Logo UAB

Estratègia i Lideratge Digital

Codi: 107566 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Empresa i Tecnologia OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Verge Mestre
Correu electrònic:
xavier.verge@uab.cat

Equip docent

Robert Josep Balleste Burguillos

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

Treballar sobre la estratègia i lideratge digital que hauria de tindre el rol del CIO o del CDO en una organització actual:

  • Visualitzar les organitzacions incorporant estratègies digitals.
  • Emprendre idees i solucions que siguin generadores de propostes eficients en la manera de proveir els serveis.
  • Facilitar la fluïdesa de la informació rellevant per la organització garantint el bon ús i la qualitat de les dades 
  • Posar el client com element central dels processos tenint en compte el capital humà
  • Liderar processos de canvi en la gestió i provisió de serveis a la societat.
  • Conèixer les estratègies i marcs de referència en la gestió del serveis TIC, i tenir la base suficient com per poder donar suport a la implementació d'una estratègia de servei en empreses i altres organitzacions.

I, tot això equilibrant el talent (persones), dades i tecnologia amb ètica i eficiència.

Algun Vectors Clau que hauríem de dominar:

  • Fomentar l'activitat emprenedora. Entendre la innovació com una filosofia de vida
  • Posar el focus en la qualitat del servei, l'atenció al client i les persones.
  • Impulsar el talent i potenciar el treball en equip de les persones talentoses
  • Ser capaç de liderar implementacions tecnològiques digitals en els negocis
  • Modular estructures de pensament que siguin flexibles i rapides per adaptar-se als canvis
  • Cercar nous camins per proveir solucions rapides a problemes inesperats

Resultats d'aprenentatge

  1. CM25 (Competència) Definir la figura del director de gestió de la informació (CIO, per la sigla en anglès) i les seves funcions en qualsevol tipus d'organització.
  2. KM22 (Coneixement) Identificar, a partir de les necessitats d'una organització, els sistemes de gestió i comunicació de dades, així com la seva governança.
  3. KM23 (Coneixement) Identificar les aportacions de les novetats al mercat dels sistemes integrats de gestió.

Continguts

1. El CIO como encarregat de la Gestió i Administració de les TIC

  • El CIO i la mentalitat emprenedora.
  • Evolució del rol del CIO
  • Importància del talent femení i la seva incorporació a tasques directives

2. El CIO i la organització del Departament de TI

  • Àrees tradicionals: Desenvolupament i Operacions
  • Devops com a filosofia
  • Metodologies àgils versus tradicionals
  • Altres àrees habituals en un departament de TI

3. El CIO i la Gestió interna del servei de SI

  • Marcs de referència en la qualitat de la gestió del servei: ITIL, MOF y CMMI-Svc
  • Processos i gestió del servei

4. El CIO i el Talent

  • Necessitat de talent. Recurs escàs e imprescindible. Talent, diversitat i Gènere.
  • Equips d'alt rendiment i ambient de treball.
  • Retenció del talent. Implicació. Motivació
  • Capacitat de treball en processos i participació en projectes
  • Noves formes de treball digitals.

5. El CIO i les dades

  • Data Governance, Data Management & Data Curation.
  • Necessitats organitzatives. Distribució i accés a la informació
  • Privacitat, confidencialitat i compliment normatiu
  • Transparència informativa

6. El CIO i la tecnologia del negoci

  • Vigilància tecnològica.
  • Tecnologies emergents i impacte en el negoci
  • 5G, computació quàntica, Blockchain, IAG,...

7. El CIO i la gestió del canvi

  • Sensibilitat al entorn. Detecció ràpida dels canvis
  • Reticències als canvis. Organitzacions joves versus organitzacions tradicionals
  • Agilitat en el desplegament ràpid dels canvis

8.El CIO i la Transformació Digital

  • Legacy Systems. Sistemes corporatius i noves necessitats digitals. Bimodal IT
  • Disrupció digital i canvis de comportament dels usuaris
  • Necessitats del Negoci. Proactivitat en canvis i nous Models de negoci.
  • Riscos i dependències de la transformació digital.

9. El CIO i la Ètica digital

  • Noves tecnologies i dilemes ètics
  • Sistemes de detecció ràpida de comportaments no ètics
  • Eines anticorrupció. Anti-discriminació. Anti-vulneració drets humans
  • Treballar amb llacunes legislatives i normatives
  • Esperit crític i comportament ètic

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Estudi 69 2,76 CM25, KM22, KM23
Seminaris, Casos i Exercicis 20 0,8 CM25, KM22, KM23
Teoria 25 1 CM25, KM22, KM23
Tipus: Supervisades      
Tutories 2 0,08 CM25, KM22, KM23
Tipus: Autònomes      
Preparació de casos, redacció de treballs i resolució de problemes 32 1,28 CM25, KM22, KM23

Aspectes generals
Aquesta assignatura té com a base metodològica l'aprenentatge basat en els coneixements impartits en les sessions de teoria i l'aplicació del mateixos en els casos, problemes o exercicis i seminaris desenvolupats en el curs.


Classes magistrals

En les sessions de teoria s'expliquen els conceptes que els alumnes aplicaran en els exercicis, casos i problemes.


Seminaris, casos, problemes i exercicis

En aquestes sessions l'alumnat tindrà la oportunitat de incorporar els conceptes teòrics en situacions similars a la realitat.

 

Ús de la Intel·ligència Artificial (IA):

En aquesta assignatura, es permet i es fomenta l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. En entregues, a menys que es digui explícitament el contrari, l'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. No es permet l'ús de la IA en exàmens.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada 60% 0 0 CM25, KM22, KM23
Examens 40% 2 0,08 CM25, KM22, KM23

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

L'avaluació de la assignatura te en compte els següents elements:

  • Avaluació continuada (AC) 60%: Participació, Exercicis i treballs. Exercicis d'aprenentatge basat en problemes, discussió de casos, treball individual o en equip, presentació a classe dels resultats i altres proves que es determinin. Es valorarà també la participació a classe. Aquestes activitats no són recuperables.
  • Exàmens (EX) 40%: Al llarg del curs es poden programar exàmens parcials. La facultat programarà la data de l'examen final.

Càlcul de la qualificació final:

  • Si AC>=5 AND EX>=3.5 --> La qualificació final de l'assignatura (N) serà: N=40%(EX)+60%(AC).
  • Si EX<3.5 OR AC<5 --> N= MIN(40%(EX)+60%(AC); 4).
  • L'estudiant supera l'assignatura si N>=5, i no la supera si N<3.5. En el cas intermedi pot acollir-se al procés de recuperació que es detalla més avall.
  • Es considerarà no avaluable qui hagi participat en menys del 20% de les activitats de AC i no s'hagi presentat a cap examen.
 
Calendari d’activitats d’avaluació
 
Les dates de les diferents activitats d'avaluació (exàmens no programats per la facultat, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.
Les dates de les proves parcial i final de l'assignatura estan programades en el calendari d'exàmens de la Facultat.

Segons Normativa acadèmica de la UAB: La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent.

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud de reprogramació de prova: https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

Segons Normativa acadèmica de la UAB: Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Cal haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. La part recuperable és la part de exàmens.

La nota resultant seguirà el mateix càlcul anterior. Qui superi la recuperació, la nota resultant serà el màxim entre 5 i 0.6*AC+0.4*3.5

Irregularitats en actes d’avaluació

Segons normativa acadèmica UAB: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".


Bibliografia

Gestionar el rol del CIO i el departament de TI:

  • Turban, E., Pollard, C., & Wood, G. (2018). Information Technology for Management: Driving Digital Transformation to Increase Local and Global Performance, Growth and Sustainability (11th ed.). John Wiley & Sons.
  • Pearlson, K. E., & Saunders, C. S. (2019). Managing and Using Information Systems: A Strategic Approach (7th ed.). John Wiley & Sons.

Gestió de serveis de TI i metodologies àgils:

  • ITIL Foundation. (2019). ITIL 4 Foundation: ITIL 4 Edition. AXELOS.
  • Schwaber, K., & Sutherland, J. (2020). The Scrum Guide. Scrum.org & ScrumInc.
  • Kim, G., Humble, J., Debois, P., & Willis, J. (2016). The DevOps Handbook: How to Create World-Class Agility, Reliability, & Security in Technology Organizations. IT Revolution Press.

Gestió del talent, dades i transformació digital:

  • Davenport, T. H. (2018). The AI Advantage: How to Think Smart about the New Technology. MIT Press.
  • Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. Harvard Business Review Press.

Ètica digital i l' impacte social de la tecnologia:

  • Floridi, L. (2019). The Ethics of Information. Oxford University Press.

Gestió del canvi i transformació digital:

  • Rogers, D. L. (2023). The Digital Transformation Roadmap: Rebuild Your Organization for Continuous Change. Penguin Random House.
  • Ramsøy, T. Z., Furr, N., & Nel, K. (2019). From Classical Management to Behavioral Transformation. Stanford Social Innovation Reviewhttps://doi.org/10.48558/BWNJ-5P48
  • Saldanha, T. (2019). Why Digital Transformations Fail: The Surprising Disciplines of How to Take Off and Stay Ahead. Berrett-Koehler Publishers

Programari

cap


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 211 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 21 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda