Logo UAB

Història de la Comunicació

Codi: 104763 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Comunicació de les Organitzacions FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Xavier Camprubi Pla
Correu electrònic:
xevi.camprubi@uab.cat

Equip docent

Maria Teresa Ferre Panisello

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits especials.


Objectius

  • Comprendre les diverses dimensions del camp de la Comunicació.
  • Inscriure l'impacte de les novetats que es produeixen en el camp de la Comunicació dins d'una seqüència cronològica que permeti discernir el que és realment nou i suposa enfrontar nous reptes.
  • Aprofundir en el caràcter organitzacional que és constitutiu de totes les formes històriques establertes de Comunicació.
  • Desenvolupar totes les funcions comunicatives en el camp professional organitzacional amb plena consciència de la seva dimensió mediadora.
  • Prendre plena consciència del caràcter sistemàtic (ecosistemàtic) que adopten totes les formes de la comunicació social.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM01 (Competència) Introduir les teories més significatives de la disciplina i els fonaments històrics i estructurals de la comunicació en qualsevol de les activitats comunicatives de les organitzacions, valorant l'impacte dels estereotips i el rol de gènere.
  2. CM01 (Competència) Introduir les teories més significatives de la disciplina i els fonaments històrics i estructurals de la comunicació en qualsevol de les activitats comunicatives de les organitzacions, valorant l'impacte dels estereotips i el rol de gènere.
  3. KM01 (Coneixement) Identificar els fonaments de les teories, de la història i de l'estructura dels sistemes comunicatius a escala nacional i internacional.
  4. SM01 (Habilitat) Determinar què és substancial i rellevant en documents sobre teoria, estructura i història de la comunicació per a les accions i els projectes professionals corporatius.
  5. SM03 (Habilitat) Comunicar amb adequació i correcció en català i castellà estàndards informació i idees, així com en l'elaboració i la defensa d'arguments relacionats amb la història, les teories i l'estructura de la comunicació.

Continguts

  1. L’origen de la comunicació social. La invenció de l’escriptura.
  2. La comunicació a distància a l’era preindustrial. El sistema de correu.
  3. L’Humanisme i la universalització de la lectura.
  4. La impremta de tipus mòbils i l’ús funcional del paper imprès.
  5. El naixement de la premsa escrita. De les gasetes als primers diaris.
  6. Les telecomunicacions a l’inici de l’era industrial. La telegrafia.
  7. L’aplicació del vapor a la comunicació. La premsa de masses.
  8. La imatge en la comunicació. Del gravat a la fotografia.
  9. La cultura audiovisual: ràdio, televisió i cinema.
  10. L’era digital. Les noves teconologies de la comunicació.

El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals i seminaris 48 1,92
Tipus: Supervisades      
Lectures 48 1,92
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball 52 2,08

Classes teòriques, seminaris de debat, lectures orientades i seguiment dels treballs de curs.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen pràctic 30% 0 0 SM01, SM03
Examen teòric 50% 2 0,08 CM01, KM01, SM01, SM03
Treball 20% 0 0 CM01, KM01, SM01, SM03

Avaluació continuada

L’avaluació continuada està fixada en les activitats i percentatges següents:

50% Examen teòric. L'examen es dividirà en dues proves parcials.

30% Examen pràctic. L'examen pràctic consistirà en diverses proves escrites, que es realitzaran en els darrers quinze minuts de cada sessió de seminari.

20% Treball.

 

Avaluació única

L’alumnat tindrà dret a optar per l’avaluació única en els termes que estableix la normativa vigent. Les activitats i percentatges d’aquesta modalitat estan fixats de la forma següent:

50% Examen teòric. L'examen es realitzarà en una única prova final en la data establerta.

30% Examen pràctic.  L'examen pràctic consistirà en una sola prova, que es realitzarà el mateix dia de l'examen teòric.

20% Treball.

L’alumnat que opti per avaluació única podrà realitzar els dos exàmens el mateix dia, com marca la normativa.

La data de lliurament del treball serà la mateixa que s’estableixi per a l’alumnat que segueixi l’avaluació continuada.


Recuperació de l’avaluació continuada

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.

Per poder-se presentar a la recuperació de l’assignatura s’haurà hagut d’obtenir una nota mitjana de 3 sobre 10.

La recuperació consistirà en un examen teòric i pràctic. El percentatge de cada part serà el mateix que en l’avaluació ordinària. El treball de curs no és recuperable, de manera que la nota serà la mateixa que l’obtinguda inicialment.

La nota màxima que es pot obtenir en la prova de recuperació és un 5 sobre 10.

 

Recuperació de l’avaluació única

Per optar a la recuperació de l’avaluació única caldrà haver realitzat l’avaluació única ordinària i haver obtingut una nota mitjana de 3 sobre 10.

La recuperació consistirà en un examen teòric i pràctic. El percentatge de cada part serà el mateix que l’establert en l’avaluació ordinària. El treball de curs no és recuperable, de manera que la nota serà la mateixa que l’obtinguda inicialment.

La nota màxima que es pot obtenir en la prova de recuperació és un 5 sobre 10.

 

Observacions generals

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixi més d’una irregularitat, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

En tot el procès d’avaluació en tindran en compte criteris de prespectiva de gènere i de respecte per la diversitat cultural.

En aquesta assignatura, es permet l'úsde tecnologies d'Inteŀligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l’alumnat en l'anàlisi i la reflexió personal. L’alumnat haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

Briggs, Asa (2002), De Gutenberg a Internet. Una historia social de los medios de comunicación, Madrid: Taurus.

Camprubí, Xevi (2020), La revolució de la impremta. La contribució de la tipografia al desenvolupament de la Catalunya moderna, Catarroja: Afers.

Crowley, David; Heyer, Paul (1997), La comunicación en la Historia. Tecnología, cultura, sociedad, Barcelona: Bosch.

Freund, Gisèle (1993), La fotografía como documento social, Barcelona: Gustavo Gili.

Gómez Mompart, Josep Lluís; Marín, Enric (1999), Historia del Periodismo Universal, Madrid: Síntesis.

Marín, Enric; Tresserras, Joan Manuel (1994), Cultura de masses i postmodernitat, València: 3i4.

McLuhan, Marshall (1993), La Galaxia Gutenberg. Génesis del Homo Typographicus, Barcelona: Círculo de lectores.

Moragas, Miquel de (2022), La comunicación y sus cambios. De los orígenes al móvil, Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

Vázquez Montalbán, Manuel (1985), Historia y comunicación social, Madrid: Alianza Editorial.

Williams, Raymond (1992), Historia de la Comunicación, Barcelona: Bosch.


Programari

No es requereix el coneixement de cap programari específic més enllà dels paquets d'ofimàtica habituals.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 71 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 72 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 7 Català primer quadrimestre tarda