Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Organització d'Empreses

Codi: 104680 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Administració i Direcció d'Empreses OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Turro Sol
Correu electrònic:
andreu.turro@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver cursat les assignatures Direcció Estratègica I i Direcció Estratègica II.


Objectius

L'assignatura està centrada en el disseny organitzatiu que constitueix una de les tasques més importants en el context de la funció directiva.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Demostrar que es coneixen els processos d'implementació d'estratègies de les empreses.
  • Identificar els competidors de les empreses, veure com interaccionen entre ells i elaborar d'estratègies òptimes en cada cas per estimular la competitivitat.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Transmetre els objectius de l'empresa, del departament o de la feina que es desenvolupa d'una manera clara.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar la formulació i implementació d'estratègies a diferents entorns, empresa familiar o empreses acabades de crear.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els processos de formulació d'estratègies a casos concrets.
  5. Avaluar l'efecte de les diferents estratègies en la competitivitat de l'empresa.
  6. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  7. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  8. Classificar les diferents formes de competir d'una empresa.
  9. Elaborar plans d'empreses.
  10. Enumerar els principals competidors d'una empresa.
  11. Enumerar les etapes i els processos bàsics en la formulació i implementació d'una estratègia empresarial.
  12. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  13. Fonamentar decisions d'estratègia empresarial.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Liderar equips multidisciplinaris i multiculturals, implementar nous projectes, coordinar, negociar i gestionar els conflictes.
  16. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  17. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  18. Prendre decisions en situacions d'incertesa i mostrar un esperit emprenedor i innovador.
  19. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  20. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  21. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  22. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  23. Relacionar l'estratègia empresarial amb els objectius de les empreses i el seu desglossament per departaments o unitats de treball.
  24. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  25. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Tema 1. L'estudi de les organitzacions

Concepte d'organització i evolució del pensament organitzatiu. Principals enfocaments teòrics. Eficàcia organitzativa i models de negoci.

 

Tema 2. Disseny de les organitzacions

Característiques de l'estructura (diferenciació i integració d'activitats, variables organitzatives). Factors condicionants (entorn, tecnologia, mida, edat, estratègia).

 

Tema 3. Formes organitzatives

Classes d'estructures i configuracions organitzatives (simple, funcional, divisional, matricial, altres). Noves formes organitzatives. Cultura organitzativa.

 

Tema 4. Disseny del treball

Dimensions del lloc de treball. Canvi organitzatiu


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 17 0,68 3, 7, 13, 14, 16, 17, 19, 24
Classes teòriques 32,5 1,3 3, 7, 13, 14, 16, 17, 19, 24
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 3, 7, 13, 14, 16, 17, 19, 24
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts i preparació dels casos 87 3,48 3, 7, 13, 14, 16, 17, 19, 24

El tipus de docència planificada per a l'assignatura és la docència presencial.

Per tal d'assolir els objectius de l'assignatura, s'utilitzaran les següents metodologies:
1. Classes magistrals amb suport TIC.
2. Sessions centrades en la realització d'exercicis i casos.
3. Activitats pràctiques sobre diferents organitzacions reals.
4. Tutories per tal de resoldre els dubtes sobre la matèria i les pràctiques.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 40% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 25
Examen 2 40% 1 0,04 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 25
Presentació d'un cas 10% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Seguiment del curs 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25

Activitats d'avaluació:

La nota final de l'assignatura estarà formada per la mitjana ponderada de 4 notes:

1. Examen parcial 1 (data publicada al calendari de la Facultat). A meitat del curs es realitzarà una prova sobre els continguts de la primera part del curs. La nota representarà el 40% de la nota final del curs. Aquesta prova serà alliberatòria pels estudiants que obtinguin una nota de 4,9 o superior.

2. Examen parcial 2 (data publicada al calendari de la Facultat). S'avaluarà a l'alumne en base als continguts de la segona part del curs, que la podran superar si obtenen una nota de 4,9 o superior. La nota representarà el 40% de la nota final del curs. En la mateixa data que l'examen final es farà una prova addicional pels estudiants que no hagin superat l'activitat avaluativa del punt anterior. Aquesta darrera es superarà si s'obté una nota igual o superior a 4,9.

3. Seguiment del curs a través de la discussió i entrega de casos. La nota representarà el 10% de la nota final del curs.

4. Presentació grupal d'un cas real. La nota representarà un 10% de la nota final del curs.

 

Per superar l'assignatura és necessari obtenir una nota mínima de 4,9 en la mitjana ponderada de les quatre notes que formen l'avaluació del curs (veure punts 1, 2, 3 i 4 anteriors). Serà condició necessària per a poder efectuar aquesta suma ponderada que la qualificació obtinguda tant a l'examen parcial 1 com a l'examen parcial 2 (inclòs l'examen de recuperació del parcial 1) sigui igual o superior a 4,9. En cas d'obtenir una nota inferior a 4,9 a l'examen de recuperació del parcial 1 o a l'examen parcial 2, l'alumne suspendrà l'assignatura. Si la mitjana del curs és inferior a 3,5, l'estudiant suspendrà l'assignatura sense dret a recuperació. Si la mitjana és igual o superior a 3,5 i inferior a 5, l'estudiant tindrà dret a recuperació. Els professors de l'assignatura decidira nla modalitat de la recuperació. En cas de superar la recuperació, la nota final serà d'un 5.

Es considerarà un alumne com a No avaluable quan no participi en cap de les activitats d'avaluació.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

 

Calendari d'activitats d'avaluació:

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del períodelectiu corresponent." Apartat 1 del'Article 115. Calendari de lesactivitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB).

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions:
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació:
"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l'assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d'aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d'avaluació:

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, esqualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procésdisciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)


Bibliografia

Al Campus Virtual hi haurà disponibles els materials bàsics sobre el temari.

 

Bibliografia principal:

Jones, G. (2013): Teoría organizacional. Diseño y cambio en las organizaciones. Pearson, 7ª edició.

Bibliografia secundaria:

Bueno, E. (2007): Organización de empresas: estructura, procesos y modelos. Pirámide, 2ª edició.

Galán, J.I. (2014): Diseño organizativo. Ediciones Paraninfo (última edició).

Solorzano-García, M. i Marco-Navío, J. (2022): Diseño y cambio organizativo: Fundamentos y nuevos enfoques. Editorial Universitaria Ramon Areces, 2a edició.

 


Programari

Paquet bàsic de Microsoft Office (Word i Power point)


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt