Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ensenyament i Aprenentatge del Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural

Codi: 102046 Crèdits: 10
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Educació Primària OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Victor Lopez Simo
Correu electrònic:
victor.lopez@uab.cat

Equip docent

Victor Pastor Castro
Carme Grimalt Alvaro
Miriam Gonzalez Sanz
Joan Llusà Serra
Beatriz Ximena Cantero Riveros
Victor Lopez Simo
Francisco Gil Carmona

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

  • Analitzar el currículum d’Educació Primària en relació al Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural.
  • Interpretar el currículum en funció dels diversos criteris que es poden tenir en compte per seleccionar, organitzar o seqüenciar els continguts escolars relatius a l’estudi de la natura i la societat.
  • Identificar i valorar les aportacions de les ciències experimentals a l’ensenyament i l’aprenentatge, per a la definició d’una ciència escolar.
  • Identificar i valorar les aportacions de les ciències socials, la geografia i la història a l’ensenyament i l’aprenentatge, per a la construcció a l’escola d’un espai geogràfic, d’un temps històric i d’uns estudis socials a l’escola.
  • Valorar la igualtat entre tots els éssers humans incorporant la perspectiva de gènere. 

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Comprendre els principis bàsics de les ciències socials.
  • Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (Física, Química, Biologia i Geologia).
  • Conèixer el currículum bàsic de les ciències socials.
  • Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
  • Conèixer les àrees curricular de l'Educació Primària, la relació interdisciplinar entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn als procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
  • Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure l'adquisició de competències bàsiques en els estudiants.
  • Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents als estudiants.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els models de les ciències experimentals en el desenvolupament del currículum de Coneixement del Medi.
  2. Aplicar els models d'ensenyament de les ciències socials en el desenvolupament del currículum de Coneixement del Medi.
  3. Demostrar que s'identifiquen, es practiquen i es defensen actituds de sostenibilitat enfront del món natural.
  4. Demostrar que s'identifiquen, es practiquen i es defensen actituds d'igualtat de gènere.
  5. Demostrar que s'identifiquen, es practiquen i es defensen els drets humans com a coneixement i instrument per a la convivència.
  6. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  7. Identificar i analitzar els aspectes d'interdisciplinarietat presents al currículum, tenint en compte aspectes dels continguts, de la metodologia d'ensenyament i dels processos d'aprenentatge de les ciències socials i experimentals.
  8. Identificar les finalitats, continguts i estructura de les ciències experimentals en el currículum de medi natural a l'educació primària.
  9. Identificar les finalitats, continguts i estructura de les ciències socials en el currículum de medi social a l'educació primària.
  10. Relacionar correctament els continguts de Coneixement del Medi amb les possibles aportacions a les competències corresponents.
  11. Saber dissenyar seqüències didàctiques i avaluar-les, a partir de recursos didàctics coherents.
  12. Saber interpretar els continguts de Coneixement del Medi i avaluar els aprenentatges amb materials curriculars i recursos pertinents.
  13. Ser capaç de desenvolupar en l'alumnat competències bàsiques a partir del currículum de Coneixement del Medi.
  14. Ser capaç d'utilitzar el coneixement social per interpretar i actuar sobre els fenòmens de la vida quotidiana.
  15. Ser capaç d'utilitzar els models bàsics de les ciències experimentals per interpretar i actuar sobre els fenòmens de la vida quotidiana.

Continguts

Bloc d'introducció: 

  • Finalitats de l’ensenyament i aprenentatge del medi natural i social.
  • Visita a Can Magrans

Bloc de medi social i cultural: 

  • Els conceptes socials clau
  • Ciutadania
  • Paisatge
  • Temps històric

Bloc de medi natural i tecnològic: 

  • La ciència escolar
  • Models científics escolars i models mentals
  • La indagació
  • El procés tecnològic

Bloc comú de disseny didàctic interdisciplinar: 

  • La seqüenciació de les activitats
  • L’avaluació dels aprenentatges
  • Les sortides de camp
  • Les bones preguntes

Bloc d’aplicació: 

  • Sortida a Empúries
  • Disseny i presentació d’una sortida a algun indret de Catalunya 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
(gran grup) Exposicions del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. 43 1,72 1, 11
(gran grup) Treball de camp - sortida al medi 15 0,6
(petit grup= Espai de treball en grup reduït tutoritzat pel professorat per analitzar o elaborar materials curriculars, l’estudi i/o resolució de casos, activitats de camp i/o laboratori, per aprofundir en les temàtiques proposades. 25 1
Tipus: Supervisades      
Revisió i avaluació dels treballs realitzats (informes, estudis de cas, pòsters, exposicions, pràctiques de laboratori, treballs de camp...) 42 1,68
Tipus: Autònomes      
Anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctiva, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos. 125 5

Aquesta assignatura s'ha planificat tenint en compte que hi haurà:

- Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari

- Debats i discussions en grups reduïts per part de l'alumnat per analitzar i elaborar informes d'avaluació, estudi i/o resolució de casos

- Aprenentatge cooperatiu per part de l'alumnat per aprofundir en els continguts i temàriques treballades durant les exposicions magistrals.

- Utilització d'eines digitals per a la realització de les diferents activitats que es realitzin a les classes magistrals, seminaris i pràctiques de laboratori

- Una sortida a Empúries de dos dies de durada, pels grups 21 i 31 els dies 7 i 8 d'abril de 2026, i pels grups 41 i 71 el dia 12 i 13 d'abril de 2026. L'assistència a la sortida és obligatòria, i si per causa justificada (laboral o salut) l'alumnat no pugui assistir, hi haurà un treball alternatiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació individual dels coneixements adquirits (inclou prova escrita de síntesi o examen. Bloc 1, individual) 50% 0 0 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Presentació de l'anàlisi fet sobre el treball de camp, les sortides i la interdisciplinarietat (Bloc 3, grupal)) 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Realització dels informes pertinents a cadascun dels continguts a treballar (Bloc 2, grupal) 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Avaluació continua:

L'avaluació continua de l'assignatura inclou:

  1. AC1: Exàmens escrits individuals (50% qualificació assignatura), incloent:
  • Examen del bloc de medi social (11/11/2025).
  • Examen del bloc de medi natural (20/01/2026).
  • Examen del bloc comú interdisciplinar (12/05/2026).
  1. AC2: Entregues grupals posteriors als seminaris (25% qualificació assignatura): El professorat sol·licitarà al llarg del curs tasques associades als seminaris que caldrà lliurar a través del Campus Virtual. En cas de no lliurar-se a temps una entrega, aquesta constarà amb un valor de 0, i farà mitjana amb la resta d'entregues. Cada professor podrà, si ho estima oportú, sol·licitar canvis en les entregues que no compleixin amb uns criteris mínims, i en cada moment s’establirà un període d’entrega determinat.
  2. AC3: Lliurament i presentació del Projecte Post-Empúries (25 % assignatura): Inclou la qualificació del treball escrit i la seva presentació oral, així com la realització d'activitats prèvies, durant i posteriors a la visita a Empúries. També es tindrà en compte l’actitud i la implicació de l’alumnat durant aquestes activitats.

Per poder aprovar l'assignatura amb modalitat d’avaluació continuada cal:

  • Tenir una mitjana igual o superior a 5 en els exàmens individuals (AC1), és a dir, la mitjana dels tres exàmens (bloc medi social, medi natural i interdisciplinar), amb una nota mínima de 3,5 sobre 10 en cadascuna de les parts. En cas contrari, caldrà presentar-se a un únic examen de recuperació de l'assignatura el 2/06/2026, que inclourà continguts de tot el curs. La nota màxima d'aquest examen de recuperació és 5.
  • Haver assistit al 80% de sessions corresponents a seminaris, laboratoris i sortides. En cas contrari, l’alumnat haurà de lliurar un conjunt de tasques equivalents a les realitzades durant els seminaris, i hauran de lliurar-ho en la data de recuperació (2/06/2026). En aquest cas, la nota màxima recuperable és un 5.
  • Haver obtingut un 5 o més en la mitjana de qualificacions de les entregues dels Seminaris (AC2). En cas contrari, l’alumnat haurà de lliurar un conjunt de tasques equivalents a les realitzades durant els seminaris, i hauran de lliurar-ho en la data de recuperació (2/06/2026). En aquest cas, la nota màxima recuperable és un 5.
  • Haver participat activament a tots tallers durant la sortida d’Empuries. La tasca AC3 no és recuperable.

Es considerarà que una persona suspèn automàticament l’assignatura sense cap tipus de recuperació si:

-          Incorre en algun tipus de pràctica fraudulenta: copiar deliberadament en qualsevol examen, falsificar un document o fer-se passar per una altra persona, ús de tecnologies vestibles (ulleres, auriculars, etc.) que faciliti la resolució de tasques d’avaluació, etc.

-          Incomplir deliberadament les normes de seguretat del laboratori, posant en perill la integritat física personal o aliena.

-          Incomplir deliberadament les normes de seguretat i de convivència durant qualsevol de les sortides o seminaris.  

Avaluació única

L'avaluació única de l'assignatura inclou:

  1. AU1: Examen únic (Individual - 50% assignatura), que comptarà amb 3 parts: continguts de medi natural, continguts de medi social, i continguts sobre disseny didàctic i interdisciplinarietat, el dia 12/05/2026. La nota conjunta de la prova ha de ser de 5 sobre 10, amb una nota mínima de 3,5 sobre 10 en cadascuna de les parts.
  1. AU2: Entrega individual equivalent a les entregues posteriors als seminaris (Individual - 25% assignatura), que inclourà el lliurament del conjunt de tasques sol·licitades pels docents al llarg del curs en un únic document. Els criteris de correcció i qualificació de treball seran equivalents als utilitzats en el format d'avaluació continua, però s'hi afegeix una petita presentació oral per defensa del document que demostri l'autoria i l'autenticitat dels aprenentatges.
  2. AU3: Lliurament i presentació del Projecte Post-Empúries (Individual - 25 % assignatura): Inclou la qualificació del treball escrit i la seva presentació oral, així com evidències gràfiques de la visita a Empúries en dates prèvies a l'entrega del treball.

Totes les proves d’avaluació única es faran presencialment el 12/05/2026, coincidint amb l’examen que farà l’alumnat d’avaluació continua del bloc comú interdisciplinar.

Les condicions per aprovar o suspendre l’assignatura en format avaluació única són les mateixes que les d’avaluació continuada, i els mecanismes de recuperació dels diferents blocs també, essent en la mateixa data (2/06/2026).  

 

Prova de síntesis:

En cas de l’alumnat que es presenti en segona convocatòria o més, que en cursos anteriors hagi entregat i aprovat les tasques AC2 i AC3, podrà presentar-se a una única prova de síntesis que consisteix en un únic examen queinclogui continguts de tot el curs. La data de la prova de síntesis serà el dia 12/05/2026.

Ús de la IA en les tasques al llarg del curs:

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a art integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat en forma de zero, o sancions majors en casos de gravetat, que poden incloure suspendre l’assignatura.  


Bibliografia

Bale, J. (1989). Didáctica de la geografía en la escuela primaria, Madrid: MEC/Morata.

Batllori, R. (1995). Percepció i representació de l’espai. Una didàctica de l’espai. Guix, 208: 5-11.

Benejam, P. (1997). Las finalidades de la educación social. Benejam, P. y Pagès, J. (coord.) (1997). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia. Barcelona, ICE / Universidad de Barcelona / Horsori, 33-51.

Benlloch, M. et al. (2005) Curs per a l’actualització de l’ensenyament/aprenentatge de les ciències naturals. Barcelona: Departament d’educació

Canals, R. (2009). La evaluación de la competencia social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, 187: 16-21.

Canals, R. González, N. (2012). L'estudi del medi a l'Educació Primària. Una proposta per afavorir la mirada interdisciplinaria. Perspectiva Escolar, 366: 7-12.

Català, M. et al (2002) Las ciencias en la escuela. Teorías y prácticas. Barcelona: Graó

Council Of Europe. (2018). Reference framework of competences for democratic culture. Volume 1Context, concepts and model. Council of Europe. Council of Europe: Strasbourg

Cooper, H. (2002). Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria. Madrid: Morata.

Driver, R. I alt (1989) Ideas científicas de la infancia y  la adolescencia. Madrid. Morata.

Fien, J. (1993). Geografía, sociedad y vida cotidiana. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 21: 73-90.

Izquierdo, M.; Aliberas, J. (2004) Pensar, actuar i parlar a la classe de ciències. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB

Jorba, J.; Sanmartí, N. (1994) Enseñar, aprender y evaluar: un proceso deregulación continua. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa

Novak, J.D. i Gowing, D.B. (1988) Aprendiendo a aprender. Barcelona. Martínez Roca.

Pagès, J. (2009). Competència social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, 187. Pàg. 7-11. 12-15.

Pujol, R.M. (2001). Les ciències, més que mai, poden ser una eina per formar ciutadans i ciutadanes. Perspectiva escolar, 257, 2-8.

Pujol, R.M. (2003) Didáctica de les Ciencias en la educación primaria. Madrid: Síntesis

Sanmartí, N. (2007) 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona: Graó

Santisteban, A. (2009). Cómo trabajar en clase la competencia social y ciudadana. Aula de Innovación Educativa, 187.

Santisteban, A. ; Pagès, J. (2006). La enseñanza de la historia en la educación primaria. Casas, M. - Tomàs, C. (coord.) Educación Primaria. Orientaciones y Recursos, pàg. 468/129-468/160. Barcelona: Wolters Kluwer Educación.

 


Programari

cap programari


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 211 Català anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 212 Català anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 311 Català anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 312 Català anual matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 411 Català anual tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 412 Català anual tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 711 Anglès anual tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 712 Anglès anual tarda
(SEM) Seminaris 211 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 311 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 312 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 411 Català anual tarda
(SEM) Seminaris 412 Català anual tarda
(SEM) Seminaris 711 Anglès anual tarda
(SEM) Seminaris 712 Anglès anual tarda
(TE) Teoria 21 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 31 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 41 Català anual tarda
(TE) Teoria 71 Anglès anual tarda