Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura de Psicologia de l'Esport (102557) forma, conjuntament amb l'assignatura Activitat física i Salut (102558), la matèria de "Psicologia de l'Esport i l'Activitat Física".
L'assignatura de Psicologia de l'Esport està enquadrada dins de les mencions d'Intervenció Psicològica per al Benestar i la Qualitat de Vida i en Anàlisi i Intervenció Psicoeducativa. Cursant aquesta assignatura es possibilita l'obtenció d'una menció o també de les dues, depenent de com siguin les combinacions d'assignatures triades.
No hi ha prerequisits per a cursar l'assignatura de Psicologia de l'Esport. Els estudiants que es volen especialitzar en psicologia de l’esport és interessant que cursin també l’assignatura 102558 - Activitat Física i Salut i que facin el treball de fi de grau en una de les ofertes de la temàtica.
La docència dels grups de teoria serà en català en el 75% de les sessions i en castellà en el 25% restant. El projecte professional serà en català. (Aquestes indicacions poden variar en funció de la incorporació de nou professorat). Els estudiants poden utilitzar a classe i en els seus treballs qualsevol de les tres llengües oficials de la UAB (català, castellà i anglès).
Els Objectius de l'assignatura són:
Bloc 1. Rols i funcions de l’especialista en psicologia de l’esport i les postures teòriques en que es fonamenten
1.1. Rols i funcions del especialista en psicologia de l’esport
1.2. Marcs conceptuals i postures teòriques que els fonamenten
1.3. Història de la psicologia de l’esport
Bloc 2. La carrera esportiva des d’una perspectiva holística, les transicions de carrera i la carrera dual
2.1. Models de carrera esportiva
2.2. Transicions predictibles (e.g., transició de junior a sènior o retirada)
2.3. Transicions de carrera impredictibles (e.g., disrupció cicle olímpic, lesions)
2.4. La carrera dual
Bloc 3. Iniciació i desenvolupament esportiu dels esportistes i el seu entorn
3.1. Esport d’iniciació: Desenvolupament i objectius
3.2. Psicologia de la iniciació esportiva
3.3. Agents socials de l’entorn: Entrenar en iniciació
3.4. Agents socials de l’entorn: Mares i pares d’esportistes
Bloc 4. Processos psicològics bàsics implicats en l’execució esportiva i les tècniques d’intervenció principals vinculades als mateixos
4.1. Programes d’entrenament psicològic i anàlisis de necessitats
4.2. Tècniques d’intervenció (Establiment d’objectius, Pràctica imaginada, Control de l’activació, Auto-parla, Rutines micro i macro)
4.3. Processos grupals: Dinàmica d'equips, Cultura d'equips, Lideratge i comunicació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Plantejament i assoliment de reptes | 24 | 0,96 | 6, 7, 8, 10, 14, 17 |
D2. Sessions de Projecte professional basat en evidència científica (seminari en grup petit) | 12 | 0,48 | 4, 9, 11, 12, 13, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Tutories de supervisió de les evidències en grup gran | 8 | 0,32 | 6, 7, 8, 10, 14, 17 |
S2. Supervisió del projecte professional basat en evidència científica | 8 | 0,32 | 4, 9, 11, 12, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Documentació i preparació de reptes | 28 | 1,12 | 6, 9, 10, 14, 16, 17 |
A2. Desenvolupament del Projecte Professional Basat en l'Evidència científica | 70 | 2,8 | 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 16, 18 |
Sessions de grup gran a partir de l’aprenentatge basat en reptes. Es plantejaran 4 reptes per assolir i avaluar en series de 3 sessions. Els 4 reptes tindran la mateixa estructura: (a) primera sessió de plantejament per part del professorat a l’aula, (b) segona sessió de treball supervisat a l’aula, i (c) tercera sessió d’avaluació i retorn a l’aula.
Repte 1: Promoure una pràctica professional basada en l’evidència científica (sessions 1-3)
Repte 2: La concepció holística i ecològica de la carrera esportiva (sessions 4-6)
Repte 3: Iniciació esportiva educativa i equitativa (sessions 7-9)
Repte 4: Un alt rendiment esportiu saludable i ètic (sessions 10-12)
En els seminaris en grup petit es faran 6 sessions al llarg de tot el semestre per a desenvolupar un Projecte Professional Basat en l’Evidència Científica (PPBE) a partir de demandes de persones o institucions esportives.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1R1: Exposició Grupal Sobre el Repte 1.Promoció d'una pràctica professional basada en l'evidència científica | 15 | 0 | 0 | 6, 14, 17 |
EV2R2. Desenvolupament de cas escrit sobre el repte 2: La concepció holística i ecològica de la carrera esportiva | 15 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 12, 15, 16, 19, 20 |
EV3PP1: PPBEC Congrés científic de presentació del projecte | 10 | 0 | 0 | 4, 7, 9, 11, 12, 14, 16 |
EV4R3. Prova escrita sobre el Repte 3: Iniciació esportiva educativa i equitativa | 15 | 0 | 0 | 5, 6, 7, 8, 10, 11, 19 |
EV5PP2: Informe Projecte Professional | 15 | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 12, 13, 18, 19, 20 |
EV6PP3: Presentació Projecte Professional | 15 | 0 | 0 | 9, 12, 16 |
EV7R4: Anàlisi de casos sobre el repte 4 Un alt rendiment esportiu saludable i ètic | 15 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 9, 15, 16 |
Codi Evidencia |
Denominació |
Pes |
Format (oral, escrit o ambdós) |
Autoria (individual, col·lectiva o ambdues) |
Via (presencial, virtual o ambdues) |
Setmana |
EV1R1 |
Exposició Grupal Sobre el repte 1 |
15 |
ambdós |
Col·lectiva |
Presencial |
5 |
EV2R2 |
Desenvolupament de cas repte 2 |
15 |
Escrit |
Individual |
Presencial |
8 |
EV3PP1 |
Congrés científic de presentació del projecte |
10 |
Ambdós |
Col·lectiva |
Ambdues |
11 |
EV4R3 |
Prova escrita Repte 3 |
15 |
Escrit |
Individual |
Presencial |
12 |
EV5PP2 |
Informe Projecte Professional |
15 |
Escrit |
Col·lectiva |
Virtual |
14 |
EV6PP3 |
Presentació projecte Professional |
15 |
Oral |
Col·lectiva |
Presencial |
14 |
EV7RE4 |
Presentació de cas Repte 4 |
15 |
Ambdós |
Col·lectiva |
Presencial |
15 |
Tipus de Retorn |
Evidència |
Setmana |
Escrit |
EV2R2 EV4R3 |
10 14 |
Eina digital |
EV3PP1 EV5PP2 |
12 19 |
A l’aula |
EV1R1 EV6PP3 EV7RE4 |
5 14 15 |
Tutoria |
EV2R2 EV4R3 |
10 14 |
Es considera estudiant avaluable tot aquell que hagi presentat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o major al 40% de la nota.
Per superar l'assignatura a l'avaluació continuada caldrà (a) haver obtingut una nota igual o superior a 5 en la suma ponderada de totes les evidencies, i (b) una puntuació mitjana d'aquestes proves escrites superior a 3.5. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l’expedient acadèmic serà de 4.5 punts i l'estudiant tindrà dret a recuperació.
A la recuperació podran presentar-se estudiants que al llarg de l'avaluació continuada hagin realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagin obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3.5 punts. Es podrà recuperar las proves escrites vinculades als reptes. El projecte professional basat en l’evidencia científica no és recuperable. La recuperació servirà per obtenir un 5 com a nota final de l'assignatura, independentment de la nota obtinguda a cadascuna de les evidències recuperades.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat). L'avaluació única es realitzarà en segon periode avaluatiu. S'hi avaluaran tots els continguts de l'assignatura amb el mateix pes avaluatiu que en l'avaluació continuada. Es realitzaran les 4 proves escrites vinculades als 4 reptes de l'assignatura (60%) amb un pes avaluatiu igual que el de l'avaluació continuada dels reptes, i es lliurarà un informe de projecte professional orientat a donar resposta a una demanda concreta d'una entitat esportiva (40%).La durada aproximada de la prova serà de 4 hores. S'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'avaluació continuada.
En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat
Enllaç a les pautes d'avaluacióde la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Castillo, Isabel & Álvarez, Octavio (2023). Psicología Social de la Actividad Física, el Deporte y el Ejercicio. Madrid; McGraw Hill.
Cruz, Jaume. (Ed.), (2001). Psicología del Deporte. Madrid : Síntesis.
Hanrahan, Stephanie. J., & Andersen, Mark. B. (2010). Routledge Handbook of Applied Sport Psychology: A Comprehensive Guide for Students and Practitioners
León Zarceño, E.M., Garcés de los Fayos, E.J. (2024). Fundamentos de Psicología del Deporte. Editorial Médica Panamericana.
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019). Foundations of sport and exercise Psychology. 7th Edition. Champaign, Il.: Human Kinetics.
- - -
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |