Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Pràctiques Externes I

Codi: 104967 Crèdits: 12
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Turisme OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Jose Aguar Martinez
Correu electrònic:
mariajose.aguar@uab.cat

Equip docent

Gemma Sagué Pla

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits específics per cursar l'assignatura.


Objectius

  • Apropar l’alumnat a la realitat laboral del sector per orientar la seva projecció professional de futur.
  • Ampliar i aplicar els coneixements teòrics dels diferents aspectes treballats durant el grau.
  • Adquirir experiència i coneixement en el món professional real.
  • Facilitar el desenvolupament de competències professionals, així com l’autoconsciència i l’autogestió.
  • Donar compliment a la concepció del cicle docent de les pràctiques.

Competències

  • Aplicar les eines de les tecnologies de la informació i de la comunicació (programes de gestió de reserves, paquets de gestió d'agències de viatges, programes de gestió hotelera, etc.) als àmbits de gestió, planificació i productes del sector turístic.
  • Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
  • Integrar a l'entorn de pràctiques les competències adquirides.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Tenir orientació de servei al client.
  • Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  2. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
  5. Integrar a l'entorn de pràctiques les competències adquirides.
  6. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  7. Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  8. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  9. Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  10. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  11. Tenir orientació de servei al client.
  12. Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
  13. Utilitzar els programes informàtics i altres eines de comunicació necessaris per a desenvolupar l'activitat professional.

Continguts

La formació s'inicia amb un període d'autoconeixement a l'aula que té la intenció de definir els objectius professionals de l'alumnat, per al desenvolupament de competències i l'enfocament de la seva futura carrera professional.

La part pràctica consisteix en una formació de 250 hores en una empresa del sector d'allotjament, restauració, esdeveniments o càtering.

El contingut d’aquesta assignatura inclou, a més del període de pràctiques, la participació en les sessions a l'aula i la realització de les activitats relacionades amb aquesta matèria, així com l’assistència a diversos actes i tallers organitzats durant l’any. Al final del període de pràctiques, l'estudiant haurà de lliurar al/a la tutor/a acadèmic/a la Memòria de pràctiques, així com supervisar que la persona tutora de pràctiques de l’empresa complimenta i envia l'avaluació del rendiment de l'estudiant a la universitat en el període establert a tal efecte (veure calendari d'examens). També serà responsable de respondre l’enquesta de valoració de les pràctiques.

La formació pràctica persegueix conèixer l'organització, el funcionament i la gestió d'empreses del sector que poden cobrir àmbits com l'atenció al client, l'organització i la promoció de productes o serveis, o la gestió de departaments de back-office, etc. Si és necessari, la universitat oferirà una àmplia gamma d'empreses associades que col·laborarà per assolir aquests objectius d’aprenentatge. En aquest sentit, entre les activitats i esdeveniments que l'estudiant ha de completar i assistir per aprovar l'assignatura destaquem la Setmana de la Professionalització i el Workshop -Trobada universitat Empresa que es celebra al febrer de cada any.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Formació pràctica en empreses 250 10 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Assistència esdeveniments/activitats aula 10 0,4 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11
Tutories 10 0,4 1, 3, 8, 9, 11, 13
Tipus: Autònomes      
Memòria de pràctiques 10 0,4 1, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 13

El curs s’impartirà mitjançant tres metodologies d’ensenyament:

a) Tasques d’autoavaluació i d’autoanàlisi, orientades a l’enfocament dels objectius professionals. L’alumnat també es prepararà per afrontar amb èxit un procés de selecció en totes les seves fases.

b) Treball autònom – Després d’haver estat en contacte amb professionals del sector, que actuaran com a referents per entendre les operatives i els perfils professionals de la indústria, es fomentarà el treball autònom —amb el suport de la tutora, si escau— per definir l’objectiu de carrera.

c) Aprenentatge experiencial – Formació pràctica en un entorn professional, degudament supervisada i tutoritzada per un expert del camp escollit per l’estudiant, i amb seguiment per part de la tutora acadèmica.

Durant les pràctiques, cada estudiant haurà d’observar la cultura de l’organització i els seus valors, i aplicar les normes de treball i de conducta personal establertes per l’establiment on es duguin a terme les pràctiques. Igualment, serà d’aplicació el reglament intern de pràctiques del centre, així com les instruccions donades per la tutora docent.

IMPORTANT: L’ús de telèfons mòbils, tauletes, ordinadors portàtils o qualsevol altre dispositiu digital a l’aula o al centre de treball queda estrictament limitat a les indicacions expressament donades per la tutora (tant del centre com del lloc de pràctiques). L’ús no autoritzat d’aquests dispositius pot comportar conseqüències acadèmiques d’acord amb el marc normatiu del centre i de cada organització.

Idiomes d'impartició:
Grau de Turisme: Espanyol
Bachelor degree in Tourism: English

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència esdeveniments/activitats aula 20% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13
Memòria de pràctiques 40% 5 0,2 3, 5, 6, 10
Valoració tutors d'empresa 40% 5 0,2 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

L’avaluació es basa en els següents blocs:

a) Control i seguiment de l’assistència de l’estudiant a reunions, tallers, seminaris, trobades i actes organitzats pel Centre, inclosos els de la Setmana de la Professionalització (com el Workshop Universitat-Empresa). Aquest bloc representa el 20% de la nota final.

b) Seguiment de l’estada de pràctiques i informe de valoració per part del/de la tutor/a d’empresa, que s’haurà de lliurar com a molt tard el dia de l’examen (vegeu el calendari d’exàmens). Aquest bloc representa el 40% de la nota final.

c) Redacció de la memòria de pràctiques per part de l’estudiant, també amb data límit el dia de l’examen. Aquest document suposarà el 40% restant de la nota final.

Es podrà considerar un seguiment addicional per part de la tutora docent amb l’estudiant i/o el/la tutor/a d’empresa durant el període de pràctiques. Es recomana fer ús d’aquest recurs especialment en cas d’afrontar reptes, ja que afavoreix el desenvolupament de competències professionals clau.

L’assignatura es qualificarà com a No Avaluable si l’estudiant no realitza almenys la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenta a l’examen final.

Important:

  • Per aprovar l’assignatura, cal aprovar els tres blocs esmentats anteriorment.
  • L’estudiant disposarà de les dates clau del curs, que tenen consideració de dates d’examen a tots els efectes i són decisives per poder optar a l’avaluació final.

Idiomes d'impartició:
Grau de Turisme: Espanyol
Bachelor's degree in Tourism: English


Bibliografia

  • Rustico, M. (2022). El currículum que triunfa. Parkstone International.
  • El empoderamiento de las mujeres y el turismo: Informe OMT/ consulta junio 2022.
  • Cooper, C. (2020). Essentials of Tourism.
  • Buhalis, D. (2019). Smart Tourism and eTourism.
  • Reed, J. (2019). The 7 Second CV: How to Land the Interview.
  • Schultze, H (2019): Excellence wins: a no-nonsense guide to becoming the best in a world of compromise.
  • Bueso, S. (2018). El arte de pedir para conseguir tus objetivos.
  • Sigala, M. (2018). Social Media in Travel, Tourism and Hospitality.
  • Sweitzer, H.F. & King, M.A. (2018). The Successful Internship (5th ed.)
  • Ryan, R. (2016). 60 Seconds and You’re Hired.
  • García, H. & Miralles, F. (2016). Ikigai: Los secretos de Japón para una vida larga y feliz.
  • Goodwin, H. (2016). Responsible Tourism: Using Tourism for Sustainable Development.
  • Mullins, L.J. & Dossor, P. (2013). Hospitality Management and Organisational Behaviour (5th ed.)
  • Goeldner, C.R. & Ritchie, J.R.B. (2012). Tourism: Principles, Practices, Philosophies.
  • Kinni, T. (2011). Be Our Guest: Perfecting the Art of Customer Service.
  • Alonso, M. & Rodriguez, JM. (2011): Turismo y género
  • Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence.
  • Carnegie, D. (1936). How to Win Friends and Influence People.

Els materials addicionals d'aprenentatge en format digital, així com enllaços a llocs web, es proporcionaran a través del Campus Virtual.

 

 


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol anual matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès anual matí-mixt