Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Musicologia, educació musical i interpretació de la música antiga | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit de matrícula, tret dels administratius generals per a la matrícula del màster.
- Discutir diverses metodologies de recerca dins de l'àmbit de la musicologia històrica.
- Oferir eines útils de recerca, segons una doble dimensió teòric-pràctica, per a la recerca en arxius, biblioteques i centres de documentació.
- Interpretar fonts documentals d'interès musical.
- Proporcionar estratègies de presentació i comunicació acadèmica dels resultats de recerca.
- Introduir a l'ús de les eines pròpies de les Humanitats Digitals per a la recerca musicològica.
CALENDARI PROVISIONAL: les dates es precisaran al Campus Virtual
PART I. Prof. Maria Incoronata Colantuono
Bloc I (5 sessions):
PART II. Prof. Sergi González González i Francesc Orts Ruiz
Bloc II (2 sessions):
Eines de la Musicologia Urbana aplicades a la recerca en Musicologia Històrica (segles XV-XVII)
PART III. Prof. Xavier Daufí i Rodergas
Bloc III (3 sessions):
Metodologia de la recerca i edició musical del repertori català dels segles xvii i xviii
Aquest cicle s’articularà en tres sessions que se centraran en les metodologies de recerca musicològica dels repertoris dels segles xvii i xviii i en un cas pràctic d’edició crítica. En un primer moment, a partir d’un treball real de recerca ja realitzat es considerarà i s’analitzarà el procés d’elaboració d’una investigació musicològica. Es profunditzarà en els diferents elements i procediments indispensables en tot treball de recerca, des de l’elecció del tema fins a la presentació final dels resultats. Considerant que es tracta d’un estudi musicològic, un d’aquests resultats finals serà, necessàriament, la recuperació d’una composició musical del repertori estudiat en forma d’interpretació i enregistrament.
Per aconseguir aquesta fita final caldrà, prèviament, un treball acurat de transcripció de la música (en el cas del repertori català, sempre manuscrita i en parts soltes) per arribar a una edició crítica que permeti el seu estudi i la seva interpretació.
Es preveurà una de les tres sessions a la Biblioteca de Catalunya on es podran observar, analitzar i treballar exemples diversos del repertori musical català dels segles xvii i xviii.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència/participació a les sessions tèoric-pràctiques i participació a sessions d'avaluació | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació dels Treballs d'exposició pública | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i comentari de textos | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Realització de transcripcions i anàlisis de partitures | 37 | 1,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Les sessions del mòdul es desenvoluparan, amb una durada de 4 hores (14.30h-18.30h), els dijous tarda del segon quadrimestre, a càrrec de cada professor/a responsable de la docència i amb la participació activa de l'alumnat. El seu contingut, de caire teòric-pràctic, emfasitzarà un acostament al repertori que s'hi tracti des de les perspectives sociocultural, analítica, paleogràfica i notacional.
Al començament de les activitats generals del mòdul, així com de la docència assignada a cada docent, l'alumnat rebrà un breu programa del contingut específic de les sessions, juntament amb una bibliografia complementària, si escau. Així mateix, es determinarà els possibles temes de treball, per a cada part avaluable i per al treball final, el seguiment dels quals serà preferentment presencial.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a les sessions presencials | 10 % | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Projecte de recerca general | 40 % | 17 | 0,68 | 1, 3, 4, 5, 6 |
Treball - Part I | 25 % | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Treball - Part II-III | 25% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 6, 7 |
Els criteris d'avaluació del mòdul són:
- Assistència/participació mínima d'un 80% a les sessions del mòdul i assistència/participació obligatòria a la visita programada, tret de circumstàncies excepcionals degudament justificades.
- Elaboració d'un treball (ressenya d'article o capítol, transcripció, anàlisi...) per totes les parts del recorregut docent.
- Preparació d'un projecte de recerca, amb l'objectiu de ser exposat oralment [data prevista es publicarà al Campus Virtual, segons la pràctica habitual, en durada i format, de la participació en congressos i simposis acadèmics.
- La superació dels ítems d'avaluació és independent i obligatòria per a completar el recorregut del mòdul; els percentatges que s'hi adjudiquen són indivisibles. No es contemplarà la possibilitat de superar el mòdul sense el lliurament i avaluació positiva d'aquests ítems i en cap cas es realitzaran mitjanes de qualificacions amb una nota parcial suspensa.
- La possibilitat de recuperació es limita a un percentatge màxim del 40%, prèvia consulta amb el professor responsable i en la data que s'estableixi al final de la docència del mòdul. La qualificació màxima assolible en el procés de recuperació d'aquests ítems és de 6.
- La data de revisió de les qualificacions dels ítems d'avaluació es comunicarà al moment de la seva publicació, via Aula Moodle de l'assignatura.
- Es considerarà "no avaluable" l'alumne que no lliuri cap element d'avaluació dels establerts en aquest apartat; en qualsevol altre cas, l'alumne haurà començat el procésd'avaluació i, per tant, rebrà la qualificació numèrica que li pertoqui sobre la base dels ítems lliurats.
OBSERVACIONS GENERALS
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació,es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació finald’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
ÚS DE LA IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
AVALUACIÓ ÚNICA [data prevista: es publicarà al Campus Virtual]: 1) Prova test de comprensió conceptual [30%]; 2) Prova escrita de contextualització històrica [30%]; 3) Ressenya crítica d'un article o assaig musicològic [40%]. S’hi aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Al començament de les sessions de cada part del mòdul es facilitarà a l'alumnat, si escau, una bibliografia/webgrafia específica per al desenvolupament dels seus continguts.
Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Bent, Ian & Pople, Anthony (eds.). The Cambridge History of Music Theory. Cambridge University Press, 2002.
Cook, Nicholas & Everist, Mark (eds.). Rethinking Music. Oxford University Press, 1999.
Kerman, Joseph. Contemplating Music: Challenges to Musicology. Harvard University Press, 1985.
Taruskin, Richard. Text and Act: Essays on Music and Performance. Oxford University Press, 1995.
Treitler, Leo. Music and the Historical Imagination. Harvard University Press, 1989.
Carreras, Juan José. “Musicología, Sound Studies, Sound History”. A: Antónia Fialho Conde, Vanda de Sá i Rodrigo Teodoro de Paula (eds.), Paisagens Sonoras Históricas. Anatomia dos sons nas cidades. Évora: Publicações do Cidehus, 2021.
Carter, Tim. “The Sound of Silence: Models for an Urban Musicology”. Urban History, vol. 29, 2002.
Knighton, Tess & Mazuela-Anguita, Ascensión. Hearing the City in Early Modern Europe. Turnhout: Brepols, 2018.
Strohm, Reinhard. Music in Late Medieval Bruges. Oxford: Oxford University Press, 1985.
Cerone, Pedro. El melopeo y maestro. Tractado de música teórica y pràctica. Nápoles: Juan Bautista y Lucrecio Nucci, 1613.
Lorente, Andrés. El porqué de la música en que se contiene los quatro artes de ella. Alcalá de Henares, 1699.
Nassarre, Pablo. Fragmentos músicos. Madrid, 1700.
Nassarre, Pablo. Segunda parte de la escuela de música. Zaragoza: Herederos de Manuel Román, 1723.
Nassarre, Pablo. Escuela de música según la pràctica moderna. Zaragoza: Herederos de Diego de Larumbe, 1724.
Menzel Sansó, Cristina. “Criteris d’edició musical”. A: La música a Mallorca en el segle XVII. Fonts musicals de la Catedral: estudi i edició crítica, vol. II. Tesi doctoral, 2012, pp. 8–15.
No escau.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |