Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.
Tractament Fisioterapèutic del Tòrax
Codi: 102973
Crèdits: 6
2025/2026
Titulació |
Tipus |
Curs |
Fisioteràpia |
OT |
4 |
Equip docent
- Jose Casimiro Moran
- Stefania Thomais Spiliopoulou
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Tenir una base de coneixements d’anatomia i fisiologia cardiorespiratòria per poder analitzar les diferents patologies cardiopulmonars, i així determinar el tractament adequat.
Conèixer els fonaments de les principals tècniques de fisioteràpia respiratòria.
Disposar de coneixements bàsics d’anglès i domini dels principals recursos de recerca per localitzar i analitzar bibliografia científica rellevant en l’àmbit de la fisioteràpia respiratòria
Objectius
- Comprendre els fonaments fisiopatològics de les principals afeccions cardiorespiratòries en persones adultes i en població pediàtrica, tant en fase aguda com a crònica, amb especial atenció al pacient crític.
- Integrar coneixements teòrics i pràctics en fisioteràpia cardiorespiratòria per fer una valoració clínica precisa i un diagnòstic funcional adequat de l'estat de salut de la persona.
- Dissenyar i aplicar intervencions terapèutiques i preventives individualitzades, basades en l'evidència científica i la bona pràctica clínica, orientades a la millora de la ventilació, la higiene bronquial, la capacitat funcional i la qualitat de vida de la persona.
- Seleccionar i emprar adequadament tècniques fisioterapèutiques (manuals i mecàniques) en funció de la patologia, la situació clínica i els objectius terapèutics establerts.
- Desenvolupar competències en la presa de decisions clíniques en contextos complexos o crítics, sustentades en la valoració funcional, el judici clínic i l´avaluació de resultats.
- Aprofundir en l'abordatge fisioterapèutic respiratori en situacions clíniques crítiques i en els programes de reentrenament a l'esforç, orientats a persones amb malalties cardiorespiratòries, amb l'objectiu d'optimitzar-ne la funcionalitat i la qualitat de vida
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Demostrar que té coneixement de la morfologia, la fisiologia, la patologia i la conducta de les persones, tant sanes com malaltes, en el medi natural i social.
- Demostrar que té prou coneixement dels mètodes, procediments i actuacions fisioterapèutics, encaminats a la terapèutica clínica.
- Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
- Dissenyar el pla d'intervenció de fisioteràpia d'acord amb els criteris d'adequació, validesa i eficiència.
- Integrar, a través de l'experiència clínica, els valors ètics i professionals, els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies de la fisioteràpia per resoldre casos clínics concrets en l'àmbit hospitalari, extrahospitalari, i de l'atenció primària i comunitària.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Raonar amb sentit crític.
- Resoldre problemes.
- Treballar en equip.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Aplicar els coneixements i competències adquirits per resoldre casos clínics, en l'àmbit de les patologies del tòrax.
- Aplicar els mètodes i tècniques específics referits a les malalties del tòrax.
- Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
- Definir els objectius generals i específics per a l'aplicació del tractament fisioterapèutic de les patologies que afecten el tòrax.
- Demostrar sensibilitat cap a temes mediambientals.
- Descriure les circumstàncies que condicionen les prioritats d'actuació en el tractament fisioterapèutic de les patologies que afecten el tòrax.
- Enumerar els diferents tipus de material i aparells utilitzats en el tractament fisioterapèutic de les patologies que afecten el tòrax.
- Enumerar els tractaments medicoquirúrgics, fonamentalment en els aspectes fisioterapèutics i ortopèdics, que s'apliquen en les malalties del tòrax.
- Explicar detalladament la fisiopatologia de les malalties del tòrax.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar les principals desigualtats de sexe/gènere presents a la societat.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Raonar amb sentit crític.
- Resoldre problemes.
- Treballar en equip.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
- Repàs antòmic i fisiològic de la Ventilació. (A. Mayer)
- Aprofundiment en les tècniques de fisioteràpia respiratòria i ajudes tècniques. (A. Mayer)
- Teràpia manual de Tòrax. (Josep Casimiro)
- Fisioteràpia respiratòria en malalties restrictives ( A. Mayer)
- Fisioteràpia respiratòria en p. Traumàtica de Tòrax (S. Spiliopoulou)
- Fisioteràpia respiratòria en cirurgia pulmonar (A. Mayer)
- Fisioteràpia respiratòria en patologia cardíaca i programes de reentrenament a l´esforç. (A. Mayer)
- Fisioteràpia respiratòria en poblacions especials: Obesitat, oncologia, fragilitat (A. Mayer)
- Fisioteràpia respiratòria en cirurgia Abdominal. (S. Spiliopoulou)
- Fisioteràpia respiratòria en l´edat pediàtrica. (S. Spiliopoulou)
- Teòria i pràctica de la Ventilació mecànica no invasiva. (S. Spiliopoulou)
- Iniciació a la ventilació mecànica en el pacient d´UCI i tractament fisioterapèutic de la persona en estat crític. (S. Spiliopoulou)
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) |
15
|
0,6 |
|
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) |
5,5
|
0,22 |
|
TEORIA |
20
|
0,8 |
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories |
10
|
0,4 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
ELABORACIÓ DE TREBALLS |
30
|
1,2 |
|
ESTUDI PERSONAL |
62
|
2,48 |
|
La docència combina classes magistrals, seminaris de casos clínics i pràctiques de laboratori.
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES:
Teoria (classes magistrals; tipologia TE). Mida de grup: 20-30 alumnes: grup de matrícula. Sessions programades (1h. a 3 h. per sessió).
Pràctiques de laboratori clínic (tipologia PLAB). Mida de grup: 10-20 alumnes. Sessions programades. Es realitzen a una aula habilitada per a la pràctica clínica dins d’un horari programat i estan encaminades a l’adquisició d’habilitats clíniques
Seminaris de casos clínics (SCC, tipologia PCLI. Compren també les activitats d’aprenentatge basat en problemes (ABP)). Mida de grup: 2-10 alumnes . Sessions programades. L´ alumnat, en grups reduïts, discutiran supòsits clínics tipus, sota la direcció d’un tutor.
TIPOLOGIES DOCENTS SUPERVISADES:
TUTORIES
Les tutories no computaran com a hores presencials, però poden ser programades i realitzar-se individualment o en grup, al despatx dels professors, en espais docents o utilitzant les TICs, i l’alumnat ha de ser informat dels horaris d’atenció del professorat.
TREBALL AUTÒNOM:
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació de tipus pràctic mitjançant simulacions i avaluació oral |
35% |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 16, 17, 18, 19, 20
|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives de selecció d´ ítems d´elecció múltiple i prova d´assaig de preguntes amplies |
40% |
2
|
0,08 |
3, 6, 8, 9, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 21, 22
|
Entrega d´ informes/treballs escrits + Defensa oral dels treballs |
25% |
2,5
|
0,1 |
3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
|
La prova escrita constarà de 2 parts:
- examen tipus test, de preguntes amb 4 possibles respostes, només una d’elles correcte. Es puntuarà 1 punt per resposta correcta i els errors restaran 0’25 punts. Es quantificarà sobre 10 i suposarà el 25% de la nota final.
- casos clínics a desenvolupar. Es quantificarà sobre 10 i suposarà el 15% de la nota final.
Prova pràctica: es demanarà a l’alumnat que exposi i mostri les seves habilitats pràctiques davant una patologia. Suposarà el 35% de la nota final.
Els treballs escrits, individuals o grupals, es proposaran al llarg el curs, i s’hauran d’acompanyar d’una exposició oral. Tot plegat suposarà el 25% de la nota final.
L’assistència mínima a les pràctiques és obligatòria en un 80% i és un requisit indispensable per aprovar la totalitat de l´assignatura. .
Es considerarà com a "No Avaluable" l'alumnat que no realitzi les proves d’avaluació tant teòrica com pràctica, exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura”.
Els/les alumnes d´intercanvi seran avaluats de la mateixa manera que la resta d´alumnes.
En cas que l’estudiant no es presenti a l’examen teòric, pràctic o no realitzi els treballs corresponents, serà considerat no avaluable i obtindrà un 0 en aquella part de l’avaluació. És condició indispensable per aprovar l´assignatura haver superat l´avaluacióescrita amb nota igual o superior a 5.
La persona que hagi aprovat alguna de les parts suspeses a la recuperació, obtindrà un aprovat en aquella part, sigui quina sigui la qualificació obtinguda.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d´avaluació única.
Bibliografia
- Chatwin M, Wakeman RH. Mechanical Insufflation-Exsufflation: Considerations for Improving Clinical Practice. J Clin Med. 2023 Mar 31;12(7):2626.
- Chevaillier J. El drenatge autogen o concepte de la modulació del flux i del nivell ventilatori: 2a ed. Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona; 2016.
- Cristancho W. Fisioterapia en UCI. Teoría, experiencia y evidencia. 1ª ed. Bogotá:Ed Manual Moderno; 2012.
- Cristancho W. Fundamentos de fisioterapia y ventilación mecánica. 3ª. Ed.Bogotá:Manual Moderno; 2015.
- Eficacia de la fisioterapia respiratoria en la parálisis cerebral infantil : revisión sistemática [Internet]. 2020 [cited 2021 Jun 29]. Available from: http://search.ebscohost.com.are.uab.cat/login.aspx?direct=true&db=edsdnp&AN=edsdnp.7611216ART&site=eds-live
- Farrero E,et al. Normativa sobre el manejo de las complicaciones respiratorias de los pacientes con enfermedad neuromuscular. Arch Bronconeumol. 2013;49(7):306–313.
- Federación Española contra la fibrosis quística. Los tres pilares del tratamiento en fibrosis quística. Valencia; 2007.
- Fernandez Blanco R. Beneficios de la fisioterapia respiratoria preoperatoria en pacientes intervenidos por cáncer de pulmón. 2019 Jan 1 [cited 2021 Jun 29]; Available from: http://search.ebscohost.com.are.uab.cat/login.aspx?direct=true&db=edsdnp&AN=edsdnp.254850TES&site=eds-live
- Freitas dos Santos, S., Almeida, M., Winck, J. (2022) Effects of mechanical insufflator exsufflator in people with spinal cord injury- a systematic review. Physical Therapy Reviewa 28(8): 1-12
- Frownfelter D, Dean D, Kruger E, Anthony R.Cardiovascular and Pulmonary Physical Therapy. Evidence to Practice. Elsevier; 2022.
- Gómez Garrido A. Rehabilitación Respiratoria. 1a ed. Editorial Médica Panamericana; 2025.
- Gordo Vidal F. Fundamentos en ventilación mecánica del paciente crítico. Tesela Ediciones. Las Palmas de Gran Canaria;2020
- Mauri F, Santaulària N, Meroño O, Beltrán P, Sanz A. Guia de recomanacions per a la rehabilitació cardíaca.Departament de Salut. 2023 (Disponible: https://goo.su/ffbCTa)
- Juncà Carrasco M. Fisioterapia respiratoria en pediatría [Internet]. 2018 [cited 2021 Jun 29]. Available from http://search.ebscohost.com.are.uab.cat/login.aspx?direct=true&db=edsdnp&AN=edsdnp.6687620ART&site=eds-live
- Manual de procedimientos de fisioterapia respiratoria en cirugía torácica. 2023. (Disponible: https://goo.su/5xujo)
- Montes, F. J. C. Fisioterapia respiratoria en Pediatría. Formación Alcalá. 2019. Retrieved from https://www.perlego.com/book/2057442/fisioterapia-respiratoria-en-pediatra-pdf (Original work published 2019)
- Padilla J, Peñalver JC. Experiencia de un programa de fast-track surgery en resección pulmonar. Arch Bronconeumol. 2013; 49(3):89–93.
- Postiaux G. Kinésithérapie et bruits respiratoires: Nouveau paradigme: nourrisson, enfant, adulte. Bruselas:Deboeck supérieur;2016
- Reychler G, Roeseler J, Delguste P. Kinésithérapie respiratoire. 3ª ed. Bruxelles: El Sevier. Masson; 2014.
- Rodríguez Pérez IM. Fisioterapia respiratoria en el abordaje de las bronquiectasias no asociadas a fibrosis quística [Internet]. 2020 [cited 2021 Jun 29]. Available from: http://search.ebscohost.com.are.uab.cat/login.aspx?direct=true&db=edsdnp&AN=edsdnp.7709334ART&site=eds-live
- Saliba, K., Blackstock, F., McCarren, B. & Tang, C. (2022) effect of positive respiratory pressure therapy on lung volumesand health outcomesin adults with chest trauma: a systematic review and metaanalysis. Phys Ther. 2022 Jan 102(1)
- Sanz MP, Berenguel A, Izquierdo J,VillelabeitiaKoldo.Rehabilitación Cardiaca. 2a ed. Editorial Médica Panamericana; 2025
- Seco J. Sistema Respiratorio. Métodos, Fisioterapia Clínica y Afecciones para Fisioterapeutas.Panamericana; 2018.
- Souto S,Gonzalez L,López A. Guia práctica de fisioterapia respiratoria. Univ de Coruña, 2017
- Wang, X., Zhang, N. & Xu, Y. (2020) Effects of respiratory muscle training on pulmonary function in In individuals with spinal cord injury: an update and meta analysis. Biomed Res Int 2020.
- www.separ.es (guies, manuals i consens) – Manual de tècniques de drenatge bronquial y Manual de cirurgia toràcica
- www.secardiologia.es
- www.sefq.es
Durant el curs i en cada tema es facilitarà mès bibliografia d’interès.
Programari
No cal programari específic
Grups i idiomes de l'assignatura
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PLAB) Pràctiques de laboratori |
301 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(SCC) Seminaris de casos clínics |
301 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
301 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |