Logo UAB

Tècniques de Laboratori i Treball de Camp

Codi: 104266 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Pou Calzada
Correu electrònic:
anna.pou@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És molt recomanable haver cursat i aprovat la majoria d'assignatures de Geografia Física obligatòries del grau.

Per realitzar aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2


Objectius

  • Assolir el coneixement de tot el procés de redacció d'un projecte tècnic real des de la recollida de les dades de camp, a l'entrega final, passant per la interacció amb els agents del territori, la gestió de les dades i l'anàlisi SIG.
  • Proporcionar una base sòlida en l’anàlisi i la redacció de projectes de planificació i de gestió del territori mitjançant la recollida de dades reals quantitatives (a camp) com qualitatives (agents implicats al territori)
  • Dotar d’una experiència pràctica d’anàlisi i de preparació d’un Projecte d’Ordenació Forestal que permeti a l’alumne/a el treball en equips interdisciplinars de treballs en àmbits d’anàlisi geogràfica, de planificació i de gestió del territori
  • Adquirir eines per a planificar i col·laborar eficaçment en equips de treball i gestionar correctament el temps i les tasques fins a la presentació final del projecte
  • Desenvolupar habilitats de pensament crític i assolir capacitatsper la pressa de decisions en la gestió territorial
  • Consolidar coneixements i eines SIG bàsiques per a l'anàlisi i redacció de projectes territorials
  • L'objectiu més important d'aquesta assignatura és passar-s'ho bé aprenent.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM25 (Competència) Dur a terme un projecte de recerca bàsica introduint-hi metodologies qualitatives: definició del problema, selecció del mètode, recopilació d'informació i anàlisi del material a partir de sistemes de codificació i anàlisi interna.
  2. CM26 (Competència) Interpretar els resultats estadístics obtinguts en un estudi a través de l'anàlisi de dades per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  3. KM40 (Coneixement) Introduir en un estudi les principals fonts d'informació i documentació científica relacionades amb els processos territorials i ambientals.
  4. SM33 (Habilitat) Aplicar de manera correcta mètodes d'estadística bàsica i multivariant a un cas pràctic.
  5. SM33 (Habilitat) Aplicar de manera correcta mètodes d'estadística bàsica i multivariant a un cas pràctic.

Continguts

  • Aproximació a l’estat i ús dels boscos actuals

  • Ruralisme i necessitats dels territoris de muntanya

  • Evolució del bosc, estat natural i estat social

  • Boscos i canvi climàtic

  • Principis de gestió forestal sostenible

  • Inventari forestal: Situació actual del bosc, règim de propietat i protecció, natura, estat legal, probable evolució i capacitat productora de tot tipus de béns de les forests

  • Recol·lecció de dades a camp i sincronització amb projecte SIG

  • Planificació de mesures de prevenció d’incendis en boscos públics

  • Ús d’instruments de mesura per inventari forestal: alçades, densitat, edat, diàmetre, creixement, etc

  • Coneixement i identificació de les principals espècies arbòries, arbustives, herbàcies i de fauna de l’ecosistema forestal i silvopastoral

  • Compatibilitat d’usos en una forest: pastures, producció fusters, biomassa, ús públic, ús veïnal, gestió de la biodiversitat

  • Anàlisi SIG i representació cartogràfica

  • Treball amb bases de dades georeferenciades

  • Representació gràfica dels resultats de les actuacions proposades


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques SIG (PLAB) 12 0,48
Sessions teòriques (TE) 8 0,32
Sortida de Camp (PCAM) 17 0,68
Treball de laboratori (PLAB) 13 0,52
Tipus: Supervisades      
Redacció del Projecte d'Ordenació Forestal 15 0,6
Ús d'instruments de mesura forestal 10 0,4
Tipus: Autònomes      
Preparació i participació en debats 20 0,8
Preparació sortida de camp 20 0,8
Redacció i entrega de POF 35 1,4

La finalitat d’aquesta assignatura és la d’aprendre a redactar des de zero un Projecte d’Ordenació Forestal, extrapolable a qualsevol altre projecte de tipus territorial en què com a geògrafes/s hi podeu participar com a part d’equips multidisciplinars.

Per la redacció del POF s’ha de portar a terme un ampli ventall de tasques al llarg de la seva redacció que us permetran assolir el coneixement de cerca i tractament d’informació per diferents mitjans.

La cerca d’informació base serà en primer lloc en l’àmbit digital (estat legal i estat natural de la forest), també en bibliografia escrita. L’anàlisi SIG esdevindrà una part important de l’assignatura i revisarem aspectes pràctics i funcionals per la obtenció de resultats per la redacció del POF. Es faran servir eines SIG per la preparació del treball de camp previ a la sessió d’inventari forestal, per el càlcul de superfícies i anàlisi requerit en el document pdf final i per a la presentació gràfica dels resultats del POF.

El treball de camp us permetrà conèixer els instruments tècnics d’inventari forestal, l’extracció de cores per el càlcul d’edat de cada arbre ila valoració de les actuacions possibles (ramaderes, productores, ús públic i biodiversitat) a cada zona del bosc que coneixereu.

Durant el procés haureu d’escoltar les demandes dels diferents agents implicats en l’ús i gestió del bosc com els agents rurals, el personal tècnic del Parc Natural, els ramaders, la propietat del bosc i integrar-les en les actuacions que proposeu com a equip tècnic en el POF.

Com a equip redactor haureu de fer propostes coherents i viables de noves actuacions i d’infraestructures d’acord als coneixements adquirits i la capacitat de discernir i emetre judici sobre la informació quantitativa i qualitativa que heu recopilat.

S’avaluarà tot el procés de redacció del POF amb entregues al llarg del curs, així com també l’entrega de tasques puntuals i l’exposició oral final del projecte amb la vostra pròpia proposta d’ordenació forestal pels propers 10 i 20 anys

Del llistat de lectures que es recomanen (a la llista de la DG i al principi de curs) es portarà a terme una presentació individual a l'inici de cada sessió de tipus optatiu i avaluable.

 

Metodologies docents utilitzades

  • Classes expositives
  • Pràctiques d’aula
  • Debats
  • Exposició oral de treballs
  • Tutories
  • Sortides de treball de camp: Dasometria i pràctiques de mesures amb instruments forestals (2 dies al Bosc de Virós. Pallars Sobirà)
  • Elaboració de treball
  • Lectura d’articles
  • Pràctiques de laboratori

  

En les sortides de camp s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat. L’alumnat tindrà accés a documentació específica sobre seguretat en activitats desenvolupades fora del campus de la UAB que caldrà conegui i accepti.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entregues parcials de resultats i cartografia 30% 0 0 CM25, CM26, KM40, SM33
Exposició oral POF i debats 30% 0 0 CM25, CM26, KM40
Pràctica de laboratori i SIG 10% 0 0 CM26, SM33
Redacció del Projecte d'Ordenació Forestal 30% 0 0 CM25, CM26, KM40, SM33

L'avaluació d'aquesta matèria es basarà en els següents ítems:

  • Entrega final del document d'un Projecte d’Ordenació Forestal (30%)
  • Es faran entregues parcials del document final al llarg del curs avaluables individualment (30%)
  • S'avaluarà la preparació i la participació als debats i a les exposicions orals dels articles llegits (30%)
  • Pràctica de laboratori i SIG avaluable (10%)

 

Revisió de qualificacions:

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Recuperació:

Per optar a recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.

Les entregues parcials, les exposicions orals i la participació als debats no son recuperables. Es podrà recuperar la pràctica de laboratori i SIG i l'entrega final del POF.

Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

 

Alumnat no avaluable:

L’estudiant rebrà la qualificació de ‘no avaluable’ sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitatsd’avaluació.

En cas que no es realitzi una activitat d’avaluació la nota obtinguda per aquella activitat serà de 0, no serà reavaluable i així constarà en la mitjana ponderada.

La SORTIDA DE CAMP I LES PRÀCTIQUES DE LABORATORI SON D'ASSISTÈNCIA OBLIGATÒRIA. La no assistència a la sortida de camp i/o a les pràctiques de laboratori implicarà la qualificació de ‘no avaluable’.

 

Plagi o conducta fraudolenta

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Ús de la Intel·ligència Artificial:

Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en la cerca bibliogràfica o d’informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalitzacióparcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Avaluació Única

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 


Bibliografia

 

Sobre boscos i gestió:

González Molina, José M., Míriam Piqué Nicolau, and Pau Vericat Grau. Manual de ordenación por rodales: Gestión multifuncional de los espacios forestales. Ediciones Mundi-Prensa, 2007.

Boada, Martí, and Francisco Javier Gómez. Boscos de Catalunya. Lunwerg, 2013.

Bonet, José Antonio, et al. Manual de ordenación por rodales: Gestión multifuncional de los espacios forestales. Ediciones Mundi-Prensa, 2007.

Rivas Martínez, Santiago, coordinator. Los bosques ibéricos: Una interpretación geobotánica. Planeta, 2004

Lloret, Francisco. La muerte de los bosques. Arpa Editores, 2021.

 

Sobre el món rural:

Arrels. El món que torna. Dir. Josep Sucarrats; Som (Cooperativa), 2020–. Revista trimestral.

Freixa Riba, Vanesa. Ruralisme. Ara Llibres, 2022.

Ravera, Federica. Dones de la muntanya. Pol·len Edicions, 2022.

 

Articles digitals

  • Membrive, Rosa et al. El papel del pastoreo en la reducción de la carga de combustible en los bosques de la Vall d’Alinyà. N.p., 2014. Print.

  • Doblas Miranda, Enrique et al. Conservar aprovechando : cómo integrar el cambio global en la gestión de los montes españoles. Bellaterra Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals, 2013. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010387689806709

  • Vila Subirós, Josep, and Josep Gordi i Serrat. “La geografia i l’estudi dels boscos a Espanya.” (2001): n. pag. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010392105306709

  • Blanco, Juan A. Usando la biomasa forestal como una fuente de energía sostenible / Juan A. Blanco (coord.). Pamplona: Universidad Pública de Navarra, 2016.Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010518755806709

  • Chuvieco Salinero, Emilio., and María del Pilar Martín Isabel. Nuevas tecnologías para la estimación del riesgo de incendios forestales Editado por Emilio Chuvieco Salinero, María del Pilar Martín Isabel. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2004. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010511733506709


Programari

 

-QSIG

-Office

-App Qfield

-App Catalunya offline

-App IGN

-Adobe creator reader

-SIG Miramon


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt