Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Llengua i Gènere

Codi: 106982 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Estudis Socioculturals de Gènere FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Patricia Garcia Garcia
Correu electrònic:
patricia.garcia.garcia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal que l'estudiant tingui els coneixements lingüístics necessaris per poder expressar-se amb correcció tant per escrit com oralment.


Objectius

L'assignatura vol fomentar la reflexió crítica sobre la capacitat de la llengua i els discursos d'intervenir en la construcció i producció del gènere. Es pretén examinar la llengua com a producte cultural, convencional i en evolució que s'impregna i participa de les pràctiques i les diferències socials.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM17 (Competència) Utilitzar recursos discursius inclusius en espais de feina, educació i convivència.
  2. CM39 (Competència) Resoldre problemes en l'àmbit professional fent servir bones pràctiques comunicatives inclusives.
  3. KM70 (Coneixement) Reconèixer la capacitat del llenguatge per a intervenir en la construcció del gènere.
  4. SM19 (Habilitat) Reconèixer l'univers referencial de textos escrits i orals, literaris i no literaris, en diverses llengües.
  5. SM20 (Habilitat) Proposar mecanismes per a promoure els usos no sexistes del llenguatge en entorns educatius.
  6. SM21 (Habilitat) Emprar el llenguatge de forma que no es discrimini cap identitat de gènere.
  7. SM22 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent utilitzant de forma precisa el vocabulari necessari.

Continguts

1. Introducció a la glotopolítica. La llengua com a espai de disputa social, política i simbòlica.

2. Sexisme lingüístic, estereotips i rols de gènere a la comunicació.

3. Discussions i propostes per a un ús no sexista de la llengua. Estratègies de subversió.

4. Llengua i gènere en la literatura i la cultura.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, seminaris i pràctiques dirigides 45 1,8
Lectura i anàlisi de textos 45 1,8
Tipus: Supervisades      
Presentacions orals i discussions 55 2,2
Tutories programades 5 0,2

  • Activitats dirigides, integrades per classes teòriques, debats i pràctiques d'aula.
  • Activitats autònomes, on s'inclou la lectura dels textos proposats.
  • Activitats supervisades, que han de permetre l'elaboració en grup d'un treball i la seva presentació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exposició oral (treball en grup) 30% 0 0 CM17, CM39, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22
Prova escrita 40% 0 0 CM17, CM39, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22
Treball crític 30% 0 0 CM17, CM39, KM70, SM19, SM20, SM21, SM22

Activitats d'avaluació, descripció i valor de cadascuna:

  • Presentació oral: En grup, caldrà escollir i analitzar un producte cultural aplicant-hi com a mínim dos dels eixos teòrics treballats a classe. La presentació es farà a l’aula i haurà d’incloure una dinamització del debat amb la resta del grup. La distribució dels grups es farà durant les primeres setmanes del semestre. 30%
  • Prova escrita 1: Es realitzarà una prova escrita centrada en la comprensió de les lectures obligatòries. La professora informarà de la data a l’inici del semestre. 30%
  • Prova escrita 2: Es realitzarà una prova escrita de síntesi per avaluar els continguts teòrics i pràctics. La professora informarà de la data a l’inici del semestre. 40%

 

RECUPERACIÓ

Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA).

US D'IA

Aquesta assignatura permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de cerca bibliogràfica o cerca d’informació i correcció de textos o traduccions. L’estudiant ha de (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procési el resultat final de l’activitat.

ALTRES CONSIDERACIONS

La nota final serà la mitjana de les notes de les tres activitats d'avaluació. Per aprovar l'assignatura cal obtenir almenys una nota mitjana de 5. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Cal demostrar un bon domini de la llengua tant oral com escrita. Els errors ortogràfics i gramaticals afectaràn negativament a la qualificació. 


Bibliografia

Anzaldúa, G. 2016. Borderlands/ La frontera. Madrid: Capitán Swing.

Beard, M. (2018). Mujeres y poder. Barcelona: Editorial Crítica.

Bengoechea Bartolomé, M. 2015. Lengua y género. Madrid: Síntesis.

Butler, J. (2004). Lenguaje, poder e identidad. Madrid: Editorial Síntesis.

Calero, M. A. (1999). Sexismo lingüístico: Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje. Madrid: Narcea Ediciones.

Carbonell, N. y Torras, M.(1999). Feminismos literarios. Madrid: Arco Libros.

Cixous, H. (2001). La risa de la medusa: Ensayos sobre la escritura. Barcelona: Anthropos.

Fanon, F. (2009). Piel negra, máscaras blancas. Madrid: Akal.

Fernández, A. M. (2012). La violencia en el lenguaje o el lenguaje que violenta. Equidad de género y lenguaje. México: Ítaca Editorial / UAM.

Focault, M. (2022). El orden del discurso. Barcelona: Austral.

Foucault, M. (2007). «Método». En: Historia de la sexualidad 1. La voluntad de saber. México: Siglo XXI Editores.

García, P. (2019). “Spanish and Latin American women writers in the Literary Canon: A Paratextual Study of Anthologies of Fantastic Literature (1946-2016)”, Bulletin of Hispanic Studies, 96:6, pp. 575-594.

Golubov, N. (2015). El circuito de los signos: Una introducción a los estudios culturales. México D.F.: Bonilla Artigas Editores.

hooks, b. (2017). ¿Acaso no soy yo una mujer? Mujeres negras y feminismo. Bilbao: Consonni.

hooks, b. 2022. La respondona. Barcelona: Planeta.

Kiesling, S. (2019). Language, Gender and Sexuality: An Introduction. Londres/Nueva York: Routledge.

Morales, C. (2018). Lectura fácil. Barcelona: Anagrama.

Moure, T. 2021. Lingüística se escribe con A. La perspectiva de género en las ideas sobre lenguaje. Madrid: Catarata.

Perkins Gilman, C. (2023). El papel pintado amarillo. Barcelona: Alpha Decay.

Philips, S., Steele, S. y Tanz, C. (1999). Lengua, género y sexo desde una perspectiva comparada. Quito: Abya Ayala.

Preciado, P. B. (2019). Un apartamento en Urano: Crónicas del cruce. Barcelona: Anagrama.

Reyes, D. (2019). Cometierra. Madrid: Sigilo Editorial.

Sánchez, A. (2022). Fámulas. Barcelona: Anagrama.

Sau, V. (2000). Diccionario ideológico feminista. Vol.I, II i III. Barcelona: Icaria.

Segarra, M. (2021). Comunidades con acento. Barcelona: Icaria.

Sontag, S. 2008. La enfermedad y sus metáforas. El SIDA y sus metáforas. Madrid: Debolsillo.

Sosa, C. (2025). El viaje inútil. Barcelona: Andanzas.

Spivak, G. C. 2009. ¿Pueden hablar los subalternos? Barcelona: MACBA edicions.

Springora, V. (2020). El consentimiento. Barcelona: Lumen.

Stryker, S. (2025). Cuando hablan los monstruos. Bellaterra: Bellatera Edicions.

Tannen, D. (1996). Género y discurso. Barcelona: Editorial Paidós.

Valle, J. d. 2024. Lo político del lenguaje. Santiago de Chile: Verba Volant.

Woolf, V. (2025). Una habitación propia. Barcelona: Penguin Clássicos.


Programari

El programari habitual.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt