Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Antropologia Social i Cultural | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L'assignatura s'imparteix en el segon semestre del segon curs de grau, després d'Antropologia econòmica i Antropologia del parentiu (el primer semestre) i simultàniament amb Antropologia política (el mateix semestre), que juntes conformen la matèria Camps Clàssics de l'Antropologia. Tracta de desenvolupar la teoria antropològica i l'anàlisi de la diversitat cultural de la religió, el ritual i els sistemes simbòlic-cognitius. També, se centra a saber aplicar el coneixement disciplinari en aquests dominis per a la identificació i l'estudi de la realitat sociocultural contemporània, especialment l'anàlisi de rituals actuals. Per tant, el seu objectiu és plantejar de forma crítica alguns supòsits, conceptes i teories relacionats amb aquests camps del coneixement per a la interpretació de la dimensió simbòlica i ritual. Proporcionant alhora una metodologia per a l'anàlisi profunda i interpretació etnogràfica de les realitats que ens envolten.
El temari d'aquesta assignatura se centra, principalment, en: les teories clàssiques de la religió, el símbol i el ritual. Tracta de revisar qüestions clau per a la comprensió del fenomen religiós i realitzar una aproximació antropològica a les diferents formes de comunicació simbòlica i de classificació, el simbolisme, el procés ritual i els drames rituals. També, el curs se centra en la ritualitat, tractant de mostrar exemples actuals sobre la representació simbòlica en general i la seva eficàcia simbòlica.
Temari
Introducció de l’assignatura
Introducció a la ritualitat (per tal d’escollir el ritual que s’analitzarà en el treball pràctic)
Bloc temàtic de Religió
Bloc temàtic de Simbolisme
Bloc temàtic de Ritual
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques, amb visionat de materials etnogràfics i discussió de continguts | 40 | 1,6 | CM14, KM13, KM14, KM15, KM16, KM17, SM19, SM20, SM21 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió a través de tutories de l'observació, descripció i anàlisi d'un ritual. Exposicions orals de l'anàlisi de rituals | 10 | 0,4 | CM14, SM20, SM21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 25 | 1 | CM14, KM13, KM14, KM15, KM16, KM17, SM19 |
Lectura comprensiva de bibliografia obligatòria i recomanada | 25 | 1 | CM14, KM13, KM14, KM15, KM16, KM17, SM19 |
Observació, descripció i anàlisi d'un ritual | 10 | 0,4 | SM20, SM21 |
L’assignatura està dissenyada per tal d’oferir diferents activitats formatives als estudiants:
Dirigides i supervisades
Autònomes
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació a l'aula, en discussió teòrica i pràctica | 20 | 20 | 0,8 | KM13, KM14, KM15, KM16, KM17, SM19, SM21 |
Prova escrita (treball teòric individual) | 50 | 10 | 0,4 | CM14, KM13, KM14, KM15, KM16, KM17, SM18, SM19 |
Treball pràctic (individual o en grup) sobre l'anàlisi d'un ritual | 30 | 10 | 0,4 | CM13, SM20, SM21 |
El sistema d'avaluació contínua s'organitza en tres mòduls, on cadascun té un pes específic en la qualificació final:
Al principi del curs es donaran les dates de lliurament dels treballs, així com les instruccions per desenvolupar-los. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s’informarà l'alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com ara plagi o còpia), es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de [***cerca bibliogràfica o cerca d’informació, correcció de textos o traduccions, a criteri del professorat]. Es poden contemplar altres situacions, sempre amb el vistiplau del professor/a. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comporta que l’activitat s’avaluï amb un 0 i no es pugui recuperar, o sancions majors en casos de gravetat.
El sistema d'avaluació única també preveu tres activitats avaluadores en una data fixada a finals del semestre:
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
Recomanació als estudiants a l'hora de citar bibliografia: Com citar i elaborar la bibliografia https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Lectures obligatòries
Bloc temàtic de Religió
Evans-Pritchard, Edward Evan (1991 [1965]). “Las teorías psicológicas” & “Las teorías sociológicas”. A: Las teorías de la religión primitiva. Siglo XXI, pp. 41-82 y 83-128.
Delgado, Manuel (1993). “La religiosidad popular. En torno a un falso problema”. Gazeta de Antropología, 10. http://www.ugr.es/~pwlac/G10_08Manuel_Delgado.html.
Durkheim, Émile (2003 [1912]). “Definición del fenómeno religioso y de la religión”. A: Las formas elementales de la vida religiosa. Alianza, pp. 57-93.
Godelier, Maurice (2000 [1972]). “Lo visible y lo invisible en los baruya de Nueva Guinea”. A: Economía, fetichismo y religión en las sociedades primitivas. Siglo XXI. pp. 355-365.
Geertz, Clifford (1987 [1973]). “Ritual y cambio social: un ejemplo javanés”. A: La interpretación de las culturas. Gedisa, p. 131-151.
Bloc temàtic de Simbolisme
Douglas, Mary (1991 [1966]). “La profanación secular”. A: Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Siglo XXI, pp. 27-41.
Durkheim, Émile & Mauss, Marcel (1969 [1903]). “Sobre algunasformas primitivasdeclasificación. Contribución al estudio de las representaciones colectivas”. A: Durkheim E. (1996). Clasificaciones primitivas (y otros ensayos de antropología positiva). Ariel, pp. 25-103.
Turner, Victor (1980 [1967]). “Símbolos en el ritual Ndembu”. A: La selva de los símbolos. Aspectos del ritual Ndembu. Siglo XXI, pp. 21-52.
Bloc temàtic de Mitologia
Lévi-Strauss, Claude (1971 [1962]). “La ciència del concret”. En: El pensament salvatge. Ed. 62, pp. 19-50.
Bidou, Paul (1989 [1979]). “A propósito del incesto y de la muerte. Un mito de los indios tatuyo del noroeste de la Amazonia". A: M. Izard M. & P. Smith (eds.) La función simbólica. Júcar, pp.113-145.
Bloc temàtic de Ritual
Lévi-Strauss, Claude (1987 [1958]). “La eficacia simbólica”. A: Antropología Estructural. Paidós, p. 168-185.
Douglas, Mary (1991 [1966]). “Magia y milagro”. A: Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Siglo XXI, pp. 61-79.
Turner, Victor (1988 [1969]). “Niveles de clasificación de un ritual de vida y muerte”. A: Proceso ritual. Taurus, p. 13-53.
Christian, William (1995). "La devoció a les imatges brunes a Catalunya. La Mare de Déu de Montserrat". Revista d'Etnologia de Catalunya, 6, pp. 24-33.
Bibliografia general recomanada (a principis de curs en el Campus Virtual es disposarà d’una bibliografia extensa per temes)
Balandier, Georges (1994 [1992]). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Paidós.
Cantón Delgado, Manuela (2001). La razón hechizada. Teorías antropológicas de la religión. Ariel.
Díaz Cruz, Rodrigo (1998). Archipiélagos de rituales. Teorías antropológicas del ritual. Anthropos.
Douglas, Mary (1991 [1966]). Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Siglo XXI.
Geertz, Clifford (1987 [1973]). La interpretación de las culturas. Gedisa.
Gledhill, John (2000 [1999]). El poder y sus disfraces. Edicions Bellaterra.
Izard, Michel & Smith, Pierre (eds.) (1989 [1979]). La función simbólica. Júcar.
Leach, Edmund (1978 [1976]). Cultura y comunicación. La lógica de la conexión de los símbolos. Siglo XXI.
Lévi-Strauss, Claude (1987 [1958]). Antropología estructural. Paidós.
Morris, Brian (1995 [1987]). Introducción al estudio antropológico de la religión. Paidós.
Sperber, Dan (1980 [1974]). El simbolismo en general. Anthropos.
Turner, Victor (1990 [1967]). La selva de los símbolos. Siglo XXI.
Turner, Victor (1988 [1969]). El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Taurus.
Vallverdú, Jaume (2008). Antropología simbólica. Teoría y etnografía sobre religión, simbolismo y ritual. UOC.
Waal Malefijt, Annemarie de (1975). Introducción a laantropología religiosa. Verbo Divino.
Processador de textos (tipus Word). PowerPoint.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |