Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Comunicació de les Organitzacions | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquest curs proposa una anàlisi crítica de les indústries culturals i de l’entreteniment des d’una perspectiva materialista, de gènere i ecosocial. Parteix de la premissa que la cultura no és només un àmbit de representació simbòlica, sinó també un espai de producció de valor, de subjectivitat i de desig dins del capitalisme avançat. El curs abordarà les indústries culturals com a estructures materials, tecnològiques i ideològiques, situant-les en el context globalitzat de la societat del coneixement i el capitalisme digital.
L’assignatura ofereix eines per reflexionar sobre l’articulació entre cultura i poder, posant èmfasi en les desigualtats socials, de gènere i territorials, així com en les condicions materials i simbòliques que travessen la producció cultural contemporània.
Analitzar la teoria i la història de les indústries culturals i de l’entreteniment, incloent-hi els principals actors, sectors i tendències dins l’entorn digital.
Situar les indústries culturals (editorial, mediàtica, audiovisual, discogràfica, del videojoc, arts escèniques, galeries d’art) com a motors econòmics de la societat del coneixement, però també com a espais de conflicte i lluita simbòlica.
Desenvolupar una mirada crítica i situada davant els discursos neoliberals sobre creativitat, innovació i emprenedoria, qüestionant el paradigma de les “indústries creatives”.
Integrar les aportacions de la teoria feminista, els estudis de gènere, el pensament decolonial i l’ecocrítica per desnaturalitzar les narratives dominants sobre cultura i desenvolupament.
Investigar les formes d’agència cultural de base, incloent-hi les cultures de fans, les comunitats d’usuaris i els arxius afectius, com a pràctiques de resistència i reapropiació simbòlica.
Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, conferències, visionat de peces audiovisuals, presentació de casos. | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 8, 11 |
Exercicis i pràctiques a classe, anàlisi de casos pràctics, presentació de treballs. | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració i redacció de treballs | 15 | 0,6 | 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11 |
Lectura i preparació de textos que seran objecte de seminaris | 25 | 1 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11 |
Tutories de seguiment en grups reduïts i individualitzades | 6 | 0,24 | 1, 3, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del temari de l'assignatura | 12 | 0,48 | 4, 5, 6, 11 |
Lectures de seminari | 40 | 1,6 | 3, 6, 8, 11 |
Aquesta assignatura és de 6 ECTS, és a dir, implica una dedicació total de l’estudiant de 150 hores, distribuïdes en:
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura i estarà disponible al Campus Virtual de l’assignatura, on l’alumnat podrà trobar els diversos materials docents i tota la informació necessària per al correcte seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per motius de força major segons les autoritats competents, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dissertació sobre tema o text acordat | 30% | 3 | 0,12 | 1, 4, 6, 7, 10, 11 |
Participació activa en els seminaris | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treball individual o en equip | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Avaluació continuada
El 50% de la nota correspondrà al treball de curs individual o en equip (màxim 3 persones) convenientment proposat i acordat. Haurà d'estar elaborat i entregat en les darreres sessions del curs. El treball serà exposat, debatut i defensat a classe.
El 50% restant de la nota correspondrà a les intervencions i assistència durant els seminaris (20%) i a una dissertació individual d'un tema o text acordat (30%) sobre la matèria tractada durant el curs.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. L'activitat que queda exclosa del procés de recuperació és la participació activa als seminaris.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Ús de la intel·ligència artificial i prevenció del plagi
L’ús d’eines de intel·ligència artificial (IA) generativa i LLM (Large Language Models), com ChatGPT o similars, està permesa en aquesta assignatura, sempre que s’indiqui clarament quines parts del treball o activitat han estat realitzades amb el seu suport i es citi l’eina utilitzada de manera adequada.
A l’inici de curs, es proporcionarà a l’estudiantat una rúbrica detallada que especificarà en quines activitats i de quina manera es podrà fer servir la IA, així com les normes de citació i transparència corresponents.
Qualsevol ús de la IA que no s’ajusti a aquestes indicacions, o la manca de citació, es podrà considerar una falta d’integritat acadèmica i, en els casos més greus, plagi.
Avaluació única
L’avaluació única de l’assignatura es realitza mitjançant tres activitats de diferent tipologia, cap de les quals supera el 50% de la qualificació final:
A) 50% Prova teòrica: Examen escrit sobre els continguts de l’assignatura.
B) 30% Comentari de text: Comentari escrit sobre un text proposat, acordat prèviament amb la professora.
C) 20% Prova oral: Exposició oral sobre un tema relacionat amb el treball final, acordat amb la professora.
Recuperació de l'avaluació única:
En cas de no superar l’avaluació única, l’alumnat tindrà dret a un procés de recuperació, sempre que hagi estat avaluat/da d’almenys dues terceres parts de les activitats previstes. La recuperació consistirà en una prova escrita de teoria i, si escau, una nova activitat per substituir la que no s’hagi superat. El treball final escrit no serà recuperable, excepte en casos degudament justificats i a criteri del professorat, atenent a la normativa del centre. La recuperació es farà dins el període oficial establert a la programació docent.
Adorno, Theodor Wiesengrund & Horkheimer, Max. (2007). Dialèctica de la Il·lustració: Fragmentos filosóficos (Obra original publicada el 1944). Madrid: Trotta.
Bourdieu, Pierre. (1988). La distinción: Criterios y bases sociales del gusto (Obra original publicada el 1979). Madrid: Taurus.
Fisher, Mark. (2009). Realismo capitalista: ¿No hay alternativa? Madrid: Caja Negra Editora.
Marx, Karl. (2011). El capital: Crítica de la economía política. Vol. 1 (Pedro Scaron, Trad.) (Obra original publicada el 1867). México: Siglo XXI Editores.
McRobbie, Angela. (2016). Be creative: Making a living in the new culture industries. Cambridge: Polity Press.
Zuboff, Shoshana. (2020). La era del capitalismo de la vigilancia: La lucha por un futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder. Barcelona: Paidós.
Butler, Judith. (2007). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad (Obra original publicada el 1990). Barcelona: Paidós.
Davis, Angela Yvonne. (2016). La libertad es una lucha constante: Ferguson, Palestina y los cimientos de un movimiento. Madrid:Capitán Swing.
Federici, Silvia. (2018). El patriarcado del salario: Críticas feministas al marxismo. Madrid: Traficantes de Sueños.
Haraway, Donna Jeanne. (1995). Manifiesto cyborg: Ciencia, tecnología y feminismo socialista a finales del siglo XX. En Ciencia, cyborgs y mujeres: La reinvención de la naturaleza (pp. 231–266). Madrid: Cátedra.
hooks, bell [Gloria Jean Watkins]. (1994). Teaching to transgress: Education as the practice of freedom. New York: Routledge.
Braidotti, Rosi. (2015). Lo posthumano. Barcelona: Gedisa.
Coppa, Francesca. (2006). A brief history of media fandom. En Hellekson, Karen & Busse, Kristina (Eds.), Fan fiction and fan communities in the age of the Internet (pp. 41–59). Jefferson, NC: McFarland.
Turk, Tisha. (2014). Metalepsis in fan vidding: A recursive pattern of self-consciousness in media fandom. En Lothian, Alexandra; Busse, Kristina & Reid, Robin Anne (Eds.), Queer female fandom (pp. 127–142). Jefferson, NC: McFarland.
AA.DD. (Autoria diversa). (2005). Comunicació internacional i polítiques de comunicació: XXV aniversari de l'Informe MacBride. Quaderns del CAC, número extraordinari. Incom UAB / CAC. https://www.cac.cat/documentacio/xxv-aniversari-linforme-macbride-comunicacio-internacional-i-politiques-comunicacio
AA.DD. (Autoria diversa). (2018). Repensar las políticas culturales: creatividad para el desarrollo. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265419
AA.DD. / IncomUAB (Autoria diversa). (2019). Informe de la Comunicació a Catalunya 2017-2018. Generalitat de Catalunya. https://incom.uab.cat/informe/edicion.html?id=17
Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). (2001). La definició del model de servei públic al sector de l'audiovisual. CAC. https://www.cac.cat/es/documentacio/la-definicio-del-model-servei-public
Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). (2016). Llibre blanc de l’audiovisual de Catalunya. Generalitat de Catalunya. http://interaccio.diba.cat/sites/interaccio.diba.cat/files/llibreblancaudiovisual.pdf
Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). (2020). Informe sobre el sector audiovisual a Catalunya. CAC. https://www.cac.cat/sites/default/files/2021-10/Informe%20del%20sector%20Audiovisual%20de%20Catalunya%202020.pdf
Civil i Serra, Maria & López López, Blanca (Eds.). (2021). Informe de la comunicació a Catalunya 2019-2020. Generalitat de Catalunya. https://ddd.uab.cat/record/245270
Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA). (2018). Dimensió social de la cultura. Estat de la Cultura i de les Arts 2018. Generalitat de Catalunya. https://conca.gencat.cat/web/.content/arxius/publicacions/informe_anual_2018/INFORME_2018-CAT-web.pdf
Cuny, Laetitia. (2020). Libertad & creatividad: defender el arte, defender la diversidad. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373360
Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. (2010). Pla d'equipaments culturals de Catalunya 2010-2020. Generalitat de Catalunya. https://cultura.gencat.cat/web/.content/dgcc/08_Serveis/Publicacions/documents/arxiu/pec_26_01_11.pdf
Busquets Duran, Jordi (Ed.). (2017). Los nuevos escenarios de la cultura en la era digital. Barcelona: UOC Editorial.
Arendt, Hannah. (2018). ¿Qué es la política? México: Herder.
Benjamin, Walter. (2007). L’obra d’art a l’època de la seva reproductibilitat tècnica (Obra original publicada el 1936). Barcelona: Edicions 62.
Castells, Manuel. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
Geertz, Clifford James. (1983). Conocimiento local: Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona: Paidós.
S'utilitzarà la plataforma del Campus Virtual, processadors de textos, fulls de càlcul, plataformes socials i de visualització d'audiovisuals.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 71 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 7 | Català | segon quadrimestre | tarda |