Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Estratègies de Recerca en Psicologia de L’esport i de L’activitat Física

Codi: 43886 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Miquel Torregrossa Alvarez
Correu electrònic:
miquel.torregrossa@uab.cat

Equip docent

Yago Ramis Laloux
Marta Borrueco Carmona
Miquel Torregrossa Alvarez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'assignatura es desenvolupa el segon semestre del primer curs i no té prerequissits


Objectius

Els objectius d'aquest modul son:

  • Familaritzar l'estudiant amb el Treball de Fi de Master i començar a definir-ne la temàtica
  • Treballar la cerca d'informació científica en bases de dades especialitzades
  • Reflexionar sobre l'us de la inteligència artificial generativa en l'elaboració de treballs acadèmics
  • Analitzar i descriure les diferents parts d'un treball acadèmic o un artícle científic
    • Aspectes formals
    • Introducció
    • Mètode
    • Resultats
    • Discussió
    • Referències
  • Discutir sobre la originalitat i les contribucions dels treballs científics

Competències

  • Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes més actuals de recerca psicològica.
  • Analitzar les dades i interpretar els resultats d'una recerca en psicologia de l'esport i de l'activitat física.
  • Avaluar l'efectivitat de les intervencions psicològiques en la iniciació, el manteniment i el rendiment esportius.
  • Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Dissenyar i planificar un projecte de recerca psicològica aplicada a psicologia de l'esport i de l'activitat física.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
  • Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  2. Discutir de manera crítica l'adequació de propostes d'intervenció per a una demanda concreta en l'àmbit de la psicologia de l'esport i de l'activitat física i avaluar-ne l'efectivitat de manera rigorosa.
  3. Escollir els instruments més adequats per a un projecte de recerca en psicologia de l'esport i de l'activitat física, argumentant-ne de manera raonada l'oportunitat.
  4. Identificar les principals característiques dels enfocaments teòrics en l'estudi de la psicologia de l'esport i de l'activitat física.
  5. Proposar un disseny de recerca realista en la planificació i d'acord amb els objectius plantejats.
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  8. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  9. Seleccionar els resultats més rellevants d'una recerca i destacar l'aportació que fan a la literatura científica en psicologia de l'esport i l'activitat física.
  10. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  11. Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
  12. Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Continguts

  • Treballs acadèmcis: format, estructura i continguts
  • La cerca d'informació actualitzada en bases científiques
  • La introducció de documents acadèmics
  • El mètode en documents acadèmics
  • Els resultats en documents acadèmcis
  • La discussió de documents acadèmics

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals 32 1,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories i Tallers 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Lectura, treballs i estudi 61 2,44 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Dirigides

  • Taller d'anàlisis i escriptura d'articles científics

Supervisadas

  • Tutories

Autònomes:

  • Lectura d'artícles / informes d'interès
  • Elaboració de treballs i informes

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Avaluació crítica de la recerca existent 25% 10 0,4 1, 2, 4, 6, 7, 9, 12
EV2. Plantejar una recerca original 25% 10 0,4 3, 5, 7, 8, 10, 11
EV3. Avaluació de taules i figures publicades 25% 10 0,4 2, 4, 6, 8, 9, 12
EV4. Presentació projecte TFM 25% 10 0,4 5, 9, 12

 

Codi Evidencia

Denominació

Pes

Format

Autoria

Via

Setmana

Ev1.

Avaluació crítica de la recerca existent

25

Escrit

Individual

Presencial

4

EV2.

Plantejar una recerca original

25

Escrit

Individual

Presencial

5

EV3.

Avaluació de taules  i figures

25

Escrit

Individual

Ambdós

7

EV4.

Presentació projecte TFM

25

Oral

Individual

Presencial

11

 

 

Tipus de Retorn

Evidència

Setmana

Escrit

 

 

Eina digital

EV4

12

A l’aula

EV1

4

Tutoria

EV2

EV3

7

10

 

 

L'estudiant que presenti un 40% o menys del pes avaluatiu de les evidències es considerarà no avaluable.

L'avaluació única es farà al final de semestre. Consistirà en una prova presencial de 4 hores en la que s'avaluaran les 4 evidències d'avaluació en format: a) Reflexió escrita, b) Presentacions oral, i c) Prova escrita de pregunta oberta.

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat


Bibliografia

American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000

 


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Català segon quadrimestre tarda