Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Educació social | FB | 2 |
Pedagogia | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequists.
L'assignatura "Antropologia i Filosofia de l'Educació" recull els àmbits d'antropologia i filosofia de l'educació necessaris en la formació de professionals de la pedagogia i de l'educació social. Es tracta, en primer lloc, de pensar diferents temes bàsics de pedagogia des d'una mirada filosòfica i antropològica i, en un segon moment, d'introduir-se en els principals autors i autores contemporànies i els seus textos fruit de la reflexió i recerca en educació. Finalment l'assignatura també té per objectiu analitzar críticament la societat actual desde diverses perspectives filosòfiques i el coneixement antropològic, amb perspectiva de gènere.
ANTROPOLOGIA DE L'EDUCACIÓ
1. La transmissió cultural a les societats complexes
1.1 Antropologia i cultura
1.2 Enculturació i cicle vital
1.3 Transmissió cultural i educació
1.4 Construcció i posicions sobre l'alteritat
2. Aculturació i desigualtats educatives
2.1 Educació, migracions i minories
2.2 Gènere i identitat en institucions educatives
2.3 Cultura d'iguals i educació
3. Etnografia i educació
3.1 La investigació etnogràfica
3.2 Etnografia per a la millora educativa
3.3 Textos etnogràfics
FILOSOFIA DE L'EDUCACIÓ
1. L'educació moderna: de Rousseau a Mary Shelley
2. La filosofia de la sospita: Nietzsche i Freud
3. Pedagogia de la mort
4. La formació de la identitat: Virginia Woolf i Hannah Arendt
5. La raó educativa: María Zambrano
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 7, 10, 13 |
Seminaris | 23 | 0,92 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tasques supervisades | 45 | 1,8 | 2, 6, 9, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom (lectures, treballs) | 112 | 4,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
La metodologia de l'assignatura s'ha planificat sota la consideració que l'estudiant és l'agent principal del seu procés d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoetnografia educativa | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 8, 9, 12 |
Comentari de text d'Antropologia (Individual/Prova escrita) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12 |
Examen de Filosofia (Individual. Examen escrit) | 50% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13 |
La qualificació de les activitats es retornaran en un període no superior a 20 dies hàbils del calendari acadèmic. La matèria es considerarà no avaluable si no s'han realitzat dues de les tres proves avaluatives.
No hi ha prova de síntesi per a l'alumnat en segona (o més) matrícula.
La còpia o plagi d'un examen o treball es considera un 0 en l'activitat. En aquesta assignatura, no es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i comportarà un 0 en la nota de l'activitat. Totes les activitats d'avaluació són individuals.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua. Per un bon aprenentatge de l'alumnat s'espera l'assistència a classe.
AVALUACIÓ CONTINUADA:
Per poder superar l'assignatura cal treure com a mínim un 5 sobre 10 en cadascuna de les dues proves escrites (Antropologia i Filosofia). Hi haurà una recuperació per a les proves escrites i treball individual a final de curs. La nota de la recuperació no podrà ser superior a 5.
DATES AVALUACIÓ CONTINUADA:
GRUP 1: Prova escrita Antropologia: 18/12/25; Prova escrita Filosofia: 4/06/2026. Recuperació prova escrita (d'Antropologia i Filosofia): 25/06/2025
GRUP 2: Prova escrita Antropologia: 19/12/25; Prova escrita Filosofia: 5/06/2026. Recuperació prova escrita (d'Antropologia i Filosofia): 26/06/2025
AVALUACIÓ ÚNICA:
L’Avaluació única consistirà en:
- Una prova escrita tipologia comentari de text que tindrà dues parts: una referent a antropologia (32,5% nota assignatura) iuna altra a filosofia (32,5% nota assignatura).
- Una prova oral conversatori, de 15 minuts aproximadament, de l’assignatura sencera (35% nota assignatura). La recuperació consistirà en la mateixa tipologia de proves.
DATES AVALUACIÓ ÚNICA:
GRUP 1: 4/06/2026. Recuperació: 25/06/2026
GRUP 2: 5/06/2026. Recuperació: 26/06/2026
Abajo, José Eugenio, i Carrasco,Silvia (2011). La situación escolar del alumnado de minorías étnicas: el modelo explicativo ecológico-cultural de John Ogbu. RECERCA. Revista de Pensament y Anàlisi, 11: 71-92.
Baier, Annette (1993). Moral prejudices. Essays on Ethics. Harvard University Press.
Beauvoir, Simone (2017). El segundo sexo. Cátedra.
Braidotti, Rosi (2018). Por una política afirmativa. Itinerarios éticos. Gedisa.
Brah, Avtar (2011) Diferencia, diversidad, diferenciación a Brah, Avtar (2011) Cartografías de la diáspora: identidades en cuestión (pp. 183-208). Traficantes de sueños.
Butler, Judith (2006). Deshacer el género. Paidós.
Cangià, Flavia (2012). ‘Children of Kinegawa’and the transformation of the ‘buraku identity’in Japan. Childhood, 19 (3): 360-374.
Cortés, Ismael; Caro, Patricia; End, Markus. (2021) Antigitanismo. Trece miradas. Traficante de sueños.
Dockett, Sue; Mason, Terry; Perry, Bob (2006). Successful transition to school for Australian Aboriginal children. Childhood Education, 82(3): 139-144.
Farheen, Fatima (2019). “Skittles”. Dins Skhula, N. i Suleyman, C.,The Good Immigrant (pp.276-286). Penguin Books.
Foucault, Michel (2019). El orden del discurso. Tusquets.
Foucault, Michel (2019). La voluntad de saber. Siglo XXI.
Freud, Sigmund (2010). El malestar en la cultura. Alianza.
Heidegger, Martin (2005). Ser y tiempo. Trotta.
Helller, Agnès (2020). El món, el nostre món. Arcàdia.
Hustvedt, Siri (2017). La mujer que mira a los hombres que miran a las mujeres. Seix Barral.
Jordan, Ellen (1999). Los niños peleones y sus fantasías lúdicas: La construcción de la masculinidad en la temprana edad escolar a M. Belausteguigoitia i A. Mingo (Eds.), Géneros prófugos: feminismo y educación. Universidad Nacional Autónoma de México.
Joyce, James (2011). Dublineses. Los muertos. Alianza.
Lévinas, Emmanuel (2015). Ética e infinito. Trotta.
Lei, Joi L. (2003). Unnecessary thoughness, those “loud black girls”, and those “quiet asian boys”. Anthrophology and Education, 34(2): 158-181.
Lewis, Amanda (2001). There Is No “Race” in the Schoolyard: Color-Blind Ideology in an (Almost) All-White School. American Educational Research Journal Winter, 38(4): 781–811.
Llevadot, Laura (2022). Mi herida existía antes que yo. Feminismo y crítica de la diferencia sexual. Tusquets, .
Mead, Margaret (1990). Adolescencia y cultura en Samoa. Paidós.
Mèlich, Joan-Carles (2019). La sabiduríade lo incierto. Lectura y condición humana. Tusquets.
Mèlich, Joan-Carles (2021). La fragilidad del mundo. Ensayo sobre un tiempo precario. Tusquets.
Mirza, H (2009) Race, gender and educational desire: why Black women succeed and fail. Gender and Education, 21(6): 789-790.
Narciso, Laia i Carrasco, Sílvia (2017). Mariama on the move. Capital migratorio y segundas generaciones en la emigración juvenil española. Migraciones. Publicación del Instituto Universitario de Estudios sobre Migraciones, 43: 147-174.
Nietzsche, Friedrich (2011). Así habló Zaratustra. Alianza.
Nietzsche, Friedrich (2011). La genealogía de la moral. Alianza.
Pagès, Anna ( 2018). Cenar con Diotima. Filosofía y feminidad. Barcelona: Herder.
Ponferrada, Maribel (2008). Climas escolares, malestares y relaciones entre iguales en las escuelas catalanas de secundaria. Revista d’Estudis de la Violència, 4: 0-21.
Porizio, Laura (2010). Pensar el cos i practicar el cos. Construir una identitat pròpia a partir del cos i de les experiències vitals. Revista d'etnologia de Catalunya, 36: 68-81.
Proust, Marcel (2011). Por el camino de Swann. En busca del tiempo perdido. Alianza, .
Read, Barbara; Francis, Becky i Christine SKelton (2011). Gender, popularity and notions of in/authenticity amongst 12‐year‐old to 13‐year‐old school girls. British Journal of Sociology of Education, 32(2): 169-18.
Reay, Diane (2001): 'Spice Girls', 'Nice Girls', 'Girlies', and 'Tomboys': Gender discourses, girls' cultures and femininities in the primary classroom. Gender and Education, 13(2): 153-166.
Rockwell, Elsie (1980). La relación entre etnografía y teoría en la investigación educativa. Dirección de Investigación en Educación (die). CINVESTAV.
Safranski, R (2022). Ser único. Un desafío existencial. Barcelona: Tusquets.
Segato, Rita Laura. (2011) Racismo, discriminación y acciones afirmativas: herramientas conceptuales. Observatório da Jurisdição Constitucional, 1.1.
Velasco, Hononio, F. Javier García, i Ángel Díaz de Rada (1993). Lecturas de antropología para educadores. <spanclass="TextRun BCX8 SCXW17972467" lang="ES-ES" xml:lang="ES-ES" data-contrast="none">El ámbito de la Antropología de la Educación y de la etnografía escolar. Trotta.
Wieviorka, Michel (2003). Diferencias culturales, racismo y democracia. Políticas de identidades y diferencias sociales en tiempos de globalización. FACES–UCV.
Whiting, Beatrice B. (1963). Six cultures: studies of child rearing. Wiley & Sons, .
Willis, Paul (1977). Aprendiendo a trabajar. Cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de la clase obrera. Akal.
Woods, Peter (1995). Género, cultura y etnia en la escuela. Informes etnográficos.Paidós.
Woolf, Virginia (2016). Les ones. La Temerària.
Woolf, Virgina. (2013). La senyora Dalloway. La Magrana.
Yosso, Tara J. (2005) Whose culture has capital? A critical race theory discussion of community cultural wealth, Race Ethnicity and Education, 8(1): 69-91.
Zambrano, María (2020). Filosofía y poesía. Fondo de Cultura Económica.
Moodle
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 211 | Català | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 212 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | anual | matí-mixt |