Logo UAB

Avaluació, Transparència i Accés a la Informació

Codi: 44747 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Arxivística i Governança de la Informació OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Maria De la Fragua Cobo
Correu electrònic:
annamaria.delafragua@uab.cat

Equip docent

Joana Judas Sánchez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable haver cursat l'assignatura "Dret i règim jurídic dels documents", impartida al primer quadrimestre del Màster.


Objectius

L'objectiu principal de l'assignatura és que l'alumnat adquireixi competències i coneixements que li permetin fer una gestió de la informació i la documentació a l'Administració pública. Per això, hi haurà dues línies formatives; Transparència i accés a la informació (L1); i Avaluació documental (L2)

L1. A la primera línia formativa, relativa a la transparència, dret d'accés a la informació pública i protecció de dades, els objectius seran:

  • Saber les dades i informacions que es publicaran per donar compliment a les exigències de la transparència a la nova administració digital
  • Conèixer la regulació del dret d’accés a la informació pública per atendre correctament les sol·licituds que es presentin en exercici d’aquest dret.
  • Conèixer la regulació del dret a la protecció de dades de caràcter personal, per tal que aquestes dades es tractin de manera correcta, i es compleixin les obligacions imposades per la normativa d'aquesta matèria.

L2. Avaluació documental

  • Que l’alumnat disposi dels coneixements teòrics i habilitats per avaluar la documentació i aplicar criteris per gestionar el cicle de vida documental en supòsits reals.
  • Aquestes habilitats són bàsiques per poder gestionar, treballar i implantar sistemes de gestió documental tenint en compte que l'avaluació es converteix en un dels pilars d'aquests.
  • Al final de la línia formativa l'alumnat tindrà la capacitat d'avaluar, aplicar el procediment d'eliminació i les Taules d'avaluació documental (TAAD), dissenyar calendaris de conservació i aplicar polítiques d'eliminació i conservació.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA16 (Competència) Avaluar la informació, les dades i els documents d'una organització per a determinar-ne la conservació o l'eliminació.
  2. CA17 (Competència) Establir els mecanismes d'accés a la informació de l'organització d'acord amb els paràmetres de transparència i protecció de dades.
  3. KA24 (Coneixement) Definir la teoria sobre l'avaluació documental (analògica i digital).
  4. KA25 (Coneixement) Identificar calendaris de conservació i polítiques d'eliminació i de conservació de la documentació i la informació.
  5. KA26 (Coneixement) Comparar la regulació del dret d'accés a la informació pública confrontant-lo amb la regulació del dret a la protecció de dades de caràcter personal.
  6. SA18 (Habilitat) Aplicar els criteris de gestió del cicle de vida documental a una organització.
  7. SA19 (Habilitat) Aplicar els conceptes i els procediments de l'avaluació documental a una organització.
  8. SA20 (Habilitat) Operar en el tractament de dades per a adequar-les a la normativa d'accés i de protecció.

Continguts

Continguts de l'assignatura

L1.- Transparència, dret d’accés a la informació pública i protecció de dades

Tema 1.- Transparència i publicitat activa

1.1.- La transparència de les administracions públiques. Introducció.

1.2.- Àmbit d'aplicació.

1.3.- La publicitat activa.

1.4.- Reutilització de la informació del sector públic.

1.5.- Grups d’interès

Tema 2.- El dret d’accés a la informació pública

2.1.- Dret d'accés a la informació pública.

2.2.- Límits al dret d'accés a la informació.

2.3.- Procediment per exercir el dret d'accés a la informació.

2.4.- Mitjans de garantia del dret d'accés a la informació.

2.5.- Altres drets d’accés (dret d'accés de les persones interessades en el procediment, dret d’accés regulat a la normativa de protecció de dades, dret d’accés dels parlamentaris).

Tema 3.- El dret a la protecció de dades personals

3.1.- Introducció a la regulació de protecció de dades.

3.1.1.- Evolució normativa

3.1.2.- Conceptes clau.

3.2.- Objecte i àmbit d’aplicació.

3.3.-  El responsable, corresponsable i encarregat de tractament.

3.4.-  Principis de la normativa de protecció de dades i base jurídica.

3.5.- Obligacions del tractament de dades.

3.5.1.- Transparència i deure d'informació

3.5.2.- Registre d'Activitats de Tractament

3.5.3.- Mesures de seguretat i esquema nacional de seguretat

3.5.4.- Avaluació d’impacte i consulta prèvia

3.5.5.- Notificació de violacions de seguretat

3.5.6.- Transferències internacionals de dades

3.5.7.- La figura del Delegat/ada de Protecció de Dades

3.6.- Les autoritats de control en matèria de protecció de dades

Tema 4.- Els drets de les persones en matèria de protecció de dades

4.1.- El dret d’accés

4.2.- El dret de rectificació

4.3.- El dret de limitació del tractament

4.4.- El dret de supressió

4.5.- El dret d’oposició

4.6.- El dret a la portabilitat

4.7.- El dret a no ser objecte de decisions individuals automatitzades

4.8.- Procediment per exercir els drets

Tema 5.- Tractament de dades personals específics

5.1.- Tractament de dades amb finalitats estadístiques, d’arxiu en interès públic i finalitats de recerca

5.2.- Tractament de dades personals amb finalitats policials i d’execució penal

5.3.- Videovigilància

Tema 6.- Intel.ligència artifical i protecció de dades.

6.1.- Intel.ligència artifical i protecció de dades.

6.2.- El Reglament d’Intel.ligència Artificial.

6.3.- Avaluació d’impacte en el drets fonamentals.

 

L2. Avaluació documental 

Tema 1. L’avaluació documental. Introducció

1.1. Introducció als fonaments teòrics de l’avaluació documental

1.2. Principis generals i terminologia bàsica

1.3. L’origen de l’avaluació documental 

Tema 2. Normativa i marc legal de l’avaluació documental

2.1. La legislació estatal

2.2. La legislació autonòmica catalana

2.3. Les comissions municipals d’avaluació i altres juntes d’avaluació

2.4. La Comissió Nacional d’ Avaluació i Tria de la Documentació pública catalana (CNAATD)

2.5. El model d’Avaluació Documental a Catalunya

2.6. Altres models 

Tema 3. Teòries, mètodes i criteris de l'avaluació documental

3.1.Teòries, mètodes i criteris

3.2. Els valors dels documents d’arxiu i l’avaluació

3.3. Metodologia del procediment d’avaluació documental. Model de presentació de propostes a la CNAATD

3.4. Els calendaris de conservació/ eliminació en un sistema de gestió de documents. Concepte de disposició

3.5. Les politiques de preservació dels documents, en relació a la seva conservació/ eliminació 

Tema 4. L’aplicació de l’avaluació documental

4.1. Estudi i anàlisi de les TAAD (taules d’accés i avaluació documental)

4.2. Les propostes i resolucions de la CNAATD

4.3. Les propostes d’avaluació per a presentar a la CNAATD 

Tema 5. El procediment d’eliminació

5.1. L’expedient d’eliminació de documents

5.2. El registre de documentació eliminada

5.3. Les tècniques de mostreig i eliminació de documents 

Tema 6. L'avaluació d'altres suport i formats.

6.1.Avaluació en altres formats com fotografies o vídeos. 

Tema 7. L’avaluació en el entorn electrònic

7.1. Substitució de suports. La digitalització segura, del papera l'electrònic. 

7.2. L’aplicació els conceptes d’avaluació, retenció i disposició en els sistemes de gestió de documents electrònics

7.3. L'avaluació en un model data cèntric. Com avaluar dades

7.4. L'execució de l'eliminació en l'entorn electrònic. Auditoria, registre i traçabilitat de l’eliminació documental

L2. Evaluación documental
 
Tema 1. La evaluación documental. Introducción
 
1.1. Introducción a los fundamentos teóricos de la evaluación documental
 
1.2. Principios generales y terminología básica
 
1.3. El origen de la evaluación documental
 
Tema 2. Normativa y marco legal de la evaluación documental
 
2.1. La legislación estatal
 
2.2. La legislación autonómica catalana
 
2.3. Las comisiones municipales de evaluación y otras juntas de evaluación
 
2.4. La Comisión Nacional de Evaluación y Elección de la Documentación pública catalana (CNAATD)
 
2.5. El modelo de Evaluación Documental en Cataluña
 
2.6. Otros modelos
 
Tema 3. Teorias, métodos y criterios de la evaluación documental
 
3.1.Teorias, métodos y criterios
 
3.2. Los valores de los documentos de archivo y la evaluación
 
3.3. Metodología del procedimiento de evaluación documental. Modelo de presentación de propuestas en la CNAATD
 
3.4. Los calendarios de conservación/eliminación en un sistema de gestión de documentos. Concepto de disposición
 
3.5. Las políticas de preservación de los documentos, en relación a su conservación/eliminación
 
Tema 4. La aplicación de la evaluación documental
 
4.1. Estudio y análisis de las TAAD (mesas de acceso y evaluación documental)
 
4.2. Las propuestas y resoluciones de la CNAATD
 
4.3. Las propuestas de evaluación para presentar en la CNAATD
 
Tema 5. El procedimiento de eliminación
 
5.1. El expediente de eliminación de documentos
 
5.2. El registro de documentación eliminada
 
5.3. Las técnicas de muestreo y eliminación de documentos
 
Tema 6. La evaluación de otros soportes y formatos.
 
6.1.Evaluación en otros formatos como fotografías o vídeos.
 
Tema 7. La evaluación en el entorno electrónico
 
7.1. Sustitución de soportes. La digitalización segura, del papela el electrónico.
 
7.2. La aplicación de los conceptos de evaluación, retención y disposición en los sistemas de gestión de documentos electrónicos
 
7.3. La evaluación en un modelo fecha céntrico. Cómo evaluar datos
 
7.4. La ejecución de la eliminación en el entorno electrónico. Auditoría, registro y trazabilidad de la eliminación documental

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
L1. Classes amb participació de l'alumnat 35 1,4 CA17, KA26, SA20
L2. Classes amb participació de l'estudiant 20 0,8
Tipus: Supervisades      
L1. Exercicis pràctics 31 1,24 CA17, KA26, SA20
L2. Participació en fòrums i debats de discussió 2 0,08
L2.Treballs i exercicis pràctics 18 0,72
Tipus: Autònomes      
L1. Lectura de materials 31 1,24 CA17, KA26, SA20
L.1 Prova final: test de coneixements generals de l'assignatura. 8 0,32 CA17, KA26, SA20
L2. Estudi i anàlisi de casos 9 0,36
L2. Estudi i anàlisi dels materials proporcionats 20 0,8

L1. Transparència, dret d’accés a informació pública i protecció de dades
 
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura.
 
Les activitats formatives dirigides seran classes teòriques amb la participació dels alumnes. Les activitats supervisades seran 2 exercicis pràctics per fer a casa amb les explicacions rebudes a classe. I finalment, les activitats formatives autònomes comprendran la lectura de materials i la realització d’una prova final (test de coneixements generals sobre la part L1).
 
Ús de la IA
 
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
 
Nota 1: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats ambla perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
 
Nota 2: es reservaran 15 minuts d'una classe, dinsdel calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.

L2. Avaluació documental

La metodologia d'aquesta línia formativa són classes teòriques i presencials, combinades amb algunes classes pràctiques, on els estudiants hauran de resoldre alguns exercicis obligatoris.  Durant el semestre hauran de fer 4 activitats obligatòries i participar a les classes, fòrums i debats a classe, que composen la nota final.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
L1. Exercici 1. Cas pràctic relacionat amb la resolució d'una sol·licitud de dret d'accés a informació pública a l'accés a la informació i la protecció de dades 30% 9 0,36 CA17, KA26, SA20
L1. Exercici 2. Cas pràctic relacionat amb la protecció de dades 30% 9 0,36 CA17, KA26, SA20
L1. Participació a fòrums o altres debats plantejats 10% 3 0,12 CA17, KA26, SA20
L1. Prova final: test de coneixements generals de l'assignatura part 1 30% 9 0,36 CA17, KA26, SA20
L2. Practica del calendari de conservació 30% 6 0,24 CA16, KA24, KA25
L2. Presentació taules d'avaluació documental 10% 3 0,12 CA16, CA17, SA19
L2. Proposta d'avaluació documental (PAD) 30% 6 0,24 CA16, KA25, SA19
L2. Proposta d'eliminació documental 30% 6 0,24 CA16, KA24, KA25, SA18, SA19

L1. Transparència, dret d’accés a informació pública i protecció de dades

L'avaluació és continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant les activitats d’avaluació: 2 exercicis pràctics (60% de la nota final), una prova final 30% (test de coneixements generals de l’assignatura part L1) i també compta la participació a classe,fòrums o altres debats plantejats (10% de la nota final).

AVALUACIÓ CONTINUA

El sistema d’avaluació es compon de tres tipus d’activitats que conformaran la nota final de l’assignatura. La nota final es distribueix de la manera següent:

1. La resolució de dos casos pràctics (60% de la nota final)
2. La prova d’avaluació continuada (30% de la nota final), que consistirà en un test de coneixements generals de l’assignatura part L1.
3. La participació a classe fòrums o altres debats plantejats (10% de la nota final)

Per aprovar l’assignatura cal que les notes de la resolució dels casos pràctics sigui igual o superior a 5/10. També cal que la prova d’avaluació continuada s’aprovi amb un valor igual o superior a 5/10.
Per aprovar l’assignatura cal igualar o superar la qualificació final de 5. La nota final és el resultat de la suma de les qualificacions obtingudes en cadascun dels elements avaluables presentats.
S’assigna un valor de 0 punts a les activitats d’avaluació que no s’hagin dut a terme.

Recuperació

Podrà realitzar una prova de recuperació que es realitzarà a aquest efecte al final del temari, i que podrà versar sobre qualsevol de les matèries estudiades a classe, l'estudiant que es trobi en qualsevol de les situacionssegüents:

  • no hagi lliurat/fet una de les proves d'avaluació contínua (casos pràctics, prova).
  • havent lliurat/fet totes les proves d'avaluació, tingui una nota mitjana inferior a 5/10

S'entendrà que l'alumne no ha superat l'avaluació si, una vegada conclòs el període de recuperació, concorre una de les situacions següents:

  • no hagi lliurat/fet almenys les 3 proves d'avaluació contínua;
  • havent lliurat almenys les 3 proves d’avaluació contínua, la nota mitjana ponderada no supera el 5/10.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà la qualificació de “no avaluable” quan les evidències d’avaluació aportades per l’estudiant equivalguin, com a màxim, a una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d'avaluació

En cas d'irregularitat (plagi, còpia, suplantació d'identitat, etc.) en una activitat d'avaluació, la qualificació d'aquesta activitat d'avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d'avaluació, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

L2. Avaluació documental

En el sistema d’avaluació es tenen en compte diverses activitats i aspectes. S'avaluen quatre activitats diferenciades efectuades durant el semestre, a classe i a casa, amb un pes del 100%, caldrà aprovar les quatre activitats.

Quan l'alumnat no hagi presentat un mínim de  2/3 de les activitats avaluables serà considerat com no avaluable i no podà recuperar.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

Recuperació. Podrà realitzaruna prova de recuperació que es realitzarà a aquest efecte al final del temari, i que podrà versar sobre qualsevol de les matèries estudiades a classe, l'estudiant que es trobi en qualsevol de les situacions següents:

- no hagi lliurat una de les proves d'avaluació contínua.

- Havent lliurat totes les proves d'avaluació, tingui una nota mitjana inferior a 5/10

S'entendrà que l'alumne no ha superat l'avaluació si, una vegada conclòs el període de recuperació, concorre una de les situacions següents:

- no hagi lliurat almenys les 3 proves d'avaluació contínua;

- havent lliurat almenys les 3 proves d’avaluació contínua, la nota mitjana ponderada no supera el 5/10.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

L1. Transparència, dret d’accés a informació pública i protecció de dades

Bibliografia

Berrocal, Lanzarot, Ana Isabel (2019). Estudio Jurídico-crítico sobre la Ley Orgánica 3/2018,de 5 d diciembre, de protección de datos personales y garantia de los derechos digitales. Ed. Reus.

Cotino Hueso, Lorenzo i Boix Palop, Andrés. Los límites al Derecho de Acceso a la Información Pública. València l:Tirant lo Blanch, 2021

FRA (Fundamental Rights Agency) Manual de legislación europea en materia de protección de datos (2018): https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-coe-edps-2018-handbook-data-protection_es.pdf  

Guichot Reina, Emilio i Barrero Rodríguez, Concepción. El Derecho de acceso a la información pública (2021). Editorial Tirant lo Blanch.

López, Calvo, José (2019). La adaptación al nuevo marco de protección de datos tras el RGPD y la LOPDGDD. Ed. Bosch

Rallo Lombarte, Artemi (dir.), Tratado de Protección de Datos: actualizado con la Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de protección de datos personales y garantía de los derechos digitales. Tirant lo Blanch, 2019.

Troncoso Reigada, A. (Dir.) (2017) Comentario a la Ley de Transparencia, Acceso a la Información Pública y Buen Gobierno. Ed. Civitas

Troncoso Reigada, A. (Dir.) (2021) “Comentario al Reglamento General de Protección de Datos y a la Ley Orgánica de Protección de Datos Personales y Garantía de los Derechos Digitales”. Ed. Civitas

Principals òrgans de garantia del dret d’accés a la informació pública

Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública

https://www.gaip.cat/ca/inici/index.html

Consell de Transparència i Bon Govern

https://www.consejodetransparencia.es/ct_Home/ca/consejo/que-es.html

Autoritats de Protecció de Dades

Autoritat Catalana de Protecció de Dades https://apdcat.gencat.cat/ca/inici/index.html

Agència Espanyola de Protecció de Dades https://www.aepd.es/

Comitè Europeu de Protecció de Dades: https://edpb.europa.eu

Supervisor Europeu de Protecció de Dades https://edps.europa.eu/

Normativa

Reglament (UE) núm. 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46 / CE (en endavant, RGPD)

Llei orgànica 3/2018, de 5 de de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (en endavant, LOPDGDD)

Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública.

L2. Avaluació documental

Identificació

Recurs

BERNAL 2002

2002 BERNAL, Angels, BORFO, Toni, BORRAS, Joaquim, MOYANO, Loli, VILALTA, Montse, “Una experiència d’avaluació en grup: elsdocuments de les universitats”. Arxius. Butlletí del Servei d’Arxius, num.36 Generalitat de Catalunya, 2002 p. 1-4

BOADAS 1989

BOADAS, JOAN, “La documentació dels arxius: eliminar perconservar”. Plecs d’història local, 23, 1989, p. 38-41

CASELLAS 2017

CASELLAS, Lluis-Esteve, "Evaluación archivística, más allá de evaluar para conservar y eliminar" ,Revista REDAR, nº 4, año 2 (Julio-Diciembre 2017). Córdoba (Argentina): RED de Archiveros Graduados de Córdoba, p. 49-77

CASELLAS 2019

CASELLAS, Lluis-Esteve "L’avaluació arxivística en el nou context de les organitzacions", La destrucciód’informació públicaUna mirada multidisciplinària sobre l’eliminació ordenada de la documentació. Barcelona, Oficina Antifrau i Associació d'Arxiversde Catalunya, 2019

CERMENO 2010

CERMENO, Lluis, RIVAS, Elena, Valorar y seleccionar documentos. Que es y cómo se hace. Editorial Trea, 2010. 166 p.

CNATD 1997

COMISSIO NACIONAL D’AVALUACIÓ I TRIA DE LA DOCUMENTACIÓ; Normes i procediments de valoració documental per a arxius públics, Barcelona, Departament de Cultura, 1997

COOK 1991

COOK, Terry; “Appraisal in the information age: a Canadian commentary” Archives and Museum informatics, 13 1991, p. 51-66

COOK 1998

COOK, Terry; “Macroappraisal and functional analysis: Appraisal thoery, strategy and methodology for archivist”, L’évaluation des archives: des nécessités de la gestion aux exigences du témoignage, Gira 1998, p. 27-33

COUTURE 1997

COUTURE, Carol, “L’avaluació dels arxius.Estat de la qüestió”. Lligall, Revista catalana d’arxivística, núm. 11 (1997), p. 59-88.

COUTURE 1997

COUTURE, Carol, “Les calendriers de conservations: fondements theoriques et etat des practiques”, Lligall. Revista Catalana d’Arxivistica, 12. (1997) p.184-189

COUTURE 1997

COUTURE, Carol, “Elaboració i aplicació dels calendaris de conservació”, V Conferència Europea d’Arxius. Les bases de la Professió. Lligall Revista catalana d’arxivística, Barcelona, 1997, p 33-35

CSCDA 2003

COMISION SUPERIOR CALIFICADORA DE DOCUMENTOS ADMINISTRATIVOS; Metodología. Madrid, Ministerio de Cultura, 2003

COX 1994

COX, Richard J.; “The documentation strategy and archival apprisal principles: a different perspective”, Archivaria, 38, 1994 p. 11-36

COX 2002

COX, Richard J.; “The end of collecting: towards a new purpose for archival appraisal” Archival Science, 2, num. 3-4, 2002, p. 287-309

CUMMINGS 2002

Cummings, Susan; “Reengineering NARA Records management policies” Comma,International Journal on Archives, 2002 1-2, p. 63-65

DUCHARME 1996

DUCHARME, Daniel, COUTURE, Carol, “L’evaluation en archivistique, evolution et tendances: etude bibliographique 1980-1995”, Archives, vol 28 (1996-97), p. 59-98

DUCHEIN 1997

DUCHEIN, MIchel, “Le principe de provenannce et la practiques du tri, du classement et de la descripction en archivistique contemporaine”, Lligall. Revista catalana d’arxivística, 12 1997, p. 87-100

FINDLAY 2018

FINDLAY, Cassie, "Avaluació: un instrument estratègicper a la gestió documental actual",  Lligall. Revista catalana d’arxivística 41, 2018

HERNÁNDEZ 2002

HERNÁNDEZ OLIVERA, Luis, MORO, Manuela, “Procedimientos de valoración documental, ACAL, ”, Salamanca 2002, 213p

HERNANDEZ 2010

HERNANDEZ OLIVERA, Luis. Del expurgo a la valoración: reflexiones sobre la terminología de valoración y selección de documentos. En: GARCÍA PALACIOS, JOAQUÍN (dir.). La terminología de la archivística. Gijón: Trea, 2010. p 71-88.

HULL 1981

HULLL, Felix. Utilización de Técnicas de muestreo en la conservación de registros: Estudio del RAMP y directrices al respecto, Programa General de Información y UNISIST, París, 1981

LA TORRE 2000

 

LA TORRE MERINO, José Luis; MARTIN-PALOMINO, Mercedes, Metodologia para la identificación y valoración de fondos documentales, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2000, 213 p.

LÓPEZ 1998

 

LÓPEZ GÓMEZ, Pedro; “Identificación y valoración de documentos en España a partir de 1975”, Analesde Documentación, 1 1998,109 p.

LÓPEZ 1999

LÓPEZ HERNÁNDEZ, Maria Angeles, La selección de documentos:problemas ysoluciones desde una perspectiva metodológica, Carmona:S&C Ediciones, 1999, 171 p.

RIVAS 2007

RIVAS PALÁ, Elena; “Valoración y selección en un sistema archivístico”, Legajos, 10, 2007

RODRÍGUEZ 2013

RODRÍGUEZ COYA, Fátima. "Las juntas de expurgo en el contexto de la gestión de documentos judiciales". Jornadas Archivando: la valoración documental. León, 7 y 8 de noviembre 2013

SERRA 2008

SERRA I SERRA, Jordi, Los documentos electrónicos. Que son y cómo se tratan, Gijón, editorial Trea, 2008 (Archivos del siglo XXI, 11)

SOLER, 2009

 

SOLER JIMÉNEZ, Joan; Del bit al logos, preservar documents electrònics a l’administració local Barcelona; Diputació de Barcelona, 2009 (Col·lecció Estudis. Série Recursos culturals, 4). 349 p.

SUQUET 1996

SUQUET I FONTANA, M. Àngels;PÉREZ I PENA, Josep, “Consideracions sobre l’avaluació i tria de les fotografies”. A: Actes de les IV Jornades Antoni Varés, 1996

VVAA 2009

 

VVAA; Manual d’Arxvística i gestió documental, Associació d’Arxivers de Catalunya, 2009. 543 p.

CRUE 2012

“La valoración de los documentos electrónicos: estado de la cuestión”. CRUE. Conferencia de Archiveros de Universidades Españolas. Grup de trabajo de documentos electrónicos, 2012

VOUTSSAS 2014

VOUTSSAS-M, Juan; BARNARD AMOZORRUTIA, Alicia, Glosario de preservación archivística digital. Versión 4.0. Universidad Nacional Autónoma de México, 2014

VVAA 2003

 

El refinado arte de la destrucción: la selección de documentos”, Tábula, 6, 2003, 274p

 

 

Webgrafia

Identificació

Recurs

CNAATD

 

http://cultura.gencat.cat/ca/departament/estructura_i_adreces/organismes/dgpc/temes/arxius_i_gestio_documental/cnaatd

CSCDA (MinisterioCultura)

 

http://www.mcu.es/archivos/MC/CSCDA/Presentacion.html

Metodologia CNAATD

http://cultura.gencat.cat/web/.content/dgpc/arxius_i_gestio_documental/03_cnaatd/03__avaluacio_disposicio/avaluacio_i_acces/metodol_dipleg_04.pdf

InterPares Project

www.interpares.org/welcome.cfm

- Appraisal task force report de InterPares2

- Record/Archives Appraisal in Latin America

Comissió Municipal de Barcelona

http://w110.bcn.cat/portal/site/ArxiuMunicipal/menuitem.a09d14181a8397aaca63ca63a2ef8a0c/?vgnextoid=04f82da0e4103310VgnVCM10000074fea8c0RCRD&vgnextchannel=04f82da0e4103310VgnVCM10000074fea8c0RCRD&lang=ca_ES

Pais Basc

http://eah-ahe.org/recursos_profesionales.php

Nova Zelanda

http://archives.govt.nz/sites/default/files/appraisal_policy_0.pdf

ARMA

http://www.arma.org/r2/how-do-i--/how-to-build-a-retention-schedule

Scottish Council on Archives

http://www.scottisharchives.org.uk/scarrs

Arxiu Municipal de Roses

http://www.roses.cat/la-vila/arxiu-municipal/dret-dacces-als-documents-publics

Calendaris de conservació

Arxiu Municipal de Barcelona

http://w110.bcn.cat/portal/site/ArxiuMunicipal/menuitem.a09d14181a8397aaca63ca63a2ef8a0c/?vgnextoid=dae1aa0a11ef2310VgnVCM10000074fea8c0RCRD&vgnextchannel=dae1aa0a11ef2310VgnVCM10000074fea8c0RCRD&lang=es_ES

Govern de Navarra

http://www.navarra.es/home_es/Temas/Turismo+ocio+y+cultura/Archivos/Sistema+archivistico/Comision+de+Evaluacion+Documental/calendarios.htm

Ministeri de l’Interior

http://www.interior.gob.es/ca/web/archivos-y-documentacion/archivo-general-sistema/sistema-archivistico/organos-competentes/comision-calificadora-documentos-ad/calendario-conservacion-de-series-documentales-mir

Arxius de l’Estat de Queensland

http://www.archives.qld.gov.au/Recordkeeping/RetentionDisposal/Pages/GRDS.aspx

Registres d’eliminació

Ajuntament de Castellbisbal

http://www.castellbisbal.cat/media/repository/arxiu/0801150521_registre-eliminacions-arxiu-castellbisbal.pdf

Ajuntament de Terrassa

www.terrassa.cat/arxiumunicipal

Eines d'arxiu: calendari de conservació 1996-2016

Ajuntament de Sant Cugat

http://dona.santcugat.cat/web/eines-de-larxiu

 

Ajuntament de Salt

https://www.seu.cat/seue-fitxer?id=67096

Norma Tècnica d’Interoperabilitat

 

Norma Tècnica de copiat i conversió de documents electrònics

http://www.mpt.gob.es/dms/es/publicaciones/centro_de_publicaciones_de_la_sgt/GUIAS_NTI/text_es_files/Guia_copiado-conversion-doc-elec-INTERNET.pdf

 

Còpia autèntica Generalitat de cat

http://www20.gencat.cat/docs/governacio/Butlletins/dgpae/11/documents/e-copia.pdf

 

     

 

 


Programari

No hi ha programari específic per aquest mòdul. 


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre tarda