Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques Externes

Codi: 44535 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història de la ciència: ciència, història i societat OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Jaume Valentines Álvarez
Correu electrònic:
jaume.valentines.alvarez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver cursat el Mòdul M3 del màster, Cultura material, patrimoni i comunicació científica.


Objectius

−      Adquirir experiència laboral en els àmbits de la comunicació científica, el patrimoni científic, tècnic i mèdic

−      Aprofundir en les relacions, històriques i presents, entre ciència, cultura i societat, in situ.

−      Aplicar el coneixement, marcs conceptuals i perspectives adquirides en el màster a l’activitat professional en aquests àmbits

−      Obtenir eines per a la integració en el mercat laboral i/o el món cooperatiu, en particular en institucions culturals i científiques i/o en associacions compromeses amb la justícia ecosocial.


Competències

  • Analitzar críticament els mecanismes de comunicació científica en els mitjans de comunicació de massa (aquesta competència l'adquiriran els estudiants que cursin l'especialitat Comunicació, Patrimoni i Història de la Ciència).
  • Dissenyar exposicions i elaborar un pla de comunicació (aquesta competència l'adquiriran els estudiants que cursin l'especialitat Comunicació, Patrimoni i Història de la Ciència).
  • Recollir i valorar de manera crítica informació per a la resolució de problemes, dacord amb els mètodes i les tècniques danàlisi pròpies de la disciplina.
  • Reconèixer, avaluar i catalogar el patrimoni cientificotècnic (aquesta competència l'adquiriran els estudiants que cursin l'especialitat Comunicació, Patrimoni i Història de la Ciència).
  • Treballar de manera autònoma, resoldre problemes i prendre decisions amb propostes innovadores.
  • Treballar en equip, amb capacitat de lideratge i iniciativa, de manera interdisciplinària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar el coneixement del patrimoni al context comunicatiu.
  2. Aplicar els coneixements per a la identificació i linventari del patrimoni científic i tecnològic.
  3. Discernir quins mitjans de comunicació són útils per orientar i desenvolupar projectes de valorització patrimonial dirigits a la ciutadania.
  4. Interpretar el patrimoni científic i tècnic en un context històric precís i comunicar-ne la valoració.
  5. Projectar i desenvolupar les tècniques i lestil corresponent a la demanda professional dels productes culturals relacionats amb la ciència i la medicina i el seu patrimoni cientificotecnològic.
  6. Recollir i valorar de manera crítica informació per a la resolució de problemes, dacord amb els mètodes i les tècniques danàlisi pròpies de la disciplina.
  7. Reconèixer els espais de preservació i conservació de la cultura material de la ciència.
  8. Reconèixer les estratègies per a la recuperació dinformació i lús de catàlegs de cultura material de la ciència.
  9. Treballar de manera autònoma, resoldre problemes i prendre decisions amb propostes innovadores.
  10. Treballar en equip, amb capacitat de lideratge i iniciativa, de manera interdisciplinària.
  11. Utilitzar els instruments per a la valorització del patrimoni científic i tecnològic.

Continguts

Aquest mòdul pretén formar professionals expertes en l’aplicació d’eines conceptuals pròpies de la història de la ciència i d’habilitats pràctiques adreçades al camp de la cultura material, el patrimoni i la comunicació científica. El mòdul és obligatori per a aquell alumnat que ha fet el mòdul “Cultura material, patrimoni i comunicació científica” (M3). El mòdul és vertebrador de l’orientació professionalitzadora del màster.

El mòdul permetrà a l’alumnat realitzar pràctiques relacionades amb la gestió cultural, la documentació patrimonial, la preservació arxivística, la producció de recursos pedagògics i la comunicació de la ciència, beneficiant-se de les eines, conceptes i marcs disciplinaris de la història de la ciència. L’alumnat haurà d’elaborar posteriorment un Treball de Fi de Màster (M9), en el que recollirà els resultats de la feina pràctica realitzada, outputs, material empíric i coneixements aconseguits, tot discutint-ne la seva articulació amb els objectius professionals i currículum acadèmic del màster.

El desenvolupament d’aquestes pràctiques es fonamenta en la signatura de convenis entre una de les universitats coordinadores del màster i diferents empreses, institucions i organitzacions que estan lligades a la construcció del patrimoni, la producció cultural, la comunicació científica i el debat social sobre la ciència, la tecnologia i la medicina, amb mirades complexes i integradores.

Aquest mòdul contempla sessions especifiques de programació, orientació i seguiment.

Sessions d’orientació i organització de les pràctiques

1. Presentació del mòdul.

2. Propostes de llocs de practiques.

3. Distribució dels llocs de pràctiques.

Sessions de seguiment i articulació de les pràctiques

1. Organització general de les pràctiques.

2. Seguiment de les pràctiques i consideracions sobre l’elaboració de l'informe de practiques i/o informe de Projecte de Treball de fi de màster.

3. Sessió de síntesi, lliurament de la versió final del Projecte de Treball de Fi de Màster i discussió.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Orientació i organització de les pràctiques 6 0,24 1, 3, 4, 5, 7, 8
Pràctiques 160,5 6,42 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Sessions de seguiment de les pràctiques i preparació del projecte de TFM 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Aprenentatge i valoració crítica de patrimoni i processos comunicatius relacionats amb les pràctiques 14,75 0,59 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tutorització i seguiment de l'elaboració del projecte de TFM 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Elaboració del projecte de TFM 20,5 0,82 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Les pràctiques es desenvoluparan durant un període aproximat de nou setmanes del segon semestre (amb un màxim de 225 hores totals, a raó, aproximadament, de 4 hores diàries o 20 hores setmanals), entre els mesos de febrer i juny. L’alumnat tindrà la categoria d’alumnat en pràctiques, sense cap relació laboral amb l’entitat (i sense remuneració si no és acordada anteriorment).

Les pràctiques implicaran la incorporació d’alumnes en processos, entre d’altres, de: redacció, producció, edició, anàlisi i/o distribució de fonts de contingut cientificotecnològic; i documentació, gestió, estudi i accés de patrimoni científic, tècnic i mèdic; aplicació de perspectives de la història de la ciència en el món cultural, en particular sobre les relacions entre ciència i societat, gènere, ambient i colonialitat. Depenent de les entitats col·laboradores, les pràctiques s’articularan amb el disseny i realització de projectes concrets executables en el període de temps descrit, de manera que aquesta col·laboració constitueixi una aportació real a aquests processos. La persona o persones de l’entitat receptora a càrrec de l’alumnat seran tutors/res externs/es, que supervisaran el treball i l’aportació de l’alumnat en les pràctiques, en col·laboració amb el coordinador del mòdul i professorat de M3 i màster (tutors/es interns/es).

S’explorarà la integració de les pràctiques en la metodologia Aprenentatge-Servei, com a valor afegit curricular i social.

Alguna sessió del mòdul pot impartir-se en anglès, que és una de les llengües de docència del màster.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de les pràctiques – Tutoria externa 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Avaluació del Projecte de TFM – Coordinació M4 50% 9,25 0,37 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Avaluació del Projecte de TFM – Tutoria interna 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

L’alumnat redactarà un Projecte de Treball de Fi de Màster on hi consti el desenvolupament i resultat de les pràctiques i on s'articulin amb els objectius, conceptes i marcs conceptuals desplegats al Màster, amb una extensió màxima de 3.000 paraules, incloent-hi la bibliografia (es donaran instruccions específiques en les sessions de seguiment i en el programa).


Bibliografia

La bibliografia inclou les lectures obligatòries i optatives del mòdul M3, dedicades als espais i arquitectures de la ciència, públics de la ciència, artefactes, paisatges tecnocientífics, cultura material de la ciència i patrimoni científic, tècnic i mèdic.

A banda d'aquestes referencies bibliogràfiques, els/les estudiants disposaran de lectures relacionades amb el camp de desenvolupament de les pràctiques, acordades per els/les tutores internes i externes.


Programari

A més d'eines web i productes ofimàtics, com ara el campus virtual, el correu electrònic, processador de texts, diapositives i taules (de preferència, en accés obert i lliure), es poden fer servir eines com software de transferència d’arxius, lector d'arxius audiovisuals VLC, o altres tecnologies adequades a les pràctiques.

AI: En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases, excepte en els casos que la tutoria interna o externa ho indiquin. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PEXTm) Pràctiques externes i pràcticum (màster) 1 Català segon quadrimestre tarda