Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OP | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És molt recomanable haver cursat i aprovat la majoria d'assignatures de Geografia Física obligatòries del grau.
Per realitzar aquesta assignatura cal tenir un domini de català i/o castellà igual o superior al nivell B2
Aproximació a l’estat i ús dels boscos actuals
Ruralisme i necessitats dels territoris de muntanya
Evolució del bosc, estat natural i estat social
Boscos i canvi climàtic
Principis de gestió forestal sostenible
Inventari forestal: Situació actual del bosc, règim de propietat i protecció, natura, estat legal, probable evolució i capacitat productora de tot tipus de béns de les forests
Recol·lecció de dades a camp i sincronització amb projecte SIG
Planificació de mesures de prevenció d’incendis en boscos públics
Ús d’instruments de mesura per inventari forestal: alçades, densitat, edat, diàmetre, creixement, etc
Coneixement i identificació de les principals espècies arbòries, arbustives, herbàcies i de fauna de l’ecosistema forestal i silvopastoral
Compatibilitat d’usos en una forest: pastures, producció fusters, biomassa, ús públic, ús veïnal, gestió de la biodiversitat
Anàlisi SIG i representació cartogràfica
Treball amb bases de dades georeferenciades
Representació gràfica dels resultats de les actuacions proposades
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques SIG (PLAB) | 12 | 0,48 | |
Sessions teòriques (TE) | 8 | 0,32 | |
Sortida de Camp (PCAM) | 17 | 0,68 | |
Treball de laboratori (PLAB) | 13 | 0,52 | |
Tipus: Supervisades | |||
Redacció del Projecte d'Ordenació Forestal | 15 | 0,6 | |
Ús d'instruments de mesura forestal | 10 | 0,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació i participació en debats | 20 | 0,8 | |
Preparació sortida de camp | 20 | 0,8 | |
Redacció i entrega de POF | 35 | 1,4 |
La finalitat d’aquesta assignatura és la d’aprendre a redactar des de zero un Projecte d’Ordenació Forestal, extrapolable a qualsevol altre projecte de tipus territorial en què com a geògrafes/s hi podeu participar com a part d’equips multidisciplinars.
Per la redacció del POF s’ha de portar a terme un ampli ventall de tasques al llarg de la seva redacció que us permetran assolir el coneixement de cerca i tractament d’informació per diferents mitjans.
La cerca d’informació base serà en primer lloc en l’àmbit digital (estat legal i estat natural de la forest), també en bibliografia escrita. L’anàlisi SIG esdevindrà una part important de l’assignatura i revisarem aspectes pràctics i funcionals per la obtenció de resultats per la redacció del POF. Es faran servir eines SIG per la preparació del treball de camp previ a la sessió d’inventari forestal, per el càlcul de superfícies i anàlisi requerit en el document pdf final i per a la presentació gràfica dels resultats del POF.
El treball de camp us permetrà conèixer els instruments tècnics d’inventari forestal, l’extracció de cores per el càlcul d’edat de cada arbre ila valoració de les actuacions possibles (ramaderes, productores, ús públic i biodiversitat) a cada zona del bosc que coneixereu.
Durant el procés haureu d’escoltar les demandes dels diferents agents implicats en l’ús i gestió del bosc com els agents rurals, el personal tècnic del Parc Natural, els ramaders, la propietat del bosc i integrar-les en les actuacions que proposeu com a equip tècnic en el POF.
Com a equip redactor haureu de fer propostes coherents i viables de noves actuacions i d’infraestructures d’acord als coneixements adquirits i la capacitat de discernir i emetre judici sobre la informació quantitativa i qualitativa que heu recopilat.
S’avaluarà tot el procés de redacció del POF amb entregues al llarg del curs, així com també l’entrega de tasques puntuals i l’exposició oral final del projecte amb la vostra pròpia proposta d’ordenació forestal pels propers 10 i 20 anys
Del llistat de lectures que es recomanen (a la llista de la DG i al principi de curs) es portarà a terme una presentació individual a l'inici de cada sessió de tipus optatiu i avaluable.
Metodologies docents utilitzades
En les sortides de camp s’aplicarà el Protocol de Sortides de Camp de la Facultat. L’alumnat tindrà accés a documentació específica sobre seguretat en activitats desenvolupades fora del campus de la UAB que caldrà conegui i accepti.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregues parcials de resultats i cartografia | 30% | 0 | 0 | CM25, CM26, KM40, SM33 |
Exposició oral POF i debats | 30% | 0 | 0 | CM25, CM26, KM40 |
Pràctica de laboratori i SIG | 10% | 0 | 0 | CM26, SM33 |
Redacció del Projecte d'Ordenació Forestal | 30% | 0 | 0 | CM25, CM26, KM40, SM33 |
L'avaluació d'aquesta matèria es basarà en els següents ítems:
Revisió de qualificacions:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Recuperació:
Per optar a recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
Les entregues parcials, les exposicions orals i la participació als debats no son recuperables. Es podrà recuperar la pràctica de laboratori i SIG i l'entrega final del POF.
Aquells actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.
Alumnat no avaluable:
L’estudiant rebrà la qualificació de ‘no avaluable’ sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitatsd’avaluació.
En cas que no es realitzi una activitat d’avaluació la nota obtinguda per aquella activitat serà de 0, no serà reavaluable i així constarà en la mitjana ponderada.
La SORTIDA DE CAMP I LES PRÀCTIQUES DE LABORATORI SON D'ASSISTÈNCIA OBLIGATÒRIA. La no assistència a la sortida de camp i/o a les pràctiques de laboratori implicarà la qualificació de ‘no avaluable’.
Plagi o conducta fraudolenta
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Ús de la Intel·ligència Artificial:
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en la cerca bibliogràfica o d’informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalitzacióparcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
Avaluació Única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Sobre boscos i gestió:
González Molina, José M., Míriam Piqué Nicolau, and Pau Vericat Grau. Manual de ordenación por rodales: Gestión multifuncional de los espacios forestales. Ediciones Mundi-Prensa, 2007.
Boada, Martí, and Francisco Javier Gómez. Boscos de Catalunya. Lunwerg, 2013.
Bonet, José Antonio, et al. Manual de ordenación por rodales: Gestión multifuncional de los espacios forestales. Ediciones Mundi-Prensa, 2007.
Rivas Martínez, Santiago, coordinator. Los bosques ibéricos: Una interpretación geobotánica. Planeta, 2004
Lloret, Francisco. La muerte de los bosques. Arpa Editores, 2021.
Sobre el món rural:
Arrels. El món que torna. Dir. Josep Sucarrats; Som (Cooperativa), 2020–. Revista trimestral.
Freixa Riba, Vanesa. Ruralisme. Ara Llibres, 2022.
Ravera, Federica. Dones de la muntanya. Pol·len Edicions, 2022.
Articles digitals
Membrive, Rosa et al. El papel del pastoreo en la reducción de la carga de combustible en los bosques de la Vall d’Alinyà. N.p., 2014. Print.
Doblas Miranda, Enrique et al. Conservar aprovechando : cómo integrar el cambio global en la gestión de los montes españoles. Bellaterra Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals, 2013. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010387689806709
Vila Subirós, Josep, and Josep Gordi i Serrat. “La geografia i l’estudi dels boscos a Espanya.” (2001): n. pag. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010392105306709
Blanco, Juan A. Usando la biomasa forestal como una fuente de energía sostenible / Juan A. Blanco (coord.). Pamplona: Universidad Pública de Navarra, 2016.Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010518755806709
Chuvieco Salinero, Emilio., and María del Pilar Martín Isabel. Nuevas tecnologías para la estimación del riesgo de incendios forestales Editado por Emilio Chuvieco Salinero, María del Pilar Martín Isabel. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2004. Print. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010511733506709
-QSIG
-Office
-App Qfield
-App Catalunya offline
-App IGN
-Adobe creator reader
-SIG Miramon
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |