Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Disseny en Publicitat i Relacions Públiques

Codi: 103144 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Publicitat i Relacions Públiques OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos David Badajoz Dávila
Correu electrònic:
david.badajoz@uab.cat

Equip docent

Maria Leonor Balbuena Palacios
Jordi Olive Calvo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No s'han descrit.


Objectius

Aplicar els coneixements de la publicitat i de les relacions públiques en l’organització de la informació i en la comunicació en els mitjans gràfics .
Transmetre informació a través dels missatges gràfics.
Utilitzar els elements formals i adaptar els missatges gràfics tenint en compte els destinataris de la informació.
Formar professionals de la publicitat i de les relacions públiques preparats en organitzar la informació en els mitjans gràfics.
Descobrir les funcions de creativitat, disseny i producció de peces publicitàries.
Introduir els coneixements bàsics vinculats a la direcció creativa respecte al disseny de peces de comunicació publicitària i de les relacions públiques.
Introduir els coneixements bàsics vinculats a la direcció d’art respecte al disseny de peces de comunicació publicitària i de les relacions públiques.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM30 (Competència) Integrar les habilitats individuals (creativitat, ús de recursos expressius i tecnològics) en el desenvolupament de projectes col·laboratius propis de l'àmbit de la publicitat i les relacions públiques.
  2. CM31 (Competència) Idear projectes gràfics i audiovisuals en l'àmbit de la comunicació persuasiva que responguin a les noves tendències expressives i tecnològiques.
  3. CM32 (Competència) Generar projectes gràfics i audiovisuals transformadors que reforcin valors democràtics i ampliïn drets socials.
  4. KM33 (Coneixement) Classificar les tècniques i teories estètiques que intervenen en el disseny gràfic i la direcció d'art en l'elaboració de missatges persuasius.
  5. SM30 (Habilitat) Operar amb càmeres, micròfons, taules de mescles, programaris d'edició i retoc d'imatge i so i altres efectes de postproducció per elaborar missatges persuasius comprensibles i atractius.

Continguts

MÒDUL 1: Introducció al Disseny Gràfic i la seva Funció Comunicativa
Definició, diferències amb l’art i la comunicació visual. Funció en publicitat. Breu història. Pensament visual. Principis bàsics (contrast, repetició, alineació i proximitat).

MÒDUL 2: Procés del Disseny Gràfic Publicitari
Etapes del procés: briefing, investigació, conceptualització, desenvolupament formal, lliurament.

MÒDUL 3: Tipografia en el Disseny Publicitari
Classificació tipogràfica. Jerarquia. Llegibilitat. Expressivitat. Psicologia de la tipografia. Casos d’ús.

MÒDUL 4: El Color com a Element de Construcció del Missatge Visual
Teoria del color. Harmonies, contrast, temperatura. Psicologia del color. Elecció cromàtica estratègica. Combinacions tipografia-color.

MÒDUL 5: Composició i Percepció Visual
Principis compositius. Retícula. Equilibri. Direcció de la mirada. Espai negatiu. Lleis de la Gestalt. Alfabetització visual.

MÒDUL 6: Identitat Visual i Sistemes de Marca
Elements identitaris. Coherència visual. Branding aplicat. Estètica de marca. Tendències actuals. Adaptació a suports i plataformes.

MÒDUL 7: Pràctiques Aplicades
Aplicació tècnica i formal dels continguts.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria 15 0,6
Treballs 37,5 1,5
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3
Tipus: Autònomes      
Treballs 82,5 3,3

Es combinaran sessions teòriques amb la realització d'exercicis pràctics.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Peça Gràfica Publicitària: Visual (gràfics). 15 0,5 0,02 CM31, SM30
2. Peça Gràfica Publicitària: Textual (tipografia) 15 0,5 0,02 CM30, CM31, CM32, SM30
3. Manual d'Imatge Visual (MIV) 20 1 0,04 CM30, CM31, CM32, SM30
4. Aplicacions MIV 25 1,5 0,06 CM30, CM31, KM33, SM30
5. Teorització Gràfica 20 3 0,12 KM33
6. Portafoli 5 1 0,04 CM32, KM33, SM30

NOTA:

En aquesta assignatura no es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap de les seves fases. Qualsevol treball que inclogui fragments generats amb IA serà considerat una falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. A no ser que s'indiqui el contrari en activitats molt puntuals.

 

L'avaluació continuada consisteix a realizar les següents activitats:

1. Examen, 20 % sobre la qualificació final 

2. Activitats teoricopràctiques: 80%.

 

Per poder aprovar l'assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en cadascuna de les activitats.

Recuperació.

L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Totes les activitats de l’assignatura són recuperables.

Segona Matrícula 

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en fer el lliurament de les activitats/rúbriques que no haguessin estat superades durant el curs anterior.

La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova síntesi.

Criteris per ser considerat/da no avaluable:

L’alumnat que no hagi completat almenys el 33% de les activitats d’avaluació previstes en l’assignatura serà considerat com a ‘no avaluable’ i així constarà en la qualificació final.

Plagi

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.  

Programació de l’assignatura

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i a qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Aquesta assignatura no contempla avaluació única.

Nota: El contingut de l’assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere i amb l’ús del llenguatge inclusiu

 


Bibliografia

Blanchard, Gérard (1990). La letra. CEAC, Barcelona
Buzzard, Nick. (1991) Cómo combinar y elegir colores para el diseño gráfico. Gustavo Gili. Barcelona.
Colyer, Martin. (1999) Cómo encargar ilustraciones. Gustavo Gili.BCN.
Landa, Robin (2004) El diseño en la publicidad. Anaya Multimedia. Madrid
Lewandowsky, Pina /Zeischegg, Francis (2005) Guía práctica de diseño digital. Parramón. BCN
March, Marion. (1988) Tipografía creativa. Gustavo Gili. Barcelona.
Marshall, Hugh. (1990) Diseño fotográfico. Gustavo Gili. Barcelona 90.
Mazzeo, Cecilia. Diseño y sistema : bajo la punta del iceberg. BUENOS AIRES, Ediciones Infinito, 2017 https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010498036406709
Pape, Ian. (1992) Cómo combinar y elegir tipografía para el diseño gráfico. Gustavo Gili. Barcelona.
Perfect, Christopher (1994). Guia completa de la tipografía. Blume. Barcelona
Puente Balsells, Ma Luz ; Francisco Viñals Carrera. Grafología digital, tipográfica y del diseño visual. Barcelona : Editorial UOC, abril 2019 https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_elibro_books_ELB117708
Tena, Daniel (2005) Diseño Gráfico y Comunicación. Pearson Prentice Hall. Madrid.
—, (2011) Diseñar para comunicar. Editorial Bosch. Barcelona.
—, (2017)Diseño Gráfico Publicitario. Editorial Síntesis. Madrid.
West, Suzanne (1991). Cuestión de Estilo. ACK Publish, Madrid.


Programari

A l'assignatura s'empraran els programes Affinity Publisher, Affinity Photo i, com a eina de lectura, l'Acrobat Reader.

El professorat dedicarà cinc i dues hores, respectivament, en la formació dels dos primers.

Paralel·lament, el professorat proveirà de recursos en línia perquè l'alumne pugui complementar la seva formació, si així ho considera, amb dedicació il·limitada.

 

 

 


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Català primer quadrimestre tarda