Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Infermeria | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits, encara que es recomana la realització prèvia de les assignatures incloses en la matèria Infermeria Clínica.
Els professionals d'infermeria s'enfronten sovint amb la mort o en situacions complexes de salut. Això pot generar por i ansietat, fent que l'atenció que rep el pacient en aquesta situació no sigui l'adequada.
Aquesta assignatura vol formar als estudiants per a que afrontin les cures de pacients en situacions complexes i en les fases de final de la vida.
Els objectius de l'assignatura són que els estudiants siguin capaços de:
La complexitat en l' àmbit de la salut es refereix a aquelles situacions que impliquen una dificultad afegida en el maneig, control i gestió del problema de salut. Això causa la necessitat d'ajustar itineraris terapèutics i plans d'atenció específics al pacient, tenint en compte aspectes fisiopatològics, psicològics, familiars i socials.
Els continguts que s'han seleccionat proporcionaran les eines per valorar i prioritzar les cures als pacients i les seves famílies davant d'aquestes situacions complexes. Es treballaran els següents continguts:
CURES PAL·LIATIVES. PERSONES EN EL FINAL DE LA VIDA
Són aquelles cures destinades a alleujar o prevenir el patiment de pacients amb una malaltia amb mal pronòstic i sense cura. És important estudiar:
PROCESSOS CRÒNICS COMPLEXOS
El pacient crònic complex és una persona que presenta comorbilidat, pluripatologia, polimedicació i un entorn de recolzament familiar i social dificultós. Per tant, s'estudiarà:
PROCESSOS ONCOLÒGICS
El càncer és una malaltia molt freqüent i devastadora, sent una de les primeres causes de mort a nivell mundial. És important aprofundir en:
PROCESSOS NEURODEGENERATIUS
Les malalties neurodegeneratives són processos incurables i limitants, que es produeixen per una degeneració progressiva i mort neuronal. En aquest context, s'analitzarà:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teoria | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treball/ Estudi personal/ Lectura d'articles/ Informes d'interès | 47,25 | 1,89 |
El contingut de l'assignatura es farà en diferents sessions (amb durades diferents d'entre 1h i 5h).
Es faran diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple. | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Defensa oral de treballs | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Entrega de informes / Treballs | 40% | 0,25 | 0,01 |
1. El sistema d' activitats d'avaluació general consta de tres fases:
- Prova escrita (50%): aquesta avaluació és durà a terme mitjançant la resposta escrita a preguntes obertes i/o tancades relacionades amb els continguts teòrics.
- Defensa oral (10%): defensa grupal del treball realitzat, mitjançant suport informàtic.
- Entrega d'informes (40%): entrega del treball grupal realitzat.
Les activitats avaluatives es duran a terme en tres moments diferents segons calendari.
2. Aquesta assignatura inclou la possibilitat d’acollir-se a l’avaluació única.
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada i implica el lliurament en una única data del nombre necessari d’evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts en l’assignatura.
L'avaluació única suposa una única data d'avaluació en el calendari i es realitzaran diferents activitats avaluatives en aquesta data:
- Prova escrita (50%): aquesta avaluació és durà a terme mitjançant la resposta escrita a preguntes obertes i/o tancades relacionades amb els continguts teòrics.
- Prova escrita (40%): resolució d'un cas amb diferents preguntes de resposta curta/reflexiva relacionades amb els continguts teòrics.
- Defensa oral (10%): defensa individual dels punts clau del cas plantejat. Sense suport informàtic.
3. ASPECTES A TENIR EN COMPTE (TANT A L'AVALUACIÓ CONTINUADA COM A L'AVALUACIÓ ÚNICA).
1.-La qualificació final de la assignatura serà la mitjana ponderada de cadascuna de les activitats d'avaluació. Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran: Del 0 a 4.9 = Suspens Del 5.0 al 6.9 = Aprovat Del 7.0 al 8.9 = Notable Del 9.0 al 10 = Excel·lent Del 9.0 al 10 Matrícula d'Honor.
2.- El requisit per a l'obtenció de la nota final i per tant, superar l'assignatura, és haver-se presentat a TOTES les parts avaluatives i haver obtingut una puntuació mínima de 5 a cadascuna d'elles. En cas contrari, no es podrà superar l'assignatura.
3.- Es considerarà no avaluable i es puntuarà com a zero, quan l'alumnat no s'hagi presentat a una, a dos o a cap de les tres proves d'avaluació prevista en l'assignatura.
4.- L'alumnat té dret a la revisió de les proves d'avaluació realitzades. Per a tal fi es concretaràn les dates al Campus Virtual o per correu electrònic.
5.- Per tenir dret a la prova final de recuperació, l'alumnat s'ha d'haver presentat a TOTES les proves d'avaluació. Si l'alumnat no realitza una, dos o cap de les tres proves d'avaluació contemplades a l'assignatura, no es tindrà dret a la prova de recuperació (no es tindràn en compte les activitats avaluatives si realitzades i superades, si fos el cas). Per exemple, si durant l'avaluació continuada o l'avaluació única, es superen dues proves avaluatives i la tercera no es realitza, es considerà no avaluable i no es tindrà accés a prova de recuperació. En cas contrari, si aquesta tercera prova si es realitza i no es supera, si es tindrà dret a una prova de recuperació.
6.- L'alumnat que no hagi superat l'assignatura es podrà presentar a un examen final ouna prova final de recuperació. Aquesta prova, tant en l'avaluació única com en l'avaluació continuada, es realitzarà en un únic dia i podrà tenir el format de: resolució de cas/problema i/o preguntes de resposta curta, o bé de tipus test (al marge de la tipologia de la prova o proves avaluatives no superades).
7.- La valoració de situacions especials i particulars, serà valorada per una comissió avaluadora configurada a tal efecte, per tal de dissenyar, si s'escau, una prova final de recuperació.
8.- Es permet l'ús PUNTUAL I JUSTIFICAT de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, de cerques conceptuals i traducció de textos. L'alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat (annexar aquesta informació a la part final del treball escrit). El text generat per IA mai pot ser superior al 10% del text total de l’entrega formal de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat, segons el criteri del professorat.
4. OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL (TANT A L'AVALUACIÓ CONTINUADA COM A L'AVALUACIÓ ÚNICA):
Es consideraran les següents:
Excel·lent (EX). L'alumnat ha assolit les competènciesavaluadesi les duu a terme de manera autònoma fent les seves justificacions amb evidències.
Notable (N). L'alumnat ha assolit les competències avaluades i les duu a terme de manera autònoma amb algunes evidències.
Aprovat(AP). L'alumnat pot assolir les competències avaluades amb supervisió.
Suspens (SS). L'alumnat no ha assolit les competències avaluades.
No avaluable (NA). L'alumnat no ha realitzat TOTES les activitats programades per tal d'assolir les competències. Es a dir, es considerarà no avaluable i es puntuarà com a zero, quan l'alumnat no s'hagi presentat a una, a dos o cap de les tres proves d'avaluació previstes en l'assignatura.
Jiménez López R, Román López P, Díaz Cortés, M. Cuidados de enfermería en situaciones complejas de salud. TEXD Documentos: Almería; 2017. ISBN: 978-84-16642-87-8
Granados Gámez, G. Aplicación de las Ciencias Psicosociales al ámbito del cuidar. Colección cuidados de salud avanzados. 1ª ed. Barcelona: Elsevier; 2014.
Martínez Cruz B, Monleón Just M, Carretero Lanchas Y, García-Baquero Merino MT. Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida. 1ª ed. Barcelona: Elsevier; 2012
Programa de prevenció a l'atenció a la cronicitat de Catalunya. https://salutweb.gencat.cat/web/.content/_ambits-actuacio/Linies-dactuacio/Estrategies-de-salut/Cronicitat/DocumentMalalties neurodegeneratives.
Neuroalianza. Alianza Española de Enfermerdades Neurodegenerativas. http://neuroalianza.org/las-enfermedades-neurodegenerativas/ Asociación Española contra el cáncer. Conceptos importantes.
Asociación Española contra el cáncer. Conceptos importantes. https://www.aecc.es/es/todo-sobre-cancer/glosario
Canal salut "cures pal.liatives".http://canalsalut.gencat.cat/
Walsh D. Medicina Paliativa. 1ª ed. Barcelona: Elsevier;2010.
Gonzalez Otero J, Stablé Duharte M. Cuidados Paliativos. Recomendaciones terapéuticas para Atención Primaria. 1ª ed. Barcelona: Editorial Médica Panamericana;2014.
González Barón M. Compendio del tratado de medicina paliativa. 1ª ed. Barcelona: Editorial Médica Panamericana;2007.
Cruz Aquaroni, M cruz. Compendio de patologías. Barcelona: Ediciones Dae grupo Paradigma; 2016.
Cap programari és necessari
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 301 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 301 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 501 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 501 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 601 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 601 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |