Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha
Aquesta assignatura obligatòria desenvolupa la historia social i política d'Espanya a partir de la Guerra civil i de la construcció del Nuevo Estado franquista, fins als nostres dies, en correspondència amb la cronologia bàsica de la resta d'assignatures d'història agrupades en altres matèries. Es tracta de l'anàlisi d'un cas específic dins d'Europa, ja que -juntament amb Portugal- fou l'únic país que va mantenir una dictadura de preguerra, sense transició de cap mena vers una dictadura comunista o un sistema liberal-democràtic. Ans al contrari va conservar inalterades bona part de les característiques que la varen convertir en una aliada de l'Eix nazi-feixista. De la mateixa manera, el canvi polític de finals dels anys setanta del segle XX no va tenir pauta de comparació dins d'Europa Occidental -fora, altra vegada, de Portugal- i va anticipar, en alguna mesura, el que s'anava a esdevenir a continuació a bona part d'Amèrica Llatina.
Introducció. La Guerra civil.
1. La configuració de la dictadura franquista
2. L'Espanya autàrquica
3. Guerra mundial, guerra freda i consolidació del franquisme
4. Creixement econòmic i canvi social en un món en transformació
5. De la plenitud a la crisi del franquisme
6. La transició de la dictadura a la democràcia
7. La democràcia consolidada.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el/la professor/a | 10 | 0,4 | 7, 15 |
Classes teòriques | 40 | 1,6 | 1, 7, 8, 12, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització de ressenyes, treballs i/o comentaris analítics. | 15 | 0,6 | 2, 3, 10, 13, 14, 16, 17, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 40 | 1,6 | 1, 5, 9, 11, 14, 20 |
Realització de ressenyes, treballs i/o comentaris analítics. | 28 | 1,12 | 2, 3, 5, 7, 9, 10, 14, 16, 19 |
Assistència a classes teòriques dirigides per el/la professor/a.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el/la professor/a.
Lectura comprensiva de textos.
Aprenentatge d'estratègies de recerca d'informació.
Realització de ressenyes, treballs i/o comentaris analítics.
Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens escrits | 50% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 18 |
Pràctiques | 20% | 4 | 0,16 | 1, 3, 5, 9, 11, 14, 15, 16, 17, 19, 20 |
Treball | 30% | 10 | 0,4 | 2, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14 |
Mètode d’avaluació.
Avaluació continuada:
a) Dos exàmens parcials per un valor total del 50% de la nota final (un 25% cada parcial)
El primer es programarà a finals d’octubre o principis de novembre de2025 i el segon al gener de 2026.
b) Un treball sobre un tema a proposta del professorat amb una nota acumulada fins el 30%. La data d’entrega serà al desembre de 2025.
c) Pràctiques a l’aula (un total de 4) amb una nota acumulada fins el 20% (un 5% cada pràctica). Es programaran durant tot el curs.
Avaluació única:
a) Un examen per un valor total del 50% de la nota final. Es programarà al gener de 2026.
b) Un treball sobre un tema a proposta del professorat amb una nota acumulada fins el 30%. La data serà coincident amb l’examen (gener de 2026)
c) 4 pràctiques amb una nota acumulada fins el 20% (un 5% cada pràctica). La data serà coincident amb l’examen (gener de 2026)
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Recuperació: Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé realitzar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA), i haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5 com a mínim (AVALUACIÓ CONTINUADA o AVALUACIÓ ÚNICA).
S’efectuarà la recuperació de les proves suspeses en la data que fixi l’administració del centre. En cap cas es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura. La nota màxima que es podrà obtenir a la recuperació és de 5,0 (Aprovat).
Es considerarà "no avaluable" (i no suspès) aquell/a estudiant que no hagi arribat a lliurar evidències d'avaluació per més d'un terç de la nota final.
En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
CASANOVA, Julián, República y Guerra Civil, dins FONTANA, Josep i VILLARES, Ramon (dirs.), Historia de España, vol 8. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2007.
DOMÈNECH, Xavier, Lucha de clases, franquismo y democracia. Obreros y empresarios, 1939-1979. Madrid, Akal, 2022.
GRACIA, J. i RUIZ CARNICER, M.A.; La España de Franco (1939-1975). Cultura y vida cotidiana, Síntesis, Madrid, 2001.
MARÍN, José María; MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere, Historia política de España. 1939-2000. Madrid, Istmo, 2001.
MARTÍNEZ, J. (Coord.); Historia de España siglo XX, 1939-1996, Cátedra, Madrid, 1999.
MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere, El règim franquista. Feixisme, modernització i consens. 2a ed. Vic, Eumo, 2003.
MOLINERO, Carme i YSÀS, Pere; La anatomía del franquismo. De la supervivencia a la agonía, 1945-1977, Crítica, Barcelona, 2008.
MORADIELLOS, E.; La España de Franco (1939-1975). Política y sociedad, Síntesis, Madrid, 2000.
NÚÑEZ SEIXAS, Xosé Manoel (coord.), España en democracia, 1975-2011, dins FONTANA, Josep i VILLARES, Ramon (dirs.), Historia de España, vol 10. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2007.
RIQUER, Borja de; La dictadura de Franco dins dins FONTANA, Josep i VILLARES, Ramon (dirs.), Historia de España. vol. 9, Crítica/Marcial Pons, Barcelona, 2010.
SARTORIUS, N. i SABIO, A.; El final de la dictadura. La conquista de la democracia en España, noviembre de 1975-junio de 1977, Temas de Hoy, Madrid, 2007.
SESMA, N.; Ni una, ni grande, ni libre. La dictadura franquista (1939-1977), Crítica, Barcelona, 2024.
VIÑAS, A. (ed); Enel combate por la historia. República, la guerra civil, el franquismo, Pasado&Presente, Barcelona, 2012.
No hi ha programari específic
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 50 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 50 | Català | primer quadrimestre | tarda |