Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

L'Educació Plurilingüe: Tendències i Perspectives de Recerca

Codi: 43225 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Recerca en Educació OP 1

Professor/a de contacte

Nom:
Julia Llompart Esbert
Correu electrònic:
julia.llompart@uab.cat

Equip docent

Claudia Carolina Vallejo Rubinstein
Julia Llompart Esbert

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha requisits previs tot i que l'alumnat ha d'estar preparat per treballar amb múltiples idiomes i en un context plurilingüe.


Objectius

  • Introducció a projectes multilingües en centres educatius dins el marc europeu.
  • Introducció a la investigació relacionada amb l'aprenentatge integrat de llengües i altres disciplines.
  • Familiaritzar-se amb la investigació i la seva aplicació a la multiliteracitat i la multimodalitat.
  • Desenvolupar una comprensió de la investigació i la seva aplicació a l'aprenentatge de llengües en contextos multilingües.
  • Desenvolupar una comprensió de la investigació i la seva aplicació a la globalització i les habilitats digitals relacionades amb l'aprenentatge de llengües.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA37 (Competència) Formular un problema d'investigació en plurilingüisme i definir-ne les preguntes i els objectius.
  2. CA38 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació en plurilingüisme basats en les evidències obtingudes a través de la investigació.
  3. KA36 (Coneixement) Descriure els enfocaments i els dissenys metodològics en investigació en educació plurilingüe.
  4. KA37 (Coneixement) Identificar línies d'investigació en plurilingüisme.
  5. KA38 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats derivades de contextos plurilingües.
  6. SA26 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica centrada en el plurilingüisme.
  7. SA27 (Habilitat) Desenvolupar el disseny i la metodologia més coherent amb els objectius de la investigació en plurilingüisme.
  8. SA28 (Habilitat) Dissenyar i desenvolupar el treball de camp en contextos plurilingües amb instruments adequats de recollida d'informació.

Continguts

Aquest mòdul és obligatori per a l'alumnat que s'especialitza en l'àrea de Didàctica de la Llengua i la Literatura i és opcional per a les altres especialitats.

El mòdul tracta aspectes relacionats amb la investigació innovadora en l'àmbit de la didàctica de les llengües en el context de la globalització, la diversitat lingüística i la super-diversitat, el multiculturalisme i l'ús creixent de l'anglès com a lingua franca en diversos contextos educatius.

Els continguts inclouen:

  • Les bases teòriques de l'educació plurilingüe i intercultural;
  • Les característiques dels enfocaments que es centren en l'educació plurilingüe i intercultural;
  • L'aplicació de la investigació qualitativa en contextos educatius multilingües (per exemple, la interacció plurilingüe a l'aula, en contextos digitals, i en contextos educatius informals).
  • Els enfocaments actuals sobre la recerca en el camp de l’ensenyament i l'aprenentatge de llengües.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials; treball en grup 36 1,44
Tipus: Supervisades      
Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals 36 1,44
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball individual del mòdul. Participació en debats i tallers a l'aula. 78 3,12

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les següents propostes didàctiques:

  • Classes magistrals/expositives per part de les professores.
  • Lectura d’articles i d’altres fonts documentals.
  • Anàlisi i discussió d'articles i fonts documentals.
  • Activitats empíriques: aplicació de conceptes de recerca sobre interaccions d'aula; anàlisi de contextos educatius plurilingües; resolució de problemes o casos.
  • Desenvolupament del treball final grupal i presentació oral dels treballs.
  • Reflexió individual sobre els continguts del mòdul.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació en les sessions 15% 0 0 CA37, CA38, KA36, KA37, KA38
Reflexió individual 35% 0 0 KA36, KA37, SA26
Treball en grup (estudis de cas, defensa oral, etc.) 50% 0 0 CA37, CA38, KA36, KA37, KA38, SA26, SA27, SA28

Criteris d’avaluació del mòdul

Avaluació contínua

Treball en grup 50%

Es tindran en compte:

  • Lectura crítica dels textos i dels materials proposats;
  • Contribució al treball en grup (e.j. estudis de cas, etc.);
  • Contribució de les tasques intermèdies per avançar cap al producte final;
  • Presentació oral de l'estudi de cas: Entre els dies 17, 24 de febrer i 3 de març de 2026.

Individual (50%)

Assistència i participació 15%

Es tindran en compte els següents aspectes:

  • L’assistència regular a les sessions de classe;
  • La puntualitat i l'assistència fins a final de classe;
  • La participació en les activitats proposades a l’aula;
  • La col·laboració amb els companys i les companyes de classe;
  • Preparació i qualitat de les tasques que es presentin a l’aula.

Reflexió final (individual) (35%)

La reflexió final consta de:

  • El desenvolupament d'una reflexió escrita, realitzada a classe l'últim dia del mòdul (10 de març de 2026), en la qual l'alumnat ha de desenvolupar una anàlisi de dades relacionades amb els continguts i contextos educatius tractats a classe.
  • L'anàlisi i la reflexió s'han de justificar teòricament i metodològica.

Es tindrà en compte el següent en la reflexió escrita:

· Contingut: demostració de la comprensió dels continguts de l'assignatura; aplicació correcta de les temàtiques i/o perspectives analítiques treballades a classe i a través de les lectures obligatòries; identificació d’elements o fenòmens rellevants a les dades

· Aspectes comunicatius i formals: text coherent i entenedor que reuneix totes les característiques del discurs de la comunicació acadèmica i no utilitzi un llenguatge discriminatori.

 

És necessari assistir a un mínim del 80% de les classes. Encara que s'hagin presentat i realitzat les activitats corresponents, en cas d'una assistència per sota dels mínims fixats s'obtindrà la qualificació de no avaluable fins que es validi l'aprovat (si correspon) a la convocatòria de recuperació. En tots els casos, per tenir dret a la recuperació cal haver presentat el 66% de les activitats d’avaluació prèviament (per calcular aquest % es tindrà en compte el pes de cada activitat en la nota global) amb una nota mitjana mínima de 3,5. Els justificants que, en alguns casos, es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar-ne el motiu; en cap cas eximeixen de l’obligatorietat d’assistir.

__________________________________________________________

Recuperació

L'alumnat que ha suspès el curs pot recuperar-lo fent un examen que consta de dues parts: escrita i oral. La data de la recuperació serà durant les 3 setmanes després de finalitzar les classes del mòdul. La nota més alta per a l'examen de recuperació és de 5 sobre 10.

Avaluació Única

Aquest curs permet una única avaluació, tot i que no és aconsellable optar per aquesta opció, sobretot tenint en compte la metodologia que es segueix en el curs.

L'alumnat que opti per aquest mètode d'avaluació ha de tenir en compte el següent:

  • Per sol·licitar aquesta opció d'avaluació és necessari seguir els terminis i procediments establerts per la Gestió Acadèmica.
  • És necessari assistir a un mínim del 80% de les classes. Encara que s'hagin presentat i realitzat les activitats corresponents, en cas d'una assistència per sota dels mínims fixats s'obtindrà la qualificació de no avaluable fins que es validi l'aprovat (si correspon) a la convocatòria de recuperació. En tots els casos, per tenir dret a la recuperació cal haver presentat el 66% de les activitats d’avaluació prèviament (per calcular aquest % es tindrà en compte el pes de cada activitat en la nota global) amb una nota mitjana mínima de 3,5. Els justificants que, en alguns casos, es presenten en cas d’absència serveixen únicament per explicar-ne el motiu; en cap cas eximeixen de l’obligatorietat d’assistir. La nota més alta per al'examen de recuperació és de 5 sobre 10.

  • Les activitats d'avaluació són de la mateixa tipologia que el treball en grup (p. ex., lliurament d'esborranys de l'estudi de cas), però es duen a terme individualment. Aquestes activitats tenen el mateix pes que les de l'avaluació contínua.
  • La data de lliurament de les tasques de l'avaluació única és l'últim dia de classe. A part de l'entrega de les tasques individuals, l'alumne que opti per l'avaluació única haurà de presentar-se a la reflexió individual que es durà a terme l'últim dia del mòdul (10 de març de 2026).

 

Aplicable a totes les modalitats d'avaluació:

En cas que es produeixin irregularitats en les activitats d'avaluació (plagi, còpia, etc.), la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. S'exclouen de la recuperació de nota les proves suspeses per còpia o plagi. Es considera copiat un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/ altre/a company/a, i com a plagi el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar les fonts, sigui publicat en paper o en format digital en Internet. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció als dos alumnes.

S'aconsella als alumnes consultar aqui sobre com citar per a evitar el plagi.

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació i la correcció de textos escrits. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. El resultat final de les tasques ha de reflectir una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. La no transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluable o la no genuïnitat dels resultats es considerarà falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització total (nota de 0) en la nota de l’activitat. 

Tots els lliuraments de tasques escrites s'han de fer pel Campus Virtual. No s'acceptaran els lliuraments per cap altra via (correu electrònic o altres). 

El professorat qualificarà les activitats d'avaluació en un màxim de 20 dies hàbils.

Es vetllarà per l'ús inclusiu de la llengua.


Bibliografia

Bibliografia recomanada (no totes les lectures d'aquesta llista s'utilitzaràn específicament durant les activitats dirigides, però són útils per al treball en grup i individual). Al començament del curs i durant el desenvolupament del mòdul es donarà bibliografia específica per poder realitzar  les activitats que l’alumnat durà a terme. Els enllaços que consten en aquest document s’actualitzaran a principis de curs, si és necessari.

Recursos educatius oberts / Open Educational Resources (OER):

 


Programari

Tecnologia utilitzada en aquest mòdul:

  • VLE Moodle
  • Editor de vídeo (opcional - per a anàlisi de dades)
  • Lector PDF
  • Editor de documents
  • Puntualmente es pot introduir altres plataformes segons les necessitats dels continguts. El seu ús sempre anirà acompanyat d'instruccions explícites.

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Espanyol primer quadrimestre tarda