Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Logopèdia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
Tema 1: Introducció a la psicologia evolutiva
• Objecte d’estudi de la psicologia evolutiva: el cicle vital.
• Què entenem per desenvolupament i com s’organitza per al seu estudi?
• Naturalesa dels canvis que es produeixen durant el cicle vital i principals factors que incideixen en el desenvolupament en la infància i l’adolescència.
• Importància dels contextos de desenvolupament.
Tema 2: Perspectives teòriques i metodologies per a l’estudi del desenvolupament humà
• Principals teories sobre el desenvolupament humà:
o Enfocament constructivista cognitiu: teoria genètica de Jean Piaget.
o Enfocament constructivista sociocultural: Lev Vygotsky.
o Teories del processament de la informació.
o Teoria ecològica del desenvolupament humà: Urie Bronfenbrenner.
o Altres perspectives sobre el desenvolupament.
• Principals dissenys i mètodes de recerca per a l’estudi del desenvolupament humà i les seves implicacions.
Tema 3: Desenvolupament físic i psicomotor en la infància
• Desenvolupament cerebral i corporal.
• Els reflexos.
• Fites del desenvolupament motriu des de l’etapa prenatal fins a la tercera infància.
Tema 4: Desenvolupament cognitiu en la infància
• Desenvolupament cognitiu des dels diferents enfocaments d’estudi: psicomètric, piagetià, del processament de la informació, contextual social, neurociència cognitiva.
• Desenvolupament dels processos d’atenció, percepció, imitació, memòria, aprenentatge.
• Pensament i representació mental del món físic i social.
Tema 5: Desenvolupament lingüístic i comunicatiu en la infància
• Comunicació prelingüística.
• Etapa de les primeres paraules.
• Parla telegràfica i inicis de la sintaxi.
• Primera i segona expansions lingüístiques.
Tema 6: Desenvolupament emocional, afectiu, social i de la personalitat en la infància
• Desenvolupament emocional, temperament i vincle afectiu.
• Desenvolupament del jo, autoconcepte i autoestima.
• Desenvolupament moral i de les relacions interpersonals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques d'aula | 30 | 1,2 | CM01, CM02, KM03, KM04, SM01, SM02 |
Teoria | 22,5 | 0,9 | CM01, CM02, KM03, KM04, SM01, SM02 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposicions | 4 | 0,16 | CM01, CM02, KM03, SM01 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de continguts | 55 | 2,2 | CM02, KM03, KM04, SM01, SM02 |
Treball pràctic | 38,5 | 1,54 | CM01, KM03, KM04, SM01, SM02 |
Per promoure la participació i la motivació de l’alumnat envers els continguts teòrics de l’assignatura, s’incorporaran activitats de reflexió conjunta i en grups reduïts durant les sessions magistrals. Així mateix, es portaran a terme tres activitats col·laboratives: un debat a dues bandes sobre la influència de la cultura i els contextos de desenvolupament de l'infant, l’anàlisi d'un cas sobre del desenvolupament socioafectiu, i una activitat flip-classroom sobre una temàtica d'interès. Encara que l'assistència a les classes de teoria no és obligatòria, la participació en aquestes activitats representa el 10% de la nota final de teoria.
Les activitats pràctiques inclouen: a) la planificació i exposició de l'observació i avaluació del desenvolupament infantil i de la qualitat del context familiar com a entorn de desenvolupament; b) la recollida i anàlisi de dades sobre el desenvolupament infantil; i c) la cerca documental, la síntesi de textos i l'aplicació dels procediments de citació i referència segons la normativa APA. Aquestes activitats es planificaran i analitzaran amb l’acompanyament de l’equip docent de pràctiques, i els resultats de aquest treball d'anàlisi es presentaran oralment a classe al final del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1.Participació de l'alumnat a classe | 10% | 0 | 0 | CM01, CM02, SM02 |
2. Examen A sobre els continguts teòrics (Primer període avaluatiu) | 25 % | 0 | 0 | KM03, KM04 |
3. Examen B sobre els continguts teòrics (Segon període avaluatiu) | 25% | 0 | 0 | KM03, KM04 |
4. Informe pràctiques | 30 % | 0 | 0 | CM02, KM03, KM04, SM01, SM02 |
5. Exposició de l´informe de pràctiques | 10 % | 0 | 0 | CM01, KM03, SM01 |
Avaluació continuada
El pes de la teoria en l'assignatura és del 60% de la nota final i les pràctiques d'aula tenen 40% del pes restant.
L'activitat avaluativa 1 (participació a classe) tindrà format grupal o individual en funció de les sessions de teoria, aquesta activitat, si bé comporta el 10% de la nota de teoria, no és obligatòria, les persones que decideixin no assistir a les sessions de teoria podran optar a una nota màxima de 9 punts sobre 10, en la modalitat d'avaluació continuada. Aquesta activitat inclou les sessions del primer i segon període avaluatiu.
Les activitats 2 i 3 es realitzaran individualment, en el període avaluatiu corresponent.
Les activitats 4 i 5 es realitzaran en grup de màxim 5 persones i es presentaran en el segon període avaluatiu. Per accedir a l'avaluació continuada, l'assistència al 80% de les sessions de pràctiques d'aula és obligatòria.
En totes les activitats es podrà escollir l'idioma de presentació (català, castellà, anglès).
El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requisits establerts a l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) -més informació al web de la Facultat-.
La nota final de l'assignatura serà la suma de la qualificació obtinguda en les activitats d'avaluació 1 a 5, segons els percentatges especificats en el quadre "Activitats d'avaluació". L'assignatura es considerarà SUPERADA si la suma de puntuacions, ponderada pels percentatges, és superior a 5,0. Tanmateix, per podersumar aquestes puntuacions cal que en cadascuna de les activitats avaluatives 2 i 3 s'obtingui una nota mínima de 4 punts sobre 10.
Tipus de Retorn |
Evidència i tipus |
Setmana |
A l' aula |
Activitats avaluatives 1 i 2. Posada en comú grupal i resolució de principals dubtes. |
Act. 1. Després de cada activitat a classe. Act. 2. Setmana 10 |
Eina digital |
Activitat avaluativa 4 Rúbrica amb comentaris a l' aula virtual. |
Setmanes 19 i 20 |
A l' aula |
Activitat avaluativa 5 Comentaris de retroalimentació per part del docent de pràctiques |
Setmanes 14 i 18 |
Tutoria |
Activitat avaluativa 3 |
Setmana 21 |
Avaluació única
En el cas de triar l'AVALUACIÓ ÚNICA, aquesta es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l'assignatura i inclourà un examen sobre tots els continguts teòrics de l'assignatura (80 preguntes d'opció múltiple, amb una durada màxima de 3 hores). A més, s'haurà de lliurar en la mateixa data de l'examen, un informe final de pràctiques (sobre l'observació i avaluació del desenvolupament d'un infant entre 0-5 anys i el seu context de desenvolupament), i fer l'exposició oral corresponent (durada màxima de 30 min). La nota final de l'assignatura serà la suma de la qualificació obtinguda en les activitats d'avaluació (el 60% del pes de la nota final és l'examen teòric, el 30% de l'informe final i el 10% de l'exposició oral) havent d'obtenir una nota mínima de 4 per poder fer amb l'informe final i l'exposició oral.
L'avaluació única es demana telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).
Recuperació
Per accedir a la prova de recuperació cal haver presentat un mínim del 67% de les evidències -en pes de la nota-. Si s'han realitzat menys del 40% de les evidències (en pes de la nota) es considerarà com a NO AVALUABLE.
La prova de recuperació de la teoria consistirà en un examen amb 40 preguntes d'opció múltiple de resposta sobre el bloc de continguts teòrics que no s'han aprovat amb una nota mínima de 4. La recuperació de les pràctiques consistirà en la presentació d'una nova versió de l'informe de pràctiques.
Normativa facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
Ús d'IA
L'ús de la IA en l'assignatura està permès, però està restringit únicament a l'elaboració de l'informe de pràctiques i l'exposició oral (ACTIVITATS AVALUATIVES 4 I 5) i estarà supeditat al fet que es presentin evidències audiovisuals de la recollida de dades i del treball d'anàlisi d'aquestes dades per part dels estudiants, previ a la redacció de l'informe. L'ús de la IA en altres activitats avaluatives no és permès.
Així mateix, es permetrà l'ús de tecnologies d'intel·ligència artificial (IA) per a l'elaboració de l'informe exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d'informació, les traduccions, i la revisió i correcció de textos redactats prèviament per l'alumnat. Els equips de treball hauran d'identificar clarament quines parts DE LES ACTIVITATS 4 I 5 han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines i prompts que han utilitzat i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l'activitat avaluativa. La no transparència de l'ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà manca d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat o assignatura, o sancions majors en casos de gravetat.
MANUALS DE COSULTA PER A L'ASIGNATURA
Tots dos documents disposen d’exemplars físics a la biblioteca de la UAB i estan disponibles en format digital. El llistat de lectures obligatòries estarà disponible a l’aula virtual de l’assignatura.
Papalia, D. E., Feldman, R. D., Martorell, G. (2012). Desarrollo humano (12ª edición). McGrawHill.
Shaffer, D. R., & Kipp, K. (2007). Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia (7.ª ed.). México: Thomson.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTÀRIA (els més rellevants marcats en negretes):
Documents sobre temes específics:
No aplicable
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |