Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Dret | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Equip docent
Grup 1: Teoria, Dra. Margarita Bonet
Seminari 11, Dra. Margarita Bonet
Seminari 12, Dr. Antoni Cardona
Seminari 13, (a determinar)
Grup 2: Teoria, Dra. Maria Josep Cuenca
Seminari 21, Dra. Maria Josep Cuenca
Seminari 22, (a determinar)
Seminari 23, Dra. Maria Josep Pifarré
Grup 3: Teoria, Dr. Joan Baucells
Seminari 31, Dr. Joan Baucells
Seminari 32, Dra. Maria Josep Cuenca
Seminari 33, (a determinar)
Grup 51, Dr. Fermin Morales
Seminari 511, Dr. Fermin Morales
Seminari 512, (a determinar)
Grup 70, Dra. Maria Jesus Guardiola
Seminari 701, Dra. Maria Jesús Guardiola
Seminari 702, (a determinar)
No hi ha prerequisits per estudiar aquesta assignatura.
La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
L’assignatura Dret Penal I pretén que l’alumne/a adquireixi els coneixements introductoris al Dret Penal com a instrument de resolució de conflictes. Principalment es vol potenciar l’adquisició dels conceptes relatius a la norma penal, als principis constitucionals del Dret penal, així com les conseqüències que comporta la comissió d’un delicte (penes i mesures de seguretat).
Des de la perspectiva formativa, Dret Penal I pretén que l’alumne/a adquireixi els conceptes i la terminologia pròpia a l’àmbit del Dret Penal i, amb aquest objectiu, es potenciarà la lectura de textos jurídics així com la resolució d’alguns casos pràctics.
1.- El Dret penal: Dret penal com a instrument de control social. La norma penal: estructura, elements i funcions. Relacions entre dret penal i el dret administratiu sancionador. Relacions entre el dret penal i el dret processal penal
2.- La llei penal com a font del Dret penal i la seva interpretació: fonts directes i indirectes. Interpretació i subsunció. Mètodes d’interpretació, especial referència a l’analogia.
3.- La legitimació del Dret penal. Teories de la pena: Teories absolutes. Teories relatives. Models eclèctics o integradors. Estat de la qüestió en l’ordenament jurídic-penal espanyol.
4.- Principis limitadors del poder punitiu de l’Estat: P. d’intervenció mínima. P. d’exclusiva protecció de béns jurídics. P. d’igualtat. P. de culpabilitat. P. d’humanitat.
5.- Principi de legalitat: introducció: Concepte i garanties constitucionals derivades del principi de legalitat. Reserva de llei orgànica. P. de taxativitat i seguretat jurídica. “Non bis in idem” . Tècniques legislatives: lleis penals incompletes i lleis penals en blanc.
6.- Àmbit temporal de la llei penal: El principi d’irretroactivitat de la llei penal. Les reformes penals i els règims transitoris.
7.- Àmbit espaial de la llei penal: El principi de territorialitat de la llei penal. Excepcions: casos d’extraterritorialitat. Extradicció. La persecució penal en l’àmbit europeu. La Cort Penal Internacional.
8.- Àmbit personal de la llei penal: El principi d’igualtat penal. Inviolabilitat, inmunitat i aforament.
9.- Sistema de penes en l’ordenament jurídico-penal espanyol: Classificació i conceptes bàsics. Execució de la pena de presó: règim penitenciari espanyol i tractament penitenciari. El control judicial de l'execució penal.
10.- Alternatives a la pena privativa de llibertat: Condemna condicional, el supósit dels estrangers i llibertat condicional. La mediació.
11.- Altres conseqüències juridiques del delicte. Les mesures de seguretat: doble via a Espanya i el sistema vicarial. Tipus de mesures. La L.O. 5/2000 de Responsabilitat penal dels menors i les seves mesures. La responsabilitat civil derivada de delicte
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 4, 10, 11, 16 |
Seminaris | 20 | 0,8 | 1, 3, 6, 7, 8, 9, 12, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 1,5 | 0,06 | 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 1, 3, 14 |
Estudi i preparaci? de treballs | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16 |
El desenvolupament de la docència de l’assignatura i de la formació de l’estudiant es fonamenta en les següents activitats:
1. Activitats dirigides: activitats on el professor/a és present durant l'execució de les mateixes i desenvolupa un paper més actiu o protagonista. Es divideixen en dos tipus:
1.1. Classes teòriques: tenen per objecte que l'estudiant assoleixi les bases conceptuals de la matèria i el seu marc normatiu i jurisprudencial. Les classes teòriques són les activitats en les quals s'exigeix menys interactivitat a l'estudiant i estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor/a a l'alumne/a. Aquestes classes, si es necessari, es podran fer amb suports TIC, i debat en gran grup.
1.2. Seminaris: aquests ocuparan les hores assisgnades, on l'estudiantat, individualment o en grups reduïts, analitza i resol juntament amb el professor/a preguntes, casos pràctics o noticies vinculades amb el tema acabat de desenvolupar a la classe teòrica. L'assistència als seminaris, excepte amb causa justificada, és obligatòria
2. Tutories.
3. Activitats autònomes:activitats que els estudiants desenvoluparan autonomament, sense suport del professor/a.
3.1. Cerca i lectura comprensiva de bibliografia,normativa i jurisprudencia.
3.2. Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums.
3.3. Estudi.
3.4. Elaboració de les diverses activitats d'avaluació continuada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final de contingut i eventual reavaluacio (test) | 50% | 5 | 0,2 | 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 16 |
Primera activitat avaluable: Prova de conceptes bàsics | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 16 |
Segona activitat avaluable: Prova teòrica (preguntes curtes) o pràctica (resolució de casos) | 25% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16 |
. Model d’avaluació: el model d’avaluació és continuada i té l’objectiu formatiu que l’alumnat i el professorat puguin conèixer el grau d’assoliment de les competències per tal d’orientar el procés formatiu. L'avaluació unica és excepcional i s'explica més endavant.
. Les activitats d'avaluació continuada realitzades al llarg del curs suposaran el 50% de l’avaluació final i la prova final de conjunt suposarà el 50% restant.
1) Avaluació continuada:
El resultat d'aquesta avaluació continuada valdrà fins el 50% de la nota final i sorgirà de les següents activitats:
A) Prova teòrica (preguntes curtes) o pràctica (resolució de casos). Amb un valor de 2.5 punts.
B) Prova de conceptes bàsics. Amb un valor de 2.5 punts.
2) Prova final de conjunt: Al final del curs hi haurà un examen final de contingut. Es puntua sobre 5.
. A l'inici del curs el/la professor/a responsable de l'assignatura informarà als alumnes, a través del campus virtual, de les dates exactes de les activitats d'avaluació continuada, concretant les característiques de les mateixes; així com del model d'examen final (test, preguntes, etc...).
. Reavaluació:
- Pel que fa al 50% de l'avaluació continuada: es durà a terme el dia fixat per a la reavaluació. Aquesta prova de reevaluació de l'avaluació continuada valdrá també 2.5 punts i substituirà la pitjor de les notes d'avaluació continuada obtingudes.
- Pel que fa al 50% de la prova final de conjunt: l'alumnat que suspengui la prova final de conjunt es podrà presentar a la reavaluació. La reavaluació es farà en les mateixes condicions.
- Només es poden reavaluar aquelles activitats que han estat avaluades. Cas de realitzar la reavaluació, preval la segona nota fins i tot si és inferior a la primera.
. Nota global de l’assignatura: la nota final de l'assignatura serà la suma de la nota de l'avaluació continuada (fins a 5 punts, sumades les dues proves) i la nota de la prova final de conjunt. En qualsevol cas, en la prova final de conjunt cal que el resultat sigui de, com a minim, 2 sobre 5. En cas de no assolir 2 punts sobre 5, la nota màxima de l'assignatura sera de 4.5. Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota global de mínim 5 punts. El professorat responsable de l'assignatura al principi de curs informarà si exigeix també asolir un mínim de 2 punts a l'apartat d'avaluació continuada per poder fer mitjana amb el resultat obtingut a la prova de conjunt.
. Revisió: en publicar les notes de les activitats realitzades durant el curs el professorat responsable del grup especificarà el sistema de revisió (data, horari i espai).
Avaluació única.
L'alumnat que opti per l'avaluació única ha de sol.licitar-ho dintre del termini fixat per la Facultat i d'acord a les pautes establertes.
En en cas de Dret Penal I, l'avaluació única es dura a terme en el dia fixat per la prova final de conjunt, amb el mateix contingut que l'avaluació continuada: Prova teòrica o pràctica (25%), Conceptes bàsics (25%) i Test (50%).
La reavaluació tembé es realitzara el dia fixat amb els mateixos criteris que la avaluació continuada.
IMPORTANT: La persona que copii o intenti copiar aun examen tindrà un 0 en l'examen. La persona que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, lassignatura será suspesa
L'alumne serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l'assignatura pot considerar l'estudiant com no avaluable.
MUÑOZ CONDE, Francisco - GARCÍA ARAN, Mercedes, Derecho penal. Parte general (11ª edició) Tirant lo blanch, 2022.
QUINTERO OLIVARES,Gonzalo (Con la colaboración de Fermin Morales Prats) . Parte General del Derecho Penal. Aranzadi, 2015
Bibliografia complementària.
Al llarg del curs el/la professor/a responsable de l'assignatura podrà recomanar bibliografia complementària a travès del campus virtual.
L'assignatura no exigeix un programa especific.
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús restringit de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport molt concretes, com la cerca bibliogràfica o d’informació i la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 13 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 21 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 22 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 23 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 31 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 32 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 33 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 511 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 512 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 701 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM30) Seminaris (30 estudiants per grup) | 702 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 70 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |