Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Ciència i Tecnologia dels Aliments | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit.
Comprendre la diversitat cultural de les pràctiques alimentàries i els seus significats socials.
Desenvolupar una postura crítica envers l’etnocentrisme i les normes alimentàries dominants.
Analitzar els desafiaments socials, econòmics i ambientals del sistema alimentari actual.
Reflexionar sobre els models alternatius i les solucions per a una alimentació sostenible i inclusiva.
Objectius per al desenvolupament sostenible (ODS)
Davant dels reptes que les diferents societats afronten, l’any 2015 les Nacions Unides (ONU) van definir els 17 objectius per al desenvolupament sostenible (ODS), que es desglosen en 169 metes. Els ODS aborden qüestions que afecten diferents àmbits, des de l'eradicació de la pobresa fins a la preservació de la vida marina. Aquests són els objectius que s’han d’assolir de cara a l’any 2030, i que interpel·len a tota la societat.
Els ODS inclosos enaquesta assignatura són els següents:
ODS 1: Fi de la pobresa
ODS 2: Fam zero
ODS 3: Salut i benestar
ODS 5: Igualtat de gènere
ODS 8: Treball digne i creixement econòmic
ODS 10: Reducció de les desigualtats
ODS 11: Ciutats i comunitats sostenibles
ODS 12: Consum i producció responsables
ODS 13: Acció climàtica
ODS 14: Vida aquàtica
ODS 15: Vida terrestre
ODS 16: Institucions sòlides de Pau i Justícia
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de documents i material audiovisual | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Exposicions de la docent | 18 | 0,72 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització i seguiment del treball individual o de grup | 6 | 0,24 | 3, 6, 7, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació, lectures, visionats | 17 | 0,68 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Estudi personal i preparació de treballs | 18 | 0,72 | 4, 7, 8, 10, 12 |
La metodologia de l'assignatura s'organitzarà en diferents tipus de sessions. Concretament:
- Classes magistrals sobre el contingut teòric de l'assignatura, en les quals s'utilitzaran diferents suports audiovisuals (ppt, material multimèdia…).
- Activitats de reflexió (en grup complet i/o petits grups) sobre casos pràctics relacionats amb el temari de l'assignatura.
- Activitats de reflexió (en grup complet i/o petits grups) sobre lectures bàsiques relacionades amb el temari de l'assignatura.
La dinàmica de la asignatura serà participativa i s'espera la implicació reflexiva i crítica dels / les estudiants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lectura de textos a l'aula | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12 |
Micro-examens | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Treball de recerca en grup | 30% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
L'avaluació de l'assignatura serà continuada i es durà a terme a partir de tres mòduls diferents:
Mòdul 1: Micro-examen a cada sessió [40%]
Al final de cada sessió, la professora reservarà 10 minuts per unes preguntes que tenen com a objectiu verificar la presa d’apunts del contingut explicat aquell dia. Activitat no recuperable.
Mòdul 2: Lectura i anàlisi de textos a l’aula [30%]
A cada sessió, es reservarà uns 20 minuts per llegir textos curts i respondre preguntes sobre la lectura.
Mòdul 3: Treball grupal [30%]
L’alumnat, per grups de 4 persones, haurà de preparar un treball escrit sobre una temàtica concreta proposada per la professora.
Recuperació:
1. Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
2. Per participar al procés de recuperació la professora responsablede l’assignatura exigeix haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l’assignatura.
3. La professora responsable de l’assignatura, amb el vistiplau de la coordinació d’estudis i del centre, exclou del procés de recuperacióel Mòdul 1.
4. L'estudiant haurà de presentar-se a la recuperació si:
La nota final de l'assignatura, calculada d'acord amb la ponderació explicada, és inferior a 5.
Condicions necessàries per a la superació de l'assignatura
La nota final de l'assignatura serà Suspès si, independentment del còmput final, la nota de qualsevol dels mòduls obtinguda després de la recuperació és inferior a un 3.
Avaluació única
Aquesta assignatura ofereix la possibilitat d'avaluació única a aquells/es estudiants que ho sol·licitin dins dels terminis establerts per la Facultat.
D'acord amb la normativa establerta per la UAB, l'Avaluació Única suposa la renúncia a l'Avaluació Continuada i implica el lliurament, en una única data, d'evidències avaluadores suficients per acreditar que el/la estudiant ha adquirit les competències i resultats d'aprenentatge establerts en l'assignatura.
En cap cas significa que l'assistència a classe no sigui necessària: serà responsabilitat de l'alumnat aconseguir els continguts explicats en cada sessió.
El nivell d'exigència de cadascuna de les proves serà el mateix que en el cas de l'Avaluació continuada.
L’alumnat haurà de contestar a preguntes sobre el contingut del curs, i redactar un treball escrit.
La data d'avaluació s'acordarà amb l'alumnat matriculat en aquesta modalitat.
Quant a la recuperació de l'Avaluació Única, estarà regida per les següents condicions:
- Per poder presentar-se a la recuperació, l'estudiant ha d'haver-se presentat prèviament a la prova d'Avaluació Única.
- El/la estudiant haurà de presentar-se a la recuperació si:
• La nota final de l'assignatura, calculada d'acord amb la ponderació explicada, és inferior a 5.
• Independentment del còmput global, si alguna de les activitats corresponents als mòduls 1, 2 o 3 està qualificada amb menys d'un 3.
- En el cas que l'exercicis suspès sigui l'examen, el/la alumne/a, haurà de realitzar-lo de nou en la data estipulada.
- En el cas que l'exercici suspès sigui un treball individual, el/la estudiant haurà de presentar-lo de nou incorporant les correccions indicades per la professora.
- La data de la recuperació de l'Avaluació Única coincidirà en dia i hora amb l'establerta per a la recuperació de l'Avaluació Continuada.
- Benach, Joan, Muntaner, Carles. (2005). Aprender a mirar la salud. ¿Cómo la desigualdad social daña nuestra salud?. Venezuela, Instituto de Altos Estudios en Salud Pública "Dr. Arnoldo Gabaldon".
- Begueria, Arantza (2016). Un equilibrio imperfecto. Alimentación ecológica, cuerpo y toxicidad. Barcelona: Editorial UOC.
- Cáceres, Juanjo; Espeitx, Elena. (2007). Exploració de les percepcions socials sobre seguretat alimentària a Catalunya. Barcelona: Departament de Salut Generalitat de Catalunya.
- Campanera, Mireia; Gasull, Mercé; Gracia, Mabel (2021). Desigualdad social y salud: la gestión de la (in)seguridad alimentaria en atención primaria en España. Salud Colectiva, 17:
- Campillo. José Enrique (2004). El mono obeso. Barcelona: Crítica.
- Casadó, Lina.; Gracia, Mabel. (2020) "I'm Fat and Proud of it": Obesity, Body Size Diversity and Fat Acceptance Activism in Spain. Fat Studies. 9(1), pp. 51 - 70. Taylor & Francis, 2020. ISSN 2160-4851
- Contreras, Jesús (1995). Alimentación y cultura. Necesidades, gustos y costumbres. Barcelona: Universitat de Barcelona.
- Contreras, Jesús; Gracia, Mabel (2005). Alimentación y cultura. Perspectivas antropológicas. Barcelona: Ariel.
- Contreras, Jesús; Riera, Antoni;Medina, Francesc Xavier (dir). (2005). Sabores del Mediterráneo. Aportaciones para la promociónde un patrimonio alimentario común. Barcelona: IEMed.
2025). Hunger in global war economies: understanding the decline and return of famines. Disasters, 49(1), e12661.
(- Díaz-Méndez, Cecilia; Gómez-Benito, Cristóbal (2010). Nutrition and the Mediterranean diet. A historical and sociological analysis of the concept of a 'health diet' in Spanish society. Food Policy, 35, 437-447.
- Durán, Paula, et al. (2021). Alimentación y desigualdad en Barcelona: itinerarios de precarización y respuestas ante la crisis. Revista de Antropología social, 30, 2
- Esteban, Mari Luz. (2004) Antropología del cuerpo: género, itinerarios corporales, identidad y cambio. Barcelona, Bellaterra.
- Esteban, Mari Luz; Comelles, Josep Maria, Diez, Carmen. (eds.). (2010). Antropología, género, salud y atención. Barcelona, Bellaterra.
- Espeitx, Elena; Cáceres, Juanjo (2010). Percepció i anàlisis de la seguretat alimentaria en persones immigrades a Catalunya. TECA. Associació Catalana de Ciències de l'Alimentació, 12, 2, 47-51.
- Espeitx, Elena; Cantarero, Luis; Medina, F. Xavier; Cáceres, Juanjo (2014). El papel de la información enlas cogniciones y percepciones hacia nuevas tecnologías aplicadas a los alimentos. Política y Sociedad, 51(1), 95-120.
- FAO. (2010). El derecho a la alimentación adecuada. Ginebra: Naciones Unidas.
- Fernández-Armesto, Felipe (2004). Historia de la comida. Barcelona: Tusquets editores.
- Fischler, Claude (1995). El (h)omnívoro: el gusto, la cocina, el cuerpo. Barcelona: Anagrama.
- Flandrin, Jean Louis; Montanari, Massimo (2004). Historia de la alimentación. Madrid: Ediciones Trea.
- Fournier, Tristan (2016). “Gender, Class, and Food: Families, Bodies and Health”, Food and Foodways, 24:1-2, p. 125-127.
- Gascón, Jordi; Montagut, Xavier (2015). Banco de alimentos. ¿Combatir el hambre con las sobras? Barcelona: Icaria.
- González- Turmo, Isabel (2013). Respuestas alimentarias a las crisis económicas. ICAF: Ebooks.
- Goody, Jack (1995). Cocinas, cocina y clases. Barcelona: Gedisa.
- Gracia, Mabel. (2002). Somos lo que comemos. Estudios de alimentación y cultura en España. Barcelona: Ariel.
- Gracia, Mabel (2007a). No comerás: narrativas sobre comida, cuerpo y género en el nuevo milenio. Barcelona: Icaria.
- Gracia, Mabel (2007b). Comerbien, comer mal: la medicalización del comportamiento alimentario. Salud Pública de México, 49, 236-242.
- Gracia, Mabel (2014). Comer en tiempos de crisis: nuevos contextos alimentarios y de salud en España. Salud Pública de México, 56 (6), 648-656.
- Gracia, Mabel (2019) "Comer en tiempos de 'crisis': (in)Seguridad alimentaria en la era de la abundancia" En: Álvarez, L.; Antón, F.; Esteban, C. (eds.) Alimentación humana: enfoque biocultural. Antrhopos Editorial. P. 129-142.
- Gracia, Mabel (2019) "Itinerarios alimentarios en contextos de precarización: otras formes de comer, otras formes de vivir" En: Magalhães, Mabel; Donizete, S.; Amparo-Santos, L. (org.) Cidade, corpo e alimentaçao. Editora da Universidade Federal da Bahia. P. 257-277
- Gracia, Mabel; Casadó, Lina; Campanera, Mireia (2021). Antropologías del hambre: La (in)seguridad alimentaria en contextos de precarización. Revista de Antropología social, 30, 2, 93-.
- Gracia, Mabel., Garcia-Oliva, Montserrat & Campanera, Mireia. (2021). Food Itineraries in the Context of Crisis in Catalonia (Spain): Intersections between Precarization, Food Insecurity and Gender. Social Sciences, 10(10), 352.
- Gracia, Mabel; Kraemer, Fabiana (2015). Alimentarse o nutrirse en un comedor social en España: reflexiones sobre la comensalidad. Demetra, 10(3), 455-466.
- Guidonet, Alícia (2007). La Antropología de la alimentación. Barcelona: UOC.
- Guidonet, Alícia (2010). ¿Miedo a comer? Crisis alimentaria en contextos de abundancia. Barcelona: Icaria.
- Harris, Marvin (1989). Bueno para comer: enigmas de alimentación y cultura. Madrid: Alianza Editorial.
- Harris, Marvin (2007). Vacas, cerdos, guerras y brujas. Madrid: Alianza Editorial.
- Kaplan, Adriana; Carrasco, Silvia (2002). "Cambios y continuidad en torno a la cultura alimentaria en el proceso migratorio: de Gambia a Catalunya. A: GRACIA, M. Somos lo que comemos. Estudios de alimentación y cultura en España. Barcelona: Ariel. Pp. 97-123.
- Kottak, Conrad Philip. (2002). Antropología cultural. Espejo para la humanidad. Madrid: McGraw-Hill.
- Kraemer, Fabiana, et al. (2014). O discurso sobre a alimentaçao saudável como estratégia de biopoder. Physis Revista de Saúde Coletiva, 24(4), 1337-1359.
- Larrea, Cristina; Muñoz, Araceli; Mascaró, Jaume (2017). Cuerpos tóxicos: la percepción del riesgo de la contaminación interna por compuestos químicos en España. Salud Colectiva, 13(2), 225-237.
- Llobet, Marta, et al. (coords.) (2019). (Re)pensando los retos alimentarios desde las ciencias sociales. Contextos de precarización, respuestas y actuaciones. Barcelona: UOC.
- Medina, F. Xavier (ed.) (1996). La alimentación mediterránea: historia, cultura y nutrición. Barcelona: Icaria.
- Medina, F. Xavier (ed.) (2010). Reflexions sobre les alimentacions contemporànies. Barcelona: Editorial UOC.
- Medina, F. Xavier, et al. (2021). Consumo alimentario y sostenibilidad. ¿Hacia una sociedad más sostenible?. Barcelona: mra ediciones.
- Mintz, Sidney (1996). Dulzura y poder. El lugar del azúcar en la Historia Moderna. Madrid: Siglo XXI.
- Mitsuda, Tatsuya (2019). “Trichinosis revisited: Scientific interventions in the assessment of meat and animals in Imperial Germany”, Food and Foodways, 27:1-2, p. 49-73.Moares, M. C., Blanco, L. F. (2015). La noción del 'comer bien' para jóvenes brasileñas y españolas: cultura, placer y disciplina. Revista de Estudios Etnográficos, 7, 19-36.
- Montagut, Xavier; Gascón, Jordi (2014). Alimentos desperdiciados. Un análisis del derroche alimentario desde la soberanía alimentaria. Barcelona: Icaria.
- Montagut, Xavier; Dogliotti, Fabrizio (2006). Alimentos globalizados. Barcelona: Icaria.
- Ng’weno, Bettina (2016). “Cumin, Camels, and Caravans: A Spice Odyssey”, Food and Foodways, 24:1-2, p. 128-130.
- Observatorio de la Alimentación, ODELA. (ed). (2018). Polisemias de la alimentación. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.
- Ramírez, Susana. (2013). Usos y desusos del método etnográfico. Las limitaciones de las narrativas en el campo de la salud. En: Romaní O., ed. (2013) Etnografía, técnicas cualitativas e investigación en salud: un debate abierto. Tarragona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, 43-63.
- Shimmidt-Leukel, Perry (2002). Las religiones y la comida. Barcelona: Ariel.
- Sen, Amartya, & SEN, Amartya K. (1982). “The Food Problem: Theory and Policy”. Third World Quarterly, 4(3), p. 447–459.
- Shiva, Vandana (2006). Las guerras del agua. Contaminación, privatización y negocio. Barcelona: Icaria.
- Shiva, Vandana (2018). ¿Quién alimenta realmente al mundo?. Madrid: Capitán Swing.
- Shiva, Vandana; Shiva, Kartikey (2019). El planeta es de todos. Unidad contra el 1%. Madrid: Editorial Popular.
- Shutek, Jennifer (2020) “Halal Food: A History”. Food and Foodways, 28:1, p. 61-62.
- Toro, Jsoep; Artigas, M. (2000). El cuerpo como delito. Anorexia, bulimia y sociedad. Barcelona: Ariel Ciencia.
- Tresserras, Jordi; Medina, F. Xavier (eds.) (2007). Patrimonio gastronómico y turismo cultural en el Mediterráneo. Barcelona: Ibertur.
- Valls, Carme. (2020). Mujeres invisibles para la medicina. Madrid, Capitán Swing.
- Verthein, Úrsula. Precarización social y alimentación. Los comedores escolares. Barcelona: UOC.
- Verthein, Úrsula; de Moares, Maria Clara. (2021). Género, precariedad y exclusión:experiencias de mujeres que utilizan comedores sociales. Revista de Antropología social, 30, 2,
- Zafra, Eva; Muñoz, Araceli; Larrea, Cristina (2016). ¿Sabemos lo que comemos? Percepciones sobre el riesgo alimentario en Cataluña, España- Salud Colectiva, 12(4), 505-518.
No hi ha software específic per aquesta assignatura.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |