Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Logopèdia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Dominar la llengua catalana en la vessant oral (en articulació i discriminació fonètica) i escrita (ortogràfica i de composició) de forma correcta.
Tenir assimilats coneixements bàsics de l'adquisició del llenguatge oral normotípic i patològic.
Tenir assimilats coneixements de mètodes d'aprenentage de la lectura i escriptura.
Tenir assimilats coneixements de les àrees i els nivells de llenguatge oral.
AQUESTA GUIA DOCENT CORRESPON TAMBÉ A LA DOCÈNCIA ALTERNATIVA PER A L'ALUMNAT MATRICULAT A L'ASSIGNATURA DEL PLA D'ESTUDIS ANTIC 104146. Trastorns i avaluació de l'adquisició del llenguatge oral i escrit
Saber diferenciar i identificar un trastorn en l'adquisició del llenguatge d'una etapa evolutiva i de desenvolupament normal, aixi com fer el diagnòstic diferencial amb d'altres tipus de trastorns de tipus evolutiu.
Conèixer i saber avaluar els objectius adients en els diferents trastorns d'adquisició del llenguatge oral i escrit i com poden interactuar en el desenvolupament global posterior.
Conèixer i saber seleccionar i utilitzar amb eficàcia les diferents tècniques de valoració generals i especifiques de cada àrea i pels diferents tipus de trastorn.
Saber comprendre i extreure conclusions d'informes avaluatius de trastorns del desenvolupament del llenguatge oral i escrit.
Tenir una visió globalitzadora de l'adquisició del llenguatge i els seus possibles trastorns aixi com de les tècniques avaluatives més adients segons les variables de cada cas.
Bloc 1. : Els trastorns de l'adquisició del llenguatge oral
Bloc 2.: Procés d'avaluació del llenguatge oral
Bloc 3. : Els trastorns específics de l'aprenentatge
Bloc 4. : Proves d'avaluació de les dificultats específiques de l'aprenentatge
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a classes teòriques (43,5H) i pràctiques (24H) | 67,5 | 2,7 | CM09, CM10, KM18, KM19, SM15 |
Estudi per a proves parcials d'avaluació | 70 | 2,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Aplicació, correcció i interpretació d'algunes proves o tests de llenguatge oral i/o escrit, presentat per escrit | 5,5 | 0,22 | CM09, CM10, SM16 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació d'un cas pràctic | 16 | 0,64 | CM09, CM10, KM18, KM19, SM18 |
Cerca bibliogràfica de recursos avaluatius i normativa | 12 | 0,48 | CM10, KM19, SM15 |
Lectura de casos pràctics amb aplicació dels coneixements teòrics | 9 | 0,36 | CM09, CM10, KM19 |
Lectures diverses relacionades amb els blocs teoria i elaboració de resums i conclusions per escrit o exposició oral a classe | 30 | 1,2 | CM09, CM10, SM15 |
Redacció de portfolis posteriors als seminaris | 12 | 0,48 | CM09, CM10, KM19 |
La metodologia serà de classes magistrals amb explicacions del programa teòric, del qual l'alumnat haurà d'haver llegit amb antel.lació els materials penjats al campus per tal de fer les sessions més interactives, conjuntament alternat amb el visionat de casos pràctics; aixi com també amb les classes de pràctiques amb l'exposició de casos i presentació de diverses formes d'exploració.
Les activitats formatives estaran centrades en casos reals que s'hauran d'avaluar des de l'observació de material filmat de manera qualitativa i apropament al perfil lingüístic i dels resultats obtinguts en les diverses proves administrades a cada cas, aplicant els coneixements teòrics.
L'alumne haurà de dur a terme l'administració d'aguna prova avaluativa a algun subjecte i fer-ne l'exposició de la passació, correcció i interpretació corresponent a classe.
Es valorarà la participació activa d'exposició de lectures al llarg de les classes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev. 1. Examen d'elecció multiple corresponent als temes 1 i 2 | 35% | 1,5 | 0,06 | CM10, KM18, KM19 |
Ev. 2. Examen d'elecció mùltiple corresponent als blocs 3 i 4 | 35% | 1,5 | 0,06 | CM10, KM18, KM19 |
Ev. 3. Discussions col·lectives: autoria col·lectiva, format oral, via presencial (primer i segon període avaluatiu). Portafolis del seminari | 15% | 0 | 0 | CM10, KM19, SM15, SM16 |
Ev. 4. Administració d'una prova d'avaluació del llenguatge oral o escrit, interpretació dels resultats, lliurament per escrit del cas i presentació oral. | 15% | 0 | 0 | CM09, CM10, SM16, SM18 |
AVALUACIÓ
El sistema d’avaluació s’organitza en quatre activitats avaluatives de dues tipologia diferents, TOTES DE REALITZACIÓ OBLIGATÒRIA:
Ev 1: Examen d'elecció múltiple dels Blocs 1 i 2 35 % de la nota final (al primer període avaluatiu)Presencial i individual
Ev 2: Examen d'elecció múltiple dels blocs 3 i 4 35 % de la nota final (al segon període avaluatiu) Presencial i individual
Ev 3: Discussions col·lectives:15%. Autoria col·lectiva, format oral, via presencial (primer i segon període avaluatiu). Portfoli grupal dels seminaris. Aquesta evidència no és recuperable.
Ev 4: Administració d'una prova d'avaluació del llenguatge oral o escrit, interpretació dels resultats, lliurament per escrit del cas i presentació oral. 15% de la nota final. Presencial i individual.
Codi de l’evidència |
Denominació |
Pes |
Format |
Ind/col |
Presencial/ virtual |
EV1: |
Examen A (1er Parcial) |
35% |
Escrit |
Individual
|
Presencial |
EV2: |
Examen B (2on Parcial) |
35% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
Ev 3: |
Discussions col·lectives: autoria individual i col·lectiva, format oral i escrit, via presencial (primer i segon període avaluatiu) |
15% |
Escrit |
Individual/ Col·lectiva |
Presencial |
Ev 4: |
Lliurament d'administració de prova avaluativa |
15% |
Escrit |
Individual |
Presencial |
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes inferior a 4 punts (40%) constarà com a "no avaluable".
EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (EFORMULARI) (més informació al web de la Facultat).
La prova de recuperació:
Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura, en les Ev. 1, Ev. 4 i Ev. 2.
Els/les alumnes que no superin l’Ev. 1 o l’Ev.2 amb una nota igual o superior al 5, per tant, podran optar a la prova de recuperació corresponent a l’evidència no superada.
L'Ev. 3 no és recuperable. (al període de recuperacions).
La nota màxima a la qual podrà optar un/a alumne/a sobre l’examen de recuperació serà d’un 5.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
pautes generals d'avaluació: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
L’Avaluació única se SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECÍFIC (més informació al web de la Facultat)
L'assignatura estarà superada:
En el cas de que tingui totes les evidències d'aprenentatge aprovades com a mínim amb un 5,0 sobre 10.
La nota final serà el promig de les notes amb el pes especificat tot seguit.
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l'acte presencial) |
Data realització/entrega |
EV1: Examen A (1er Parcial) |
35% |
1.5 hores |
Primer període avaluatiu |
EV2: Examen B (2on Parcial) |
35% |
1.5 hores |
Segon període avaluatiu |
Ev 3: Discussions col·lectives: autoria individual i col·lectiva, format oral i escrit, via presencial (primer i segon període avaluatiu) |
15% |
0 hores |
Primer i segon període avaluatiu |
Ev 4: Lliurament d'administració de prova avaluativa |
15% |
0 hores |
Segon període avaluatiu |
Retorn de l’avaluació
D’acord amb les directrius de la Facultat, aquesta assignatura preveu oferir retorn a l’estudiantat sobre les activitats avaluables dins dels terminis establerts. El retorn es realitzarà mitjançant una eina digital al Campus Virtual.
Els terminis de retorn establerts són els següents:
Examen escrit: el retorn estarà disponible en el termini d’una setmana després de la seva realització.
Treball de pràctiques: el retorn es proporcionarà en el termini màxim de dues setmanes després del lliurament.
Ús de la intel·ligència artificial (IA)
Model 2 – Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l’ús de tecnologies d’Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com ara la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions, i en altres activitats específiques que es considerin adients, com els treballs pràctics. En aquests casos, l’estudiant haurà d’identificar clarament quines parts han estat generades amb IA, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència en l’ús de la IA en activitats avaluables es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la qualificació, o sancions majors en casos de gravetat.
No es permet en cap cas l’ús d’eines d’intel·ligència artificial en les discussions col·lectives dels seminaris pràctics, ja que aquestes activitats tenen com a objectiu fonamental el desenvolupament del raonament crític i l’aplicació personalitzada dels coneixements adquirits durant les tutories.
Assistència als seminaris pràctics:
L’assistència és obligatòria. Per ser avaluat/da, cal participar en almenys el 80% de les sessions. Qualsevol absència haurà de ser degudament justificada documentalment. En cas contrari, la pràctica corresponent obtindrà una qualificació de 0 punts.
La no assistència al 80% dels seminaris comportarà que l’evidència 3 es valori com a “no avaluable” i, per tant, l’assignatura automàticament es donarà per “no superada”.
Lliurament dels treballs de pràctiques:
Els treballs pràctics s’han de lliurar en els terminis i formats establerts. El lliurament fora de termini o forma suposarà una penalització de 2 punts sobre la qualificació del treball.
Referencias bibliográficas:
Aguilar-Mediavilla, E. (2022). Avaluació dels trastorns del llenguatge oral. Universitat Oberta de Catalunya. Disponible en línia.
Aguilar-Mediavilla, E., & Serra-Raventós, M. (2012). Trastorns del desenvolupament del llenguatge oral. Barcelona: UOC.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Bishop, D. V. M. (2017). CATALISE: A Multinational and Multidisciplinary Delphi Consensus Study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(10), 1068–1080.
Leonard, L. B. (2014). Children with Specific Language Impairment (2a ed.). MIT Press.
López Escribano, C. (2007). Trastornos de la lectura y la escritura: Diagnóstico e intervención psicopedagógica. Madrid: Síntesis.
Norbury, C. F., Tomblin, J. B., & Bishop, D. V. M. (2008). Understanding Developmental Language Disorders: From Theory to Practice. Psychology Press.
Paul, R., & Norbury, C. F. (2018). Language Disorders from Infancy Through Adolescence (5a ed.). Mosby Elsevier.
Sanz-Torrent, M., & Serrat, E. (2011). Trastorns del llenguatge: Avaluaciói intervenció. Barcelona: UOC.
Snowling, M. J., & Hulme, C. (2012). Interventions for children's language and literacy difficulties. International Journal of Language & Communication Disorders, 47(1), 27–34.
Tomblin, J. B., & Nippold, M. A. (2014). Understanding Individual Differences in Language Development Across the School Years. Psychology Press.
Vellutino, F. R., Fletcher, J. M., Snowling, M. J., & Scanlon, D. M. (2004). Specific reading disability (dyslexia): What have we learned in the past four decades? Journal ofChild Psychology and Psychiatry, 45(1), 2–40.
World Health Organization. (2019). InternationalClassification of Diseases 11th Revision (ICD-11). Ginebra: WHO.
No aplicable
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |