Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques Externes

Codi: 43010 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Bru Turull
Correu electrònic:
ricard.bru@uab.cat

Equip docent

Ricard Bru Turull

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 

*Important: Quan es matricula el mòdul de pràctiques, s’ha d’abonar una assegurança complementària a la Gestió Acadèmica de la Facultat. Per normativa, sense l’assegurança no es poden començar les pràctiques. (Preu de l’assegurança complementària: aprox. 7,55 €)

*Important: és imprescindible que l'alumnat disposi de signatura digital per tal de poder signar els convenis de pràctiques.


Objectius

El mòdul consta de 150 hores de pràctiques externes, distribuïbles durant el 1er i/o el 2on semestre del curs, però prioritariament programades durant la primavera. L’estada de pràctiques es realitza a una de les institucions amb les que la UAB té conveni de col·laboració. Si l’estudiant té interès a fer les pràctiques a una entitat que no apareix a la nostra llista, la coordinació estudiarà el cas i, si és viable, es tramitarà expressament un conveni amb aquella entitat. Convençuts de l’important complement que l’experiència de les pràctiques suposa en la formació de l’estudiant, una de les prioritats del nostre Màster consisteix a adequar –en la mida del possible– les pràctiques al perfil i interessos dels nostres estudiants. A començament de curs el coordinador del Mòdul de pràctiques s’entrevista amb els estudiants matriculats per parlar d’aquesta qüestió i informar-los. A partir d’aquí, s’inicia el procés d’organització de les pràctiques. Les tasques que l’estudiant du a terme al llarg del període de pràctiques acostumen a estar vinculades a un projecte desenvolupat per la seva institució de destinació, i poden ser molt diverses –col·laboració en la documentació, catalogació i registre de col·leccions; tasques de suport a la preparació i muntatge d’una exposició; col·laboració amb els serveis de comunicació o amb els serveis educatius; participació en un projecte d’edició; suport a les tasques de gestió relacionades amb el dia a dia del departament d’un museu, un centre d’art o una galeria, etc– . Com és lògic, els projectes varien en funció dels centres. Abans d’iniciar l’estada de pràctiques,l’estudiant s’entrevista amb el professional del centre de destinació que l’ha de supervisar amb l’objectiu d’establir un primer contacte, acordar les tasques a realitzar i també parlar del calendari i els horaris. Un cop acabat el període de pràctiques, l’estudiant ha de presentar una memòria de l’activitat realitzada.

Per tal de formalitzar el conveni de pràctiques és imprescindible que, prèviament, l'alumnat disposi de firma digital.

 

La UAB, el Departament d’Art i de Musicologia té conveni amb les següents institucions:

 

Barcelona:

Museu Nacional d’Art de Catalunya www.mnac.cat

A-FAD, Associació d’Artistes i Artesans del Foment de les Arts i del Disseny http://www.fad.cat/

Antiquaris Teibol Sánchez

Arxiu Fotogràfic de Barcelona http://arxiufotografic.bcn.cat/

Arxiu fotogràfic del Centre Excursionista de Catalunya https://cec.cat/arxiufotografic/

Associació Catalana de Crítics d’Art, ACCA http://acca.cat/

Associació per a l'Estudi del Moble. https://www.estudidelmoble.com/

Balclis. Casa de subastes. https://balclis.com/ca/ 

Casa Àsia http://www.casaasia.es/

Centre Cívic Matas i Ramis d'Horta https://ajuntament.barcelona.cat/ccivics/matasiramis  

Cercle Artístic de Sant Lluc http://www.santlluc.cat

Escola Massana. Centre d’Art i Disseny http://www.escolamassana.es/

Fundació Rocamora http://www.rocamora.es/inicio/

Fundació Vila Casas http://www.fundaciovilacasas.com/

Galeria Mayoral http://www.galeriamayoral.com/ca/

Hangar.org, Centre de Producció i Recerca d’Arts Visuals, https://hangar.org/ca/

Institut Amatller d’Art Hispànic. Arxiu Mas. http://fundacionamatller.org/

Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) http://barcelonacultura.bcn.cat/webs-de-linstitut-de-cultura-0 (Es tracta de ferl’estada de pràctiques a un dels centres pertanyents al’ Institut de Cultura de Barcelona, vegeu pàgina web)

Museu d’Arqueologia de Catalunya, MAC http://www.mac.cat/

Museu d’Història de Barcelona, MUHBA  http://museuhistoria.bcn.cat/

Museu d'Història de Catalunya. https://www.mhcat.cat/

Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi http://www.racba.org/

Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes http://www.bcn.cat/monestirpedralbes/ca/index.html

 

Província de Barcelona:

Arxiu Històric de Sabadell.

Centre de Documentació i Museu Tèxtil, Terrassa http://www.cdmt.es/#

Centre Cultural Terrassa http://www.fundacioct.cat/

Consorci Museu d'Art Contemporani de Mataró, Col·lecció Bassat http://www.bassatgaudimataro.cat/es/

Museu d’Art de Cerdanyola http://museudart.blogspot.com.es/

Museu del Barroc de Catalunya, Manresa https://museudelbarroc.cat/ 

Museu de Badalona https://www.museudebadalona.cat

Museu Tomàs Balvey, Cardedeu http://www.museudecardedeu.cat/

Museu de Granollers http://www.museugranollers.org/index.php

Museu de la Pell d'Igualada i Comarcal de l'Anoia http://www.igualadaturisme.cat/institucio.php

Museus de Martorell http://museus.martorell.cat/

Museu de Mataró.

Museu Molí Paperer de Capellades https://museuslocals.diba.cat/museu/29 

Museu de Montserrat http://www.museudemontserrat.com/

Museu de Sant Cugat http://www.museu.santcugat.cat/

Museus de Sitges / Consorci de Patrimoni de Sitges http://www.museusdesitges.com/?lang=ca

Museu de Terrassa http://www.terrassa.cat/Front/dist_tercer_n/_y0iURm1ta1COVMRQ7Ji5cFbu5HvPQUnIQBHpClAHx2xx1YQlp0mZEQ

Museu Episcopal de Vic http://www.museuepiscopalvic.com/

Museu Monjo, Vilassar de Mar http://www.vilassardemar.cat/directori/equipaments/museu-monjo

Organisme Autònom de Patrimoni Víctor Balaguer, Vilanova i la Geltrú http://www.victorbalaguer.cat/?q=ca/node/23

Diputació de Barcelona http://www.diba.cat/museuslocals/nouwebmuseus/index.html (Es tracta de fer l’estada de pràctiques a un dels centres de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, vegeu pàgina web)

 

Girona:

Museu d'Art de Girona. https://museuart.cat 

Fundació Gala Salvador Dalí, Figueres. https://www.salvador-dali.org/ca/

Fundació Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs Mallol, Girona http://www.museudelcinema.cat/cat/index.php

 

Tarragona:

Museu de les Terres de l’Ebre http://www.museuterresebre.cat/

Andorra:

Departament de Patrimoni Cultural del Govern d’Andorra <spanstyle="color: #0000ff; font-family: Calibri;">http://www.cultura.ad/patrimoni

 

 


Competències

  • Conèixer i comprendre els recursos i les habilitats indispensables per exercir en els diversos àmbits professionals de l'historiador de l'art o de l'especialista en el patrimoni artístic, i desenvolupar capacitats de resolució dels reptes que es puguin presentar en l'àmbit de la custòdia, l'estudi i la gestió del patrimoni artístic.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser, en gran manera, autodirigida o autònoma.
  • Sintetitzar i integrar de manera sistemàtica els principals elements d'informació significativa per a l'activitat investigadora i professional.
  • Transferir la recerca historicoartística a la societat.
  • Treballar en equip i en grups interdisciplinaris.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els resultats d'un treball de documentació i anàlisi a l'àmbit professional de l'historiador de l'art en què s'emmarca la pràctica desenvolupada.
  2. Practicar les diferents tasques que duu a terme l'expert en patrimoni artístic.
  3. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  4. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser, en gran manera, autodirigida o autònoma.
  5. Reconèixer la importància de la tasca de l'anàlisi en nombrosos àmbits professionals de l'historiador de l'art.
  6. Sintetitzar i integrar de manera sistemàtica els principals elements d'informació significativa per a l'activitat investigadora i professional.
  7. Treballar en equip i en grups interdisciplinaris.

Continguts

Les tasques que l’estudiant du a terme al llarg del període de pràctiques acostumen a estar vinculades a un projecte desenvolupat per la seva institució de destinació, i poden ser molt diverses –col·laboració en la documentació, catalogació i registre de col·leccions; tasques de suport a la preparació i muntatge d’una exposició; col·laboració amb els serveis de comunicació o amb els serveis educatius; participació en un projecte d’edició; suport a les tasques de gestió relacionades amb el dia a dia del departament d’un museu, un centre d’art o una galeria, etc– . Com és lògic, els projectes varien en funció dels centres.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Pràctiques supervisades 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Pràctiques externes supervisades.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe del tutor de pràctiques 50% 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Memòria de fi de pràctiques 50% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5

Informe del tutor del pràctiques: 50 %

Memòria fi de pràctiques: 50 %

 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.

 


Bibliografia

Si s'escau, els tutors faran recomanacions bibliogràfiques als estudiants.


Programari

Cap en particular


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PEXTm) Pràctiques externes i pràcticum (màster) 1 Català anual matí-mixt