Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Dret Mercantil II

Codi: 102270 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Dret OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Gorriz Lopez
Correu electrònic:
carles.gorriz@uab.cat

Equip docent

Ramón Morral Soldevila
José Vicente Morant Gregori
Joan Carles Codina Campaña
Marta Gili Selga
Monica Perna Hernandez
Francisco Ramon Lara Payan
Pedro Rebollo Diaz
(Extern) Albano Gilabert
(Extern) Teodoro López-Cuesta

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap requisit previ.

ADE + Dret: la teoria la imparteix el professor Carles Górriz (català) i els grups de seminari els professors Carles Górriz (català) i Jordi Santamaria (català).

Dret. El grup 1 de teoria l'imparteix el professor Albano Gilabert (espanyol), el grup 2 la professora Mònica Perna (espanyol) i el grup 3 el professor Ramon Morral (català). Quant els seminaris, els professors són els següents: grup 11 José Vicente Morant (expanyol), grup 12 Pedro Rebollo (espanyol), grup 13 Joan Carles Codina (espanyol), grup 21 Francisco Lara (espanyol), grup 22 Marta Gili (espanyol), grup 23 Mónica Perna (espanyol), grup 511 Pedro Rebollo (espanyol), grup 512 Teodoro López-Cuesta (espanyol), grup 513 Ramon Morral (català).

La docència s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.


Objectius

L’assignatura de Dret Mercantil II té com a objectiu fonamental proporcionar a l’estudiant un coneixement sòlid, sistemàtic i crític de les principals institucions del dret mercantil relacionades amb els contractes mercantils, els títols-valors i el dret concursal. Es pretén que l’alumnat sigui capaç de comprendre el fonament jurídic i econòmic d’aquestes figures, identificar-ne les funcions dins l’activitat empresarial i aplicar-les amb rigor a situacions pràctiques reals o simulades.

Així mateix, es vol fomentar la capacitat d’anàlisi i resolució de problemes jurídics complexos, mitjançant l’estudi de casos, la interpretació de textos legals i jurisprudencials, i l’elaboració d’arguments jurídics ben fonamentats. L’assignatura també promou el desenvolupament d’habilitats transversals com el pensament crític, la comunicació jurídica oral i escrita, i el treball col·laboratiu.

En definitiva, es busca que l’estudiant adquireixi les competències necessàries per afrontar amb solvència els reptes professionals relacionats amb la contractació mercantil, la creació i circulació de títols-valors i la gestió de situacions d’insolvència empresarial, tant des de la perspectiva de l’assessorament jurídic com de la pràctica forense.


Competències

  • Buscar, interpretar i aplicar normes jurídiques, argumentant cada un d'aquests assumptes.
  • Defensar i promoure els valors essencials de l'estat social i democràtic de dret.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Presentar en públic la problemàtica que comporta un determinat litigi, les normes jurídiques aplicables i les solucions més coherents.
  • Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contextualitzar el dret mercantil dins de l'ordenament jurídic, la seva funció i la seva utilitat en el tràfic empresarial.
  2. Demostrar coneixements teòrics i pràctics de dret mercantil, utilitzant correctament la terminologia d'aquest àmbit.
  3. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  4. Distingir críticament la trajectòria històrica en l'aprovació de les normes mercantils i en la formació dels usos de comerç, i estar en disposició de preveure solucions jurídiques alternatives.
  5. Exposar públicament casos pràctics i les possibles solucions jurídiques.
  6. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  7. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  8. Identificar l'eficàcia d'incloure o no incloure determinades clàusules en un contracte de societat mercantil, d'agència, de noliejament i en qualsevol altre contracte mercantil.
  9. Oferir una resposta justa i eficaç als casos pràctics que es plantegin a partir dels coneixements adquirits.
  10. Relacionar els coneixements amb les qüestions derivades del tràfic empresarial a l'efecte d'oferir solucions justes i eficaces.
  11. Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  12. Sintetitzar els coneixements teòrics i pràctics a l'efecte de redactar contractes i altres instruments mercantils.
  13. Vincular el dret mercantil a la societat present i futura i a altres sectors d'aquesta (política, sociologia, etc.), així com al seu context estatal, comunitari i internacional.

Continguts

  1. Especialitats mercantils de la teoria general de les obligacions i contractes
    • Especialitats de les obligacions mercantils
    • Lluita contra la morositat
    • Especialitats mercantils d ela teoria general dels contractes
    • Condicions generals
    • Contractació internacional
  2. Contractes de compravenda mercantil
    • Normativa aplicable
    • Obligacions del venedor i del comprador
    • Transmissió del risc
    • Compravendes especials
    • Compravendes internacionals
    • Contractes afins a la compravenda
  3. Contractes de col·laboració
    • Comissió
    • Mediació
    • Agència
    • Concessió i franquicia
  4. Contractes de transport i similars
    • Legislació aplicable
    • Parts del contracte de transport
    • Obligacions de les parts
    • Documentació del transport
    • Responsabilitat del transportista
    • Contracte de dipòsit
  5. Contracte d’assegurança
    • Consideracions generals
    • Definició, normativa i classificació
    • Forma
    • Elements personals
    • Elements objectius
    • Obligacions de les parts
    • Assegurances de danys
    • Assegurances de persones
  6. Contractes bancaris i bursàtils
    • Legislació
    • Ordenació
    • Contractació: consideracions generals
    • Operacions Neutres
    • Operacions actives
    • Operacions passives
    • Mercat de valors. Ordenació
    • Contractes mercantils
  7. Valors mobiliaris
    • Títols-valors: origen, concepte i classificació
    • Ttítols-valors: legitimació i transmissió
    • Anotacions en compte
  8. Lletra de canvi, xec i pagaré
    • Lletra: origen, funcions i legislació
    • Concepte i requisits de la lletra de canvi
    • Lliurament, acceptació, transmissió i aval
    • Pagament. Protest. Accions
  9. Dret concursal i preconcursal
    • Introducció. Legislació.
    • Institucions preconcursal
  10. Declaració i òrgans del concurs
    • Declaració de concrs: sol·licitud i declaració
    • Jutge del concurs
    • Administració concursal
  11. Efectes del concurs
    • Efectes sobre el deutor
    • Efectes sobre les accions individuals
    • Efectes sobre els crèdits
    • Efectes sobre els contractes
  12. Massa activa i massa passiva
    • Composició de la massa activa. Inventari de la massa activa. Conservació i alienació. Reintegració. Reducció
    • Massa passiva: integració, comunicació i reconeixement. Classificació. Llista de creditors
    • Informe de l'administració concursal
  13. Solucions del concurs: conveni concursal i liquidació
    • Conveni
    • Liquidació
  14. Qualificació i conclusió del concurs
    • Qualificació
    • Conclusió i reapertura del concurs
    • Aspectes processals
    • Publicitat del concurs
    • Concursos amb especialitats

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 22 0,88 1, 4, 8, 10, 12, 13
Seminaris 22 0,88 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi o treball fora de l'aula 60 2,4 2, 6, 9, 10, 11
Preparació dels seminaris 36 1,44 3, 4, 6, 8, 9, 12, 13

Activitats formatives

El procés d’aprenentatge de l’alumnat s’estructura a través de tres tipus d’activitats:

1.      Activitats dirigides

Seran de dos tipus i es desenvoluparan a l’aula:

a) Classes teòriques, que consistiran en l’exposició del temari per part del professorat.

b) Seminaris: aquelles que es duen a terme a l'aula amb un protagonisme compartit del professorat i de l’alumnat.

A Dret, es faran tres activitats avaluables (dos casos pràctics i un comentari o anàlisis de sentències). Dos d’aquestes tres activitats tindran un valor de 1,5 punts i la tercera tindrá un valor de 2 punts. La suma de totes elles computarà un 50% de la nota final-. L'assistencia als seminaris és obligatòria. Les dates de les activitats d’avaluació es faran públiques al començament del semestre a través de l’Espai Docent del Campus Virtual.

A ADE + Dret, a l'avaluació continuada és la suma de la nota de les activitats setmanals. Els seminaris setmanals computaran un 20% de la nota final. El Treball Fora de l'Aula computarà un 30% de la nota final. L'altre 50% serà la nota de l'examen. L'assistència és obligatòria

 

2.      Activitats supervisades

Consistiran en el seguiment de l’assignatura i resolució de dubtes, mitjançant les tutories, individuals o grupals.

 

3. Activitats autònomes

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l’alumnat organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomeses vincula al seguiment de les activitats dirigides i a lapreparació de l’examen final teòric.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul. Igualment, es reserven 5 hores per a l’avaluació

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evaluación continuada 50% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Examen final 50% 5 0,2 1, 4, 6, 8, 9, 10, 12, 13

Transparència en l'ús de la IA 

 

Per a aquesta assignatura es permet l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) en tasques de suport exclusivament com ara la cerca d'informació, la correcció de textos, les traduccions o l'organització de la informació. L'estudiant haurà d'identificar clarament l'ús que ha fet de la IA, compartir amb el professorat les interaccions mantingudes amb les eines d'IA i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La manca de transparència en l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà una falta d’honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l’activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 

Avaluació continuada


Dret: l'assistència als seminaris és obligatòria. Es faran tres activitats avaluables (dos casos pràctics i un comentari o anàlisis de sentències). Dos d’aquestes tres activitats tindran un valor de 1,5 punts i la tercera tindrá un valor de 2 punts. La suma de totes elles computarà un 50% de la nota final-. L'altre 50% serà la nota de l'examen

ADE + Dret: l'avaluació continuada és la suma de la nota de les activitats setmanals. Els seminaris setmanals computaran un 20% de la nota final. El Treball Fora de l'Aula computarà un 30% de la nota final. L'altre 50% serà la nota de l'examen

Per aprovar la assignatura s'ha d'obtenir un 5 fent la mitjana entre les activitats avaluables i l'examen final (o el de reavaluació) i haver obtingut un mínim de 3,5 punts de mitja a les activitats avaluablesi un mínim de 5 a l’examen final.

Per poder presentar-se a la reavaluació cal haver obtingut al menys un 3,5 a la mitjana de l'assignatura

 

SEMINARIS I ACTIVITATS AVALUABLES

L'avaluació continuada es divideix en dues parts, els seminaris i les activitats avaluables

La nota de l'avaluació continuada s'obté amb la suma dels resultats de les activitats avaluables

Això no obstant, l'assistència als seminaris és obligatòria i formarà part de l'avaluació contínua, modulant la nota obtinguda a les activitats avaluables.

L'assistència afectarà en l'avaluació continuada de la manera següent:

• TRAM I. Assistència al 80% o més dels seminaris, es manté la nota obtinguda a les activitats avaluables.

• TRAM II. Assistència entre el 50% i el 79% dels seminaris modularà la nota de l'avaluació continuada, sent aquesta com a màxim d'un 5 sobre 10, és a dir, si la nota de l'avaluació continuada fos superior a un 5 sobre 10, aquesta quedaria reduïda a un 5 i si fos inferior a 5 es mantindria la nota obtinguda.

• TRAM III. Assistència inferior al 49% dels seminaris, tindria suspeses l'avaluació continuada i l'assignatura.

Només s'admetran justificacions d'inassistència admeses relacionades amb Problema de salut, hospitalització o repòs mèdic (amb justificació oficial). Defunció de familiar fins a segon grau. Accidents o força major. Esportista d´elit amb competició oficial i altres causes excepcionals assimilables. A l'inici del curs, es comunicarà a través del campus virtual la data d'activitats avaluables i ajustarà els percentatges de les assistències a seminaris en funció dels percentatges descrits aquí i el nombre de seminaris previstos, determinant així el nombre de seminaris per a cada tram dels anteriors."


AVALUACIÓ ÚNICA


Les persones que optin pel sistema d'avaluació única seràn examinades tenint en compte els següents ítems:

Un 50% de la nota (5 punts sobre 10) será l'obtinguda en un exàmen test.

Per poder fer mitjana cal aprobar l’examen test (obtenir al menys un 5 sobre 10)

L’altre 50% de la nota (5 punts sobre 10) s’obtindrà amb la realització de dos activitats diferents que tinguin un contingut equivalent al que s’ha fet en els seminaris. Aquestes consistiran en la resolució d’un cas pràctic (tindrà un valor de 3 punts) i comentari o anàlisis d’una o mes sentencies (2 punts).

Per a la realització de les proves corresponent a lesactivitats podrà consultar-se la legislación pertinent en format paper, però no podrà accedir-se a recursos informàtics, nia apunts ni materials. Només es podrà utilitzar legislació, i sempre que no estigui complementada amb altre informació.

La realització de les proves corresponents a les activitats es realitzarà de manera presencial coincidint amb el dia fixat per la realització de l’examen test

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada

S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÁSICA

Broseta Pont, Manuel - Martínez Sanz, Fernando., Manual de derecho mercantil, vol. II, última edició, Madrid, Tecnos.

Jiménez Sánchez, Guillermo - Díaz Moreno, Alberto (dirs.), Derecho mercantil II, última edició, Barcelona-Madrid-São Paulo, Marcial Pons

Menéndez, Aurelio - Rojo, Angel (dirs.), Lecciones de derecho mercantil, vol. II, última edició, Cizur Menor, Thomson Reuters Civitas (Accessible a la biblioteca digital UAB).

Pulgar, Juana (Dir.), Manual de Derecho concursal. 4ª ed., La Ley, 2022.

Sánchez Calero, Fernando, Instituciones de derecho mercantil, vol. II, 2015, Cizur Menor, Thomson Reuters Aranzadi (Accessible a la biblioteca digital UAB).

Vicent Chulià, Francisco.: Introducción al Derecho mercantil, última edició, Valencia, Tirant lo Blanc (Accessible a la biblioteca digital UAB)


Programari

No s'utilitza cap programari especial


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 11 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 12 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 13 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 21 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 22 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 23 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 511 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 512 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 513 Català primer quadrimestre tarda
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 701 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) 702 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 70 Català segon quadrimestre matí-mixt