Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures de: Ciències Psicosocials
Comunicació Terapèutica
Bases metodològiques de la infermeria
Metodologia Científica i Bioestadística
Desenvolupar competències clíniques i teòriques avançades per identificar, valorar i intervenir autònomament des de la infermeria en les addiccions amb i sense substància, integrant coneixements de neurobiologia, salut mental, prevenció i abordatge terapèutic, amb una mirada biopsicosocial i centrada en la persona.
Analitzar els fonaments neurobiològics de les addiccions, incloent els circuits de recompensa cerebral, la plasticitat sinàptica i els mecanismes d'alliberament de dopamina, glutamat i altres neurotransmissors implicats en la dependència.
Identificar les característiques clíniques i patrons de consum de les principals substàncies psicoactives (alcohol, opiacis, estimulants, depressors, al·lucinògens i cannabinoides), així com de les conductes addictives no relacionades amb substàncies (joc patològic, ús problemàtic de pantalles, etc.).
Valorar de manera integral la persona amb addiccions des d’un model biopsicosocial i de reducció de danys, utilitzant eines específiques d'avaluació infermera (valors NIC i NOC, escales validades, entrevistes motivacionals, etc.).
Aplicar intervencions infermeres autònomes i específiques dirigides a la prevenció, detecció precoç, intervenció breu, educació per a la salut i acompanyament en processos de deshabituació i reinserció social, en coordinació amb la xarxa de recursos.
Reflexionar críticament sobre l'estigma, els determinants socials de la salut i l'impacte de les polítiques de drogues en les persones usuàries, amb especial atenció a les poblacions vulnerables.
Conèixer els models i recursos assistencials en l’abordatge de les addiccions (CAS, centres de dia, comunitats terapèutiques, equips de reducció de danys, intervenció domiciliària...), així com el paper coordinador de la infermera en aquests entorns.
Treballar habilitats comunicatives i terapèutiques avançades, com l'entrevista motivacional, la relació d'ajuda, la gestió d'emocions i la promoció de l'autonomia com a base de la intervenció infermera.
Mòdul 1. Fonaments teòrics i neurobiològics de les addiccions
Tema 1. Introducció a les addiccions
Tema 2. Neurobiologia de les addiccions
Mòdul 2. Substàncies psicoactives i patrons de consum a Catalunya
Tema 3. Substàncies legals i il·legals
Tema 4. Addiccions comportamentals
Tema 5. Epidemiologia i context català
Mòdul 3. Valoració i abordatge diagnòstic infermer en l’abordatge de les addiccions
Tema 6. Valoració infermera integral en addiccions
Tema 7. Planificació assistencial interdisciplinària i raonament clínic creatiu
Mòdul 4. Intervencions infermeres autònomes i abordatge terapèutic
Tema 8. Intervencions en prevenció i detecció precoç
Tema 9. Intervenció clínica infermera en contextos d’atenció especialitzada
Tema 10. Relació terapèutica i entrevista motivacional
Mòdul 5. Rehabilitació, reinserció i recursos de la xarxa catalana
Tema 11. Rehabilitació i reinserció social
Tema 12. Xarxa de recursos d’atenció a les addiccions a Catalunya
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 49,5 | 1,98 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 96 | 3,84 | 2, 3 |
Aquesta assignatura s'impartirà mitjançant classes teòriques, però també a través de la discussió de casos clínics relacionats amb el tema que s'imparteixi. També es facilitarà la lectura d'articles i material d'interès relacionat amb la temàtica proposada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de coneixements | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Presentació d'un tema | 15% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Treball grupal | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Treball grupal sobre la narrativa d'una situació | 15% | 1 | 0,04 | 2, 3, 7 |
Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única.
L'avaluació constarà de 4 moments avaluatius:
1.Examen de coneixements que suposarà el 50% de la nota de lassignatura
2. Treball grupal, constarà de l'anàlisi d'un cas clínic relacionat amb el tema que es treballés aquell dia a la sessió. El pes suposarà un 15% de la nota de lassignatura.
3. Treball grupal sobre la narrativa d'una situació: s'indicarà veure una pel·lícula/lectura de llibre, etc, que es treballarà en grups a classe. El pes suposarà un 15% de la nota de lassignatura.
4. Presentació d'un tema: consistirà a presentar de forma original un tema relacionat amb l'assignatura però que no hagi estat tractat durant la mateixa.
L'assistència és obligatòria, la manca en 2 de les activitats suposarà el suspens de l'assignatura. Es consideren no avaluables aquells estudiants que no assisteixin al 75% de les sessions totals de lassignatura.
No es tolerarà la manca de respecte als companys, companys o professores/professors. Tampoc no es toleraran actituds homofobes, sexistes o racistes. Si aquestes actituds es detecten en algun dels estudiants, es qualificarà amb el suspens de lassignatura.
Qualsevol indici de plagi o deshonestedat suposarà el suspens de lassignatura.
Recuperació: els estudiants que no hagin superat l'assignatura per l'avaluació continuada i que:
-hagin assistit com a mínim al 75% de les sessions
-que tinguin una avaluació positiva en el treball grupal i el treball sobre la narrativa de la situació
-que hagin realitzat totes les proves avaluatives
Es podran presentar a una prova final de recuperació
Qualificacions:
Segons l'acord 4.4 del Consell del Govern 17/1172010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Suspès: 0 a 4,9
Aprovat: 5 a 6,9
Notable: 7 a 8,9
Excel·lent: 9 a 10
L'assignatura es considerarà no avaluable quan l'estudiant no hagi presentat suficients evidències d'avaluació:
1-No haver assistit almenys al 75% de les sessions
2-Que tinguin una valoració negativa en el treball en grup i en el treball de narració de la situació
3-que no han superat totes les proves avaluatives
Només s'assignarà una matricula d'honor a aquells estudiants que, estant dins de les millors notals del grup i estant dins del rang de notes d'entre el 9 i 10, acreditin la realització d'altres activitats com l'assistència a jornades d'estudiants, jornades d'infermeria , conferències, on puguin assistir els estudiants d'infermeria.
S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Ús de la IA
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
IMPORTANT
D'acord amb l'article 510 del Codi Penal espanyol, que sanciona els delictes d'odi, i amb els valors fonamentals recollits a la Constitució Espanyola (articles 10 i 14) sobre la dignitat humana i la igualtat, no s'admetran expressions, conductes ni discursos discriminatoris en el context d’aquesta assignatura, ja sigui envers persones o col·lectius per raó de raça, gènere, identitat o orientació sexual, religió, nacionalitat, discapacitat, salut mental o qualsevol altra condició personal o social.
D'acord amb el que disposen la Llei 3/2007 per a la igualtat efectiva de dones i homes, la Llei 4/2023 per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i la garantia dels drets LGTBI, i els codis ètics universitaris, qualsevol manifestació contrària a aquests principis podrà comportar la qualificació de suspens a l’assignatura, a més de ser comunicada, si escau, als òrgans competents de la universitat per a la seva avaluació disciplinària.
Aquest marc es fonamenta també en els principis recollits a la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea, especialment en els seus articles 1 (dignitat humana), 20 (igualtat davant la llei) i 21 (no-discriminació).
Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.
No cal comptar amb cap programa informàtic per a aquesta assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 301 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 501 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 601 | Català/Espanyol | anual | matí-mixt |