Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Turisme | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L'assignatura pretén fer una aproximació al coneixement geogràfic del món amb l'objectiu essencial d'ajudar a fer comprendre a l'alumnat el context en el qual es desenvolupa l'activitat turística. Es realitza una introducció a la geografia general del planeta, als mètodes de representació cartogràfica del territori, a través de mapes com a eines bàsiques de la ciència geogràfica, i a conceptes geogràfics bàsics. S'exploren eines que permeten analitzar la situació actual del turisme a escala mundial. S'identifiquen les principals característiques geogràfiques de les diferents regions del planeta amb l'objectiu d'entendre el seu desenvolupament turístic. Els continguts d‟aquesta assignatura permetran a les futures persones graduades en turisme disposar de coneixements essencials per al desenvolupament de la seva activitat professional, a més d'eines per entendre el món actual, el sector turístic i els seus reptes globals.
A final de curs l'alumnat haurà de:
1. Introducció: Geografia i Turisme
1.1. Introducció a la geografia. Conceptes bàsics.
1.2. El planeta Terra.
1.3. Representació geogràfica: Els mapes i la cartografia.
2. Geografia física i turística mundial
2.1. Variables de geografia física general.
2.2. Clima i turisme.
2.3. Regions naturals del planeta. Característiques i desenvolupament turístic.
2.4. Els oceans.
3. Geografia humana i turística mundial
3.1. Variables de geografia humana general.
3.2. Regions turístiques mundials: El turisme a escala mundial
3.3. Europa
3.4. Amèrica
3.5. Àfrica
3.6. Àsia i el Pacífic
4. Reptes globals del turisme
4.1. La sostenibilitat
4.2. Igualtat de gènere, descolonització, justícia climàtica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques a l'aula | 42 | 1,68 | CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 3 | 0,12 | CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 60 | 2,4 | CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17 |
Treballs pràctics | 40 | 1,6 | CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17 |
L'assignatura té tres dinàmiques de funcionament paral·leles:
a) Sessions docents: Sessions de dues hores dirigides per la persona docent, combinant explicacions teòriques amb activitats pràctiques realitzades a l'aula per consolidar els conceptes. Les classes poden comptar amb suport audiovisual i material per a la pràctica.
b) Activitats pràctiques d'avaluació: Al llarg del curs es proposarà la realització de treballs pràctics, relacionats amb la part teòrica de l'assignatura, i que contribuiran a la nota final de l'assignatura. El treball en grup s'ha de fer principalment com a activitat autònoma.
c) Ús del Campus Virtual: La plataforma Moodle s'emprarà com a complement d'informació i mitjà de comunicació alternatiu a la comunicació directa a l'aula entre alumnat i docent. A Moodle hi haurà material complementari en format digital, el programa de l'assignatura, l'enunciat de les pràctiques (que també es lliuraran a través del Campus Virtual), les qualificacions i els fòrums que l'alumnat ha de fer servir per comunicar amb la persona docent fora de la classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats individuals a l'aula | 25% | 2,75 | 0,11 | CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17 |
Primer examen parcial | 25% | 1 | 0,04 | CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17 |
Segon examen parcial | 25% | 1 | 0,04 | CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17 |
Treball en grup | 25% | 0,25 | 0,01 | CM10, CM11, KM12, KM13, KM14, SM17 |
1. AVALUACIÓ CONTÍNUA
L'avaluació contínua d'aquesta assignatura consta del sistema següent:
a) Un conjunt de petites activitats pràctiques, de caràcter individual, realitzades principalment a l'aula.
b) Un treball en grup que inclourà una presentació oral a l'aula.
c) Dos exàmens parcials que avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura.
Es requereix una nota mínima de 4 sobre 10 a cadascun dels dos exàmens parcials per poder realitzar mitjana per a la nota final. En cas de no arribar a aquesta nota o de no presentar-se en algun dels exàmens parcials, aquest o aquests s'hauran de recuperar el dia de l'examen final. La resta d'activitats no es poden recuperar.
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació.
2. AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura té possibilitat de realitzar avaluació única amb l'autorització del professorat i de la coordinació. Aquesta autorització ha de ser obtinguda en el primer mes de classe. S'informarà de les dates que s'han de respectar escrupulosament.
L'avaluació única es basa en les següents evidències:
a) L'entrega única d'una carpeta de continguts preparada especialment per a l'avaluació única. Es valorarà que el document entregat estigui complet, així com la qualitat de les respostes proporcionades a les diferents activitats. Aquesta entrega es realitza el dia de l'examen final i compta un 40% de la nota final de l'assignatura. És obligatòria l'assistència a, com a mínim, una tutoria per poder entregar aquest treball.
b) Un examen teòric que inclourà tot el contingut de l'assignatura. Es realitzarà el dia de l'examen final i comptarà un 60% de la nota final de l'assignatura.
Es requereix una nota mínima de 4 sobre 10 a cadascuna de les parts subjectes a avaluació perquè sumin a la nota final.
L'ús de la intel·ligència artificial en aquesta assignatura només està permesa per la preparació (cerca d'informació, correcció o traducció de textos) d'aquelles activitats que el professorat expressament autoritzi. En qualsevol cas, si aquesta s'acaba utilitzant, l’estudiant haurà de: (i) identificar les parts que han estat generades amb IA; (ii) especificar les eines utilitzades; i (iii) incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en les activitats avaluables es considerarà falta d'honestedat acadèmica i comportarà que l’activitat s’avaluï amb un 0.
- Barrado, Diego & CALABUIG, Jordi (2001). Geografía mundial del turismo. Madrid: Ed. Síntesis.
- Blanco, Asunción et al. (2021). Diccionario de turismo. Madrid: Ediciones Cátedra.
- Boniface, Brian; Cooper, Chris & Cooper, Robyn (2020). Worldwide destinations. The geography of travel and tourism (8th edition). London: Routledge.
- Crespi, Montserrat & Planells, Margarita (2011). Destinos turísticos. Madrid: Ed. Síntesis.
- Duhamel, Philippe (2018). Géographie du tourisme et des loisirs: dynamiques, acteurs, territoires. Paris: Armand Colin.
- Estermann, Josef (2014). Colonialidad, descolonización e interculturalidad. Polis [Online], 38. http://journals.openedition.org/polis/10164
- Marston, Sallie A. (2017). World regions in global context. Harlow: Pearson Education.
- Martín, Eva Mª & Nieto, Aurelio (2014). Territorio y turismo mundial. Análisis geográfico. Madrid: Ed. Centro de Estudios Ramón Areces.
- Segovia, Mónica & Figueroa, Cristina (2018). Turismo y género : la perspectiva inclusiva en la gestión turística. Barcelona: Editorial UOC.
- UN2030 Sustainable Development Goals (Tourism4SDG): https://tourism4sdgs.org/
- UN Tourism. E-libray: https://www.e-unwto.org/ (Documents i estadístiques sobre turisme internacional d'accés lliure a través del catàleg electrònic de les biblioteques de la UAB).
- World Economic Forum (2024). Travel & Tourism Development Index. Geneva.
- Zygmunt, Karolina (2021). Viajar y escribir en la era delturismo de masas : relatos de viajes contemporáneos por la Ruta de la Seda. Madrid: Editorial CSIC.
- Google Earth
- Instamaps
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |