Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques Externes en Salut Mental al Llarg de la Vida

Codi: 106137 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Infermeria OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
David Giménez Díez
Correu electrònic:
david.gimenez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures següents:

Comunicació Terapèutica

Bases metodològiques d'infermeria

Ciències Psicosocials

Pràcticum I, II, III, IV, V, VI

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades a què pugui tenir accés durant el seu aprenentatge als serveis assistencials. També haurà de mantenir una actitud d’ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

INTRODUCCIÓ 

En aquest pràcticum l'alumnat podrà conèixer els diferents dispositius assistencials de l'àmbit de la Salut mental, les característiques de les persones amb trastorns mentals i proporcionar cures infermeres. 

OBJECTIU GENERAL 

L'alumnat ha d'integrar i aplicar els continguts treballats en les diferents assignatures, sobre tot les de l'àmbit de la Salut Mental, incorporant nous coneixements, habilitats i actituds en la seva pràctica infermera. 

OBJECTIUS ESPECÍFICS 

- Utilitzar el procés d'atenció d'infermeria com a metodologia científica de resolució de problemes amb un model conceptual d'infermeria o amb els diagnòstic d'infermeria i intervencions d'infermeria de NANDA 

- Desenvolupar les dues dimensions del rol professional, el rol de col·laboració i el rol autònom. 

- Donar una atenció sanitària adient a les necessitats de salut, garantint unes cures infermeres de qualitat, dirigida a la persona i la família, amb una visió integral que contempli les vessants biològica, psicològica i social de l' individu. 

- Utilitzar l'evidencia científica en el camp de la infermeria en salut mental i participar en la programació d'activitats de prevenció, que es realitzin a la població. 

- Aprofundir en les habilitats comunicatives amb la persona atesa, la seva família i l'equip de treball 

 

 

Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  2. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  3. Aplicar a la pràctica assistencial els coneixements i habilitats adquirits.
  4. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  5. Aplicar l'evidència científica en la planificació i el desenvolupament de les cures infermeres.
  6. Aplicar una relació respectuosa amb l'usuari, la família i l’equip de salut sense emetre judicis de valor.
  7. Avaluar periòdicament les situacions de salut i les intervencions d'infermeria prestades.
  8. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  9. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  10. Planificar les cures d'infermeria de manera individualitzada i adaptada a cada situació de la pràctica clínica.
  11. Prestar cures infermeres integrals i individualitzades tant a l'individu i famílies com a comunitats, i avaluar-ne els resultats obtinguts.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Reconèixer les situacions de risc vital.
  16. Valorar de manera integral les situacions de salut utilitzant eines com ara l'exploració física, les proves complementàries i l'entrevista d'infermeria.
  17. Valorar el risc i protegir la salut de les persones garantint-ne la seguretat.

Continguts

Realitzar i aplicar el procés d’atenció d’infermeria com a metodologia científica de resolució de problemes, en el marc d’un model conceptual d’infermeria i/o patrons funcionals i diagnòstics d’infermeria NANDA, amb la finalitat de desenvolupar el rol de col·laboració i el rol autònom infermer a les persones amb problemes de salut mental.

L'estudiant/a, per dur a terme el procés d'atenció d'infermeria, aplicarà els coneixements i les habilitats de les assignatures del grau, però especialment aquelles relacionades directament amb l'àmbit d'actuació de la salut mental, que són: Intervencions en Salut Mental ; Addiccions i Toxicomanies; Ciències Psicosocials; Metodologia Científica i Bioestadística; Comunicació i TIC; Nutrició; Comunicació Terapèutica; Bases Metodològiques de la Infermeria; Farmacologia; Educació per a la Salut i les Cures en Infermeria en Salut Mental.

 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris de casos clínics 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Practiques externes 280,5 11,22 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos/ Treball personal 7 0,28 2, 4, 5, 9, 10, 12, 14, 15, 17

Les pràctiques clíniques permeten a l'alumnat demostrar la competència en l'àmbit professional: coneixements, habilitats, actituds i valors.

En aquest pràcticum, la competència en l'àmbit de la salut mental.

Les pràctiques es duran a terme a serveis d'hospitalització, d'urgències, comunitària en salut mental i d'atenció a les addiccions i toxicomanies.

Les discussions de casos/tutories grupals proporcionen a l'alumnat un espai per l'anàlisi i la reflexió sobre la seva pràctica professional.

L'alumnat portarà a terme el disseny del projecte d'innovació d'infermeria en salut mental.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial 80% 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Discussió de casos /Sessions cliniques 10% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Treball individual d'innovació d'infermeria de salut mental 10% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Criteris d’avaluació

La qualificació final de l’assignatura correspon a la suma de la nota de les pràctiques clíniques (PRC) i de la nota obtinguda en la discussió de casos/tutories grupals i el disseny del projecte d’innovació en infermeria en salut mental.

Composició de la nota final:

  • El 80% de la nota correspon a les pràctiques clíniques.

  • El 10% de la nota correspon a la discussió de casos: sessions clíniques/tutories grupals.

  • El 10% de la nota correspon al treball individual d’innovació en infermeria en salut mental.

Per aprovar l’assignatura cal haver aprovat les pràctiques clíniques amb una nota mínima de 5.

Pràctiques Clíniques (PRC):

  • Avaluació contínua i formativa: al llarg del període. Aproximadament a la meitat del període, la professora responsable, juntament amb la infermera, farà un resum de la informació recollida fins al moment i el comentarà amb l’estudiant. Aquesta avaluació, de caràcter formatiu, abordarà el nivell d’assoliment dels objectius proposats, els punts forts i els aspectes a millorar amb les recomanacions corresponents.

  • Avaluació finalista: en finalitzar el període de pràctiques clíniques, la infermera i la professora faran l’avaluació escrita de l’estudiant en el document corresponent i li proporcionaran retorn (feedback).

L’assistència és obligatòria a la totalitat de les hores programades i en el torn i horari assignats. Les absències justificades s’hauran de recuperar dins del període de pràctiques, prèvia autorització de la professora responsable.

Discussió de casos: sessions clíniques/tutories grupals (total de 3 sessions de 3 hores):

  • Avaluació contínua i formativa: es valorarà la participació i discussió sobre aspectes relacionats amb la pràctica clínica. Es tindrà en compte la fonamentació i evidències de les aportacions, la bibliografia emprada, l’expressió fluida i coherent (oral i escrita), així com la capacitat de treball en equip i el respecte a la diversitat d’idees, persones i situacions.

  • Avaluació finalista: l’últim dia de pràctiques, l’estudiant haurà de lliurar electrònicament el disseny del projecte d’innovació en infermeria en salut mental.

L’assistència a les sessions de discussió de casos és obligatòria. Es considerarà no avaluable l’estudiant que falti a més d’una sessió (de les 3).

El treball individual és obligatori. La no presentació afectarà negativament l’avaluació.

És obligatori realitzar la totalitat del període de pràctica clínica establert al calendari docent, independentment de l’horari.

Es consideren absències justificades les següents situacions:

  • Defunció de familiars de 1r o 2n grau.

  • Visita mèdica programada.

  • Malalties agudes.

  • Examen del carnet de conduir.

  • Exàmens oficials universitaris.

  • Proves oficials de llengua.

En tots els casos caldrà presentar el justificant corresponent i recuperar les hores.

Per cada absència no justificada, es descomptaran 0,5 punts de la nota final (sobre 10).

Els estudiants que hagin realitzat totes les pràctiques i no hagin superat l’avaluació contínua, podran presentar-se a una prova final de síntesi.

Obtenció de la qualificació final:

  • Suspès: <5

  • Aprovat: 5–6,8

  • Notable: 6,9–8,8

  • Excel·lent: ≥8,9

S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per a l’avaluació contínua.

Aquesta assignatura no contempla l’avaluació única.

 

Ús de la IA

En aquesta assignatura es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) coma part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’estudiant en l’anàlisi i la reflexió personal. L’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i en el resultat final. La manca de transparència es considerarà una falta d’honestedat acadèmica, i pot comportar penalitzacions o sancions.

 

IMPORTANT

D’acord amb l’article 510 del Codi Penal espanyol, que sanciona els delictes d’odi, i amb els valors fonamentals de la Constitució Espanyola (articles 10 i 14), no s’acceptaran expressions ni actituds discriminatòries per motius de raça, gènere, identitat o orientació sexual, religió, nacionalitat, discapacitat, salut mental o qualsevol altra condició personal o social.

Segons la Llei 3/2007 d’igualtat efectiva entre dones i homes, la Llei 4/2023 per a la igualtat real de les persones trans i els drets LGTBI, i els codis ètics universitaris, qualsevol manifestació contrària a aquests principis podrà comportarla qualificació de suspens, i ser comunicada als òrgans competents per a una possible sanció disciplinària.

Aquest marc també es fonamenta en la Carta de Drets Fonamentals de la Unió Europea, especialment en els articles 1 (dignitat humana), 20 (igualtat davant la llei) i 21 (no discriminació).

 

 

Bibliografia

Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.

 

Programari

No es necessari cap programa especial

 
 
 

Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura