Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Arxivística i Governança de la Informació | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable haver cursat l'assignatura "Dret i règim jurídic dels documents", impartida al primer quadrimestre del Màster.
L'objectiu principal de l'assignatura és que l'alumnat adquireixi competències i coneixements que li permetin fer una gestió de la informació i la documentació a l'Administració pública. Per això, hi haurà dues línies formatives; Transparència i accés a la informació (L1); i Avaluació documental (L2)
L1. A la primera línia formativa, relativa a la transparència, dret d'accés a la informació pública i protecció de dades, els objectius seran:
L2. Avaluació documental
Continguts de l'assignatura
L1.- Transparència, dret d’accés a la informació pública i protecció de dades
Tema 1.- Transparència i publicitat activa
1.1.- La transparència de les administracions públiques. Introducció.
1.2.- Àmbit d'aplicació.
1.3.- La publicitat activa.
1.4.- Reutilització de la informació del sector públic.
1.5.- Grups d’interès
Tema 2.- El dret d’accés a la informació pública
2.1.- Dret d'accés a la informació pública.
2.2.- Límits al dret d'accés a la informació.
2.3.- Procediment per exercir el dret d'accés a la informació.
2.4.- Mitjans de garantia del dret d'accés a la informació.
2.5.- Altres drets d’accés (dret d'accés de les persones interessades en el procediment, dret d’accés regulat a la normativa de protecció de dades, dret d’accés dels parlamentaris).
Tema 3.- El dret a la protecció de dades personals
3.1.- Introducció a la regulació de protecció de dades.
3.1.1.- Evolució normativa
3.1.2.- Conceptes clau.
3.2.- Objecte i àmbit d’aplicació.
3.3.- El responsable, corresponsable i encarregat de tractament.
3.4.- Principis de la normativa de protecció de dades i base jurídica.
3.5.- Obligacions del tractament de dades.
3.5.1.- Transparència i deure d'informació
3.5.2.- Registre d'Activitats de Tractament
3.5.3.- Mesures de seguretat i esquema nacional de seguretat
3.5.4.- Avaluació d’impacte i consulta prèvia
3.5.5.- Notificació de violacions de seguretat
3.5.6.- Transferències internacionals de dades
3.5.7.- La figura del Delegat/ada de Protecció de Dades
3.6.- Les autoritats de control en matèria de protecció de dades
Tema 4.- Els drets de les persones en matèria de protecció de dades
4.1.- El dret d’accés
4.2.- El dret de rectificació
4.3.- El dret de limitació del tractament
4.4.- El dret de supressió
4.5.- El dret d’oposició
4.6.- El dret a la portabilitat
4.7.- El dret a no ser objecte de decisions individuals automatitzades
4.8.- Procediment per exercir els drets
Tema 5.- Tractament de dades personals específics
5.1.- Tractament de dades amb finalitats estadístiques, d’arxiu en interès públic i finalitats de recerca
5.2.- Tractament de dades personals amb finalitats policials i d’execució penal
5.3.- Videovigilància
Tema 6.- Intel.ligència artifical i protecció de dades.
6.1.- Intel.ligència artifical i protecció de dades.
6.2.- El Reglament d’Intel.ligència Artificial.
6.3.- Avaluació d’impacte en el drets fonamentals.
L2. Avaluació documental
Tema 1. L’avaluació documental. Introducció
1.1. Introducció als fonaments teòrics de l’avaluació documental
1.2. Principis generals i terminologia bàsica
1.3. L’origen de l’avaluació documental
Tema 2. Normativa i marc legal de l’avaluació documental
2.1. La legislació estatal
2.2. La legislació autonòmica catalana
2.3. Les comissions municipals d’avaluació i altres juntes d’avaluació
2.4. La Comissió Nacional d’ Avaluació i Tria de la Documentació pública catalana (CNAATD)
2.5. El model d’Avaluació Documental a Catalunya
2.6. Altres models
Tema 3. Teòries, mètodes i criteris de l'avaluació documental
3.1.Teòries, mètodes i criteris
3.2. Els valors dels documents d’arxiu i l’avaluació
3.3. Metodologia del procediment d’avaluació documental. Model de presentació de propostes a la CNAATD
3.4. Els calendaris de conservació/ eliminació en un sistema de gestió de documents. Concepte de disposició
3.5. Les politiques de preservació dels documents, en relació a la seva conservació/ eliminació
Tema 4. L’aplicació de l’avaluació documental
4.1. Estudi i anàlisi de les TAAD (taules d’accés i avaluació documental)
4.2. Les propostes i resolucions de la CNAATD
4.3. Les propostes d’avaluació per a presentar a la CNAATD
Tema 5. El procediment d’eliminació
5.1. L’expedient d’eliminació de documents
5.2. El registre de documentació eliminada
5.3. Les tècniques de mostreig i eliminació de documents
Tema 6. L'avaluació d'altres suport i formats.
6.1.Avaluació en altres formats com fotografies o vídeos.
Tema 7. L’avaluació en el entorn electrònic
7.1. Substitució de suports. La digitalització segura, del papera l'electrònic.
7.2. L’aplicació els conceptes d’avaluació, retenció i disposició en els sistemes de gestió de documents electrònics
7.3. L'avaluació en un model data cèntric. Com avaluar dades
7.4. L'execució de l'eliminació en l'entorn electrònic. Auditoria, registre i traçabilitat de l’eliminació documental
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
L1. Classes amb participació de l'alumnat | 35 | 1,4 | CA17, KA26, SA20 |
L2. Classes amb participació de l'estudiant | 20 | 0,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
L1. Exercicis pràctics | 31 | 1,24 | CA17, KA26, SA20 |
L2. Participació en fòrums i debats de discussió | 2 | 0,08 | |
L2.Treballs i exercicis pràctics | 18 | 0,72 | |
Tipus: Autònomes | |||
L1. Lectura de materials | 31 | 1,24 | CA17, KA26, SA20 |
L.1 Prova final: test de coneixements generals de l'assignatura. | 8 | 0,32 | CA17, KA26, SA20 |
L2. Estudi i anàlisi de casos | 9 | 0,36 | |
L2. Estudi i anàlisi dels materials proporcionats | 20 | 0,8 |
L2. Avaluació documental
La metodologia d'aquesta línia formativa són classes teòriques i presencials, combinades amb algunes classes pràctiques, on els estudiants hauran de resoldre alguns exercicis obligatoris. Durant el semestre hauran de fer 4 activitats obligatòries i participar a les classes, fòrums i debats a classe, que composen la nota final.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i estarà també disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.
Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
L1. Exercici 1. Cas pràctic relacionat amb la resolució d'una sol·licitud de dret d'accés a informació pública a l'accés a la informació i la protecció de dades | 30% | 9 | 0,36 | CA17, KA26, SA20 |
L1. Exercici 2. Cas pràctic relacionat amb la protecció de dades | 30% | 9 | 0,36 | CA17, KA26, SA20 |
L1. Participació a fòrums o altres debats plantejats | 10% | 3 | 0,12 | CA17, KA26, SA20 |
L1. Prova final: test de coneixements generals de l'assignatura part 1 | 30% | 9 | 0,36 | CA17, KA26, SA20 |
L2. Practica del calendari de conservació | 30% | 6 | 0,24 | CA16, KA24, KA25 |
L2. Presentació taules d'avaluació documental | 10% | 3 | 0,12 | CA16, CA17, SA19 |
L2. Proposta d'avaluació documental (PAD) | 30% | 6 | 0,24 | CA16, KA25, SA19 |
L2. Proposta d'eliminació documental | 30% | 6 | 0,24 | CA16, KA24, KA25, SA18, SA19 |
L1. Transparència, dret d’accés a informació pública i protecció de dades
L'avaluació és continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant les activitats d’avaluació: 2 exercicis pràctics (60% de la nota final), una prova final 30% (test de coneixements generals de l’assignatura part L1) i també compta la participació a classe,fòrums o altres debats plantejats (10% de la nota final).
AVALUACIÓ CONTINUA
El sistema d’avaluació es compon de tres tipus d’activitats que conformaran la nota final de l’assignatura. La nota final es distribueix de la manera següent:
1. La resolució de dos casos pràctics (60% de la nota final)
2. La prova d’avaluació continuada (30% de la nota final), que consistirà en un test de coneixements generals de l’assignatura part L1.
3. La participació a classe fòrums o altres debats plantejats (10% de la nota final)
Per aprovar l’assignatura cal que les notes de la resolució dels casos pràctics sigui igual o superior a 5/10. També cal que la prova d’avaluació continuada s’aprovi amb un valor igual o superior a 5/10.
Per aprovar l’assignatura cal igualar o superar la qualificació final de 5. La nota final és el resultat de la suma de les qualificacions obtingudes en cadascun dels elements avaluables presentats.
S’assigna un valor de 0 punts a les activitats d’avaluació que no s’hagin dut a terme.
Recuperació
Podrà realitzar una prova de recuperació que es realitzarà a aquest efecte al final del temari, i que podrà versar sobre qualsevol de les matèries estudiades a classe, l'estudiant que es trobi en qualsevol de les situacionssegüents:
S'entendrà que l'alumne no ha superat l'avaluació si, una vegada conclòs el període de recuperació, concorre una de les situacions següents:
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà la qualificació de “no avaluable” quan les evidències d’avaluació aportades per l’estudiant equivalguin, com a màxim, a una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d'avaluació
En cas d'irregularitat (plagi, còpia, suplantació d'identitat, etc.) en una activitat d'avaluació, la qualificació d'aquesta activitat d'avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d'avaluació, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
L2. Avaluació documental
En el sistema d’avaluació es tenen en compte diverses activitats i aspectes. S'avaluen quatre activitats diferenciades efectuades durant el semestre, a classe i a casa, amb un pes del 100%, caldrà aprovar les quatre activitats.
Quan l'alumnat no hagi presentat un mínim de 2/3 de les activitats avaluables serà considerat com no avaluable i no podà recuperar.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Recuperació. Podrà realitzaruna prova de recuperació que es realitzarà a aquest efecte al final del temari, i que podrà versar sobre qualsevol de les matèries estudiades a classe, l'estudiant que es trobi en qualsevol de les situacions següents:
- no hagi lliurat una de les proves d'avaluació contínua.
- Havent lliurat totes les proves d'avaluació, tingui una nota mitjana inferior a 5/10
S'entendrà que l'alumne no ha superat l'avaluació si, una vegada conclòs el període de recuperació, concorre una de les situacions següents:
- no hagi lliurat almenys les 3 proves d'avaluació contínua;
- havent lliurat almenys les 3 proves d’avaluació contínua, la nota mitjana ponderada no supera el 5/10.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
L1. Transparència, dret d’accés a informació pública i protecció de dades
Bibliografia
Berrocal, Lanzarot, Ana Isabel (2019). Estudio Jurídico-crítico sobre la Ley Orgánica 3/2018,de 5 d diciembre, de protección de datos personales y garantia de los derechos digitales. Ed. Reus.
Cotino Hueso, Lorenzo i Boix Palop, Andrés. Los límites al Derecho de Acceso a la Información Pública. València l:Tirant lo Blanch, 2021
FRA (Fundamental Rights Agency) Manual de legislación europea en materia de protección de datos (2018): https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-coe-edps-2018-handbook-data-protection_es.pdf
Guichot Reina, Emilio i Barrero Rodríguez, Concepción. El Derecho de acceso a la información pública (2021). Editorial Tirant lo Blanch.
López, Calvo, José (2019). La adaptación al nuevo marco de protección de datos tras el RGPD y la LOPDGDD. Ed. Bosch
Rallo Lombarte, Artemi (dir.), Tratado de Protección de Datos: actualizado con la Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de protección de datos personales y garantía de los derechos digitales. Tirant lo Blanch, 2019.
Troncoso Reigada, A. (Dir.) (2017) Comentario a la Ley de Transparencia, Acceso a la Información Pública y Buen Gobierno. Ed. Civitas
Troncoso Reigada, A. (Dir.) (2021) “Comentario al Reglamento General de Protección de Datos y a la Ley Orgánica de Protección de Datos Personales y Garantía de los Derechos Digitales”. Ed. Civitas
Principals òrgans de garantia del dret d’accés a la informació pública
Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública
https://www.gaip.cat/ca/inici/index.html
Consell de Transparència i Bon Govern
https://www.consejodetransparencia.es/ct_Home/ca/consejo/que-es.html
Autoritats de Protecció de Dades
Autoritat Catalana de Protecció de Dades https://apdcat.gencat.cat/ca/inici/index.html
Agència Espanyola de Protecció de Dades https://www.aepd.es/
Comitè Europeu de Protecció de Dades: https://edpb.europa.eu
Supervisor Europeu de Protecció de Dades https://edps.europa.eu/
Normativa
Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública.
L2. Avaluació documental
Identificació |
Recurs |
BERNAL 2002 |
2002 BERNAL, Angels, BORFO, Toni, BORRAS, Joaquim, MOYANO, Loli, VILALTA, Montse, “Una experiència d’avaluació en grup: elsdocuments de les universitats”. Arxius. Butlletí del Servei d’Arxius, num.36 Generalitat de Catalunya, 2002 p. 1-4 |
BOADAS 1989 |
BOADAS, JOAN, “La documentació dels arxius: eliminar perconservar”. Plecs d’història local, 23, 1989, p. 38-41 |
CASELLAS 2017 |
CASELLAS, Lluis-Esteve, "Evaluación archivística, más allá de evaluar para conservar y eliminar" ,Revista REDAR, nº 4, año 2 (Julio-Diciembre 2017). Córdoba (Argentina): RED de Archiveros Graduados de Córdoba, p. 49-77 |
CASELLAS 2019 |
CASELLAS, Lluis-Esteve "L’avaluació arxivística en el nou context de les organitzacions", La destrucciód’informació públicaUna mirada multidisciplinària sobre l’eliminació ordenada de la documentació. Barcelona, Oficina Antifrau i Associació d'Arxiversde Catalunya, 2019 |
CERMENO 2010 |
CERMENO, Lluis, RIVAS, Elena, Valorar y seleccionar documentos. Que es y cómo se hace. Editorial Trea, 2010. 166 p. |
CNATD 1997 |
COMISSIO NACIONAL D’AVALUACIÓ I TRIA DE LA DOCUMENTACIÓ; Normes i procediments de valoració documental per a arxius públics, Barcelona, Departament de Cultura, 1997 |
COOK 1991 |
COOK, Terry; “Appraisal in the information age: a Canadian commentary” Archives and Museum informatics, 13 1991, p. 51-66 |
COOK 1998 |
COOK, Terry; “Macroappraisal and functional analysis: Appraisal thoery, strategy and methodology for archivist”, L’évaluation des archives: des nécessités de la gestion aux exigences du témoignage, Gira 1998, p. 27-33 |
COUTURE 1997 |
COUTURE, Carol, “L’avaluació dels arxius.Estat de la qüestió”. Lligall, Revista catalana d’arxivística, núm. 11 (1997), p. 59-88. |
COUTURE 1997 |
COUTURE, Carol, “Les calendriers de conservations: fondements theoriques et etat des practiques”, Lligall. Revista Catalana d’Arxivistica, 12. (1997) p.184-189 |
COUTURE 1997 |
COUTURE, Carol, “Elaboració i aplicació dels calendaris de conservació”, V Conferència Europea d’Arxius. Les bases de la Professió. Lligall Revista catalana d’arxivística, Barcelona, 1997, p 33-35 |
CSCDA 2003 |
COMISION SUPERIOR CALIFICADORA DE DOCUMENTOS ADMINISTRATIVOS; Metodología. Madrid, Ministerio de Cultura, 2003 |
COX 1994 |
COX, Richard J.; “The documentation strategy and archival apprisal principles: a different perspective”, Archivaria, 38, 1994 p. 11-36 |
COX 2002 |
COX, Richard J.; “The end of collecting: towards a new purpose for archival appraisal” Archival Science, 2, num. 3-4, 2002, p. 287-309 |
CUMMINGS 2002 |
Cummings, Susan; “Reengineering NARA Records management policies” Comma,International Journal on Archives, 2002 1-2, p. 63-65 |
DUCHARME 1996 |
DUCHARME, Daniel, COUTURE, Carol, “L’evaluation en archivistique, evolution et tendances: etude bibliographique 1980-1995”, Archives, vol 28 (1996-97), p. 59-98 |
DUCHEIN 1997 |
DUCHEIN, MIchel, “Le principe de provenannce et la practiques du tri, du classement et de la descripction en archivistique contemporaine”, Lligall. Revista catalana d’arxivística, 12 1997, p. 87-100 |
FINDLAY 2018 |
FINDLAY, Cassie, "Avaluació: un instrument estratègicper a la gestió documental actual", Lligall. Revista catalana d’arxivística 41, 2018 |
HERNÁNDEZ 2002 |
HERNÁNDEZ OLIVERA, Luis, MORO, Manuela, “Procedimientos de valoración documental, ACAL, ”, Salamanca 2002, 213p |
HERNANDEZ 2010 |
HERNANDEZ OLIVERA, Luis. Del expurgo a la valoración: reflexiones sobre la terminología de valoración y selección de documentos. En: GARCÍA PALACIOS, JOAQUÍN (dir.). La terminología de la archivística. Gijón: Trea, 2010. p 71-88. |
HULL 1981 |
HULLL, Felix. Utilización de Técnicas de muestreo en la conservación de registros: Estudio del RAMP y directrices al respecto, Programa General de Información y UNISIST, París, 1981 |
LA TORRE 2000
|
LA TORRE MERINO, José Luis; MARTIN-PALOMINO, Mercedes, Metodologia para la identificación y valoración de fondos documentales, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2000, 213 p. |
LÓPEZ 1998
|
LÓPEZ GÓMEZ, Pedro; “Identificación y valoración de documentos en España a partir de 1975”, Analesde Documentación, 1 1998,109 p. |
LÓPEZ 1999 |
LÓPEZ HERNÁNDEZ, Maria Angeles, La selección de documentos:problemas ysoluciones desde una perspectiva metodológica, Carmona:S&C Ediciones, 1999, 171 p. |
RIVAS 2007 |
RIVAS PALÁ, Elena; “Valoración y selección en un sistema archivístico”, Legajos, 10, 2007 |
RODRÍGUEZ 2013 |
RODRÍGUEZ COYA, Fátima. "Las juntas de expurgo en el contexto de la gestión de documentos judiciales". Jornadas Archivando: la valoración documental. León, 7 y 8 de noviembre 2013 |
SERRA 2008 |
SERRA I SERRA, Jordi, Los documentos electrónicos. Que son y cómo se tratan, Gijón, editorial Trea, 2008 (Archivos del siglo XXI, 11) |
SOLER, 2009
|
SOLER JIMÉNEZ, Joan; Del bit al logos, preservar documents electrònics a l’administració local Barcelona; Diputació de Barcelona, 2009 (Col·lecció Estudis. Série Recursos culturals, 4). 349 p. |
SUQUET 1996 |
SUQUET I FONTANA, M. Àngels;PÉREZ I PENA, Josep, “Consideracions sobre l’avaluació i tria de les fotografies”. A: Actes de les IV Jornades Antoni Varés, 1996 |
VVAA 2009
|
VVAA; Manual d’Arxvística i gestió documental, Associació d’Arxivers de Catalunya, 2009. 543 p. |
CRUE 2012 |
“La valoración de los documentos electrónicos: estado de la cuestión”. CRUE. Conferencia de Archiveros de Universidades Españolas. Grup de trabajo de documentos electrónicos, 2012 |
VOUTSSAS 2014 |
VOUTSSAS-M, Juan; BARNARD AMOZORRUTIA, Alicia, Glosario de preservación archivística digital. Versión 4.0. Universidad Nacional Autónoma de México, 2014 |
VVAA 2003
|
El refinado arte de la destrucción: la selección de documentos”, Tábula, 6, 2003, 274p
|
Webgrafia
Identificació |
Recurs |
|
CNAATD
|
||
CSCDA (MinisterioCultura)
|
||
Metodologia CNAATD |
||
InterPares Project |
www.interpares.org/welcome.cfm - Appraisal task force report de InterPares2 - Record/Archives Appraisal in Latin America |
|
Comissió Municipal de Barcelona |
||
Pais Basc |
||
Nova Zelanda |
http://archives.govt.nz/sites/default/files/appraisal_policy_0.pdf |
|
ARMA |
http://www.arma.org/r2/how-do-i--/how-to-build-a-retention-schedule |
|
Scottish Council on Archives |
||
Arxiu Municipal de Roses |
http://www.roses.cat/la-vila/arxiu-municipal/dret-dacces-als-documents-publics |
|
Calendaris de conservació |
||
Arxiu Municipal de Barcelona |
||
Govern de Navarra |
||
Ministeri de l’Interior |
||
Arxius de l’Estat de Queensland |
http://www.archives.qld.gov.au/Recordkeeping/RetentionDisposal/Pages/GRDS.aspx |
|
Registres d’eliminació |
||
Ajuntament de Castellbisbal |
||
Ajuntament de Terrassa |
www.terrassa.cat/arxiumunicipal Eines d'arxiu: calendari de conservació 1996-2016 |
|
Ajuntament de Sant Cugat |
http://dona.santcugat.cat/web/eines-de-larxiu
|
|
Ajuntament de Salt |
||
Norma Tècnica d’Interoperabilitat |
|
|
Norma Tècnica de copiat i conversió de documents electrònics |
|
|
Còpia autèntica Generalitat de cat |
http://www20.gencat.cat/docs/governacio/Butlletins/dgpae/11/documents/e-copia.pdf
|
|
No hi ha programari específic per aquest mòdul.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |