Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis Socioculturals de Gènere | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal que l'estudiant tingui els coneixements lingüístics necessaris per poder expressar-se amb correcció tant per escrit com oralment.
L'assignatura vol fomentar la reflexió crítica sobre la capacitat de la llengua i els discursos d'intervenir en la construcció i producció del gènere. Es pretén examinar la llengua com a producte cultural, convencional i en evolució que s'impregna i participa de les pràctiques i les diferències socials.
1. Introducció a la glotopolítica. La llengua com a espai de disputa social, política i simbòlica.
2. Sexisme lingüístic, estereotips i rols de gènere a la comunicació.
3. Discussions i propostes per a un ús no sexista de la llengua. Estratègies de subversió.
4. Llengua i gènere en la literatura i la cultura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, seminaris i pràctiques dirigides | 45 | 1,8 | |
Lectura i anàlisi de textos | 45 | 1,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions orals i discussions | 55 | 2,2 | |
Tutories programades | 5 | 0,2 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral (treball en grup) | 30% | 0 | 0 | CM17, CM39, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22 |
Prova escrita | 40% | 0 | 0 | CM17, CM39, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22 |
Treball crític | 30% | 0 | 0 | CM17, CM39, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22 |
Activitats d'avaluació, descripció i valor de cadascuna:
RECUPERACIÓ
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA).
US D'IA
Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació i correcció de textos o traduccions. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procési el resultat final de l’activitat.
ALTRES CONSIDERACIONS
La nota final serà la mitjana de les notes de les tres activitats d'avaluació. Per aprovar l'assignatura cal obtenir almenys una nota mitjana de 5. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Cal demostrar un bon domini de la llengua tant oral com escrita. Els errors ortogràfics i gramaticals afectaràn negativament a la qualificació.
Anzaldúa, G. 2016. Borderlands/ La frontera. Madrid: Capitán Swing.
Beard, M. (2018). Mujeres y poder. Barcelona: Editorial Crítica.
Bengoechea Bartolomé, M. 2015. Lengua y género. Madrid: Síntesis.
Butler, J. (2004). Lenguaje, poder e identidad. Madrid: Editorial Síntesis.
Calero, M. A. (1999). Sexismo lingüístico: Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje. Madrid: Narcea Ediciones.
Carbonell, N. y Torras, M.(1999). Feminismos literarios. Madrid: Arco Libros.
Cixous, H. (2001). La risa de la medusa: Ensayos sobre la escritura. Barcelona: Anthropos.
Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas. Madrid: Akal.
Fernández, A. M. (2012). La violencia en el lenguaje o el lenguaje que violenta. Equidad de género y lenguaje. México: Ítaca Editorial / UAM.
Focault, M. (2022). El orden del discurso. Barcelona: Austral.
Foucault, M. (2007). «Método». En: Historia de la sexualidad 1. La voluntad de saber. México: Siglo XXI Editores.
García, P. (2019). “Spanish and Latin American women writers in the Literary Canon: A Paratextual Study of Anthologies of Fantastic Literature (1946-2016)”, Bulletin of Hispanic Studies, 96:6, pp. 575-594.
Golubov, N. (2015). El circuito de los signos: Una introducción a los estudios culturales. México D.F.: Bonilla Artigas Editores.
hooks, b. (2017). ¿Acaso no soy yo una mujer? Mujeres negras y feminismo. Bilbao: Consonni.
hooks, b. 2022. La respondona. Barcelona: Planeta.
Kiesling, S. (2019). Language, Gender and Sexuality: An Introduction. Londres/Nueva York: Routledge.
Morales, C. (2018). Lectura fácil. Barcelona: Anagrama.
Moure, T. 2021. Lingüística se escribe con A. La perspectiva de género en las ideas sobre lenguaje. Madrid: Catarata.
Perkins Gilman, C. (2023). El papel pintado amarillo. Barcelona: Alpha Decay.
Philips, S., Steele, S. y Tanz, C. (1999). Lengua, género y sexo desde una perspectiva comparada. Quito: Abya Ayala.
Preciado, P. B. (2019). Un apartamento en Urano: Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.
Reyes, D. (2019). Cometierra. Madrid: Sigilo Editorial.
Sánchez, A. (2022). Fámulas. Barcelona: Anagrama.
Sau, V. (2000). Diccionario ideológico feminista. Vol.I, II i III. Barcelona: Icaria.
Segarra, M. (2021). Comunidades con acento. Barcelona: Icaria.
Sontag, S. 2008. La enfermedad y sus metáforas. El SIDA y sus metáforas. Madrid: Debolsillo.
Sosa, C. (2025). El viaje inútil. Barcelona: Andanzas.
Spivak, G. C. 2009. ¿Pueden hablar los subalternos? Barcelona: MACBA edicions.
Springora, V. (2020). El consentimiento. Barcelona: Lumen.
Stryker, S. (2025). Cuando hablan los monstruos. Bellaterra: Bellatera Edicions.
Tannen, D. (1996). Género y discurso. Barcelona: Editorial Paidós.
Valle, J. d. 2024. Lo político del lenguaje. Santiago de Chile: Verba Volant.
Woolf, V. (2025). Una habitación propia. Barcelona: Penguin Clássicos.
El programari habitual.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |