Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació Infantil | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És molt aconsellable haver cursat prèviament l’assignatura Didàctica de la Música en l'Etapa d'Educació Infantil I (assignatura de 3r).
Contextualització:
L’assignatura mostrarà el destacat paper que la música hauria de desenvolupar en l’etapa d’educació infantil, així com l’aportació de models i recursos per a aquesta etapa.
L’assignatura, tot i posar l’accent en la formació didàctica, contempla també la formació musical i cultural dels estudiants com a base necessària per a la pràctica docent de qualitat.
Objectius formatius:
1. Fonamentació i Pràctica Musical.
1.1. Aprofundiment en la pràctica i l’anàlisi de la interpretació, l’escolta i la creació musical per tal de fer propostes de forma autònoma.
1.2. Coneixement d’obres musicals, cançons i dites, i anàlisi dels seus elements musicals.
1.3. Ús de la multimodalitat per a la comprensió i expressió de la música
1.4. Construcció de criteris en relació al fet musical dins l’etapa 0-6.
2. La música a l’etapa d'infantil.
2.1. Coneixement de l'àrea d'expressió musical del currículum de l'etapa infantil.
2.2. Disseny, aplicació i avaluació de propostes musicals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Magistral | 12 | 0,48 | 1, 3, 5, 11 |
Seminaris | 18 | 0,72 | 1, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats supervisades i tutories | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Pràctica i estudis musicals | 15 | 0,6 | 1, 3, 12 |
Treballs | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Partint de propostes pràctiques i activitats d'aula es construirà criteri didàctic i es promourà la reflexió conceptual. Per aquests motius, és imprescindible la implicació i participació activa de tots i totes les estudiants de forma continuada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Concert didàctic (individual) | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 9, 11 |
Interpretació: prova oral de cançó (individual) | 20% | 0 | 0 | 12, 15 |
Projecte interdisciplinari: Música, moviment i altres àrees (grupal) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Projecte interdisciplinari: Música, moviment i altres àrees (individual) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 10, 11, 16 |
Recursos didàctics a partir de la música: planificació i pràctica (grupal) | 15% | 0 | 0 | 2, 3, 8, 11, 14, 16 |
Recursos didàctics a partir de la música: pràctica i reflexió (individual) | 15% | 0 | 0 | 3, 9, 10, 11, 15 |
L'avaluació es compon de diferents parts que cal superar de manera independent.
L'assistència a les sessions es fa molt aconsellable, atès que són totalment pràctiques i aplicades i és on es desenvolupen les competències necessàries.
L'actitud i la participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge també són imprescindibles i formen part dels criteris d'avaluació de les activitats.
Finalment, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposen, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua catalana. En totes les activitats es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la professora considera que no compleix aquest requisit. Com es detalla a les indicacions de les tasques (en el moodle), les faltes d'ortografia penalitzen.
El calendari previst d'entregues i accions avaluatives és el següent:
Grup 61:
Grup 62:
Els resultats de cada una de les evidències d'avaluació es retornaran a l'alumnat en el termini màxim de 20 dies després de la seva entrega, i s’oferirà una data de revisió els dies posteriors.
Hi ha 2 activitats recuperables en cas que que se suspengui: Recursos didàctics (part individual i col·lectiva) i la Prova oral. La recuperació es realitzarà el 2 i 3 de febrer respectivament
L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hi hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació, tant en l'avaluació continuada com en l'opció d'avaluació única.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com el plagi o el mal ús del xat-GPT), es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0. Dit d'unaaltra manera, l'ús de la intel·ligència artifical (xat-GPT) en la realització dels treballs escrits ha de ser nul; es considera una negligència i tindrà com a conseqüènciael suspès de l'assignatura. Així mateix passarà en cas de plagi.
AVALUACIÓ ÚNICA:
Per a l'avaluació única cal entregar totes les evidències d'avaluació previstes en l'avaluació continuada, però fetes de forma individual, el dia 15 de desembre (grup 61) i 16 de desembre (grup 62). Per a la defensa oral dels treballs, el dia de les exposicions del projecte interdisciplinari cal exposar-los a l'aula, com la resta de companys. La prova de cançó oral també es realitzarà el mateix dia previst per a tot el grup, al desembre (15 o 16).
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada (entregant totes les tasques i fent la prova oral els dies 2 i 3 de febrer 2026), i la revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Aquesta bibliografia està composta majortàriament per autores dones.
Alsina, P.; Díaz, M. & Giráldez, A. (2008). La música en la escuela infantil (0-6). Barcelona: Graó.
Campbell, P. S. (1998). Songs in their heads. Music and its meaning in children’s lives. New York: Oxford University Press.
Casals, A., Fernández-Barros, A., Casals-Balaguer, M. i Buj, M. [coord.] (2024). Claus de l'educació musical a Catalunya: mirades des de la recerca. Col·lecció Anàlisis i Estudis, núm. 7. Graó.
Casals-Balaguer, M., Capdevila, R., Pérez.Moreno, J. i Arús, E. (2024). Introducció. Claus de l'educació primerenca a Catalunya. A A. Casals et al. (ed), Claus de l'educació musical a Catalunya: mirades des de la recerca (pp. 21-26). Col·lecció Anàlisis i Estudis, núm. 7. Graó.
DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.
Edo, M., Blanch, S. & Anton, M. (Coord.) (2016). El juego en la primera infancia. Barcelona: Ediciones Octaedro.
Gluschankof, C. & Pérez-Moreno, J. (ed) (2017). La música en educación infantil: investigación y práctica Madrid: Dairea Ediciones
Huntinen-Hildén, L. & Pitt, J. (2018). Taking a Lerner-Centred Approach to Music Education. Pedagogical Pathways. London: Routledge.
Malagarriga, T. (2008). Dites i cançons instrumentades per als més petits. Barcelona: Amalgama.
Malagarriga, T. & Martínez, M. (2006). Els músics més petits (4 anys i 5 anys; 2 vol.). Barcelona: Dinsic Publicacions Musicals.
Malagarriga, T. & Martínez, M. [eds] (2010). Tot ho podem expresar amb música. Els nens i nenes de 4 a 7 anys pensen la música, parlen de música, fan música. Barcelona: Dinsic Publicacions musicals.
Malagarriga, T.; Pérez, J.; Ballber, L. & Roca, C. (2011). Tireu confits! Propostes per a fer música amb infants de 0 a 3 anys. Volum I, Els més petits. Barcelona: Amalgama.
Malagarriga, T. & Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil. Propuestas didácticas. Barcelona: CEAC.
Pérez-Moreno, J. (2024). Música compartida y desarrollo harmónico en las primeras edades. Eufonía. Didáctica de la música, 100, 19.
Viladot, L. 2017. El rol del adulto en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la música: consideraciones teóricas desde la perspectiva socio-constructivista. A C. Gluschankofi J. Pérez-Moreno (eds), La música en Educación Infantil. Investigación y pràctica (p. 157-166). Madrid: Dairea.
Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. 2017. Sandra y Sónia: el rol de las maestras en el aula de música: consideraciones prácticas. A C. Gluschankof i J. Pérez-Moreno (eds), La música en Educación Infantil. Investigación y pràctica (p. 167-173). Madrid: Dairea.
Viladot, L. i Pérez-Moreno, J. 2016. ...pon-hi un cucu per l'Anton!: una passejada pel joc musical a l'etapa infantil. A M. Edo, S. Blanch i M. Anton (coord), El Joc a la primera infància (p. 153-162). Barcelona: Octaedro. El juego en la primera infancia – Octaedro Digital
Young, S. (2009). Music 3 –5. Oxon: Routledge.
Young, S. (2003). Musicwith the under-fours. London: Routledge.
Cançoners
https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
http://www.telermusica.com/ca
https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music/
http://www.telermusica.com/ca
Spotify
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 613 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 623 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |