Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Geografia Turística

Codi: 104952 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Turisme FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Romagosa Casals
Correu electrònic:
francesc.romagosa@uab.cat

Equip docent

Raul Suhett de Morais

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

L'assignatura pretén fer una aproximació al coneixement geogràfic del món amb l'objectiu essencial d'ajudar a fer comprendre a l'alumnat el context en el qual es desenvolupa l'activitat turística. Es realitza una introducció a la geografia general del planeta, als mètodes de representació cartogràfica del territori, a través de mapes com a eines bàsiques de la ciència geogràfica, i a conceptes geogràfics bàsics. S'exploren eines que permeten analitzar la situació actual del turisme a escala mundial. S'identifiquen les principals característiques geogràfiques de les diferents regions del planeta amb l'objectiu d'entendre el seu desenvolupament turístic. Els continguts d‟aquesta assignatura permetran a les futures persones graduades en turisme disposar de coneixements essencials per al desenvolupament de la seva activitat professional, a més d'eines per entendre el món actual, el sector turístic i els seus reptes globals.

A final de curs l'alumnat haurà de:

  1. Comprendre els aspectes geogràfics generals del planeta Terra.
  2. Conèixer les tècniques bàsiques de representació de la Terra en mapes, així com saber interpretar correctament un mapa i conèixer-ne les característiques bàsiques.
  3. Entendre les característiques geogràfiques bàsiques de les diferents àrees regionals del planeta.
  4. Descriure les característiques principals de les regions turístiques i fluxos turístics a escala mundial.
  5. Ser conscient, des de la geografia, dels reptes globals en els quals s'emmarca el desenvolupament turístic, especialment el canvi climàtic i els seus efectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM10 (Competència) Dur a terme projectes que puguin millorar la distribució de fluxos turístics.
  2. CM11 (Competència) Dissenyar presentacions sobre destinacions i recursos turístics que tinguin en compte els principis de sostenibilitat del sector.
  3. KM12 (Coneixement) Identificar els principis bàsics del turisme des de l'àmbit geogràfic.
  4. KM13 (Coneixement) Associar destinacions i recursos geogràfics a nivell mundial amb el desenvolupament turístic.
  5. KM14 (Coneixement) Identificar a nivell geogràfic desigualtats de gènere en el sector turístic.
  6. SM17 (Habilitat) Classificar les principals destinacions i recursos territorials turístics.

Continguts

1. Introducció: Geografia i Turisme

1.1. Introducció a la geografia. Conceptes bàsics.

1.2. El planeta Terra.

1.3. Representació geogràfica: Els mapes i la cartografia.

2. Geografia física i turística mundial

2.1. Variables de geografia física general.

2.2. Clima i turisme.

2.3. Regions naturals del planeta. Característiques i desenvolupament turístic.

2.4. Els oceans.

3. Geografia humana i turística mundial

3.1. Variables de geografia humana general.

3.2. Regions turístiques mundials: El turisme a escala mundial

3.3. Europa

3.4. Amèrica

3.5. Àfrica

3.6. Àsia i el Pacífic

4. Reptes globals del turisme

4.1. La sostenibilitat

4.2. Igualtat de gènere, descolonització, justícia climàtica


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i pràctiques a l'aula 42 1,68 CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17
Tipus: Supervisades      
Tutories 3 0,12 CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17
Tipus: Autònomes      
Estudi 60 2,4 CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17
Treballs pràctics 40 1,6 CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17

L'assignatura té tres dinàmiques de funcionament paral·leles:

a) Sessions docents: Sessions de dues hores dirigides per la persona docent, combinant explicacions teòriques amb activitats pràctiques realitzades a l'aula per consolidar els conceptes. Les classes poden comptar amb suport audiovisual i material per a la pràctica.

b) Activitats pràctiques d'avaluació: Al llarg del curs es proposarà la realització de treballs pràctics, relacionats amb la part teòrica de l'assignatura, i que contribuiran a la nota final de l'assignatura. El treball en grup s'ha de fer principalment com a activitat autònoma.

c) Ús del Campus Virtual: La plataforma Moodle s'emprarà com a complement d'informació i mitjà de comunicació alternatiu a la comunicació directa a l'aula entre alumnat i docent. A Moodle hi haurà material complementari en format digital, el programa de l'assignatura, l'enunciat de les pràctiques (que també es lliuraran a través del Campus Virtual), les qualificacions i els fòrums que l'alumnat ha de fer servir per comunicar amb la persona docent fora de la classe.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats individuals a l'aula 25% 2,75 0,11 CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17
Primer examen parcial 25% 1 0,04 CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17
Segon examen parcial 25% 1 0,04 CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17
Treball en grup 25% 0,25 0,01 CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17

1. AVALUACIÓ CONTÍNUA

L'avaluació contínua d'aquesta assignatura consta del sistema següent:

a) Un conjunt de petites activitats pràctiques, de caràcter individual, realitzades principalment a l'aula.

b) Un treball en grup que inclourà una presentació oral a l'aula. 

c) Dos exàmens parcials que avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura.

Es requereix una nota mínima de 4 sobre 10 a cadascun dels dos exàmens parcials per poder realitzar mitjana per a la nota final. En cas de no arribar a aquesta nota o de no presentar-se en algun dels exàmens parcials, aquest o aquests s'hauran de recuperar el dia de l'examen final. La resta d'activitats no es poden recuperar.

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació.

2. AVALUACIÓ ÚNICA

Aquesta assignatura té possibilitat de realitzar avaluació única amb l'autorització del professorat i de la coordinació. Aquesta autorització ha de ser obtinguda en el primer mes de classe. S'informarà de les dates que s'han de respectar escrupulosament.

L'avaluació única es basa en les següents evidències:

a) L'entrega única d'una carpeta de continguts preparada especialment per a l'avaluació única. Es valorarà que el document entregat estigui complet, així com la qualitat de les respostes proporcionades a les diferents activitats. Aquesta entrega es realitza el dia de l'examen final i compta un 40% de la nota final de l'assignatura. És obligatòria l'assistència a, com a mínim, una tutoria per poder entregar aquest treball.

b) Un examen teòric que inclourà tot el contingut de l'assignatura. Es realitzarà el dia de l'examen final i comptarà un 60% de la nota final de l'assignatura.

Es requereix una nota mínima de 4 sobre 10 a cadascuna de les parts subjectes a avaluació perquè sumin a la nota final.

L'ús de la intel·ligència artificial en aquesta assignatura només està permesa per la preparació (cerca d'informació, correcció o traducció de textos) d'aquelles activitats que el professorat expressament autoritzi. En qualsevol cas, si aquesta s'acaba utilitzant, l’estudiant haurà de: (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà que l’activitat s’avaluï amb un 0.


Bibliografia

- Barrado, Diego & CALABUIG, Jordi (2001). Geografía mundial del turismo. Madrid: Ed. Síntesis.

- Blanco, Asunción et al. (2021). Diccionario de turismo. Madrid: Ediciones Cátedra.

- Boniface, Brian; Cooper, Chris & Cooper, Robyn (2020). Worldwide destinations. The geography of travel and tourism (8th edition). London: Routledge.

- Crespi, Montserrat & Planells, Margarita (2011). Destinos turísticos. Madrid: Ed. Síntesis.

- Duhamel, Philippe (2018). Géographie du tourisme et des loisirs: dynamiques, acteurs, territoires. Paris: Armand Colin.

Estermann, Josef (2014). Colonialidad, descolonización e interculturalidad. Polis [Online], 38. http://journals.openedition.org/polis/10164 

- Marston, Sallie A. (2017). World regions in global context. Harlow: Pearson Education.

- Martín, Eva Mª & Nieto, Aurelio (2014). Territorio y turismo mundialAnálisis geográfico. Madrid: Ed. Centro de Estudios Ramón Areces.

- Segovia, Mónica & Figueroa, Cristina (2018). Turismo y género : la perspectiva inclusiva en la gestión turística. Barcelona: Editorial UOC.

- UN2030 Sustainable Development Goals (Tourism4SDG): https://tourism4sdgs.org/

- UN Tourism. E-libray: https://www.e-unwto.org/ (Documents i estadístiques sobre turisme internacional d'accés lliure a través del catàleg electrònic de les biblioteques de la UAB).

- World Economic Forum (2024). Travel & Tourism Development Index. Geneva.

- Zygmunt, Karolina (2021). Viajar y escribir en la era delturismo de masas : relatos de viajes contemporáneos por la Ruta de la Seda. Madrid: Editorial CSIC.


Programari

- Google Earth

- Instamaps


Grups i idiomes de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt