Logo UAB

Metodologia per a la Redacció de Projectes I

Codi: 101827 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Prevenció i Seguretat Integral OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Iglesias Lucia
Correu electrònic:
montserrat.iglesias@uab.cat

Equip docent

Joan Maria Rovira Morato

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits


Objectius

Identificar i analitzar els principals riscos relacionats amb incendis, accidents, catàstrofes tecnològiques i situacions de rescat, aplicant els conceptes bàsics de la teoria del foc i la gestió d’emergències.

Conèixer i interpretar el model de seguretat pública de Catalunya, així com els protocols d’actuació dels serveis d’extinció d’incendis i salvament.

Aplicar estratègies d’actuació i de presa de decisions en situacions d’emergència, utilitzant sistemes de comandament, planificació i coordinació operativa.

Utilitzar de manera eficaç eines de planificació, comandament i control per a la gestió d’intervencions en contextos d’alta complexitat.

Desenvolupar una actitud crítica, responsable i professional davant situacions de risc, tenint en compte criteris de seguretat, eficiència i protecció civil.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Desenvolupar el pensament científic i el raonament crític en temes de prevenció i seguretat.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Treballar i aprendre de forma autònoma.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
  • Valorar l'impacte tècnic, social i legal dels nous descobriments científics i dels nous desenvolupaments tecnològics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen al sector de la prevenció i la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  5. Desenvolupar el pensament científic i el raonament crític en temes de prevenció i seguretat.
  6. Dissenyar i implementar plans de recuperació de desastres i mecanismes d'assegurament de les contingències.
  7. Dissenyar un projecte aplicat a la seguretat i a la prevenció integral en una organització.
  8. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  10. Identificar la infraestructura, la tecnologia i els recursos necessaris en les operacions de la prevenció i la seguretat.
  11. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats acadèmic-professionals de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  13. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  14. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  15. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  16. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  17. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  18. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  19. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  20. Treballar i aprendre de manera autònoma.
  21. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.
  22. Valorar l'impacte tècnic, social i legal dels nous descobriments científics i dels nous desenvolupaments tecnològics.

Continguts

Introducció a la safety (extinció, prevenció d’incendis i salvaments)                               

Tema 1

El model de seguretat pública a Catalunya

Tema 2

Teoria i terminologia bàsica incendis

Tema 3

Incendis estructurals (incendis urbans i industrials)

Tema 4

Incendis forestals

Tema 5

Accidents en el transport i la mobilitat

Tema 6

Riscos Tecnològics / infraestructures crítiques

Tema7

Salvaments i rescats

 

Organització comandament operatiu.                                                

Tema 1

Sistemes de comandament.

Tema 2

Sistemes de planificació.

Tema 3

Sales de comandament i control.

Tema 4

Sistema de presa de decisions.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16
Classes 40 1,6
Tipus: Supervisades      
Projecte 12 0,48
Tipus: Autònomes      
Estudi Individual 94 3,76

La metodologia que es farà servir es basarà en les metodologies de classes magistrals juntament amb l'anàlisis de diferents casos pràctics. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació pràctica 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22
Prova/es teòriques 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

El sistema d’avaluació d’aquesta assignatura s’estructura en dos apartats clarament diferenciats:

 

1. Part pràctica:

 L´ alumnat realitzarà les diferents pràctiques que plantejarà el professorat a l'aula.

 Aquesta part pràctica tindrà un valor de 5 punts de la nota final de l'assignatura.

 La nota mitjana d'aquestes pràctiques es sumarà a la mitjana obtinguda de les proves teòriques individuals sempre que aquestes hagin estat superades en les condicions que s’especifiquen a l’apartat següent*.

 

2. Proves teòriques individuals

 

Examen escrit: 
 

L´ alumnat ha de superar les proves teòriques que estableixi el professorat. El valor de les mateixes serà de 5 punts, respecte de la nota final de l’assignatura. 

 

*L’alumne que obtingui, com a mínim, un 3,5 sobre 10 del conjunt de les proves teòriques se li podrà sumar la nota que hagi obtingut de la part pràctica.

 

Per superar l’assignatura serà necessari arribar, i de conformitat amb les condicions anteriors, a un 5 sobre 10.

 

L’alumnat que arribi aquesta nota es podrà presentar a l’examen de recuperació sempre i quan compleixi els requisits establerts en el punt següent.

 

 

3. Examen Recuperació.

 

Les persones que no superin l’avaluació continuada tindran dret a recuperació en el dia marcat oficialment per l'Escola, sempre i quan aquest alumnat hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.

Aquest examen consistirà en una prova d’avaluació on s’avaluarà el conjunt dels continguts de l’assignatura.

Per aprovar aquest examen serà necessari obtenir un 5.

La superació de l’examen de recuperació implicarà obtenir un 5 a l’expedient de l’alumne.

S'ha de tenir en compte quei si l'alumne no ha estat avaluat d'aquest conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total serà avaluat amb una nota de "No presentat".

 

4. Revisió:

Al moment de realització de cada activitat avaluativa, el Professorat s'informarà a l'Alumnat dels mecanismes de revisió de les Qualificacions.

 
5. Avaluació única:
Els estudiants que optin per l'avaluació única faran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura, tant teòric com pràctic. La data per a aquesta prova serà la mateixa programada a l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada. L'alumnat que es vulgui acollir a l'avaluació única ho haurà de sol·licitar dins del termini oficial establert per fer-ho. En cas que no ho fes, perdrà l'oportunitat d'avaluació única. S'aplica el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
 
6. Avaluació de lalumnat en segona convocatòria o més:
L'alumnat que repeteixi l'assignatura haurà de realitzar les proves i els exàmens programats i lliurar les pràctiques de l'assignatura en les dates indicades a l'aula o bé aula Moodle, segons el cas.
 
7. Canvi de data d'una prova o examen:
L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba a l'espai Moodle de Tutorització EPSI. Un cop emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura ia la coordinació del Grau.
 
8. Ús de la IA

En aquesta assignatura, es permet utilitzar tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball. Lalumnat ha didentificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de lactivitat. La no transparència de l'ús de la IA podrà ser considerada com una irregularitat acadèmica i pot comportar una penalització a la nota de l'activitat, o l'aplicació de les conseqüències previstes a l'apartat següent "Altres consideracions".


9. Altres consideracions:
En cas que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb aquest acte d'avaluació 0, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats als actes davaluació duna mateixa assignatura, la qualificació final daquesta assignatura serà 0. Així mateix, si hi ha la sospita de plagi, inclòs el tecnològic, el professorat podrà verificar el contingut de la prova mitjançant la realització de proves orals, o un altre tipus de proves, per verificar l'originalitat i l'autoria del treball. Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de lassignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com lavaluació de lassignatura.


Bibliografia

El professor responsable de l’assignatura posarà a disposició dels alumnes, a través de l’Aula Moodle, uns materials docents per a preparar els diversos temes de l’assignatura. És convenient, a més, consultar la següent bibliografia de l’assignatura (citada a continuació seguint l’estil APA 6th Edition):

  • Cassany, D. (2007). Esmolar l'eina: Guia de redacció per a professionals. Barcelona: Editorial Empúries.
  • Cassany, D. (2008). La cuina de l'escriptura. Barcelona: Editorial Empúries.
  • Mille Galán, J. M. (2008). Manual bàsic d'elaboració i avaluació de projectes. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
  • UVic (2016), Guía para elaborar citas bibliográficas en formato APA, UVic Biblioteca, disponible en https://www.uvic.cat/sites/default/files/altres_a2016_guia_elaborar_citas.pdf 

Enllaç a les normes APA 2021: https://normas-apa.org/etiqueta/normas-apa-2021/ 

Enllaç a les diferències entre la sisena i la setena edició de les normes APA: https://normasapa.in/

Enllaços recomenats:

Observatori Dona i Seguretat: https://www.mujeryseguridad.es/ 

Banc Mundial (2022), Necesitamos más niñas y mujeres en la ciencia. ¿Cuáles son las tres formas en que podemos apoyarlas?, disponible en https://blogs.worldbank.org/es/education/necesitamos-mas-ninas-y-mujeres-en-la-ciencia-cuales-son-las-tres-formas-en-que-podemos 

 

 


Programari

S'espera que les i els estudiants tinguin els coneixements bàsics sobre l'ús dels programes informàtics més comuns per a la recerca d'informació en internet, i per a l’elaboració i edició de textos, quadres i gràfics.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 2 Català primer quadrimestre tarda