Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Logopèdia | PR | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És una assignatura anual, sense prerequisits.
És una assignatura dividida en dos blocs.
Objectius del Bloc I: Aspectes generals de la Logopèdia.
Objectius del Bloc II: Coneixement del marc de la pràctica logopèdica.
L'assignatura està dividida en dos blocs.
Bloc I: Aspectes generals de la Logopèdia
Introducció a la Logopèdia
La professió de Logopeda (PL)
Bloc II: Coneixement del marc de la pràctica logopèdica.
Pràctiques d'observació, recollida de dades i anàlisi de l'atenció logopèdica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòrico- pràctiques | 28 | 1,12 | CM32, CM33, CM36, KM73, SM62 |
Pràctica clínica | 20 | 0,8 | CM32, CM36, CM37, SM62 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 18,5 | 0,74 | CM32, CM33, CM36, CM37, SM62 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 43,5 | 1,74 | KM73 |
Preparació d'evidències | 40 | 1,6 | CM32, CM33, CM36, CM37, SM62 |
Bloc I
La metodologia utilitzada en el Bloc I combina la magistralitat amb metodologies docents participatives a través de diversos exercicis d'aula, lectures i discussions. Les sessions es portaran a terme al Campus de Bellaterra.
Bloc II
El Bloc II és eminentment pràctic i reflexiu. L'estudiant tindrà contacte amb el món de la pràctica clínica en forma de seminaris de casos clínics o visites a serveis.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Elaboració d'una anamnesi | 20% | 0 | 0 | CM36, SM62 |
EV2. Elaboració d'un informe d'exploració | 20% | 0 | 0 | CM33, CM36, SM62 |
EV3. Elaboració d'un informe de seguiment | 20% | 0 | 0 | CM32, CM33, CM36, SM62 |
EV4. Activitat reflexiva sobre les pràctiques | 20% | 0 | 0 | CM37, KM73, SM62 |
EV5. Activitat de creació d'una consulta | 20% | 0 | 0 | KM73, SM62 |
Definició d'assignatura superada: L'assignatura serà superada quan s'hagi assolit una nota igual o superior a 5,0 com a mitjana del conjunt de les evidències, sempre que s'hagi obtingut una nota igual o superior a 3,5 en cadascuna de les evidències d'aprenentatge. La detecció de comportaments no ètics o que no són compatibles amb el codi deontològic de la professió del logopeda seran motiu suficient per suspendre l'assignatura, malgrat obtenir una nota superior a 5. Així mateix, serà necessari haver assistit al 80% de les sessions tant del primer bloc com del segon bloc.
EV1. Consisteix en l'elaboració d'una anamnesi d'un dels casos vistos al llarg del Pràcticum I. Aquesta evidència té un pes del 20% sobre la qualificació final i s'ha de lliurar com a màxim al final del segon període avaluatiu del segon semestre. Consisteix en un treball escrit, grupal i que es lliurarà pel campus virtual.
EV2. Consisteix en l'elaboració d'un informe d'exploració d'un dels casos vistos al llarg del Pràcticum I. Aquesta evidència té un pes del 20% sobre la qualificació final i s'ha de lliurar com a màxim al final del segon període avaluatiu del segon semestre. Consisteix en un treball escrit, grupal i que es lliurarà pel campus virtual.
EV3. Consisteix en l'elaboració d'un informe de seguiment d'un dels casos vistos al llarg del Pràcticum I. Aquesta evidència té un pes del 20% sobre la qualificació final i s'ha de lliurar com a màxim al final del segon període avaluatiu del segon semestre. Consisteix en un treball escrit, grupal i que es lliurarà pel campus virtual.
EV4. Consisteix en l'elaboració d'una activitat de reflexió sobre les pràctiques. Aquesta evidència té un pes del 20% sobre la qualificació final i s'ha de lliurar com a màxim al final del segon període avaluatiu del segon semestre. Consisteix en un treball escrit, individual i que es lliurarà pel campus virtual. El retorn d'aquesta activitat serà realitzat pels mateixos companys. Serà imprescindible fer el retorn per poder obtenir la puntuació d'aquesta evidència.
EV5. Consisteix en la creació d'un projecte sobre una consulta. Aquesta evidència té un pes del 20% sobre la qualificació final i s'ha de lliurar com a màxim al final del primer període avaluatiu del primer semestre. Consisteix en un treball escrit, grupal i que es lliurarà pel campus virtual.
El retorn es proporcionarà de la següent manera:
Tipus de Retorn |
EV i TIPUS |
SETMANA |
Escrit |
|
|
Eina digital |
EV1, EV2, EV3, EV4 i EV5. |
19-20 del segon semestre, excepte per a l’EV4 que serà la setmana 9-11 del primer semestre. |
A l’aula |
|
|
Tutoria |
Procés de recuperació:
Podran optar a recuperació els/les estudiants que no hagin superat l'assignatura sempre i quan hagin presentat un mínim dels 2/3 del pes de les proves. El sistema de recuperació només podrà incrementar la qualificació ja assolida durant el curs perl'estudiant, i estarà focalitzada en les evidències d'aprenentatge en que cada estudiant no hagi demostrat un rendiment satisfactori (<5,0 punts). La nota màxima d'una evidència recuperada serà de 5,0 punts.
Definició d'estudiant avaluable:
Un/a estudiant que hagi lliurat evidènciesd'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4,0 punts (40%) constarà com a "avaluable".
Aquesta assignatura no té avaluació única.
Enllaç a la normativa UAB: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
ÚS DE LA IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
No s'ha de fer servir la IA per introduir dades que puguin ser sensibles o estiguin relacionats amb els casos observats. La detecció de comportaments no ètics o que no són compatibles amb el codi deontològic de la professió del logopeda seran motiu suficient per suspendre l'assignatura, malgrat obtenir una nota superior a 5.
Bibliografia fonamental
Col·legi de Logopedes de Catalunya (2003) Perfil Professional del Logopeda (2ª ed.). Disponible a www.clc.cat/pdf/perfil-professional/perfil_professional_ca.pdf
Col·legi de Logopedes de Catalunya. Codi d'ètica professional. Disponible a http://www.clc.cat/pdf/codi-etic-del-clc/codi_etic_ca.pdf
Hedge, M. N. (2023).
Mendizabal, N., Santiago, R. B, Jimeno, N, García, N., & Díaz-Emparanza, M. E. (2013). Guía práctica para la elaboración de informes logopédicos. Editorial Médica Panamericana.
Moya-Galé, G. (2020). Evaluación y diagnóstico en logopedia (Vol. II). Población pediátrica. Editorial UOC.
Peña-Casanova, J. (Ed.). (2013). Manual de logopedia. Elsevier España.
Shipley, K. G., & McAfee, J. G. (2025). Assessment in Speech-Language Pathology: A resource manual. Plural Publishing.
Bibliografia web complementària
Col·legi de Logopedes de Catalunya (www.clc.cat)
Consejo General de Colegios de Logopedas (www.consejologopedas.com)
Asociación Española de Logopedia Foniatría y Audiología (www.aelfa.org)
Comité Permanent de Liaison des Orthophonistes-Logopèdes de l’UE (www.cplol.eu)
American Speech-Language Pathology Association (www.asha.org)
International Association of Logopedics and Phoniatrics (www.ialp.info)
Al llarg del curs es proporcionarà bibliografia mésespecífica.
No aplicable
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |