Logo UAB

Treball de Final de Grau

Codi: 106796 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciències Ambientals TFE 4

Professor/a de contacte

Nom:
Raquel Barrena Gomez
Correu electrònic:
raquel.barrena@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per a poder matricular-se del Treball de Fi de Grau cal haver superat, com a mínim, dos terços del total de crèdits del pla d'estudis i totes les assignatures de 1r curs, d'acord amb la normativa acadèmica de la UAB (Règim de permanència dels estudiants)


Objectius

El treball de Fi de Grau es concep com un treball autònom de l’estudiant, que s'haurà realitzar  individualment sota la supervisió d’un (o dos) directors del treball, dels quals almenys un haurà de pertànyer a un dels Departaments que imparteixen docència al Grau en Ciències Ambientals . El treball és de 6 crèdits, el que correspon a una feina de 150 hores per part de l’estudiant.

El Treball de Fi de Grau  consistirà en l’abordatge d’un tema o projecte sobre el qual l’estudiant aplicarà els coneixements adquirits en un o diversos àmbits del grau. El seu desenvolupament inclourà una cerca bibliogràfica i una part experimental i/o d’anàlisis de dades entesa en un sentit  ampli (bé centrada en treball de laboratori, o càlculs estadístics, o treball de camp, o enquestes, entrevistes, recollida de dades, estudi de mercat, etc.).


Resultats d'aprenentatge

  1. CM50 (Competència) Traslladar els coneixements i les habilitats mediambientals propis a l'àmbit acadèmic i/o professional.
  2. CM51 (Competència) Actuar en l'àmbit de les ciències ambientals considerant de forma crítica l'impacte social, econòmic i mediambiental de l'activitat pròpia.
  3. CM52 (Competència) Treballar amb autonomia en el desenvolupament d'activitats i projectes de l'àrea de les ciències mediambientals.
  4. CM53 (Competència) Aportar propostes innovadores als mètodes, els processos i la gestió de problemes ambientals en resposta a necessitats i les demandes concretes.
  5. KM65 (Coneixement) Reconèixer les tècniques i les eines necessàries per a la integració d'aspectes naturals, socials, tecnològics i econòmics del medi ambient en el desenvolupament de projectes concrets.
  6. KM66 (Coneixement) Seleccionar eines bàsiques per a descriure, analitzar i comunicar projectes ambientals.
  7. SM62 (Coneixement) Aplicar els coneixements científics, tecnològics i socials a l'estudi de problemes relacionats amb el medi ambient.
  8. SM63 (Coneixement) Extreure la informació rellevant de memòries, plans, projectes, programes i articles de temàtiques ambientals.
  9. SM64 (Habilitat) Comunicar de forma clara, explicativa i sintètica informació ambiental a un públic expert.

Continguts

Per tal que cada alumne decideixi la temàtica del seu TFG s’establiran les opcions següents:

Opció 1: Cada un dels Departaments amb docència assignada (a través del professorat que ells designin, si escau) faran propostes de temes. El número de propostes realitzades haurà d’estar en proporció a la càrrega docent prevista pel Departament (d’acord amb el criteri del Punt 2).

Opció 2: L’alumnat que ho prefereixi podrà proposar temes de manera autònoma, però en aquest cas l’acceptació del tema quedarà a expenses de que (i) la professora responsable del TFG hi doni la seva aprovació, i (ii) l’alumnat trobi algun membre del professorat del grau disposat a supervisar el TFG. L’alumnat ha d’establir contacte amb el professorat per acordar el tema, i la pauta de treball del projecte. Un cop assolit l’acord, cal comunicar-ho a la coordinació de l’assignatura mitjançant el full de proposta, degudament signat per ambdues parts, abans de finalitzar el mes setembre. En cas que l’estudiant no aconsegueixi trobar professorat que accepti tutoritzar el tema proposat, la coordinació li proposarà i assignarà un dels temes ofertats pel professorat

Opció 3: L’alumnat podrà alternativament desenvolupar el TFG en una entitat externa a la UAB (centres de recerca, institucions, ...) sota la supervisió d’una persona d’aquella entitat. Novament, aquesta opció quedarà a expenses de què (i) la professora responsable del TFG hi doni la seva aprovació, i (ii) s’assigni un tutor intern de la UAB (que formi part dels Depts amb docència en el grau), el qual vetllarà per tal que el TFG es desenvolupi d’acord amb les pautes i criteris adients.

 

Les pautes que hauran de seguir les propostes i temàtiques de TFG s’establiran en un document que es posarà a disposició tant de l’alumnat com del professorat per tal que el puguin utilitzar com a guia.

Com a continguts de la matèria s’inclou: Determinació d’un tema d’estudi. Avaluació dels antecedents i de l’estat de la qüestió. Planificació i gestió cronològica del projecte. Obtenció i descripció de resultats. Integració i discussió dels resultats obtinguts a partir de l’estat de la qüestió. Conclusions principals del treball de fi de grau. Comunicació i presentació del treball de fi de grau.

 

Assignació de temes de TFG

El procés d’assignació de temes de TFG es farà en base a les pautes següents:

  • A l’alumnat que hagi proposat temes de forma autònoma i/o desenvolupi el treball en una entitat externa un cop aprovat se li assignarà el tema proposat.
  • Per la resta de l’alumnat, s’elaborarà un llistat de temes possibles amb totes les propostes rebudes des dels Departaments. A partir d’aquest llistat es demanarà que l’alumnat ompli un formulari amb les seves preferències de temes. La persona responsable del TFG s’encarregarà de casar aquestes preferències de l’alumnat amb les propostes de la llista per tal de confeccionar l’assignació final, tenint en compte que el número de propostes assignades a cada Departament s’ha de mantenir.  
  • En cas que sorgeixin dificultats o eventualitats que ho justifiquin, l’alumnat podrà demanar un canvi de tema de TFG posteriorment al procés d’assignació. En tot cas, quedarà a criteri de la responsable del TFG valorar si el motiu del canvi està prou justificat i acceptar-lo,si escau.

 

 

El professorat tutor del TFG

El procés de supervisió i seguiment dels TFGs serà responsabilitat del professorat designat pels Departaments. En aquells casos on sigui necessari/convenient, es pot establir la modalitat de co-direcció, de manera que la supervisió d’un mateix TFG recaigui sobre dos o més membres del professorat (del mateix Departament, o bé de Departament diferents) per tal de reforçar la naturalesa integradora i multidisciplinar que ha de tenir el TFG del grau en CCAA

Aquest procés constarà de:

  • Un mínim de tres reunions de seguiment. Per cada una d’aquestes reunions el professorat supervisor haurà d’omplir un informe avaluant breument el nivell d’assoliment de l’alumnat dels objectius i les tasques parcials al llarg del procés del TFG.
  • La redacció d’un informe final de seguiment del TFG, el qual avaluarà tant el procés global del treball com la memòria final presentada en base a una rúbrica que la coordinació de TFG farà arribar a tot els directors i tutors dels treballs.

El professorat tutor haurà de lliurar a la coordinació de l’assignatura les actes de les reunions i l’informe final del TFG, dins els terminis establerts al calendari oficial de l’assignatura, el qual serà publicat a l’inici del curs acadèmic.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Reunions amb el professorat tutor 5 0,2 CM50, CM53, KM65, KM66, SM62
Tipus: Supervisades      
Treball sota la supervisió del professorat tutor 25 1 CM50, CM51, CM53, KM66, SM63
Tipus: Autònomes      
Estudi i elaboració de la memòria i la presentació oral 120 4,8 CM52, CM53, KM66, SM63, SM64

L’estudiant haurà de realitzar un treball d’investigació personal i original, sota la supervisió d’un professorat tutor . El treball es desenvoluparà de manera individual, tot i que, durant el seu desenvolupament, es podran establir dinàmiques col·laboratives en cas que diverses persones comparteixin un mateix cas d’estudi.

El treball s’haurà d’ajustar als criteris i requisits establerts per la normativa de l’assignatura.

 

Un cop finalitzat el procés d’investigació, l’estudiant elaborarà una memòria escrita i prepararà una presentació oral per a la defensa del treball davant d’una comissió avaluadora formada per professorat del grau.

En el moment de triar el tema i formalitzar la matrícula, l’estudiant haurà d’indicar si presentarà el treball en la convocatòria de febrer o en la de juny, tenint en compte que només es permet una presentació per convocatòria o curs acadèmic.

La major part del treball es desenvoluparà de manera autònoma per part de l’estudiant, incloent-hi la recollida i anàlisi d’informació, el desenvolupament de la recerca, la redacció de la memòria i la preparació de la defensa oral.

El professorat tutor i l’estudiant hauran d’acordar, com a mínim, tres tutories al llarg del curs per fer el seguiment del treball.

La coordinació de l'assignatura informarà de l'organització de l'assignatura i del calendari corresponent a través de l’espai propi al Campus Virtual

 

Memòria escrita i la presentació oral

Al campus Virtual es penjarà un document model de la memòria com a guia. El document ha de tenir com màxim 10000 paraules i ha d’incloure els següents apartats:

  • Portada: amb el títol, el nom dels autors i dels tutors, la referencia del curs i indicant que és un Treball Fi de Grau del Grau de Ciències Ambientals de la UAB. S’indicarà també, si fos el cas, les institucions que han col·laborat en fer el TFG
    • Agraïments (optatiu)
    • Taula de continguts
    • Resum
    • Introducció/antecedents
    • Objectius del projecte
    • Metodologia
    • Resultats i discussió
    • Conclusions
    • Bibliografia
    • Annexes (si és necessari)

En el càlcul de l'extensió es considerarà les seccions des de la introducció fins a conclusions, excloent-hi l’índex, el resum inicial, la bibliografia i els annexos.

La presentació oral tindrà una durada màxima de 15 minuts i anirà seguida d'una discussió́ amb la comissió d’avaluació (2 professors) d'un màxim de 15 minuts. Les peguntes aniran adreçades a esbrinar si l'estudiant ha assolit la maduresa i els coneixements necessaris corresponents al Grau de Ciències Ambientals. La presentació es realitzarà davant d’un tribunal d’avaluació format per 2 professors en sessió oberta.

Tant la memòria com la presentació es poden realitzar en català, castellà o anglès.

De manera estimada, les defenses orals dels TFG es programaran una setmana abans de la data de tancament d’actes de la convocatòria corresponent (febrer o juliol). El lliurament de la memòria a través del Campus Virtual es farà dues setmanes abans de la data de defensa presencial.

Les dates límit per presentarla memòria s’anunciaran a l’inici del curs mitjançant el Campus Virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe seguiment professor supervisor 30% 0 0 CM50, CM52, CM53, SM62, SM63, SM64
Valoració del tribunal a la memòria escrita 30% 0 0 CM50, CM52, KM65, KM66, SM62, SM64
Valoració del tribunal a la presentació oral i les respotes a les preguntes 40% 0 0 CM50, CM51, CM53, KM65, SM62, SM64

El procés d’avaluació del TFG valorarà (i) el treball continuat dut a terme per l’alumnat al llarg de l’assignatura, (ii) la memòria de TFG que presenti en finalitzar, i (iii) una exposició oral del TFG, d’acord amb les pautes següents:

  • 30% de la nota final: avaluació del supervisor del TFG, a partir de la documentació (actes de seguiment i informe final) del procés de seguiment.
  • 70% de la nota final: avaluació d’un tribunal format per 2 membres, i escollit d’entre el professorat del grau i/o el professorat supervisor dels TFGs d’acord amb criteris de (i) afinitat temàtica i (ii) repartiment docent entre Departaments. Cada membre del tribunal valorarà tant la memòria del TFG com l’exposició oral a través d’una plantilla d’avaluació que la responsable del TFG li farà arribar prèviament.

La persona responsable del TFG es reservarà el dret de fer les consultes adients al professorat supervisor i/o als membres del tribunal per tal d’aclarir la naturalesa de les notes proposades per cada un d’ells. En qualsevol cas la responsable del TFG serà la persona encarregada d’assignar una nota definitiva a cada TFG i de traspassar la informació corresponent a l’acta d’avaluació.

 

La qualificació final de Suspens no permet tornar a presentar el treball dintre del mateix curs i l'estudiant haurà de tornar-se a matricular de TFG el curs següent. La qualificació serà de No Avaluable si l'estudiant no presenta el treball escrit al professorat tutor o al tribunal en el període assignat

 

Ús de la IA

Ús restringit. Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca d’informació o bibliografia, l’extracció de continguts de documents, la traducció de textos i la correcció gramatical. No es permet, en cap cas, la generació de contingut textual mitjançant aquestes eines. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

 


Bibliografia

El professorat tutor del treball suggerirà una bibliografia bàsica a l’estudiant d'acord amb el tema proposat.

S'habilitarà a campus virtual un apartat d'Eines pel TFG que ofereixen les Biblioteques de la UAB, on s'inclouen diferents mòduls sobre drets d'autor i plagi, citacions i bibliografia i pautes per comunicar el treball.


Programari

No hi ha programari específic.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura