Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història Contemporània d'Espanya (de la Guerra Civil a la Democràcia)

Codi: 106197 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Ivan Bordetas Jimenez
Correu electrònic:
ivan.bordetas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha


Objectius

Aquesta assignatura obligatòria desenvolupa la historia social i política d'Espanya a partir de la Guerra civil i de la construcció del Nuevo Estado franquista, fins als nostres dies, en correspondència amb la cronologia bàsica de la resta d'assignatures d'història agrupades en altres matèries. Es tracta de l'anàlisi d'un cas específic dins d'Europa, ja que -juntament amb Portugal- fou l'únic país que va mantenir una dictadura de preguerra, sense transició de cap mena vers una dictadura comunista o un sistema liberal-democràtic. Ans al contrari va conservar inalterades bona part de les característiques que la varen convertir en una aliada de l'Eix nazi-feixista. De la mateixa manera, el canvi polític de finals dels anys setanta del segle XX no va tenir pauta de comparació dins d'Europa Occidental -fora, altra vegada, de Portugal- i va anticipar, en alguna mesura, el que s'anava a esdevenir a continuació a bona part d'Amèrica Llatina.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Dilucidar el paper que desenvolupen en el present les diverses memòries socials referents als passats conflictius, diferenciant els conceptes d'història i memòria.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Reconèixer i contextualitzar textos referents a la història contemporània recent.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.
  • Vincular qüestions fonamentals de l'actualitat econòmica amb desenvolupaments econòmics anteriors partint dels principals elements de la història econòmica contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Analitzar les diverses perspectives historiogràfiques en relació amb els diferents períodes de la història que es treballen en la matèria.
  3. Aplicar les habilitats necessàries per valorar i divulgar el coneixement històric.
  4. Avaluar i resoldre críticament els problemes historiogràfics propis dels estudis sobre guerres civils.
  5. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  6. Comprendre les especificitats regionals dins dels estats.
  7. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  8. Conèixer diversos casos de memòries en conflicte entre sectors diferents de població dins d'un mateix estat.
  9. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  10. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  11. Diferenciar la literalitat dels textos del seu sentit social i polític a partir de la contextualització específica.
  12. Expressar, per escrit o oralment, una opinió fonamentada sobre el caràcter, la perspectiva i el rigor de textos referents al contingut de la matèria.
  13. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  14. Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
  15. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  16. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l?'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  17. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  18. Situar en perspectiva històrica les noves experiències d'industrialització, als països en vies de desenvolupament.
  19. Treballar en equip respectant tots els punts de vista. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  20. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Introducció. La Guerra civil.

1. La configuració de la dictadura franquista

2. L'Espanya autàrquica

3. Guerra mundial, guerra freda i consolidació del franquisme

4. Creixement econòmic i canvi social en un món en transformació

5. De la plenitud a la crisi del franquisme

6. La transició de la dictadura a la democràcia

7. La democràcia consolidada.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el/la professor/a 10 0,4 7, 15
Classes teòriques 40 1,6 1, 7, 8, 12, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Realització de ressenyes, treballs i/o comentaris analítics. 15 0,6 2, 3, 10, 13, 14, 16, 17, 19
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 40 1,6 1, 5, 9, 11, 14, 20
Realització de ressenyes, treballs i/o comentaris analítics. 28 1,12 2, 3, 5, 7, 9, 10, 14, 16, 19

Assistència a classes teòriques dirigides per el/la professor/a.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el/la professor/a.
Lectura comprensiva de textos.
Aprenentatge d'estratègies de recerca d'informació.
Realització de ressenyes, treballs i/o comentaris analítics.
Estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens escrits 50% 3 0,12 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 18
Pràctiques 20% 4 0,16 1, 3, 5, 9, 11, 14, 15, 16, 17, 19, 20
Treball 30% 10 0,4 2, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14

Mètode d’avaluació.

Avaluació continuada:

a) Dos exàmens parcials per un valor total del 50% de la nota final (un 25% cada parcial)

El primer es programarà a finals d’octubre o principis de novembre de2025 i el segon al gener de 2026.

b) Un treball sobre un tema a proposta del professorat amb una nota acumulada fins el 30%. La data d’entrega serà al desembre de 2025.

c) Pràctiques a l’aula (un total de 4) amb una nota acumulada fins el 20% (un 5% cada pràctica). Es programaran durant tot el curs.

 

Avaluació única:

a) Un examen per un valor total del 50% de la nota final. Es programarà al gener de 2026.

b) Un treball sobre un tema a proposta del professorat amb una nota acumulada fins el 30%. La data serà coincident amb l’examen (gener de 2026)

c) 4 pràctiques amb una nota acumulada fins el 20% (un 5% cada pràctica). La data serà coincident amb l’examen (gener de 2026)

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Recuperació: Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé realitzar totes les proves previstes (AVALUACIÓ ÚNICA), i haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5 com a mínim (AVALUACIÓ CONTINUADA o AVALUACIÓ ÚNICA).

S’efectuarà la recuperació de les proves suspeses en la data que fixi l’administració del centre. En cap cas es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura. La nota màxima que es podrà obtenir a la recuperació és de 5,0 (Aprovat).

Es considerarà "no avaluable" (i no suspès) aquell/a estudiant que no hagi arribat a lliurar evidències d'avaluació per més d'un terç de la nota final.

En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de  l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

CASANOVA, Julián, República y Guerra Civil, dins FONTANA, Josep i VILLARES, Ramon (dirs.), Historia de España, vol 8. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2007.

DOMÈNECH, Xavier, Lucha de clases, franquismo y democracia. Obreros y empresarios, 1939-1979. Madrid, Akal, 2022.

GRACIA, J. i RUIZ CARNICER, M.A.; La España de Franco (1939-1975). Cultura y vida cotidiana, Síntesis, Madrid, 2001.

MARÍN, José María; MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere, Historia política de España. 1939-2000. Madrid, Istmo, 2001.

MARTÍNEZ, J. (Coord.); Historia de España siglo XX, 1939-1996, Cátedra, Madrid, 1999.

MOLINERO, Carme; YSÀS, Pere, El règim franquista. Feixisme, modernització i consens. 2a ed. Vic, Eumo, 2003.

MOLINERO, Carme i YSÀS, Pere; La anatomía del franquismo. De la supervivencia a la agonía, 1945-1977, Crítica, Barcelona, 2008.

MORADIELLOS, E.; La España de Franco (1939-1975). Política y sociedad, Síntesis, Madrid, 2000.

NÚÑEZ SEIXAS, Xosé Manoel (coord.), España en democracia, 1975-2011, dins FONTANA, Josep i VILLARES, Ramon (dirs.), Historia de España, vol 10. Barcelona, Crítica / Marcial Pons, 2007.

RIQUER, Borja de; La dictadura de Franco dins dins FONTANA, Josep i VILLARES, Ramon (dirs.),  Historia de España. vol. 9, Crítica/Marcial Pons, Barcelona, 2010.

SARTORIUS, N. i SABIO, A.; El final de la dictadura. La conquista de la democracia en España, noviembre de 1975-junio de 1977, Temas de Hoy, Madrid, 2007.

SESMA, N.; Ni una, ni grande, ni libre. La dictadura franquista (1939-1977), Crítica, Barcelona, 2024.

VIÑAS, A. (ed); Enel combate por la historia. República, la guerra civil, el franquismo, Pasado&Presente, Barcelona, 2012.


Programari

No hi ha programari específic


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 50 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 50 Català primer quadrimestre tarda