Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Gestió, organització i economia de l'empresa / Management, Organization and Business Economics | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits més enllà d'haver estat admès en el programa MMOBE.
En finalitzar el mòdul, s’espera que l’estudiantat hagi adquirit una comprensió sòlida dels conceptes avançats i les eines analítiques aplicables a l’avaluació de l'acompliment competitiu de les empreses. En concret, el curs té com a objectius:
Proporcionar a l’estudiantat els fonaments conceptuals i la lògica econòmica necessaris per comprendre i formular estratègies competitives, corporatives i internacionals. L’èmfasi se situa en la creació de valor, el posicionament estratègic i la definició del propòsit estratègic en entorns competitius.
Desenvolupar la capacitat de l’estudiantat per avaluar l'acompliment o performance financer de l’empresa mitjançant la mesura i descomposició de la productivitat, l’eficiència, la rendibilitat i els costos, amb especial atenció a la identificació de les fonts de variació del rendiment entre empreses.
Oferir una comprensió conceptual i empírica sòlida de la recerca en emprenedoria i innovació, tot promovent una visió crítica dels principals marcs teòrics, metodologies i preguntes d’investigació que configuren aquests processos.
Presentar una visió rigorosa de la recerca actual en màrqueting, que permeti a l’estudiantat entendre i avaluar críticament les àrees emergents d’estudi en aquest camp, així com analitzar-ne les implicacions per a l’estratègia ila posició competitiva de l’empresa.
Enfortir la capacitat de l’estudiantat per vincular teoria i pràctica. Davant d’un problema d’anàlisi del rendiment empresarial, l’estudiantat serà capaç d’identificar un marc teòric adequat, seleccionar les metodologies analítiques pertinents i dur a terme una anàlisi empírica fonamentada.
Aquest mòdul proporciona una visió teòrica i empírica de l’economia de l’anàlisi competitiva empresarial, amb especial atenció als avenços més recents i a les principals àrees de recerca en el camp. A partir dels fonaments de la teoria econòmica, les classes introdueixen i apliquen diferents enfocaments per a l’anàlisi de l’estratègia empresarial, el màrqueting i la seva traducció al performance de l’empresa. El mòdul també estableix la connexió entre la mesura del rendiment i la rendibilitat, el benefici, el cost i la taxa de rendiment dels actius. No es fa cap supòsit sobre la unitat sota avaluació, la qual cosa fa que la metodologia sigui adequada per a l'anàlisi del comportament de les organitzacions que no busquen maximitzar els beneficis. El mòdul també posa èmfasi en el paper fonamental de l’emprenedor en la dinàmica empresarial i examina els factors clau que influeixen en el comportament emprenedor i en els processos d’innovació.
El mòdul es divideix en quatre parts: estratègia empresarial, mesura del rendiment, emprenedoria i innovació, i màrqueting. Es treballaran els següents temes:
Economia de l’estratègia
Estratègia empresarial
Estratègia a nivell corporatiu
Estratègia internacional
Objectiu estratègic
Economia de la mesura del rendiment
Revisió de l’economia de la producció
Mesura de l’eficiència
Productivitat i rendibilitat
Productivitat i benefici
Productivitat i cost
Productivitat i rendiblitat dels actius
Emprenedoria i innovació
Emprenedoria i determinants individuals
Factors de l'entorn
Creixement de l’empresa
Estratègies d’innovació
Màrqueting
Segmentació individual
Personalització
Valor per al client
Models basats en la resposta
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes i discussió de casos | 100 | 4 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctica i valoració del treball i casos | 25 | 1 | 1, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de casos i preparació de pràctiques, estudi i elaboració d'esquemes. | 85 | 3,4 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18 |
El mòdul combina classes teòriques i sessions pràctiques que requereixen la participació activa de l'estudiantat.
Les activitats d'aprenentatge inclouen: seguir conferències sobre temes principals, resoldre problemes i exercicis amb la computadora, llegir i revisar críticament treballs acadèmics.
Aquest és un mòdul interactiu. Els preparatius de casos i les discussions en classe seran punts de referència importants del procés d'aprenentatge.
Les discussions proporcionen als estudiants l'oportunitat d'aplicar material de classe a problemes del món real.
Altres sessions estaran dedicades principalment a material de conferències i discussions més curtes.
A més, el mòdul incorpora la metodologia Value Creation Wheel (VCW) com a eina de suport a la presa de decisions estratègiques. Aquesta metodologia permet abordar problemes complexos o ambigus de manera estructurada, generar solucions innovadores i facilitar decisions centrades en la creació de valor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis | 50 | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Participació a classe | 10 | 2 | 0,08 | 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 18 |
Test | 40 | 16 | 0,64 | 4, 5, 7, 11, 12, 13, 15, 16, 18 |
L'avaluació del mòdul consistirà en:
- Assignacions (presentació de revisió crítica d'articles, resolució de problemes, document final, etc.)
- Participació en classe.
- Prova (prova a meitat de curs i examen final)
Aquest mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.
Un estudiant que no es presenta a cap prova avaluable es considera no avaluable, per tant, un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot ser qualificat com "no avaluable”.
L'assistència a classe és obligatòria.
El mòdul queda aprovat quan la nota final és igual o superior a cinc.
Per a aquest mòdul, es permet l’ús de tecnologies d’intel·ligència artificial (IA) exclusivament en tasques de suport —com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos i aclariment d’idees —, llevat que el professorat doni instruccions específiques en sentit contrari. Els estudiants no han d’utilitzar eines d’IA per generar respostes completes, redactar seccions senceres dels treballs o resoldre preguntes d’examen. Qualsevol contingut generat amb IA s’ha d’identificar clarament. Els estudiants han d’especificar les eines d’IA utilitzades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes eines han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Anokhin, S. and J. Wincent (2012). “Start-up rates and innovation: A cross-country examination.” Journal of International Business Studies 43(1), 41-60.
Arocena P. and C. Waddams (2002), “Generating Efficiency: Economic and Environmental Regulation of Public and Private Generators in Spain.” International Journal of Industrial Organization 20, 41-69.
Arocena, P., L. Blázquez and E. Grifell-Tatjé (2011), “Assessing the Consequences of Industry Restructuring on Firms’ Performance,” Journal of Economic Policy Reform 14:1 (March), 21-39.
Arocena P., D. Saal and T. Coelli (2012), “Vertical and horizontal scope economies in the regulated US electric power industry.” Journal of Industrial Economics 60, 434-67.
Audrestch, D.B. and M. Keilbach (2008), “Resolving the knowledge paradox: Knoweldge-spillover entrepreneurship and economic growth.” Research Policy 37, 1697-1705.
Autio, E. and Z. Acs (2010), “Intellectual property protection and the formation of entrepreneurial growth aspirations.” Strategic Entrepreneurship Journal 4, 234-251.
Baum, J.R., E.A. Locke and K.G. Smith (2001), “A multidimensional model of venture growth”,. Academy of Management Journal 44, 292-303.
Besley, T., and M. Ghatak (2007), “Retailing public goods: the economics of corporate social responsibility”, Journal of Public Economics 91(9), 1645-1663
Blázquez, L. and E. Grifell-Tatjé (2011), (2011), “Evaluating the Regulator: Winners and Losers in the Regulation of Spanish Electricity Distribution,” Energy Economics 33(5), 807-815.
Bogetoft, P. (2012), Performance Benchmarking. Measuring and Managing Performance. New York. Springer.
Brea-Solís, H., Grifell-Tatjé, E., 2019, “A Business Model Analysis of Kmart’s Downfall”, International Journal of Retail & Distribution Management 47 (2), 111-128.
Brea-Solís, H., Grifell-Tatjé, E., 2023, “Winners and Losers of the Productivity Gains of the American Agricultural Sector,” Applied Economic 55 (33), 3915-3930.
Brea-Solís, H., R. Casadesus-Masanell & E. Grifell-Tatjé (2015), ”BusinessModel Evaluation: Quantifying Walmart’s Sources of Advantage,” Strategic Entrepreneurship Journal 9(1), 12-33.
Calleja Blanco, J., Grifell-Tatjé, E., 2016, “Potential Coopetition and Productivity among European Automobile Plants.” in Aparicio, J., Lovell, C.A.K., and Pastor, J.T. (ed.), Advances in Efficiency and Productivity. Berlin: Springer, pp. 249-274.
Capelleras J.L., K.M. Mole, F.J. Greene, and D.J. Storey (2008), “Do more heavily regulated economies have poorer performing new ventures? Evidence from Britain and Spain.” Journal of International Business Studies 39, 688-704.
Capelleras, J.L., I. Contin-Pilart and M. Larraza-Kintana (2011), “Publicly funded prestart support for new firms: who demands it and how it affects their employment growth”. Environment and Planning C: Government and Policy, 29, 821-847.
Capelleras, J.L., Contín-Pilart, I, Larraza-Kintana, M., Martin-Sanchez, V. (2019): “Entrepreneurs’ human capital and growth aspirations: The moderating role of regional entrepreneurial culture”, Small Business Economics, 52, 3-25.
Casadesus-Masanell, R., & J. E. Ricart (2010),”From Strategy to Business Models and onto tactics,” Long Range Planning 43: 195-215.
Casadesus-Masanell, R., & J. E.Ricart (2011). “How to Design a Winning Business Model.” Harvard Business Review 89(1-2), 100-107.
Chen, X., Grifell-Tatjé, E., Fu, Tt., 2023, “A profit difference decomposition model for measuring group performance: an application to Chinese and Taiwanese commercial banks,” fOMEGA. The International Journal of Management Science [Available online 20 May 2023].
Contín I. and M. Larraza (2015), “Do entrepreneurial role models influence the nascent entrepreneurial activity of immigrants?” Journal of Small Business Management (Article first published online: 7 JAN 2015) [DOI:10.1111/jsbm.12153]
Chintagunta, P.K., Chu, J. y Cebollada, J. (2012), “Quantifying Transaction Costs in Online / Offline Grocery Channel Choice”, Marketing Science, January/February, 31 (1), 96-114.
Davidsson, P. andB. Honing (2003), “The role of social and human capital among nascent entrepreneurs.” Journal of business Venturing 18(3), 301-331.
Engelen, A., V. Gupta, L. Strenger and M. Brettel (2015), “Entreprenurial orientation, firm performance, and the moderating role of transformational leadership behaviors.” Journal of Management 41(4),1069-1097.
Estache, A. & E. Grifell-Tatjé (2013), “How (un) even was the distribution of the impacts of Mali’s water privatizationacross stakeholders?” Journal of Development Studies 49(4), 483 – 499.
Fernández-Kranz, D. and J. Santalo (2010), “When Necessity Becomes a Virtue: The Effect of Product Market Competition on Corporate Social Responsibility”, Journal of Economics and Management Strategy 19(2), 453-487.
Fisher, G. (2012); “Effectuation, causation, and bricolage: a behavioral comparison of emerging theories in entrepreneurship research.” Entrepreneurship Theory and Practice 36 (5), 1019–1051.
Grifell-Tatjé, E., Lovell, C.A.K. (1997). "The Sources of Productivity Change in Spanish Banking". European Journal of Operational Research 98(2), 364 - 380.
Grifell-Tatjé, E. & C.A.K. Lovell (1999), "Profits and Productivity”. Management Science. 45(9), September: 1177 – 1193.
Grifell-Tatjé, E. and C.A.K. Lovell (2015), Productivity Accounting. The Economics of Business Performance. New York: Cambridge University Press.
Grifell-Tatjé, E., C.A.K. Lovell and R. Sickles (2018), "Chapter 1. Overview of Productivity Analysis: History, Issues and Perspectives," in E. Grifell-Tatjé, C.A.K. Lovell and R. Sickles, eds., The Oxford Handbook of Productivity Analysis, Oxford University Press: New York.
Grifell-Tatjé, E., C.A.K. Lovell and P. Turon, (2018), “The Business Foundations of Social Economic Progress,” BRQ-Business Research Quarterly 21 (4), 278 - 292.
Grifell-Tatjé, E., C.A.K Lovell, (2021), ”Dual Productivity Analysis: A Konüs/Shephard Approach,” European Journal of Operational Research 289 (1), 328-337.
Guadagni, P.M. and J.D. Little, (1983) "A Logit Model of Brand Choice Calibrated on Scanner Data," Marketing Science, 2 (Summer), 203-238.
Gupta, S., and D. Lehmann and S. Ames Stuart (2004), “Valuing customers,” Journal of Marketing Research 41(1), 7-18.
Heal, G. (2005), “Corporate Social Responsibility: An Economic and Financial Framework”, The Geneva Papers 30, 387-409.
Holt, D.B., Quelch, J.A., Taylor, E.L. (2004): “How global brands compete”. Harvard Business Review 82 (9), 68-75.
Howell, C., Grifell-Tatjé, E., (2022), “Market Heterogeneity and the Relationship between Competition and Price Dispersion: Evidence from the U.S. Airline Market,” Transport Policy 125, 218-230.
Howell, C., Grifell-Tatjé, E., 2023, “An Index Approach to Measuring Product Differentiation: A Hedonic Analysis of Airfares,” Review of Income and Wealth, 69 (4), December, 952-974.
Kumbhakar,S.C. and C.A.K. Lovell (2012), Stochastic Frontier Analysis, New York: Cambridge University Press.
Siegel, D.S., and. D.F. Vitaliano (2007), “An Empirical Analysis of the Strategic Use of Corporate Social Responsibility”, Journal of Economics & Management Strategy 16(3), 773-792.
Somech, A. and A. Drach-Zahavy (2013), “Translating team creativity to innovation implementation: the role of team composition and climate for innovation.” Journal of Management 39, 684-708.
Stoian, M.C.; A. Rialp and J. Rialp (2012), “International Marketing Strategy and Export Performance in Spanish SMEs: a Contingency Approach”. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 15, 213 – 236.
Train, K.E., (2012) Discrete Choice Methodswith Simulation, New York :Cambridge University Press.
Wiklund, J. and D. Shepherd (2003), “Aspiring for, and achieving growth: The moderating role of resources and opportunities.” Journal of Management Studies 40 (8), 1919–1941.
Winter, S.G. & G. Szulanski (2001), "Replication as Strategy," Organization Science 12(6), Nov/Dec: 730-743.
No es preveu la utilització de programari específic en aquest mòdul.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) | 30 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 30 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |