Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Trastorns i Avaluació de l’adquisició del Llenguatge Oral i Escrit

Codi: 104146 Crèdits: 9
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Pilar Jané Peralta
Correu electrònic:
pilar.jane@uab.cat

Equip docent

Laura Lacárcel Becerra

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Prerequisits

Dominar la llengua catalana en la vessant oral (en articulació i discriminació fonètica)  i escrita (ortogràfica i de composició) de forma correcta.

Tenir assimilats coneixements bàsics de l'adquisició del llenguatge oral normotípic i patològic.

Tenir assimilats coneixements de mètodes d'aprenentage de la lectura i escriptura.

Tenir assimilats coneixements de les àrees i els nivells de llenguatge oral.

 

 

AQUESTA GUIA DOCENT CORRESPON TAMBÉ A LA DOCÈNCIA ALTERNATIVA PER A L'ALUMNAT MATRICULAT A L'ASSIGNATURA DEL PLA D'ESTUDIS ANTIC 104146. Trastorns i avaluació de l'adquisició del llenguatge oral i escrit

 


Objectius

Saber diferenciar i identificar un trastorn en l'adquisició del llenguatge d'una etapa evolutiva i de desenvolupament normal, aixi com fer el diagnòstic diferencial amb d'altres tipus de trastorns de tipus evolutiu.
Conèixer i saber avaluar els objectius adients en els diferents trastorns d'adquisició del llenguatge oral i escrit i com poden interactuar en el desenvolupament global posterior.
Conèixer i saber seleccionar i utilitzar amb eficàcia les diferents tècniques de valoració generals i especifiques de cada àrea i pels diferents tipus de trastorn.
Saber comprendre i extreure conclusions d'informes avaluatius de trastorns del desenvolupament del llenguatge oral i escrit.
Tenir una visió globalitzadora de l'adquisició del llenguatge i els seus possibles trastorns aixi com de les tècniques avaluatives més adients segons les variables de cada cas.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM09 (Competència) Qualificar les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en el llenguatge oral i escrit.
  2. CM10 (Competència) Interpretar els resultats de l'avaluació del llenguatge oral i escrit.
  3. KM18 (Coneixement) Descriure els trastorns específics del llenguatge i els trastorns de l'aprenentatge que se'n deriven o que hi estan relacionats.
  4. KM19 (Coneixement) Identificar les situacions que requereixen derivació a altres especialistes i la finalització del tractament.
  5. SM15 (Habilitat) Discutir la validesa d'un estudi publicat sobre alteracions en l'adquisició i l'aprenentatge del llenguatge.
  6. SM16 (Habilitat) Aplicar els instruments i les tècniques específiques d'avaluació adequats a les alteracions del llenguatge oral o escrit.
  7. SM18 (Habilitat) Elaborar per escrit un diagnòstic i la consegüent intervenció d'un cas amb alteracions en l'adquisició del llenguatge oral o escrit o en l'aprenentatge.

Continguts

Bloc 1. : Els trastorns de l'adquisició del llenguatge oral

1.Dificultats de llenguatge de tipus evolutiu
2.Parlants tardans
3.Retard del llenguatge
4.Trastorn del desenvolupament del llenguatge
5.Diagnòstic diferencial (RLL, TEA, TCS i TSP)

Bloc 2.: Procés d'avaluació del llenguatge oral

1.Procés d'avaluació
2.Avaluació del llenguatge com producte
3.Avaluació del llenguatge per processos
4.Avaluació pre-verbal
5.Avaluació del TDL 

Bloc 3. : Els trastorns específics de l'aprenentatge

1.Trastorn de la lectura
1.1 Definició
1.2 Característiques
1.3 Classificació
1.4 Diagnòstic
 
2.Trastorn de l'escriptura
2.1 Definició
2.2 Característiques
2.3 Classificació
2.4 Diagnòstic

 

Bloc 4. : Proves d'avaluació de les dificultats específiques de l'aprenentatge

1.Proves de lectura i escriptura
2.Proves dels dispositius bàsics de l'aprenentatge
3.Tests d'screening
4.Tests específics

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència a classes teòriques (43,5H) i pràctiques (24H) 67,5 2,7 CM09, CM10, KM18, KM19, SM15
Estudi per a proves parcials d'avaluació 70 2,8
Tipus: Supervisades      
Aplicació, correcció i interpretació d'algunes proves o tests de llenguatge oral i/o escrit, presentat per escrit 5,5 0,22 CM09, CM10, SM16
Tipus: Autònomes      
Avaluació d'un cas pràctic 16 0,64 CM09, CM10, KM18, KM19, SM18
Cerca bibliogràfica de recursos avaluatius i normativa 12 0,48 CM10, KM19, SM15
Lectura de casos pràctics amb aplicació dels coneixements teòrics 9 0,36 CM09, CM10, KM19
Lectures diverses relacionades amb els blocs teoria i elaboració de resums i conclusions per escrit o exposició oral a classe 30 1,2 CM09, CM10, SM15
Redacció de portfolis posteriors als seminaris 12 0,48 CM09, CM10, KM19

La metodologia serà de classes magistrals amb explicacions del programa teòric, del qual l'alumnat haurà d'haver llegit amb antel.lació els materials penjats al campus per tal de fer les sessions més interactives, conjuntament alternat amb el visionat de casos pràctics; aixi com també amb les classes de pràctiques amb l'exposició de casos i presentació de diverses formes d'exploració.

Les activitats formatives estaran centrades en casos reals que s'hauran d'avaluar des de l'observació de material filmat de manera qualitativa i apropament al perfil lingüístic i dels resultats obtinguts en les diverses proves administrades a cada cas,  aplicant els coneixements teòrics.

L'alumne haurà de dur a terme l'administració d'aguna prova avaluativa a algun subjecte i fer-ne l'exposició de la passació, correcció i interpretació corresponent a classe.

Es valorarà la participació activa d'exposició de lectures al llarg de les classes.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev. 1. Examen d'elecció multiple corresponent als temes 1 i 2 35% 1,5 0,06 CM10, KM18, KM19
Ev. 2. Examen d'elecció mùltiple corresponent als blocs 3 i 4 35% 1,5 0,06 CM10, KM18, KM19
Ev. 3. Discussions col·lectives: autoria col·lectiva, format oral, via presencial (primer i segon període avaluatiu). Portafolis del seminari 15% 0 0 CM10, KM19, SM15, SM16
Ev. 4. Administració d'una prova d'avaluació del llenguatge oral o escrit, interpretació dels resultats, lliurament per escrit del cas i presentació oral. 15% 0 0 CM09, CM10, SM16, SM18

AVALUACIÓ

El sistema d’avaluació s’organitza en quatre activitats avaluatives de dues tipologia diferents, TOTES DE REALITZACIÓ OBLIGATÒRIA: 

          Ev 1: Examen d'elecció múltiple dels Blocs 1 i 2  35 % de la nota final (al primer període avaluatiu)Presencial i individual

          Ev 2: Examen d'elecció múltiple dels blocs 3 i 4  35 % de la nota final (al segon període avaluatiu) Presencial i individual

          Ev 3: Discussions col·lectives:15%. Autoria col·lectiva, format oral, via presencial (primer i segon període avaluatiu). Portfoli grupal dels seminaris. Aquesta evidència no és recuperable.                  

          Ev 4: Administració d'una prova d'avaluació del llenguatge oral o escrit, interpretació dels resultats, lliurament per escrit del cas i presentació oral. 15% de la nota final. Presencial i individual.

  

Codi de l’evidència

 

Denominació

Pes

 

Format

Ind/col

Presencial/

virtual

EV1:

Examen A (1er Parcial)

35%

Escrit

Individual

 

Presencial

EV2: 

Examen B (2on Parcial)

35%

Escrit

Individual

Presencial

Ev 3:

Discussions col·lectives: autoria individual i col·lectiva, format oral i escrit, via presencial (primer i segon període avaluatiu)

15%

Escrit

Individual/

Col·lectiva

Presencial

Ev 4:  

Lliurament d'administració de prova avaluativa

15%

Escrit

Individual

Presencial

 

Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) constarà com a "no avaluable".

 

EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (EFORMULARI) (més informació al web de la Facultat).

 

La prova de recuperació:

Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura, en les Ev. 1, Ev. 4  i Ev. 2.

Els/les alumnes que no superin l’Ev. 1 o l’Ev.2 amb una nota igual o superior al 5, per tant, podran optar a la prova de recuperació corresponent a l’evidència no superada.

L'Ev. 3 no és recuperable.  (al període de recuperacions).

La nota màxima a la qual podrà  optar un/a alumne/a sobre l’examen de recuperació serà d’un 5.

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

pautes generals d'avaluació: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

L’Avaluació única se SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECÍFIC (més  informació al web de la Facultat)

L'assignatura estarà superada:

En el cas de que tingui totes les evidències d'aprenentatge aprovades com a mínim amb un 5,0 sobre  10.

La nota final serà el promig de les notes amb el pes especificat tot seguit.

 

TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA

Nom i descripció de l’evidència

Pes

Durada en hores (de l'acte presencial)

Data realització/entrega

EV1:  Examen A (1er Parcial)

35%

1.5 hores

Primer període avaluatiu

EV2:   Examen B (2on Parcial)

35%

1.5 hores

Segon període avaluatiu

Ev 3: Discussions col·lectives: autoria individual i col·lectiva, format oral i escrit, via presencial (primer i segon període avaluatiu)

15%

0 hores

Primer i segon període avaluatiu

Ev 4:  Lliurament d'administració de prova avaluativa

15%

0 hores

Segon període avaluatiu

 

Retorn de l’avaluació

D’acord amb les directrius de la Facultat, aquesta assignatura preveu oferir retorn a l’estudiantat sobre les activitats avaluables dins dels terminis establerts. El retorn es realitzarà mitjançant una eina digital al Campus Virtual.

Els terminis de retorn establerts són els següents:

  • Examen escrit: el retorn estarà disponible en el termini d’una setmana després de la seva realització.

  • Treball de pràctiques: el retorn es proporcionarà en el termini màxim de dues setmanes després del lliurament.

 

Consideracions específiques sobre les pràctiques i seminaris

  • Ús de la intel·ligència artificial (IA)

 

Model 2 – Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions, i en altres activitats específiques que es considerin adients, com els treballs pràctics. En aquests casos, l’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb IA, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.

 

La no transparència en l’ús de la IA en activitats avaluables es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la qualificació, o sancions majors en casos de gravetat.

 

No es permet en cap cas l’ús d’eines d’intel·ligència artificial en les discussions col·lectives dels seminaris pràctics, ja que aquestes activitats tenen com a objectiu fonamental el desenvolupament del raonament crític i l’aplicació personalitzada dels coneixements adquirits durant les tutories.

Assistència als seminaris pràctics:

L’assistència és obligatòria. Per ser avaluat/da, cal participar en almenys el 80% de les sessions. Qualsevol absència haurà de ser degudament justificada documentalment. En cas contrari, la pràctica corresponent obtindrà una qualificació de 0 punts.

La no assistència al 80% dels seminaris comportarà que l’evidència 3 es valori com a “no avaluable” i, per tant, l’assignatura automàticament es donarà per “no superada”.

 

Lliurament dels treballs de pràctiques:
Els treballs pràctics s’han de lliurar en els terminis i formats establerts. El lliurament fora de termini o forma suposarà una penalització de 2 punts sobre la qualificació del treball.




Bibliografia

Referencias bibliográficas:

  • Aguilar-Mediavilla, E. (2022). Avaluació dels trastorns del llenguatge oral. Universitat Oberta de Catalunya. Disponible en línia.

  • Aguilar-Mediavilla, E., & Serra-Raventós, M. (2012). Trastorns del desenvolupament del llenguatge oral. Barcelona: UOC.

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.

  • Bishop, D. V. M. (2017). CATALISE: A Multinational and Multidisciplinary Delphi Consensus Study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(10), 1068–1080.

     

     

     

     

     

  • Cuetos, F.(2009). Psicología de la lectura. Madrid: Síntesis
  • Cuetos, F. (2009). Psicología de la escritura. Madrid: Síntesis.
  • Leonard, L. B. (2014). Children with Specific Language Impairment (2a ed.). MIT Press.

  • López Escribano, C. (2007). Trastornos de la lectura y la escritura: Diagnóstico e intervención psicopedagógica. Madrid: Síntesis.

  • Norbury, C. F., Tomblin, J. B., & Bishop, D. V. M. (2008). Understanding Developmental Language Disorders: From Theory to Practice. Psychology Press.

  • Paul, R., & Norbury, C. F. (2018). Language Disorders from Infancy Through Adolescence (5a ed.). Mosby Elsevier.

  • Sanz-Torrent, M., & Serrat, E. (2011). Trastorns del llenguatge: Avaluaciói intervenció. Barcelona: UOC.

  • Snowling, M. J., & Hulme, C. (2012). Interventions for children's language and literacy difficulties. International Journal of Language & Communication Disorders, 47(1), 27–34.

  • Tomblin, J. B., & Nippold, M. A. (2014). Understanding Individual Differences in Language Development Across the School Years. Psychology Press.

  • Vellutino, F. R., Fletcher, J. M., Snowling, M. J., & Scanlon, D. M. (2004). Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal ofChild Psychology and Psychiatry, 45(1), 2–40.

  • World Health Organization. (2019). InternationalClassification of Diseases 11th Revision (ICD-11). Ginebra: WHO.

 


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt