Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Farmacologia

Codi: 106100 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Infermeria FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Belén Pérez Fernández
Correu electrònic:
belen.perez@uab.cat

Equip docent

Gisela Gili Serrat
Monique Nakayama Torres
Africa Dominguez Oliver
Francesc Jimenez Altayo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar l’assignatura de Farmacologia Clínica. Tot i així és recomanable haver cursat les assignatures d’Estructura del Cos Humà i Funció del Cos Humà.


Objectius

L'assignatura de Farmacologia té 6 crèdits ECTS i està considerada com a obligatòria en el pla d'estudis de la Universitat Autònoma de Barcelona per a l'obtenció del títol de grau en infermeria.

L'abordatge terapèutic amb fàrmacs és un dels pilars en què es basa el control de les malalties en la nostra societat, i els professionals d'infermeria tenen un paper molt actiu en la realització d'activitats relacionades amb la terapèutica farmacològica. La valoració de l'efectivitat, la prevenció, la detecció i l'actuació davant d'efectes indesitjables, l'administració de fàrmacs i, per últim, però no menys important, l'educació sanitària en relació amb els fàrmacs, són funcions que han de desenvolupar de manera sistemàtica i integrada en la seva tasca diària.

El desenvolupament competent de les funcions esmentades posa en joc contínuament els coneixements i la capacitat de comunicació dels professionals d'infermeria i això implica, necessàriament, que s'han d'actualitzar periòdicament en els procediments i coneixements farmacològics. L'accés a fonts d'informació fiables, independents i actualitzades és bàsic per actualitzar els coneixements.

 Objectius formatius:

 -  Conèixer els diferents grups de medicaments, els principis de la seva autorització, els mecanismes d'acció, les característiques farmacocinètiques i farmacodinàmiques i les seves principals indicacions.

 -  Conèixer els beneficis esperats i els riscos associats de l'administració o consum dels diferents grups de fàrmacs.

-   Adquirir habilitats per al desenvolupament de les activitats relacionades amb la terapèutica farmacològica.

 -  Adquirir habilitats en la cerca i síntesi de la informació farmacològica per a la resolució de casos clínics.


Competències

  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les diferències per sexe i les desigualtats de gènere en l'etiologia, l'anatomia, la fisiologia i les patologies en el diagnòstic diferencial, les opcions terapèutiques, la resposta farmacològica, el pronòstic i en les cures infermeres.
  2. Descriure els principis farmacocinètics i farmacodinàmics dels tractaments aplicats.
  3. Descriure les normes de seguretat que cal tenir en compte davant de problemes produïts per situacions clíniques relacionades amb l'administració farmacològica d'acord amb la normativa vigent.
  4. Descriure l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
  5. Distingir els principis d'utilització dels medicaments, avaluar-ne els beneficis esperats i els riscos associats o efectes derivats de la seva administració i consum.
  6. Identificar els diferents grups de fàrmacs i productes sanitaris, els principis de la seva autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció dels mateixos.
  7. Identificar els elements que poden posar en risc la salut de les persones en relació amb la utilització i gestió dels fàrmacs.
  8. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

Activitats dirigides

Teoria

Es descriuran els principis farmacocinètics i farmacodinàmics de cada un dels grups farmacològics utilitzats per al tractament de les patologies més prevalents, així com els mecanismes d'acció dels mateixos i els punts clau del seu ús i de l'administració segura. 

 Tema 1. Introducció a la farmacologia clínica: conceptes generals sobre medicaments i productes sanitaris i bibliografia d'interès.

Tema 2. Farmacocinètica: processos d'absorció, distribució, biotransformació i eliminació dels medicaments de l'organisme.

Tema 3. Farmacodinàmia: receptors diana, fàrmacs agonistes i antagonistes, mecanismes d'acció dels fàrmacs.

Tema 4. Farmacologia del sistema nerviós central.

Tema 5. Farmacologia del sistema nerviós autònom.

Tema 6. Tractament de malalties respiratòries.

Tema 7. Tractament del dolor.

Tema 8. Farmacovigilància: conceptes generals i normativa per a la notificació de reaccions adverses.

Tema 9. Fàrmacs de l'aparell cardiovascular: tractament de l'infart, angina de pit, la hipertensió i insuficiència cardíaca.

Tema 10.Fàrmacs hipoglucemiants i corticoides.

Tema 11. Tractament de malalties digestives.

Tema 12. Fàrmacs citostàtics: conceptes generals i normativa del tractament de residus citotòxics.

Tema 13. Terapèutica farmacològica dels processos infecciosos.

 

 Pràctiques d'Aula

 S'apliquen els continguts teòrics en la discussió de temes a partir de l'anàlisi de situacions i de la cerca bibliogràfica. Es presenta el treball realitzat davant del grups i/o sintesi de l´activitat.

Pràctica 1. Anamnesi farmacològica

Pràctica 2. Seguretat en l'administració de medicaments i càlcul de dosi

Pràctica 3. El paper d’infermeria als assajos clínics amb medicaments

Pràctica 4. Autoaprenentatge. Resolució de casos clínics (farmacologia hormones sexuals, AINEs i Benzodiazepines)

Pràctica 5. Errades de medicació i consideracions farmacològiques en pediatria

Pràctica 6. Farmacovigilància i carretó de paros 

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) 11 0,44
TEORIA (TE) 39 1,56
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 6 0,24
Tipus: Autònomes      
ACTIVITATS SENSE PROFESSOR 10 0,4
ESTUDI PERSONAL 80 3,2

1.-Classes teòriques presencials en les quals es desenvoluparan els continguts de l'assignatura. L'objectiu de les classes teòriques és facilitar els conceptes bàsics fonamentals.

2.-Pràctiques a l'aula en els quals els alumnes participaran activament per tractar uns temes predeterminats plantejats en forma de situacions i casos pràctics, mitjançant l'intercanvi d'informacions parcials, l'anàlisi col·lectiva d'aquestes informacions i el debat consegüent, i l'exposició de treballs en comú. Els objectius dels seminaris són conèixer les fonts de consulta més útils en farmacologia i relacionar els conceptes teòrics, l'activitat infermera i la presa de decisions per donar una resposta sintètica a la situació plantejada.

3.-Moodle: s'utilitzarà aquesta eina per al repositori de documentació i entrega d'activitats avaluables, amb l'objectiu de facilitar el seguiment de l'assignatura, l'aprenentatge dels continguts i habilitats i l'avaluació continuada.

4.-Tutories individuals per als alumnes que les necessitin, segons criteri del professor o demanda de l'alumne.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de pràctiques d´aula mitjançant casos pràctics i resolució de problemes 25% 2 0,08 3, 5, 7, 8, 9
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (1er parcial): ítems de resposta múltiple 37,5% 1 0,04 1, 2, 5, 6
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (2º parcial): ítems de resposta múltiple 37,5% 1 0,04 1, 3, 4, 5, 6

Les competències seran avaluades mitjançant una avaluació finalista, formativa i continuada. El sistema de qualificació serà alfa numèrica.

Teoria

Avaluació escrita mitjançant proves objectives. Les proves objectives escrites alliberaran matèria teòrica i s'organitzaran en 2 parcials amb preguntes de resposta múltiple. Tindrà un pes específic del 75% sobre la nota final de l'assignatura.

Pràctiques a l'aula:

Avaluació mitjançant la resolució de problemes de càlcul de dosi de medicaments. Tindrà un pes específic del 10% sobre la nota final de l'assignatura.

Avaluació de treballs grupals de discussió i solució de casos. Defensa oral dels treballs grupals i/o sintesi dels temes treballats a l´aula. Tindrà un pes específic del 15% sobre la nota final de l'assignatura.

Assistència a les pràctiques a l'aula: serà necessari assistir com a mínim al 70 %  per aprovar l'assignatura. La no assitència ha de ser justificada

De manera esquematitzada serà avaluada de la següent manera:

 -  Teoria

 Dues proves parcials tipus test: nota numèrica entre 0-10, cada una de les proves representarà el 37,5% sobre la nota final. La primera prova es realitzarà durant el mes de novembre i la segona un cop finalitzada l’assignatura.

 Prova final de recuperació: prova escrita tipus de test en el cas de no haver alliberat la matèria en els dos parcials. Nota numèrica entre 0-10(75% de la nota final).

 -  Pràctiques a l'aula

Resolució de problemes de càlcul de dosis: nota numèrica entre 0-10 (10% de la nota final).                                     

Treballs grupals: nota numèrica entre 0-10 (15% de la nota final).

A les pràctiques d´aula d´aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació pel correcte desenvolupament de les tasques encomanades. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 Per aprovar l'assignatura:

 Caldrà tenir una puntuació de 5 o més en cada un dels 2 parcials i una puntuació de 5 ó més en la prova de càlcul de dosi i de 5 o mes en els treballs grupals de les pràctiques d´aula.

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim d´un 62 % de la qualificacó total de l´assignatura. 

 
Definició de NO AVALUABLE: s'entendrà per no avaluable quan:

 -  l´alumnat no realitzi les proves objectives escrites de preguntes de resposta múltiple 

 -  l'estudiant falti a més del 30% de les pràctiquesd´aula sense justificació.

 

 Revisió d'examen: Es podran revisar les proves escrites durant el període determinat per aquest fi, un cop publicada la nota final. No s'acceptaran sol·licituds de revisió en dates fora del límit establert.

 Tractament d'eventuals casos particulars: per tractar aquests casos es reunirà una comissió avaluadora.

 


Bibliografia

Específica d’Infermeria

Roger McFadden and Patricia Fell. Introducing Pharmacology for nursing ant health professionals. Fourt Edition. Routledge.2025. 

Castells S, Hernández M. Farmacología en enfermería. 4ª ed. Barcelona: Elsevier; 2024.

Mosquera JM, Galdós P. Farmacología clínica para enfermería. 4ª ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2005.

Càlcul de dosi

Boyer, Mari Jo. Matemáticas para enfermeras. Guía de bolsillo para el cálculo de dosis y la preparación de medicamentos. 10ª Edición. Ed. Lippincott Williams & Wilkins. 2020.

Harvey M. Cálculo y administración de medicamentos.5a ed. Barcelona: Wolters Kluwer; 2018.

General

James M. Ritter,Rod Flower, Graeme Henderson,Yoon Kong Loke, David MacEwan, Humphrey P.Rang. Rang & Dale´s Pharmacology. Ninth edition. Elsevier Health Sciences; 2020

Flórez J, Armijo JA, Mediavilla A. Farmacología Humana. 6ª edición. Barcelona: Elsevier Masson SA; 2014. Lüllmann, Mohr, Hein. Farmacología: texto y atlas. 6ªedición. Barcelona: Masson; 2010.

Raffa, Robert B. Netter. Farmacología ilustrada. Barcelona : Elsevier, cop. 2008

Golan DE, Tashjian AH, Armstrong EJ, Armstrong AW. Principios de farmacología. 5ª edició. Barcelona: Lippincott Williams & Wilkins 2017

Rang & Dale. Pharmacology. Ninth Edition. Elsevier 2020

Diccionari Enciclopèdic de Medicina: https://cit.iec.cat/DEM/default.asp?opcio=1

WEBgrafia

Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris (AEMPS):

 www.aemps.gob.es/cima

 La AEMPS és responsable de garantir a la societat, des de la perspectiva de servei públic, la qualitat, seguretat, eficàcia i correcta informació dels medicaments i productes sanitaris. En aquesta pàgina podeu trobar totes les fitxes tècniques i prospectes dels medicaments. Són els documents aprovats per l'AEMPS on es descriuen les característiques completes dels medicaments, així com la seva composició, indicacions, posologia, precaucions d'ús, interaccions, reaccions adverses.

Canal Salut de la Generalitat de Catalunya

http://medicaments.gencat.cat/ca/inici/

Pautes harmonització

https://catsalut.gencat.cat/ca/proveidors-professionals/farmacia-medicaments/programa-harmonitzacio-farmacoterapeutica/pautes-harmonitzacio-farmacoterapeutica/

Butlletins

https://catsalut.gencat.cat/ca/proveidors-professionals/farmacia-medicaments/gestio-del-coneixement/butlletins

Accés als Butlletins del Departament de Salut pels professionals sanitaris, guies de tractament per algunes de les malalties més prevalents.

The Registered Nurses'Association of Ontario (RNAO)

 http://rnao.ca/bpg/language?tid=261

 Portal que conté guies basades en l'evidència per al personal d'infermeria; es poden trobar versions traduides al castellà gràcies a un conveni entre la RNAO i Investigación en Enfermería (Investén-ISCIII) Instituto de Salud Carlos III.

 


Programari

  no aplica


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 103 Català primer quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 104 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 105 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Català primer quadrimestre tarda