Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicologia Evolutiva I: Infància

Codi: 101728 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Andrea Miralda Banda
Correu electrònic:
andrea.miralda@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.

 

 

 


Objectius

  • Concebre la psicologia evolutiva com una disciplina bàsica que estudia els processos de canvi psicològic al llarg del cicle vital, amb una dimensió aplicada orientada a la prevenció, intervenció i/o optimització del desenvolupament psicològic i de l’àmbit logopèdic.
  • Adquirir una concepció àmplia del desenvolupament en la infància i la preadolescència com un procés estretament vinculat a la socialització, la cultura, l’educació i l’aprenentatge, així com conèixer les característiques fonamentals dels principals contextos de desenvolupament i la seva influència.
  • Conèixer els principals marcs teòrics explicatius del desenvolupament psicològic humà, així com els principals mètodes i tècniques de recerca en psicologia evolutiva.
  • Conèixer i entendre de manera integrada els principals canvis psicològics que tenen lloc durant la infància en els diferents àmbits del desenvolupament (físic i psicomotor; cognitiu; emocional, afectiu i social; comunicatiu i lingüístic).
  • Desenvolupar habilitats de cerca documental i de síntesi, així com aprendre a obtenir dades sobre el desenvolupament infantil i el context familiar.
  • Aprendre a elaborar col·laborativament un informe escrit sobre el desenvolupament d’un infant i les característiques del seu context familiar com a promotor del seu desenvolupament, seguint els criteris de l’escriptura acadèmica, i a exposar-lo oralment de manera formal.
  • Aprendre a valorar el desenvolupament normatiu infantil, identificar i descartar factors de risc, així com avaluar, a un nivell bàsic, la qualitat dels principals contextos en què esdesenvolupa l’infant.
  • Adoptar una actitud oberta a la interdisciplinarietat, que promogui la relació entre la psicologia evolutiva i la logopèdia amb altres disciplines, i desenvolupar una actitud favorable cap al treball en equip, amb respecte, col·laboració i ètica professional envers els col·legues.
  • Desenvolupar una actitud de reflexió crítica envers el propi coneixement i els continguts treballats a l’assignatura, mostrant rigor intel·lectual i respecte pels principis ètics en la recerca i la intervenció amb persones, amb especial atenció als drets dels infants.

 

 

 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM01 (Competència) Comunicar de manera efectiva i inclusiva d'acord amb les característiques dels interlocutors.
  2. CM02 (Competència) Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden implicar les accions o projectes, a curt o llarg terminis, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  3. KM03 (Coneixement) Explicar els fonaments psicològics (desenvolupament evolutiu) de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  4. KM04 (Coneixement) Identificar les implicacions del procés de desenvolupament evolutiu sobre el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  5. SM01 (Habilitat) Fer servir correctament la terminologia i metodologia pròpies de la recerca científica.
  6. SM02 (Habilitat) Fer servir les tecnologies i els sistemes d'informació disponibles amb l'objectiu d'obtenir dades i informació per implementar mesures de viabilitat, criteris d'èxit i fracàs de les propostes o idees innovadores.

Continguts

Tema 1: Introducció a la psicologia evolutiva

• Objecte d’estudi de la psicologia evolutiva: el cicle vital.
• Què entenem per desenvolupament i com s’organitza per al seu estudi?
• Naturalesa dels canvis que es produeixen durant el cicle vital i principals factors que incideixen en el desenvolupament en la infància i l’adolescència.
• Importància dels contextos de desenvolupament.

Tema 2: Perspectives teòriques i metodologies per a l’estudi del desenvolupament humà

• Principals teories sobre el desenvolupament humà:
     o Enfocament constructivista cognitiu: teoria genètica de Jean Piaget.
     o Enfocament constructivista sociocultural: Lev Vygotsky.
     o Teories del processament de la informació.
     o Teoria ecològica del desenvolupament humà: Urie Bronfenbrenner.
     o Altres perspectives sobre el desenvolupament.

• Principals dissenys i mètodes de recerca per a l’estudi del desenvolupament humà i les seves implicacions.

Tema 3: Desenvolupament físic i psicomotor en la infància

• Desenvolupament cerebral i corporal.
• Els reflexos.
• Fites del desenvolupament motriu des de l’etapa prenatal fins a la tercera infància.

Tema 4: Desenvolupament cognitiu en la infància

• Desenvolupament cognitiu des dels diferents enfocaments d’estudi: psicomètric, piagetià, del processament de la informació, contextual social, neurociència cognitiva.
• Desenvolupament dels processos d’atenció, percepció, imitació, memòria, aprenentatge.
• Pensament i representació mental del món físic i social.

Tema 5: Desenvolupament lingüístic i comunicatiu en la infància

• Comunicació prelingüística.
• Etapa de les primeres paraules.
• Parla telegràfica i inicis de la sintaxi.
• Primera i segona expansions lingüístiques.

Tema 6: Desenvolupament emocional, afectiu, social i de la personalitat en la infància

• Desenvolupament emocional, temperament i vincle afectiu.
• Desenvolupament del jo, autoconcepte i autoestima.
• Desenvolupament moral i de les relacions interpersonals.

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques d'aula 30 1,2 CM01, CM02, KM03, KM04, SM01, SM02
Teoria 22,5 0,9 CM01, CM02, KM03, KM04, SM01, SM02
Tipus: Supervisades      
Exposicions 4 0,16 CM01, CM02, KM03, SM01
Tipus: Autònomes      
Estudi de continguts 55 2,2 CM02, KM03, KM04, SM01, SM02
Treball pràctic 38,5 1,54 CM01, KM03, KM04, SM01, SM02

Per promoure la participació i la motivació de l’alumnat envers els continguts teòrics de l’assignatura, s’incorporaran activitats de reflexió conjunta i en grups reduïts durant les sessions magistrals. Així mateix, es portaran a terme tres activitats col·laboratives: un debat a dues bandes sobre la influència de la cultura i els contextos de desenvolupament de l'infant, l’anàlisi d'un cas sobre del desenvolupament socioafectiu, i una activitat flip-classroom sobre una temàtica d'interès. Encara que l'assistència a les classes de teoria no és obligatòria, la participació en aquestes activitats representa el 10% de la nota final de teoria.

Les activitats pràctiques inclouen: a) la planificació i exposició de l'observació i avaluació del desenvolupament infantil i de la qualitat del context familiar com a entorn de desenvolupament; b) la recollida i anàlisi de dades sobre el desenvolupament infantil; i c) la cerca documental, la síntesi de textos i l'aplicació dels procediments de citació i referència segons la normativa APA. Aquestes activitats es planificaran i analitzaran amb l’acompanyament de l’equip docent de pràctiques, i els resultats de aquest treball d'anàlisi es presentaran oralment a classe al final del curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1.Participació de l'alumnat a classe 10% 0 0 CM01, CM02, SM02
2. Examen A sobre els continguts teòrics (Primer període avaluatiu) 25 % 0 0 KM03, KM04
3. Examen B sobre els continguts teòrics (Segon període avaluatiu) 25% 0 0 KM03, KM04
4. Informe pràctiques 30 % 0 0 CM02, KM03, KM04, SM01, SM02
5. Exposició de l´informe de pràctiques 10 % 0 0 CM01, KM03, SM01

Avaluació continuada

El pes de la teoria en l'assignatura és del 60% de la nota final i les pràctiques d'aula tenen 40% del pes restant.

L'activitat avaluativa 1 (participació a classe) tindrà format grupal o individual en funció de les sessions de teoria, aquesta activitat, si bé comporta el 10% de la nota de teoria, no és obligatòria, les persones que decideixin no assistir a les sessions de teoria podran optar a una nota màxima de 9 punts sobre 10, en la modalitat d'avaluació continuada. Aquesta activitat inclou les sessions del primer i segon període avaluatiu.

Les activitats 2 i 3 es realitzaran individualment, en el període avaluatiu corresponent.

Les activitats 4 i 5 es realitzaran en grup de màxim 5 persones i es presentaran en el segon període avaluatiu. Per accedir a l'avaluació continuada, l'assistència al 80% de les sessions de pràctiques d'aula és obligatòria.

En totes les activitats es podrà escollir l'idioma de presentació (català, castellà, anglès).

El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requisits establerts a l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) -més informació al web de la Facultat-.

La nota final de l'assignatura serà la suma de la qualificació obtinguda en les activitats d'avaluació 1 a 5, segons els percentatges especificats en el quadre "Activitats d'avaluació". L'assignatura es considerarà SUPERADA si la suma de puntuacions, ponderada pels percentatges, és superior a 5,0. Tanmateix, per podersumar aquestes puntuacions cal que en cadascuna de les activitats avaluatives 2 i 3 s'obtingui una nota mínima de 4 punts sobre 10.

 

Tipus de Retorn

Evidència i tipus

Setmana

A l' aula

Activitats avaluatives 1 i 2. Posada en comú grupal i resolució de principals dubtes.

Act. 1. Després de cada activitat a classe.

Act. 2. Setmana 10

Eina digital

Activitat avaluativa 4

Rúbrica amb comentaris a l' aula virtual.

Setmanes 19 i 20

A l' aula

Activitat avaluativa 5

Comentaris de retroalimentació per part del docent de pràctiques

Setmanes 14 i 18

Tutoria

Activitat avaluativa 3

Setmana 21

 

Avaluació única

En el cas de triar l'AVALUACIÓ ÚNICA, aquesta es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l'assignatura i inclourà un examen sobre tots els continguts teòrics de l'assignatura (80 preguntes d'opció múltiple, amb una durada màxima de 3 hores). A més, s'haurà de lliurar en la mateixa data de l'examen, un informe final de pràctiques (sobre l'observació i avaluació del desenvolupament d'un infant entre 0-5 anys i el seu context de desenvolupament), i fer l'exposició oral corresponent (durada màxima de 30 min). La nota final de l'assignatura serà la suma de la qualificació obtinguda en les activitats d'avaluació (el 60% del pes de la nota final és l'examen teòric, el 30% de l'informe final i el 10% de l'exposició oral) havent d'obtenir una nota mínima de 4 per poder fer amb l'informe final i l'exposició oral.

L'avaluació única es demana telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).

 

Recuperació

Per accedir a la prova de recuperació cal haver presentat un mínim del 67% de les evidències -en pes de la nota-. Si s'han realitzat menys del 40% de les evidències (en pes de la nota) es considerarà com a NO AVALUABLE.

La prova de recuperació de la teoria consistirà en un examen amb 40 preguntes d'opció múltiple de resposta sobre el bloc de continguts teòrics que no s'han aprovat amb una nota mínima de 4. La recuperació de les pràctiques consistirà en la presentació d'una nova versió de l'informe de pràctiques.

Normativa facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm

 

Ús d'IA

L'ús de la IA en l'assignatura està permès, però està restringit únicament a l'elaboració de l'informe de pràctiques i l'exposició oral (ACTIVITATS AVALUATIVES 4 I 5) i estarà supeditat al fet que es presentin evidències audiovisuals de la recollida de dades i del treball d'anàlisi d'aquestes dades per part dels estudiants, previ a la redacció de l'informe. L'ús de la IA en altres activitats avaluatives no és permès.

Així mateix, es permetrà l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) per a l'elaboració de l'informe exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d'informació, les traduccions, i la revisió i correcció de textos redactats prèviament per l'alumnat.  Els equips de treball hauran d'identificar clarament quines parts DE LES ACTIVITATS 4 I 5 han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines i prompts que han utilitzat i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l'activitat avaluativa. La no transparència de l'ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà manca d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat o assignatura, o sancions majors en casos de gravetat.


Bibliografia

MANUALS DE COSULTA PER A L'ASIGNATURA

Tots dos documents disposen d’exemplars físics a la biblioteca de la UAB i estan disponibles en format digital. El llistat de lectures obligatòries estarà disponible a l’aula virtual de l’assignatura.

Papalia, D. E., Feldman, R. D., Martorell, G. (2012). Desarrollo humano (12ª edición). McGrawHill.  

Shaffer, D. R., & Kipp, K. (2007). Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia (7.ª ed.). México: Thomson.

 

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTÀRIA (els més rellevants marcats en negretes):

  • Berko Gleason, J., & Bernstein Ratner, N. (2010). Desarrollo del lenguaje. Pearson.
  • Berger, K. S., & Thomson, R. A. (2007). Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia. Editorial Médica Panamericana.
  • Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Paidós.
  • Carretero, M., & Castorina, J. A. (Eds.). (2012). Desarrollo cognitivo y educación (Vols. I y II). Paidós.
  • Castellví, P. (1994). Teories i models: Introducció a la psicologia evolutiva i educativa. Enciclopèdia Catalana / Universitat Ramon Llull.
  • Córdoba, A. I., Descals, A., & Gil, M. D. (Coords.). (2006). Psicología del desarrollo en la edad escolar. Pirámide.
  • Enesco, I. (2004). El desarrollo del bebé: Cognición, emoción y afectividad. Alianza Editorial.
  • García Muñoz, A. (2010). Psicología del desarrollo en la etapa de educación primaria. Pirámide.
  • Garton, A. (1994). Interacciónsocial y desarrollo del lenguaje y la cognición. Paidós.
  • González, E. (Coord.). (2017). Psicologíadel ciclo vital (10.ª ed.). Editorial CCS.
  • Karmiloff-Smith, A. (1995). Más allá de la modularidad. Alianza.
  • Martí, E. (2005). Desarrollo, cultura y educación. Amorrortu Editores.
  • Muñoz, V., et al. (2011). Psicología del desarrollo aplicada a la educación. Pirámide.
  • Palacios, J., Marchesi, A., & Coll, C. (Comps.). (1999). Desarrollo psicológico y educación. Vol. I: Psicología evolutiva. Alianza Editorial.
  • Papalia, D. E., & Martorell, G. (2021). Desarrollo humano (14.ª ed.). McGraw-Hill.
  • Perinat, A. (Comp.). (2003). Psicologia del desenvolupament: Un enfocament sistèmic. Editorial UOC.
  • Rochat, P. (2004). El mundo del bebé. Morata.
  • Shaffer, D. R., & Kipp, K. (2014). Developmental psychology: Childhood and adolescence (9th ed.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Silvestre, N., & Solé, M. R. (1993). Psicología evolutiva: Infancia y preadolescencia. Ediciones CEAC.
  • Triadó, C. (1995). Psicologia evolutiva. Eumo Editorial.
  • Vygotsky, L. S. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.
  • Wertsch, J. V. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Paidós.

Documents sobre temes específics:

  • Barrio Gándara, M. V. del (2005). Emociones infantiles. Pirámide. (Colección Ojos Solares).
  • Howe, C. (2010). Peer groups andchildren's development. Wiley-Blackwell.
  • Lafuente, M. J., & Cantero, M. J. (2010). Vinculaciones afectivas: Apego, amistad y amor. Ediciones Pirámide.
  • Larsen, R. J., & Buss, D. M. (2005). Psicología de la personalidad. McGraw-Hill.
  • López, F. (Coord.). (2001). Desarrollo afectivo y social. Pirámide.
  • Shaffer, D. R. (2002). Desarrollo social y de la personalidad. Thomson.

 

 


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt