Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Medicina i Cirurgia d'Animals de Companyia I

Codi: 102622 Crèdits: 7
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Veterinària OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Rafael Ruiz de Gopegui Fernandez
Correu electrònic:
rafael.ruiz@uab.cat

Equip docent

Yvonne Espada Gerlach
Felix Angel Garcia Arnas
José Pastor Milán
María Teresa Peña Giménez
Rafael Ruiz de Gopegui Fernandez
Sònia Añor Torres
Maria Carmen Diaz-Bertrana Sanchez
Jaime Miguel Martorell Monserrat
Lluis Ferrer Caubet
Maria Montserrat Rivera Del Alamo
Laia Maria Solano Gallego
Javier Moll Sanchez
Rosa Novellas Torroja

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials per a cursar l'assignatura, si bé és convenient que l'estudiant hagi cursat i aprovat els tres primers cursos del grau.  Especialment: Patologia, Mètodes exploratoris, Reproducció animal, Farmacologia, Cirurgia i Anestesiologia.


Objectius

L'assignatura de Medicina i Cirurgia d'animals de companyia és una assignatura obligatòria de quart curs. Aquesta assignatura és teòrica, les pràctiques es realitzaran a l'assignatura Medicina i Cirurgia d'Animals de Companyia II que es troba en el mateix curs. És imprescindible i bàsica pels estudis clinics posteriors. S'estudiaran les malalties més freqüentment diagnosticades a la clínica de petits animals. En aquesta assignatura s'explica la descripció de les anomalies medico-quirúrgiques dels diferents órgans i sistemes, incloent l'estudi de l'etiologia, els signes clínics, els mètodes de diagnòstic, el tractament i el pronòstic.

Els objectius concrets són que l'estudiant:

  • Entendre i aplicar els principis de la medicina basada en la evidència.      
  • Aprendre a abordar un cas clínic seguint en problem oriented approach (POA).
  • Faci l'estudi clínic de l'individu malalt i dels tractaments mèdics, quirúrgics o higiènic-dietètics que requereixi, així com de les malalties esporàdiques que afecten col · lectius
  • Conegui les tècniques quirúrgiques més utilitzades en veterinària
  • Conegui les malalties derivades de la reproducció, part i puerperi, així com el seu tractament
  • Conegui les bases de la farmacoteràpia i la seva aplicació

 

Aquesta assignatura inclou activitats realitzades en anglès, identificades en aquesta guia docent com DA (Docència Anglès )


Competències

  • Aplicar les cures bàsiques que garanteixin el funcionament correcte del cicle reproductor i la resolució dels problemes obstètrics.
  • Demostrar coneixements d'anglès per comunicar-se tant oralment com per escrit en contextos acadèmics i professionals.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen les bases generals dels tractaments medicoquirúrgics.
  • Diagnosticar les diferents malalties animals, individuals i col·lectives, i conèixer-ne les mesures de prevenció, posant l'èmfasi en les zoonosis i en les malalties de declaració obligatòria.
  • Diagnosticar les malalties més comunes mitjançant la utilització de diferents tècniques generals i instrumentals.
  • Reconèixer quan és necessària l'eutanàsia i dur-la a terme de manera humanitària emprant el mètode apropiat.
  • Utilitzar els equips radiogràfics i ultrasonogràfics, així com altres equipaments que puguin ser usats com a mitjans de diagnòstic, de forma segura i d'acord amb la normativa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar coneixements d'anglès per comunicar-se tant oralment com per escrit en contextos acadèmics i professionals.
  2. Descriure l'etiologia, etiopatogènia, el diagnòstic i tractament de les malalties mèdiques i quirúrgiques més freqüents de la clínica de petits animals, èquids i animals d'abastament.
  3. Identificar els trastorns metabòlics més freqüents.
  4. Identificar i prevenir els problemes relacionats amb el maneig dels animals i que afectin negativament la salut d'aquests.
  5. Identificar i reconèixer els problemes mèdics i quirúrgics associats a l'aparell reproductor masculí i femení en les diferents espècies animals.
  6. Identificar les alteracions de l'aparell locomotor i en especial les dels membres, cascs i peülles.
  7. Identificar les malalties congènites i adquirides que alteren la correcta absorció dels aliments.
  8. Identificar les malalties neurològiques i les més rellevants que esporàdicament puguin afectar el bon funcionament sistèmic dels animals.
  9. Identificar si la qualitat de vida dels animals afectats és prou bona i, si no és així, identificar l'eutanàsia com a procediment humanitari alternatiu.
  10. Identificar, tractar i prevenir els problemes que afecten els nounats.
  11. Identificar, tractar i prevenir els problemes que alteren la lactació i la funcionalitat de la glàndula mamària.
  12. Identificar, tractar i prevenir les causes que indueixen a l'anestre i alteren la ciclicitat normal.
  13. Identificar, tractar i prevenir les causes que provoquin infertilitat en mascles i femelles.
  14. Interpretar radiografies i ecografies patològiques bàsiques.
  15. Reconèixer canvis patològics en radiografies i ecografies de casos senzills i interpretar-los correctament.
  16. Reconèixer els límits de la medicina i de l'estat general dels animals malalts.

Continguts

El procés d'aprenentatge dels continguts de l'assignatura té lloc de forma integrada mitjançant l'assistència a les classes teòriques o magistrals i a els materials a Campus Virtual pel desenvolupament d'activitats d'autoaprenentatge.

 Continguts teòrics:

• Llengua/es principal/s d’impartició: castellà (18 hores), anglès (21 hores), català (18 hores)

 

Bloc Medicina Basada en la Evidència – Anàlisi i discussió de casos clínics DA:

La medicina basada en la evidència: conceptes i aplicació pràctica.

L’anàlisi crítica de temes (ACT). Els estudiants, en grups de 3-4 hauran de analitzar críticament una qüestió clínica (ACT) i entregar la resolució escrita abans del final de curs.

            Discussió i anàlisi del cas clínic 1.

            Discussió i anàlisi del cas clínic 2.

            Discussió i anàlisi del cas clínic 3.

 

Bloc IMAGEN

 

  •  Diagnòstic per imatge de patologies cardíaques
  •  Diagnòstic per imatge de patologies respiratòries
  •  Diagnòstic per imatge de patologies urinàries i adrenals
  •  Diagnòstic per imatge de patologies de crani i columna
  •  Diagnòstic per imatge de patologia gastrointestinal
  •  Diagnòstic per imatge de patologia de fetge, melsa ipàncrees
  •  Diagnòstic per imatge de patologies de l’aparell reproductor

 

Bloc Reproducció  DA

  • Problemes reproductius de la femella
  • Infertilitat
  • Patologia mamaria
  • Problemes del part i postpart
  • Problemes reproductius del mascle

  

Bloc M. Interna

 

  • Cavitat oral.
  •  Malalties de l'esófag DA.
  •  Malaties del estómac i intestí DA.
  • Malalties de pàncreas exocrí.
  • Hepatopatíes .
  • Valvulopaties DA.
  •  Cardiopaties congènites.
  • Tiroides.
  • Diabetis.
  • Endocrinopaties adrenals.
  • Lesió renal aguda i malaltia renal crònica DA.
  • ITU i Urolitiasi.
  • Anemia DA.
  • Leucòcits i leucogrames DA.
  • Malalties de vies respiratòries altes.
  • Malalties de vies respiratòries baixes.
  • Miocardiopaties.

 

Bloc Cirurgia

  •  Odontologia.
  •  Cavitat oral: Llavis, paladar i fosses nasals. Malalties congènites, llavi leporí,queiloplasties. Fisura del paladar primari i secundari. Fístules oronasals. Neoplàsies de la cavitat oral. Tipus i tractaments. Mandibulectomia. Maxilectomia.
  • Patologia de l’oïda i pavelló auricular: hematomes, ferides. Otitis externes, mitjanes i internes. Pòlips. Tractaments quirúrgics: Resecció de la paret lateral del conducte vertical (ZEPP). Ablaciócompleta del conducte vertical. Ablació total del conducte auditiu extern. Miringotomia, osteotomia de la butlla timpànica.
  • Cirurgia de vies respiratòries altes I (tumores plano nasal/ollares) Rinitis. Sinusitis. Síndrome obstructiu de les vies respiratòries en els braquicefàlics.
  • Patologia de la laringe itràquea: paràlisi laríngia, colapse laringi.Col·lapse de tràquea, traqueotomia itraqueostomia permanent. Reseccions traqueals.
  • Tòrax I: Paret costal. Abordatges (esternotomia‐toracotomia). Drenatges.Lobectomies. Pericardiectomia. Hernia diafragmàtica. Quilotòrax
  • Cirurgia digestiva: Gastrotomia, cossos estranys. Gastrectomia parcial. Buidat gàstric retardat.
  • Piloroplàsties. Dilatació/Torsió d’estómac. Gastropèxia.
  • Cirurgia Intestinal: cossos estranys. Intussuscepció intestinal. Vòlvul. Enterotomies. Enterectomies.
  • Cirurgia aparell reproductor femení. Record anatòmic, lligadura de trompes, ovariohisterectomia, cesària, piòmetra. Mastectomies. Castració mascle.
  • Cirurgia bufeta de l’orina. Cistotomia. Uretra.Uretrostomia.
  • Hernies. Hernies umbilical, inguinal, escrotal. Congènites i adquirides.

Bloc Especialitats

 

  • Oftalmologia: - Examen oftalmològic

                                - Malalties oftalmològiques en petits animals

  • Neurologia DA:    - Malalties de la medul·la espinal

                                - Malalties del cervell

  • Dermatologia DA: Aproximació diagnòstica al pacient dermatológic
  • Traumatologia: - Introducció a la traumatologia

                                  - Mètodes de fixació interna

  • Exóticos:  - La primera visita a mamífers   

                      - Tecniques cliniques en mamífers

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clase teórica 62 2,48 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi 107 4,28 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Docència teòrica: 

 Les presentacions s'acompanyaran, en moltes ocasions, d'imatges estàtiques o vídeos.

 

Es donarà la informació bibliogràfica necessària i bàsica per a que, després, es puguin completar els coneixements i l'aprenentatge amb la consulta de texts adients.

 

La majoria de les classes s'impartiran en anglès (DA)

 

També es seguirà una metodologia d’anàlisi de crítica de qüestions clíniques (CAT) i d’anàlisi i discussió de casos clínics seguint la metodologia d’abordatge orientat al problema (problem oriented approach).

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi i discussió de casos clínics 15% 1 0,04 16
Assistència i participació a classe. 10% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Examen 37,5% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Examen 37,5% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

 Sistema d’Avaluació:

 

• Avaluació Continuada:

 

  • Activitats d’avaluació i el seu pes en la qualificació final:

     

    • Medicina basada en l’evidència: critical appraisal topic (CAT): 15%

    • Avaluació de l’assistència i participació a classe: 10%

    • Primer examen parcial: 37,5%

    • Segon examen parcial: 37,5%

     

  • Criteris d’avaluació per a cada activitat:

     

    • Exàmens parcials: Tipus test. Cal obtenir una nota mínima de 5/10 per aprovar cada parcial. L’avaluació de l’anglès es realitza tenint en compte que la classe teòrica, els materials complementaris i les preguntes d’examen estan en anglès.

    • Tema d’avaluació crítica (TAC): S’avaluarà la resolució escrita lliurada, així com un resum oral del CAT per part dels estudiants en grups de 2 a 4 persones. Ús de la IA restringit, model 2. 

    • Avaluació de l’assistència i participació a classe: S’avaluarà l’assistència regular a les classes teòriques i la participació constructiva en les discussions i activitats proposades.

    • Al llarg del curs es realitzaran, com a mínim, 10 qüestionaris breus, distribuïts estratègicament en diferents sessions teòriques.

    • Cada qüestionari consistirà en una única pregunta de resposta múltiple, relacionada amb el contingut principal desenvolupat a la classe del dia.

    • El qüestionari serà individual, obligatori i de curta durada (3-5 minuts).

    • Només el podran fer els estudiants que hagin assistit presencialment a la classe corresponent. No s’acceptaran lliuraments fora de termini ni per part d’estudiants absents.

    • Cada qüestionari comptarà de manera proporcional, de manera que la suma de tots representi el 10% de la qualificació final.

      Els estudiants que no puguin assistir a totes les sessions tindran igualment l’oportunitat de sumar part d’aquesta puntuació.

    • La nota final d’aquesta activitat s’obtindrà sumant els punts aconseguits i transformant-los en una escala sobre 10.

    • Aquesta nota representarà el 10% de la qualificació global de l’assignatura.

     

  • Procediment de revisió de les qualificacions:

     

    • L’alumnat té dret a revisar els resultats de les activitats d’avaluació. El procediment per a la revisió ordinària és el següent:

    • El procés de revisió comença 24 hores després de la publicació de les notes.

    • La sol·licitud s’ha de fer mitjançant correu electrònic al professor responsable de l’assignatura, explicant el motiu de la revisió.

    • La revisió és personal i individualitzada itindrà lloc en la data i hora que s’indiqui.

    • En cas de modificació de la qualificació, se’n deixarà constància documental.

     

  • <pclass="p1">Procés de recuperació de l’avaluació continuada:

     

    • És obligatori aprovar ambdós parcials per aprovar l’assignatura. Si un o tots dos parcials estan suspesos, s’hauran de recuperar en la prova de recuperació de l’assignatura.

     

 

 


 

• Avaluació Única:

 

  • Descripció de la prova única:

     

    • L’avaluació única consisteix en una única prova que avaluarà els continguts de tot el programa de l’assignatura. La prova constarà de preguntes tipus test i un tema per desenvolupar. La nota d’aquesta prova suposarà el 100% de la qualificació final de l’assignatura.

     

  • Criteris d’avaluació de la prova única:

     

    • Es valorarà la correcció de les respostes tipus test, assignant un valor a cada pregunta. En el tema de desenvolupament s’avaluarà la comprensió del tema, la capacitat de síntesi i anàlisi, la claredat i precisió en l’exposició, i l’ús correcte de la terminologia científica.

    • Es proporcionarà una rúbrica d’avaluació pel tema de desenvolupament on es detallaran els aspectes a tenir encompte i la seva ponderació.

     

  • Procés de recuperació de l’avaluació única:

     

    • La prova d’avaluació única es farà el mateix dia, hora i lloc que l’última prova d’avaluació continuada de l’assignatura. L’avaluació única es podrà recuperar el dia establert per a la recuperació de l’assignatura.

     

 

 


 

• Normes comunes per a les proves d’avaluació:

 

  • Proves escrites: A l’inici de les proves es lliurarà un document amb els enunciats en anglès per a la docència en anglès, i en català per a la docència en català i castellà d’acord amb la normativa d’avaluació. La puntuació de cada exercici i el temps per fer la prova s’indicaran en el moment de l’examen.

  • Material necessari: Identificació de l’estudiant i material d’escriptura.

  • Exàmens tipus test: Preguntes de resposta múltiple amb 2 o 4 opcions, una de les quals vàlida. Les respostes errònies descomptaran punts segons la fórmula:

    Qualificació = Encerts - (Errors / (Opcions - 1))

  • Qualificació final: La nota final es calcula ponderant els resultats de les activitats d’avaluació continuada (15% casos clínics, 10% assistència, 37,5% cada parcial). En l’avaluació única, la nota de la prova representa el 100% de la nota final.

  • Assignatures amb mòduls temàtics:(No s’aplica)

  • Millora de la nota final: (No prevista en aquest document)

  • Criteris per a la qualificació de “No avaluable”: L’estudiant obtindrà una qualificació de “No avaluable” si no es presenta a cap examen teòric.

 

 


 

• Advertiment sobre possibles modificacions:

“L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que puguin esdevenir i, per tant, no poden predir-se.”

 

 


Bibliografia

Bibliografia:

 

Medicina Interna i Patología Clínica

  1. Stockham, S.L., Scott, M.A. (2024). Fundamentals of Veterinary Clinical Pathology (3.ª ed.). Wiley.
  2. Ettinger, S.J., Feldman, E.C., Côté, E. (2024). Ettinger’s Textbook of Veterinary Internal Medicine (9.ª ed.). Elsevier.
  3. Morgan, R.V. (2008). Handbook of Small Animal Practice (5.ª ed.). Saunders.
  4. Fidalgo, L.E., Rejas, J., Ruiz de Gopegui, R., Ramos, J.J. (2003). Patología Médica Veterinaria: Libro de texto para la docencia de la asignatura. Publicaciones Universidad de León.
  5. Nelson, R.W., Couto, C.G. (2019). Small Animal Internal Medicine (6.ª ed.). Elsevier.
  6. Johnson, L.R. (2024). Canine and Feline Respiratory Medicine (3.ª ed.). Wiley.
  7. Norsworthy, G.D. (2018). The Feline Patient (5.ª ed.). Wiley-Blackwell.

8.     Ruiz de Gopegui R. (2016). Enfermedades infecciosas caninas: manual práctico. Grupo Asís Biomedia, Zaragoza.

9.     Ruiz de Gopegui R. (2022). Manejo de las enfermedades respiratorias caninas y felinas. Edra, Barcelona.

Cirurgia

  1. Bojrab, M.J., Waldron, D.R., Toombs, J.P. (2014). Current Techniques in Small Animal Surgery (5.ª ed.). Teton NewMedia.
  2. Brinker, W.O., Piermattei, D.L., Flo, G.L. (2016). Brinker, Piermattei and Flo’s Handbook of Small Animal Orthopedics and Fracture Repair (5.ª ed.). Elsevier.
  3. Harari, J. (2004). Small Animal Surgery Secrets (2.ª ed.). Hanley & Belfus.
  4. Hedlund, C.S., Taboada, J. (2002). Clinical Atlas of Ear, Nose and Throat Diseases in Small Animals: The Case Based Approach. Schlutersche.
  5. Fossum, T.W. (2018). Small Animal Surgery (5.ª ed.). Elsevier.
  6. Ruberte, J., Sautet, J., Navarro, M., Carretero, A., Pons, J. (1995). Atlas de Anatomía del Perro y del Gato. Ed. Multimédica.
  7. Slatter, D.H. (2003). Textbook of Small Animal Surgery (3.ª ed.). Saunders.

Odontologia y Dermatologia

  1. Gorrel, C., Andersson, S., Verhaert, L. (2013). Veterinary Dentistry for the General Practitioner (2.ª ed.). Saunders.
  2. Hnilica, K., Patterson, A.P. (2017). Small Animal Dermatology: A Color Atlas and Therapeutic Guide (4.ª ed.). Elsevier.

Reproducció

  1. Senger, P.L. (2003). Pathways to Pregnancy and Parturition (2.ª ed.). Current Conceptions.
  2. Noakes, D.E., Parkinson, T.J., England, G.C.W. (2009). Veterinary Reproduction and Obstetrics (9.ª ed.). Saunders.
  3. Feldman, E.C., Nelson, R.W. (2004). Canine and Feline Endocrinology and Reproduction (3.ª ed.). Saunders.
  4. Johnston, S.D., Root Kustritz, M.V., Olson, P.N.S. (2001). Canine and Feline Theriogenology. Saunders.
  5. Prats, A. (2004). Neonatología y Pediatría Canina y Felina. Interamericana.
  6. Morrow, D.A. (1986). Current Therapy in Theriogenology 2. Saunders.

Diagnóstic per l'imatge

  1. Burk, R.L. (2003). Small Animal Radiology andUltrasonography: A Diagnostic Atlas and Text. Saunders.
  2. Capello, V., Lennox, A.M., Widmer, W.R. (2008). Clinical Radiology of Exotic Companion Mammals. Wiley-Blackwell.
  3. Dennis, R., Kirberger, R.M., Barr, F.J., Wrigley, R.H. (2010). Handbook of Small Animal Radiology and Ultrasound: Techniques and Differential Diagnosis. Elsevier.
  4. Kealy, J.K., McAllister, H., Graham, J.P. (2010). Diagnostic Radiology and Ultrasonography of the Dog and Cat (5.ª ed.). Saunders.
  5. Nyland, T.G., Mattoon, J.S. (2002). Small Animal Diagnostic Ultrasound (2.ª ed.). Saunders.
  6. Penninck, D., d’Anjou, M.A. (2008). Atlas of Small Animal Ultrasonography. Wiley-Blackwell.
  7. Thrall, D.E. (2013). Textbook of Veterinary Diagnostic Radiology (6.ª ed.). Saunders.
  8. BSAVA Manual of Canine and Feline Abdominal Imaging (2009). Editado por R. O’Brien y F. Barr. BSAVA.
  9. BSAVA Manual of Canine and Feline Musculoskeletal Imaging (2006). Editado por F. Barr y R. Kirberger. BSAVA.
  10. BSAVA Manual of Canine and Feline Thoracic Imaging (2008). Editado por T. Schwarz y V. Johnson.

  Bibliografia complementària, recursos en línia i altres recursos: articles de revistes científiques específicament indicats a les lliçons o temes impartits a classe, referenciats al campus virtual. L’assignatura s’organitza per blocs al campus virtual per tal de mostrar el material necessari i complementari per a les classes.


Programari

No cal cap tipus de programari especial.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda