Logo UAB

Salut Ambiental

Codi: 106787 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciències Ambientals OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ferran Torres Benitez
Correu electrònic:
ferran.torres@uab.cat

Equip docent

Helen Vada Susan Cole

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tenir coneixements bàsics d'anglès.


Objectius

Introducció

Es tracta com l’entorn ambiental (l’exposició a la contaminació atmosfèrica, el clima, la qualitat de l’aigua, les radiacions, els tòxics en aliments, etc.) pot afectar la salut de les persones Aquests són problemes amb creixent interès que s’examinen des d’una perspectiva epidemiològica, amb una especial atenció als aspectes metodològics d’avaluació del risc. 

 

Objectius de l’assignatura

Proporcionar els elements bàsics per poder conèixer i estudiar els efectes sobre la salut de les condicions ambientals a les que estan sotmeses les persones (contaminació atmosfèrica, clima, qualitat de l’aigua, radiacions, residus, metalls, etc.). Així mateix, proporcionar els coneixements bàsics sobre els principals riscos naturals i industrials del nostre entorn i la seva gestió.

Es presentaran els temes principals de salut i de risc ambiental i aquells d’interès més actual amb els objectius específics de:

  1. Conèixer els principals conceptes i mètodes epidemiològics per avaluar el risc per la salut dels factors ambientals
  2. Conèixer els principals factors de risc ambiental per a la salut
  3. Donar eines als estudiants per a la comprensió i discussió dels estudis epidemiològics
  4. Conèixer les principals perspectives científiques sobre els riscos ambientals que donen suport a la gestió. 
  5. Contrastar les perspectives científiques amb les perspectives socials
  6. Introduir els estudiants al tema de la comunicació del risc
  7. Conèixer amb exemples seleccionats de riscos específics, la prevenció del risc, la gestió de els emergències i les actuacions post-calamitat
  8. Avaluar la perspectiva de gènere i poblacions vulnerables

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM44 (Competència) Interpretar l'impacte social, econòmic i mediambiental de temes relacionats amb els fluxos demogràfics, el canvi global o la gestió en empreses.
  2. CM46 (Competència) Contrastar les diferents opcions, actuals i de futur, per a la gestió del risc ambiental, especialment en els contextos de gestió dels recursos, salut humana i canvi global i climàtic.
  3. KM57 (Coneixement) Identificar la xarxa complexa de coneixements necessària per a plantejar globalment els reptes contemporanis principals de les ciències ambientals.
  4. KM59 (Coneixement) Reconèixer les interrelacions entre la salut, l'activitat humana i els factors ambientals.
  5. SM55 (Habilitat) Integrar els diferents coneixements científics, tecnològics i socials necessaris per a l'anàlisi en profunditat de processos ambientals relacionats amb la salut humana, el canvi climàtic o la gestió ambiental en empreses, entre d'altres.

Continguts

El temari pot experimentar algunes variacions en funció del calendari acadèmic i incidències de cada curs. Bàsicament, els temes a tractar són:

  1. Presentació de l'assignatura. La salut dins la gestió del risc ambiental. Introducció a l'epidemiologia ambiental Conceptes de Salut Pública. Els determinants de la salut i principals problemes de salut a la població. Nivells de prevenció
  2. Principi de precaució i avaluació del risc per la salut. Avaluació de carcinògens en humans
  3. Mesura de l'efecte o malaltia. Incidència, prevalença, taxes i risc atribuïble. Fonts d'informació
  4. Mesura de l'exposició . Conceptes generals i mesures a l'ambient. Qüestionaris i biomarcadors
  5. Tipus d'estudis epidemiològics per descriure i avaluar associacions causals entre exposició i malaltia. Estudis ecològics (variacions geogràfiques i temporals de les malalties) i estudis transversals (enquestes de salut)
  6. Estudis de casos i controls. Odds ratio, selecció de la població
  7. Estudis de Cohorts. Risc relatiu. Exemple: Estudi Infància i medi ambient (INMA)
  8. Biaixos, factors de confusió i estratificació. Criteris de causalitat
  9. Exposició a compostos organoclorats. Característiques i efectes en adults i nens
  10. Contaminació de l'aigua
  11. Contaminació atmosfèrica. Principals contaminants i efectes aguts i crònics
  12. Camps electromagnètics: radiacions ionitzants i no ionitzants i els seus efectes per la salut
  13. Canvi climàtic i salut
  14. Perspectiva de gènera i poblacions vulnerables

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques d'Aula (PAUL) 14 0,56 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55
Pràctiques de sortides de Camp (PCAMP). 8 0,32 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55
Teoria (TE) 28 1,12 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 36 1,44 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55
Realització d'Exercicis 18 0,72 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55
Tests d'autoaprenentatge 6 0,24 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55
Treball en grup e individual 24 0,96 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55

Activitats dirigides:

  • Classes teòriques (TE). Cada bloc temàtic s’iniciarà amb una o varies classes teòriques presencials on el professor explicarà els conceptes clau, fomentarà la interacció i discussió de dubtes, i donarà les pautes guia per al seguiment i preparació de les activitats autònomes complementàries.

El material docent de suport contindrà els continguts essencials de les classes teòriques, estarà disponible amb antelació al Campus Virtual de l’assignatura, i es recomana als alumnes que el tinguin disponible durant la classe (format ordinador, tableta o paper) per a facilitar el seu seguiment.

  • Pràctiques d’Aula (PAUL). Les classes pràctiques consistiran en l’estudi de casos on es posaran en pràctica els conceptes introduïts a les classes teòriques. Alguns exercicis pràctics poden ser individuals i d’altres en grup, segons les indicacions del professorat.  Les pràctiques seran avaluades i són obligatòries per aprovar l'assignatura. 
  • Pràctiques de sortides de Camp (PCAMP). Hi haurà dos sortides de camp per aprofundir en el coneixement d’algun tema. Aquestes pràctiques complementaran la formació rebuda,  representen un aspecte essencial de l’assignatura i l’assistència és obligatòria.

Activitats autònomes

  • Tests d’autoaprenentatge. Es facilitaran tests d’autoaprenentatge amb retroalimentació, emprant les utilitats de qüestionaris de l’aula Moodle del campus virtual de ’assignatura. Es faran de manera sincronitzada amb la impartició del temari com a suport de repàs. 
  • Estudi personal. Caldrà un esforç individual per assentar les classes teòriques i els coneixements de la part pràctica.
  • Treball en grup e individual. Es farà varis treballs pràctics, alguns en equip, on es tractarà de aplicar els coneixements aproximant-se a una situació real tutelat pel professor. Caldrà resoldre problemes plantejat en el que caldrà consultar diverses fonts. Es promourà la capacitat de treball en grup o individual (segons apliqui), el raonament i l'expertesa de l'alumne en la resolució de problemes relacionats amb el camp professional.

Tutories i atenció personal als estudiants

S’espera que els estudiants assisteixin a classe i consultin els dubtes participant activament a les mateixes. No obstant, podeu consultar amb les professores i professors usant el campus virtual i els correus electrònics indicats a l’equip docent

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques 40% 2 0,08 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55
Auto-aprenentatge 10% 2 0,08 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55
Avaluació continuada 10% 10 0,4 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55
Exàmens parcials 40% 2 0,08 CM44, CM46, KM57, KM59, SM55

S’avaluarà la nota tenint en compte el pesos i els criteris que es comenten més avall en aquest apartat, en el cas de que es compleixin els criteris per promitjar. En cas contrari, caldrà recuperar les activitats afectades. Cal obtenir un mínim de 5 punts sobre 10 per a aprovar l'assignatura.

Per avaluar el grau d'assoliment de les competències, es comptarà amb els següents instruments i ponderacions:

 

Exàmens

Es faran dos exàmens parcials de la part teòrica, un per cada part de l'assignatura. Els exàmens puntuen un 40% de la nota global de l’assignatura. La nota mínima per ponderar és de 3.5 sobre 10.

Aquesta activitat és obligatòria. Per a poder accedir a recuperació cal haver-se efectuat el 80% de les activitats avaluables, i haver-se presentat als 2 parcials.

 

Treballs de pràctiques i activitats de camp

Aquestes activitats són obligatòries, tant pel que fa a l’assistència com als lliuraments dels treballs. Cal tenir al menys una nota de 3.5 en cadascuna de les activitats, en cas contrari caldrà recuperar les activitats afectades. Les pràctiques puntuen un 40% de la nota global de l'assignatura. 

Lliuraments fora de termini: 

  • El lliurament de les activitats fora de termini implicarà una penalització del 20% sobre la nota obtinguda

Aquestes activitats són obligatòries. Els lliuraments dels treballs són recuperables però no pas l'assistència, la qual haurà de ser com a mínim del 75%. En cas contrari, aquestes activitats podran ser penalitzades de manera proporcional a la manca d’assistència.

 

Activitats d’autoaprenentatge

Tindran un pes del 10% sempre que s’hagin realitzat al menys un 80% d'aquestes activitats, en cas contrari la nota d’aquesta part serà un zero. No hi ha nota mínima per aquestes activitats.

Lliuraments fora de termini: 

  • El lliurament d’aquestes activitats tard i fins a 48 hores fora de termini, implicarà una penalització del 20% sobre la nota obtinguda
  • El lliurament tardà d’activitats en posterioritat a aquest marge de 48 hores, comportarà que es computin com no realitzades de cara a l’avaluació

Aquestes activitats no són obligatòries però tampoc són recuperables.

 

Formació i avaluació continuada

Es recorda que l’avaluació es farà d’acord als continguts comentats pel professorat a classe, i que per tant l’assistència presencial és altament recomanable donat que no tota la informació és accessible al campus virtual. 

A més, durant el curs es farà avaluació continuada i caldrà haver participat amb un 80% de les activitats avaluatives per a que ponderi en un 10%, en cas contrari la nota d’aquesta part serà un zero. No hi ha nota mínima per aquestes activitats.

Aquestes activitats no són obligatòries però tampoc són recuperables.

 

Resum de criteris i pesos per l’avaluació de l’assignatura

 

Participació1

Participació mínima2

Nota mínima3

Activitat Recuperable4

Ponderació5

Exàmens parcials

Obligatòria

100%

3.5

Obligatòria

40%

Activitats pràctiques

 

 

 

 

 

Lliuraments

Obligatòria

100%

3.5

Obligatòria

40%

Assistència

Obligatòria

≥75%

NA

No recuperable

*

Avaluació continuada

Voluntària

≥80%

NA

No recuperable

10%

Auto-aprenentatge

Voluntària

≥80%

NA

No recuperable

10%

NA: No aplicable

1: Participació obligatòria implica que l’assistència és obligatòria, i que la no participació en les lliuraments caldrà ser recuperada per ponderar; si no es així, no es podrà promitjar i per tant superar l’assignatura. Participació voluntària implica que no és obligatòria però que tampoc es podrà recuperar en posterioritat

2: Valor de participació mínima per ponderar, en cas contrari les activitats comptaran com a 0

3: Nota mínima sobre 10 punts per ponderar amb la resta, en cas de no assolir el mínim s’haurà de recuperar l’activitat en concret, siguin quines siguin la resta de notes de la mateixa tipologia

4: Quan l’activitat és recuperable cal recuperar-la si no s’obté la nota mínima. En cas d’activitat no recuperable, la nota no es podrà recuperar, i per tant ponderarà a la nota final encara que sigui 0 o inferior a qualsevol llindar

5: Valor de ponderació si es compleixen els criteris previs

*:  Per participacions menors al 75%, les activitats pràctiques podran ser penalitzades de manera proporcional a la manca d’assistència

 

Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única

 

Ús de la IA
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

Bibliografia general

  • Baker D. i Nieuwenhuijsen MJ. Environmental Epidemiology. Study methods and application. Oxford University Press (disponible a la biblioteca de ciències)
  • Nieuwenhuijsen MJ. Exposure assessment in occupational and environmental epidemiology. Oxford University Press. (disponible a la biblioteca de ciències)
  • Martínez-Navarro F., Antó JM, Castellanos PL, Gili M, Marset P, Navarro V., ed. Salud Pública. Madrid: Mcgraw-Hill- Interamericana de España S.A.U. 1998 ; cap. 15: 261-71. (disponible a la biblioteca de Ciències)
  • Antó JM, Sunyer J. La epidemiología ambiental. En: Martínez-Navarro F., Antó JM, Castellanos PL, Gili M, Marset P, Navarro V., ed. Salud Pública. Madrid: Mcgraw-Hill- Interamericana de España S.A.U. 1998 ; cap. 15: 261-71. (disponible a la biblioteca de Ciències)
  • Ayala Carcedo,F.J. y Olcina Cantos, J. (eds) (2002): Riesgos Naturales. Barcelona: Ariel
  • Calvo García-Tornel, F. (2001): Sociedades y Territorios en Riesgo. Barcelona, Ediciones del Serbal.   Haque, C. Emdad. (2005): Mitigation of Natural Hazards and Disasters: International Perspectives. Dordrecht: Springer.
  • Llasat. M.C. i Corominas, J. (2010): Riscos associats al clima, a J.E. Llebot (ed): Segon Informe sobre el Canvi Climàtic a Catalunya. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans i Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de la Generalitat de Catalunya.
  • http://www15.gencat.cat/cads/AppPHP/images/stories/publicacions/informesespecials/2010/sicccat/inform    Smith, K.; Fearnley, C. J.; Dixon, D.; Bird, D. K.; Kelman, I. (2023): Environmental Hazards. Assessing risk and reducing disaster. Londres, Routledge (7ena edició).
  • Vilaplana, J.M. (2008) RISKCAT. Els riscos naturals a Catalunya. Barcelona: Consell Assessor pel Desenvolupament Sostenible http://www15.gencat.net/cads/AppPHP/images/stories/publicacions/informesespecials/2008/els_riscos_na
  • Kieffer, Susan W. (2013): The Dynamics of Disaster. New York: Norton.

 

Alguns enllaços d'interès

  • WHO - OMS Organització Mundial de la Salut http://www.who.int/es
  • Agència Europea del Medi Ambient   http://www.eea.eu.int
  • Programa de les Nacions Unides pel Medi Ambient      http://www.unep.org/
  • US Environmental Protection Agency http://www.epa.gov
  • International Society for Environmental Epidemiology    http://www.iseepi.org/ WFP_ Programa Mundial d'Aliments         http://www.wfp.org/
  • European Centre for Environment and Health  http://www.euro.who.int/ecehrome
  • Publicacions de la UE. Sovint hi ha publicacions disponibles en pdf sobre salut i medi ambient            http://bookshop.europa.eu/
  • Agència internacional d'avaluació del càncer   http://www.iarc.fr
  • Natural Hazards Center     http://www.colorado.edu/hazards Centre for Research on the Epidemiology of Disasters        http://www.cred.be/
  • Estratègia Internacional per a la Reducció de Desastres http://www.unisdr.org Protecció Civil Espanya  http://www.proteccioncivil.org
  • Direcció General de Protecció Civil (Catalunya)           http://www20.gencat.cat/portal/site/interior/

Programari

Us de programari estándard tipus office i documents pdfs


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt