Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OT | 4 |
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
Estudis Anglesos | OT | 3 |
Estudis Anglesos | OT | 4 |
Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 |
Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 |
Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 |
Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 |
Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 |
Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 |
Estudis d'Anglès i Francès | OT | 0 |
Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 |
Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i obligatòria, haver adquirit les competències bàsiques, hauria de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors d'expressió que puguin cometre comportarà un descens de la puntuació en la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l'assignatura han de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport ni l'ús d'Intel·ligència Artificial. Així mateix, es considera que l'estudiant coneix les regles generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les regles específiques que pot indicar el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
L'assignatura pretén:
1) familiaritzar els estudiants amb la noció de tradició literària i amb els criteris històrics, geogràfics, culturals i ideològics que defineixen la tradició occidental, antiga i moderna (fins a 1800);
2) familiaritzar els estudiants amb els models teòrics i les pràctiques que constitueixen la tradició literària;
3) familiaritzar els estudiants amb una selecció d'obres, autors i gèneres d'algunes de les tradicions més representatives de la literatura occidental antiga, medieval i moderna a través de l'estudi de casos;
4) millorar la capacitat analítica i crítica dels estudiants.
TEMES
I. L'estudi de la tradició literària: aproximació a les nocions de "tradició", "cànon" i "reescriptura"
II. Poesia lírica
1. El primer renaixement: la recuperació d'Ovidio en la poesia en llatí del segle XII
2. Dels trobadors a la lírica urbana del Dolce stil nuovo: Guinizelli, Dante, Cavalcanti
3. El llibre de poesia lírica: el Canzoniere de Petrarca i la subjectivitat moderna
4. Petrarca en la tradició, un estudi de cas: Ausiàs March la poesia espanyola del segle XVI
III. Èpica i narrativa
5. L'evolució de la narrativa medieval i els seus gèneres: del cantar de gesta a les *novelle del *Decamerón
6. La narrativa medieval i els temes. Estudi de cas: la *catábasis, relats de viatges a l'Altre Món
7. El patró hagiogràfic: el *flos *sanctorum i la seva influència narrativa i cultural
8. Cap a la novel·la moderna europea: sàtira, dialogisme i realisme fotogràfic
LECTURES
ANÒNIM, Cançoner de Ripoll.
Martí de RIQUER, Els trobadors: història literària i textos
Dante ALIGHIERI, Vida nova
Francesco PETRARCA, Cançoner
Ausiàs MARCH, Poesies
Giovanni BOCCACCIO, Decameró
Dante ALIGHIERI, Divina comèdia
Santiago de la VORÀGINE, Llegenda daurada
Pedro de RIBADENEIRA & Alonso de VILLEGAS, Flos sanctorum
Francisco DELICADO, La lozana andaluza
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Magistral | 80 | 3,2 | |
Tipus: Supervisades | |||
Treball a casa (preparació d'exposició oral) | 30 | 1,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi a casa (Redacció) | 40 | 1,6 |
El curs s'articula en diversos blocs. Cada bloc tindrà una durada aproximada de tres setmanes. A excepció del primer bloc, en el qual es durà a terme una introducció general del curs i del mètode de treball comparatista, en cada bloc s'estudiarà una tradició literària i artística occidental diferent (per exemple: tradició de les danses de la mort, tradició consolatòria, tradició cavalleresca, tradició utòpica, etc.). Cada bloc comptarà amb un grup de textos (o selecció) de lectura obligatòria que els estudiants han de tenir llegits abans d'assistir a les classes respectives. Les lectures de cada bloc seran analitzades pels professors durant les sessions en un marc genèric que li permeti a l'estudiant entendre la particularitat d'un discurs o cas dins de la seva tradició.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 i 2 | 20 % (examen 1), 20% (examen 2) | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 16, 19 |
Pràctiques 1 (10%) i 2 (10%) | 10% - 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Test 1 i 2 | 20% - 20% | 0 | 0 | 4, 11, 16 |
S’aspira a fer una avaluació global que permeti determinar les competències dels estudiants en diferents nivells (assimilació dels continguts vistos a classe, expressió escrita, capacitat argumentativa, etc.).
L'assignatura s'avaluarà a partir d'exàmens, comentaris i pràctiques. Aquestes últimes poden consistir en la realització d'una redacció breu, un comentari de text o una ressenya.
S'aspira a fer una avaluació global que permeti determinar les competències dels estudiants en diferents nivells (assimilació dels continguts vists a classe, expressió escrita, capacitat argumentativa, etc.).
L'assignatura s'avaluarà a partir d'exàmens, comentaris i pràctiques. Aquestes últimes poden consistir en la realització d'una redacció breu, un comentari de text o una ressenya.
1) Exàmens 1 i 2: es preveu un examen parcial de la primera part de l'assignatura i un examen de la segona part. Les proves inclouran: a) un comentari de text sobre alguna de les lectures obligatòries b) una prova amb preguntes de síntesis i interpretació dels continguts vists a classe. En la correcció es valorarà la capacitat de respondre de manera clara, ordenada i pertinent a la pregunta formulada.
2) Tests 1 i 2: Constarà de breus tests realitzats a l'aula i versaran sobre (a) conferències relacionades amb el contingut de l'assignatura que siguin accessibles i (b) textos crítics de la bibliografia. En la correcció de les pràctiques s'avaluarà la redacció dels estudiants en un nivell formal (sintaxi, expressió, vocabulari, etc.) i de contingut (idees, arguments, etc.).
3) Ressenyes crítiques 1 i 2: l'estudiant lliurarà una ressenya de caràcter eminentment teòricsobre la nocióde "tradició", "cànon" o "reescriptura". L'estudiant podrà concertar tutories amb els docents de l'assignatura per perfilar l'enfocament i les característiques de la ressenya en cas de dubte.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. És a dir, en cap cas s'admetrà en cap dels exercicis d'avaluació el plagi (total o parcial) ni l'ús d'Intel·ligència Artificial.
L'estudiant rebrà la qualificació de NO avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.En el cas d'una avaluació no positiva, l'estudiant podrà fer nous lliuraments (treballs, comentari) i proves extraordinàries que tindran el mateix nivell de dificultat i la mateixa tipologia que les proves ordinàries. Només podran optar a la recuperació de l’assignatura d'aquells exàmens que s'hagin avaluat prèviament, sempre que s'hagi obtingut una nota mínima de 3 en la mitjana de l'assignatura. La revisió dels exercicis tindrà lloc al despatx del professor, previ anunci del dia i l’hora.
Avaluació única
L'alumne podrà realitzar els tres exercicis d'avaluació, amb el mateix valor, al final de curs en un sol dia en una data que serà fixada a inicis de curs, coincidint amb la data de l'última prova. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l’avaluació continuada.
Bibliografía
Lecturas obligatorias:
Acuña, Hernando de. Varias poesías. Ed. de Luis F. Díaz Larios. Madrid: Cátedra, 1982. (Selección de fragmentos)
Boscán, Juan. Obra completa. Ed. de Carlos Clavería. Madrid: Cátedra, 1999. (Selección de fragmentos)
Cançoner de Ripoll. Trad. de Jordi Raventós. Martorell: Adesiaria, 2010.
Boccaccio, Decameró. Trad. de Francesc Vallverdú. Barcelona: Edicions 62, 2014. (Selección de fragmentos)
Dante, Comedia, ed. y trad. de José María Micó, Barcelona, Acantilado, 2018. (Selección de fragmentos)
Dante. Vida nova. Traducció de Rossend Arqués. Martorell: Adesiara, 2021. (Selección de fragmentos)
Dolce stil nuovo. Ed. de Ramon Masoliver. Barcelona: Seix Barral, 1983. (Selección de fragmentos)
March, Ausiàs. Poesies. Ed. de Pere Bohigas. Barcelona: Barcino, 2000. (Selección de fragmentos)
Moro, Tomás, Utopía, ed. y trad. de Pedro Rodríguez Santidrián, Madrid, Alianza Editorial, 2012. (Selección de fragmentos)
Ovidio. Amors. Trad. de Jordi Pérez Durà & Miquel Dolç. Barcelona: Bernat Metge, 1971.
Pérez de Oliva, Fernán, Diálogo de la dignidad del hombre, Razonamientos, Ejercicios, ed. de María Luisa Cerrón Puga, Madrid, Cátedra, 1995. (Selección de fragmentos)
Petrarca, Canzoniere. Ed. de Marco Santagata. Milà: Mondadori, 2000. (Selección de fragmentos)
Troyes, Chrétien de. El cuento del Graal. Madrid: Alianza Editorial, 1999.
Virgilio, Eneida, ed. de José Carlos Fernández Corte; trad. de Aurelio Espinosa, Madrid, Cátedra, 2006. (Libro VI)
Vega, Garcilaso de la. Obra poética y textos en prosa. Ed. de Bienvenido Morros. Barcelona, Crítica, 1995. (Selección de fragmentos)
Lecturas recomendadas:
Alfano, Giancarlo. Introduzione alle lettura del Decameron. Bari: Laterza, 2014.
Barbero, Alessandro, Dante, trad. de Marilena de Chiara, Barcelona, Acantilado, 2021.
Cappelli, Guido, El humanismo italiano: un capítulo de la cultura europea entre Petrarca y Valla, Madrid, Alianza Editorial, 2007.
Kraye, Jill (ed.), The Cambridge Companion to Renaissance Humanism, Cambridge University Press, 1996.
Lida de Malkiel, María Rosa, Dido en la literatura española: su retrato y defensa, Londres, Tamesis books, 1974.
Petrarca, Francesco, Mi secreto. Epístolas, ed. bilingüe de Rossend Arqués Corominas, trad. de Rossend Arqués Corominas y Anna Saurí, Madrid, Cátedra, 2011.
Rico, Francisco. El sueño del humanismo: De Petrarca a Erasmo, Barcelona, Crítica, 2014.
Rico, Francisco. El pequeño mundo del hombre: varia fortuna de una idea en la cultura española, Madrid, Alianza Editorial, 1986.
Ruiz-Ruano, Míriam. “Hernando de Acuña, casos de ‘imitatio’ de Ausiàs March en el petrarquismo hispánico del quinientos”, Caliope: journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Society, vol. 24 (1), 2019, p. 1-28.
Riquer, Martí de & José María Valverde. Historia de la literatura universal 1: desde los inicios hasta el Barroco. Barcelona: Austral, 2018.
Santagata, Marco, Dante. La novela de su vida, Madrid, Cátedra, Colección Biografías, 2018.
Skinner, Quentin, Los fundamentos del pensamiento político moderno, trad. de Juan José Utrilla, México, Fondo de Cultura Económica, 1985.
Tonelli, Natascia. Leggere il Canzoniere. Milà: Mondadori, 2017.
Vian Herrero, Ana; Vega, María José; Friedlein, Roger (eds.), Diálogo y censura en el siglo XVI (España y Portugal), Madrid, Iberoamericana Vervuert, 2016.
Virgilio, Bucólicas. Geórgicas. Apéndice virgiliano, introducción general, José Luis Vidal; trad., introd. y notas, Tomás de la Ascensión Recio García y Arturo Soler Ruiz, Madrid, Gredos, 1990.
V.V.A.A. Manifiestos del humanismo, trad. de María Morrás, Barcelona, Ediciones Península, 2000.
V.V.A.A. Diálogos españoles del Renacimiento, ed. e introd. Ana Vian Herrero, Madrid, Almuzara, Biblioteca de Literatura Universal, 2011.
Cap
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |