball final serà el mateix que es lliuri en qualsevol de les altres dues assignatures optatives (A3a: Perspectives Discursives per a la Recerca i la Intervenció Psicosocial, o A3b: Perspectives Etnogràfiques per a la Recerca i la Intervenció Psicosocial) a les quals s'hagi matriculat. És a dir, un mateix treball serà avaluat des de dues assignatures sobre la base de cadascuna de les rúbriques corresponents i tindrà, per tant, dues qualificacions: una per a cada assignatura des de la qual s'avaluï.
EV2. (30% de la nota) Exercici grupal en el qual es plantejarà un DISSENY D'INTERVENCIÓ, sobre la base d'un context i diagnòstic de necessitats facilitat prèviament pel professorat. Aquest exercici tindrà el format d'exposició pública en classe, en la data assenyalada amb antelació pel professorat.
EV3. (20% de la nota) Seguiment del treball final de l'assignatura amb el professorat tutor i consecució dels resultats d'aprenentatge de l'assignatura.
No avaluable: Es considerarà l'estudiant no avaluable quan no s'aportin les tres activitats d'avaluació continuada.
AVALUACIÓ ÚNICA:
L'avaluació única es presentarà el mateix dia que el treball final individual de l'assignatura.
Els continguts seran avaluats en condicions similars de format i autoria (individual o col·lectiva), mitjançant el lliurament i/o presentació de les evidències EV1 i EV2.
QUALIFICACIÓ:
Assignatura superada: Es considerarà superada si l'estudiant obté una nota mitjana superior a 5 en el conjunt de les proves d'avaluació.
Avaluable: Es considerarà avaluable si l'estudiant ha presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% del total de l'assignatura.
No avaluable: Es considerarà no avaluable si el pes de les evidències presentades és inferior al 40% del total de l'assignatura.
Reavaluació: No hi ha reavaluació d'aquesta assignatura.
Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Retorn (feedback): Es proporcionarà un retorn escrit de les tres activitats d'avaluació. L'Evidència 2, com a exercici exposat a classe, tindrà, a més, un retorn oral in situ per part de companys/es i professorat.
Setmanes en la que s'efectua el retorn: Ev1 (21); Ev2 (en la setmana que es realitza l'exposició oralment i en la setmana següent per escrit); Ev3 (21).
Ús de la intel·ligència artificial
A l'assignatura assumim que fareu ús d'eines d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part del vostre procés d'aprenentatge i en l'elaboració dels treballs. Vivim en un món en constant transformació, i la IA és una tecnologia que ja estàredefinint molts àmbits de la nostra societat, incloent-hi el professional i l'acadèmic. És fonamental que, com a futurs professionals, aprengueu a interactuar amb aquestes tecnologies de manera efectiva i ètica. La vostra formació universitària constitueix un moment ideal per familiaritzar-vos amb la IA, explorar les seves capacitats i entendre les seves limitacions. L'objectiu no és que la IA substitueixi el vostre pensament crític o la vostra reflexió, sinó que es converteixi en una eina que potenciï la vostra capacitat d'anàlisi i la vostra productivitat. No obstant això, és crucial que l'ús de la IA es faci amb transparència i responsabilitat. Això significa que, per cada Evidència 1 i 2, haureu d'incloure una reflexió crítica sobre com la IA ha influït en el vostre procés i en el resultat final de l'activitat. La vostra contribució personal en l'anàlisi i la reflexió ha de ser sempre significativa. L'ús de la IA en aquesta assignatura és una oportunitat per preparar-vos per un futur on la competència digital, incloent-hi l'ús de la IA, serà una habilitat clau. Aprofiteu aquest espai per experimentar, aprendre i integrar aquestes tecnologies de manera responsable en la vostra formació.
Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Bibliografia
Ahedo, I.; Ormazabal, A.; Villasante, T. R. & Greenwood, D. (2023). Participación, Investigación Acción y Desarrollo Comunitario. Retos, oportunidades y esperanzas. Prisma Social: revista de investigación social, Nº. 43, 2023 (Ejemplar dedicado a: Participación, Investigación Acción y Desarrollo Comunitario: retos, oportunidades y esperanzas), págs. 1-9
Arnanz, L.; García Montes, N. & Villasante, Tomás R. (2023). La investigación y acción participativa y transformadora basada en los grupos motores. Prisma Social: revista de investigación social, Nº. 43, 2023 (Ejemplar dedicado a: Participación, Investigación Acción y Desarrollo Comunitario: retos, oportunidades y esperanzas), págs. 1-9
Ávila, D.; Balasch, M.; Callén, B.; Cassián, N.; García, S.; Montenegro, M. & Pérez, M. (2017). Evaluación e intervención psicosocial. UOC.
Caballero, J.; Martín Gutiérrez, P. & Villasante, T. R. (2019). Debatiendo las metodologías participativas: un proceso en ocho saltos. Empiria: Revista de metodología de ciencias sociales, Nº 44, 2019 (Ejemplar dedicado a: Metodología de Investigación Acción), págs. 21-45
Cantera, L.; Herrero, J.; Montenegro, M.; Musitu, G.; Montero, M. & Serrano, I. (2014). Psicología comunitària y benestar social. UOC.
CIMAS (2009). Metodologías participativas. Manual. CIMAS (Observatorio Internacional de Ciudadanía y Medio Ambiente Sostenible)
León Cedeño, A. (2007) El trueque constructivo: buscando formas respetuosas de trabajo con prácticas contrahegemónicas. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 17(50), 626-645. Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/705/70505010.pdf
López Sánchez, P.; Alberich, T.; Aviñó, D.; Francés, F.J.; Ruiz Azarola, A.; Villasante, T.R. (2018). Herramientas y métodos participativos para la acción comunitaria. Informe SESPAS 2018. Gaceta sanitaria: Órgano oficial de la Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria, Vol. 32, Nº. Extra 1, 2018 (Ejemplar dedicado a: Salud comunitaria y administración local), págs. 32-40
Maya, I; García, M. y Santoyana, F.J. (2007) Estrategias de la intervención psicosocial. Madrid: Pirámide
Montenegro, M. (2001). Conocimientos, agentes y articulaciones: una mirada situada a la Intervención Social. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona
Montenegro, M., Rodríguez, A. & Pujol, J. (2014). La Psicología Social Comunitaria ante los cambios en la sociedad contemporánea: De la reificación de lo común a la articulación de las diferencias. Psicoperspectivas, 13(2), 32-43. https://doi.org//:10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13-ISSUE2-FULLTEXT-433
Moreno, M.A. & Molina, N. (2018). La Intervención Social como Objeto de Estudio: Discursos, prácticas, problematizaciones y propuestas. Athenea Digital, 18(3), e2055. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2055
Nirenberg, O.; Brawerman, J. & Ruiz, V. (2005). Evaluar para la transformación. Innovaciones en la evaluación de programes y proyectos sociales. Paidós.
Serpa, B. O. (2023). Investigación militante en diseño: Una propuesta para politizar el conocimiento de diseño. Diseña, (22), Article.4. https://doi.org/10.7764/disena.22.Article.4
Tommasino, N. (2021). La producción de lo común: Claves para una reconfiguración de la psicología social comunitaria. Revista puertorriqueña de Psicología, 31(2), 222-236. https://www.repsasppr.net/index.php/reps/article/view/630
VIC (Vivero de Iniciativas Ciudadanas) (2017). Cómo hacer un mapeo colectivo. La Aventura de Aprender: https://laaventuradeaprender.intef.es/proyectos_colab/como-hacer-un-mapeo-colectivo/
Viñar, M. E. (2020) Participación, posición comunitaria y relaciones con el estado en colectivos que construyen autonomía en la periferia urbana de Montevideo, Uruguay. Revista Puertorriqueña de Psicología. 31(2), 284-296. https://www.repsasppr.net/index.php/reps/article/view/638
Aquest mòdul fomenta l'ús de programari lliure per raons ètic-polítiques. Recomanem que els i les estudiants utilitzin eines lliures.
En les diferents sessions es recomanaran eines i programari lliure adequat a cada tasca.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |