Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràcticum

Codi: 44309 Crèdits: 14
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes PR 1

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Marba Tallada
Correu electrònic:
anna.marba@uab.cat

Equip docent

José María Sanahuja Gavaldà
Emilee Sarah Moore De Luca
Maria de las Neus Gonzalez Monfort
Silvia Blanch Gelabert
Anna Marba Tallada
Begoña Oliveras Prat
Laia Viladot Vallverdu
Julia Llompart Esbert

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es contemplen.


Objectius

L'estructura del mòdul és comuna a totes les especialitats, tot i que el coordinador/a de cada especialitat proporcionarà informació sobre les concrecions del mòdul a cada especialitat. La centralitat de les pràctiques al màster fa que els continguts i desenvolupament del mòdul de pràctiques es relacionin tant amb el mòdul comú (Formació psicopedagògica i social) com amb els mòduls específics de cada especialitat.

El treball que l'estudiant realitzarà al llarg del mòdul ha de servir-li per tenir contacte amb la realitat de la professió, i per aquest motiu es desenvolupa, en gran part, en un centre d'educació secundaria (o escola oficial d’idiomes) sota la supervisió d’un mentor o mentora de pràctiques del centre i un/a tutor/a de pràctiques de la universitat.

L'assignació del centre de pràctiques la realitzarà la coordinació de cada especialitat seleccionant els centres formadors reconeguts pel Departament, tenint en compte, quan sigui possible, la procedència geogràfica de l’alumat.

En la primera fase del pràcticum, l'alumnat haurà de conèixer la realitat d'un centre educatiu, les seves funcions, estructura i organització, així com integrar-se en la vida i les activitats del centre de pràctiques en general i de les grups on imparteix classe  el seu mentor o mentora en particular. En la segona fase, haurà d'integrar-se en un grup classe i realitzar activitats d'intervenció tant amb acompanyament com de manera autònoma. En conjunt, la seva feina, tant en les fases de preparació a la universitat com en la seva estada en un centre de secundària, li ha de permetre posar en pràctica les competències necessàries per al seu desenvolupament professional, amb l'ajuda de la tutora o el tutor de la universitat, de la coordinació de pràctiques del centre i del mentor o mentor de pràctiques del centre.

Es fomenta que el pràcticum es realitzi en parelles sempre que sigui possible.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA05 (Competència) Gestionar l'acció docent a l'aula tenint en compte les característiques de la interacció a l'aula (docent-alumnat i entre l'alumnat), la retroacció formadora, les competències de l'alumnat i el paper docent en l'activació i la regulació dels aprenentatges.
  2. CA06 (Competència) Integrar en el funcionament i l'activitat d'una aula el que s'ha dissenyat i planificat incorporant-hi els imprevistos per tal de produir els aprenentatges esperats.
  3. CA07 (Competència) Adoptar una perspectiva sensible a la realitat plurilingüe de les aules i de valoració dels repertoris lingüístics de l'alumnat alhora que es promou l'ús del català com a llengua vehicular i la competència intercultural de l'alumnat tant en els períodes de pràctiques en els centres com en el disseny de les intervencions didàctiques que s'implementaran en el pràcticum.
  4. CA08 (Competència) Treballar en equip de manera cooperativa per a la cocreació de propostes, dissenys i actuacions conjunts en els seminaris de pràctiques i en el centre educatiu.
  5. CA09 (Competència) Construir la identitat professional amb el compromís per una educació que contribueixi al desenvolupament d'una societat sostenible, equitativa, diversa i justa que respecti els drets humans com a resultat de la relació entre teoria i pràctica.
  6. CA71 (Competència) Demostrar competència digital docent en les diferents etapes d'elaboració del TFM.
  7. KA05 (Coneixement) Descriure els elements clau de l'entorn geogràfic, demogràfic, socioeconòmic, cultural i sociolingüístic d'un centre educatiu i els reptes i les oportunitats de l'entorn que siguin rellevants per entendre les dinàmiques del centre i els resultats educatius.
  8. KA06 (Coneixement) Definir les competències socioemocionals pròpies i les fortaleses i debilitats orientades a l'autogestió emocional i a la gestió del clima de treball.
  9. KA07 (Coneixement) Definir l'autoobservació i la coobservació com a instruments per a la millora de la pràctica docent i orientadora.
  10. SA05 (Habilitat) Analitzar els elements organitzatius més rellevants d'un centre educatiu, la cultura institucional, els espais de participació de la comunitat i els reptes educatius que ha d'afrontar.
  11. SA06 (Habilitat) Planificar l'acció educativa des d'una perspectiva inclusiva que afavoreixi la personalització dels aprenentatges.
  12. SA07 (Habilitat) Dominar l'expressió oral i escrita tant en la pràctica discursiva acadèmica com en la pràctica d'ensenyament de cada especialitat.
  13. SA08 (Habilitat) Integrar els continguts disciplinaris i del currículum de la matèria de l'especialitat en el disseny de la intervenció didàctica que s'implementarà en el pràcticum.

Continguts

El mòdul s'estructura en els següents blocs:

BLOC 1. Tallers de formació complementària

Al llarg del curs s'oferiran tallers i conferències que completaran la formació inicial pràctica dels estudiants i que aborden temàtiques transversals que no es treballen en cap altre mòdul.

BLOC 2. Pràctiques d'observació en un centre d'Educació Secundària o Escola Oficial d’Idiomes (EOI)

 

Primera fase de les pràctiques en un centre d’Educació Secundària o EOI que ha de servir per conèixer el centre i el seu entorn, el projecte educatiu i les seves concrecions d’aquest; l'organització general, el funcionament del departament, el funcionament del departament corresponent a l'especialitat, l'anàlisi dels recursos del centre per una educació de qualitat, el treball de la professora mentora o professor mentor de secundària i les diferents intervencions en què el mentor o la mentora actua com a docent. El/la practicant també ha de col·laborar amb la mentora o mentor en la planificació i execució d'activitats a l'aula.

El pràcticum d’observació (Fase II) tindrà una durada de 2 setmanes i 3 dies durant les quals l'estudiant haurà de complir l'horari sencer del seu mentor/a (aproximadament, 25 hores setmanals).

BLOC 3. Pràctiques d'intervenció en un centre d'Educació Secundària o Escola Oficial d’Idiomes (EOI)

Segona fase de les pràctiques en un centre d’Educació Secundària o EOI que ha de servir per completar les pràctiques d'observació i analitzar les característiques professionalitzadores del/de la professor/a de secundària. Així mateix, durant aquest període l'estudiant en pràctiques realitzarà actuacions d'intervenció acompanyada, acomodant-se a la planificació ordinària del mentor o mentora, i una intervenció autònoma com a professor/a. Aquesta intervenció haurà de ser dissenyada, implementada i avaluada per l'estudiant sota la supervisió del tutor o la tutora de la universitat i amb el vistiplau de la mentora o mentor del centre.

El treball sobre aquesta segona estada es vincula al mòdul d'especialitat.

El pràcticum d’intervenció (Fase IV)  tindrà una durada de 7 setmanes durant les quals l'estudiant haurà de complir l'horari sencer del seu mentor/a (aproximadament, 25 hores setmanals).

 

Concretament, enguany les dates del pràcticum són:

Fase II: Pràcticum d’observació

Del 17 de novembre al 3 de desembre de 2025

Fase IV: Pràcticum d’intervenció

Del 9 de març a l’1 de maig  de 2026

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Tallers i seminaris de seguiment del pràcticum. Seguiment dels documentws del portfoli. Autoevaluació i coevaluació entre l'estudiant, el tutor del centre i el tutor de la universitat. 61 2,44
Tipus: Supervisades      
Tutories presencials (col·lectives, individuals) i pràctiques d'observació i d'actuació en un centre de secundària. 236 9,44
Tipus: Autònomes      
Preparació d'activitats a realitzar en els períodes de pràctiques. Preparació i elaboració del portfoli del pràcticum. 53 2,12

Durant les diferents fases del pràcticum s'establiran activitats dirigides, com ara tallers o seguiment dels documents del portafoli, activitats supervisades, en forma de tutories individuals o en grup de pràctiques, i autònomes, on l'alumnat haurà de preparar les activitats a realitzar en els períodes de pràctiques al centre educatiu, els documents del portafoli i el treball de fi de màster.

Durant les dues estades al centre, l'estudiant participarà activament en la preparació i implantació de les activitats requerides pel seu mentor o mentora de centre, a banda de la implantació de la seva intervenció i/o seqüència didàctica. També assistirà a les reunions, claustres i activitats programades pel centre i a les trobades setmanals amb el seu mentor/a.

 

Es contemplen 7 tutories obligatòries amb el tutor/a de la Universitat:

-          Un tutoria comuna de valoració de la 1a estada de pràctiques. Aquesta tutoria es farà de forma conjunta amb tot el grup  que sigui tutoritzats pel mateix tutor (durada aprox. 2h)

-          5 tutories per preparar la SA (amb una durada màx de 10h de dedicació). Aquestes tutories es fan de forma personalitzada per cada SA que es dissenya.

-          Un tutoria comuna de valoració de la 2a estada de pràctiques. Aquesta tutoria es farà de forma conjunta amb tot el grup alumnes que sigui tutoritzats pel mateix tutor (durada aprox. 2h)

 

A l’inici de curs cada coordinador/a d’especialitat distribuirà el cronograma amb les franges de tutoria i posteriorment cada tutor/a concretarà les tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Estada als centres 25% 0 0 CA05, CA06, CA07, CA08, CA09, CA71, SA07
Participació activa en els seminaris de pràctiques i en els tallers 25% 0 0 CA07, CA08, CA09, CA71, KA06, KA07, SA07
Portafoli 50% 0 0 CA71, KA05, KA06, KA07, SA05, SA06, SA07, SA08

Seguint la NORMATIVA ACADÈMICA DE LA UNIVERSITAT AUTÒNOMA DE BARCELONA (Aprovada per acord del Consell de Govern de 7 de juliol de 2022, i modificada per acord de Consell de Govern d’1 de febrer de 2023, de 12 de juliol de 2023, de 12 de març de 2024, d’11 de juliol de 2024 i de 20 de març de 2025), les assignatures de Pràctiques Externes no contemplen la possibilitat de recuperació.

 

Per tal d’aprovar el pràcticum cal demostrar una actitud compatible amb la professió docent i aprovar les 3 evidències d’avaluació.

Demostrar una actitud compatible amb la professió docent s’avalua tant amb l’evidència d’avaluació 1 com amb la 3, i implica entre d’altres:

-          Haver estat respectuós/a amb els membres de la comunitat educativa, d’acord amb els criteris ètics de la professió (relatius a aspectes com la igualtat, l’equitat, la coeducació o la inclusió), evitant conductes inadequades (xenòfobes, masclistes, homòfobes, etc.).

-          Complir amb la normativa del centre educatiu i la universitat (puntualitat, seguiment dels horaris, ús del mòbil, vestimenta, etc.), i escriure i parlar correctament i adequadament el català o la llengua vehicular de l’especialitat.

-          Mostrar un domini raonable del contingut que ensenya i les destreses bàsiques per ensenyar-lo.

-          Mostrar  un domini de competència suficient per poder dur a la pràctica l’acció educativa a partir de l’anàlisi dels contextos personals i grupals, en els quals es donen, tot generant un entorn segur i de confiança, inclusiu i de respecte a la diversitat, cercant l’equitat i la justícia social, generant  interaccions comunicatives eficaces.

-          Ser  capaç de comprendre, expressar i gestionar de forma apropiada d’acord amb el context, els fenòmens emocionals i socials i les relacions interpersonals, contribuint al benestar de la comunitat educativa.

 

MOLT IMPORTANT: Durant les pràctiques l’alumnat ha de mostrar les competències, actituds i valors compatibles amb la professió. Si no és així, en qualsevol moment de l'estada de pràctiques, el centre i/o la universitat pot elaborar l’informe d’interrupció de les pràctiques, on s'evidenciï que l'estudiant no pot continuar fent-les. La recepció d’aquest informe comporta directament suspendre el mòdul i la paralització de les pràctiques. La nota numèrica que apareixerà a l’acta serà un 3.

 

Les 3 evidències d’avaluació que cal aprovar són:

Evidència d’avaluació 1. Informe del mentor/a de pràcticum (25% de la nota final de mòdul).

És un requisit per obtenir aquest informe el compliment de l'horari complet del mentor/a al centre de pràctiques en un 100% i demostrar una actitud compatible amb la professió docent. El no compliment d'aquesta assistència suposa suspendre el mòdul. En casos excepcionals es contemplarà la possibilitat de recuperar les hores de no assistència al centre amb un pla personalitzat pactat amb tutor/a i mentor/a.

Aquesta nota és individual i no recuperable

Evidència d’avaluació 2. Aprovar el portafoli de pràctiques (55% nota final del mòdul).

Per poder aprovar el portafoli cal tenir aprovats els 3 documents que el conformen.

Des de la coordinació de l’especialitat és definirà a l’inici de curs les característiques de cada un d’aquests 3 documents:

 

  • Document 1: Document en relació al Pràcticum 1 (5% nota final del mòdul)

Activitat individual no recuperable

 

  • Document 2: Planificació docent (disseny d'una intervenció didàctica o d’intervenció orientadora, en el cas d’OE)  (35% nota final del mòdul)

Màxim 25000 caràcters amb espais +Annex). Lliurament abans de la segona estada al centre de pràctiques.

MOLT IMPORTANT: En cas que el tutor/a de la universitat consideri que la planificació docent no compleix els mínims necessaris en el moment de l’entrega, el lliurament queda automàticament suspès i NO es podrà iniciar el Pràcticum 2.

Nota grupal (individua si el disseny de la SA es fa individualment) no recuperable.

 

  • Document 3: Actuació docent, valoració personal i propostes de millora (15% nota final del mòdul)

Màxim 15000 caràcters amb espais +Annex). Lliurament abans de la tercera setmana des de la tornada de la segona estada al centre de pràctiques.

En cas que no s’hagin aprovat els 3 documents i que la mitjana de l’evidència d’avaluació fos més gran o igual a 5, la nota que apareixeria a l’acta seria de 4,5.

 

Evidència d’avaluació 3. Informe positiu del tutor/a de la universitat en relació a la demostrar una actitud compatible amb la professió docent i a la  Participació activa en els seminaris de seguiment del pràcticum i en els tallers . (20% de la nota final)

En les sessions de seminari de seguiment del pràcticum el tutor o la tutora de la universitat orientarà l'estudiant sobre el contingut de cadascun dels documents que formaran el portafoli. S’espera que els estudiants participin activament en les activitats i debats que es plantegin. Es tindrà en compte la seva reflexió sobre el propi procés d'aprenentatge, les presentacions de les observacions realitzades a l'aula i l’intercanvi i discussió de les seves propostes d’activitats didàctiques i de les dels companys). Cal demostrar una actitud compatible amb la professió docent

Nota individual no recuperable.

 

 

Els terminis del professorat per fer les devolucions, retorns o qualificació de les activitats avaluació que s’establia un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic (acord Junta Permanent del 14 de juny de 2023).

Altres aspectes a tenir en compte en relació amb l’avaluació:

1. Domini de la llengua

Atès que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar en aquesta llengua en les especialitats que no siguin d'altres llengües. En les activitats lliurades per escrit (individuals o en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Així mateix, cal expressar-se oralment amb fluïdesa i correcció i cal mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser no avaluada, retornada o suspesa si el professorat considera que no compleix els requisits esmentats anteriorment.

Sense perjudici que l'estudiant hagi presentat la documentació oportuna a l'oficina de preinscripció, per superar el mòdul de pràctiques els estudiants de les especialitats de llengües primeres i de llengües estrangeres han de demostrar un domini ple de la llengua d'especialització tant en el context acadèmic-universitari, com a l'aula de secundària, batxillerat o EOI. El nivell "domini" equival a un C2.

2. Ús de la Intel·ligència artificial

El marc legal que regula l’ús de la IAg en l’àmbit acadèmic està fixat tant en lleis d’abast estatal i estan centrades en aspectes relatius als drets de la propietat industrial i intel·lectual i la integritat acadèmica.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”

3. Còpia o plagi

La còpia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si, durant la realització d'un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital .

 

 


Bibliografia

La bibliografia serà facilitada pels tutors de pràcticum de cada especialitat.


Programari

No es necessita cap programari especial per cursar aquesta assignatura.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura