Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Educació de la Veu i la Seva Salut

Codi: 101726 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Josefa Martin Galan
Correu electrònic:
josefa.martin@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.


Objectius

Al finalitzar l’assignatura l’alumne serà capaç de:

  • Tenir consciència de la importància de l’actitud corporal i de la respiració per una bona fonació.

  • Prendre consciència del propi aparell fonador i de les seves possibilitats vocals i expressives.

  • Saber utilitzar recursos bàsics corporals, respiratoris i vocals per a una bona emissió de la veu.

  • Saber trobar l’adequada utilització dels elements que determinen la qualitat i l’eficiència en l’emissió vocal: el timbre, l’entonació, la intensitat, l’expressivitat, l’articulació, la projecció.

  • Experimentar les pròpies capacitats comunicatives individualment i en grup per tal de desenvolupar hàbits d’observació d’un mateix i de l’altre com a eines indispensables del procés reeducador.

  • Conèixer i experimentar exercicis de reeducació vocal per a solventar trastorns vocals.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM22 (Competència) Valorar les produccions científiques que sustenten la intervenció logopèdica i l'educació de la veu per part del logopeda.
  2. KM58 (Coneixement) Descriure els fonaments biològics (anatomia i fisiologia) de la intervenció logopèdica en trastorns de la veu, amb especial èmfasi en elements posturals i respiratoris.
  3. KM59 (Coneixement) Explicar la importància del propi cos, l'actitud corporal i la respiració com a elements imprescindibles per a una bona fonació i comunicació.
  4. SM41 (Habilitat) Analitzar els elements posturals i respiratoris d'altres persones, la seva relació amb la qualitat de veu emesa i els possibles factors de risc d'alteracions de la veu.
  5. SM42 (Habilitat) Planificar exercicis de reeducació vocal per resoldre trastorns vocals.
  6. SM43 (Habilitat) Fer servir adequadament els elements que determinen la qualitat i l'eficiència en l'emissió vocal: el timbre, l'entonació, la intensitat, l'expressivitat, l'articulació, la projecció.
  7. SM44 (Habilitat) Planificar recursos bàsics corporals, respiratoris i vocals per prevenir l'aparició d'alteracions de la veu causades per hàbits incorrectes.

Continguts

1. La veu i la comunicació humana:

                  a)  Tot el cos, instrument vocal

                  b)  Sistema fonador

                  c)   Exploració logopèdica de la veu: balanç vocal i hàbit fonatori

2. Actitud corporal:

                  a) Consciència de la pròpia actitud corporal (tensions, bloquejos…)

                  b) Observació de la postura i la verticalitat corporal

                  c) Tècniques bàsiques de relaxació

                  d) Exercicis de correcció d’actitud corporal: peus, genolls, pelvis, hiperlordosi cervical i lumbar, eixos corporals, imatges.

3. Respiració:

                  a) La respiració fisiològica i espontània fruit d’una bona actitud corporal.

                  b) Observació tipus de respiració: clavicular, abdominal, intercostal i costodiafragmàtica.

                  c) Alteracions de la respiració: bloqueigdiafragmàtic.

                  d) Exercicis per millorar dinàmica respiratòria: desbloqueig diafragmàtic i coordinació fonorespiratòria.

4. Fonació:               

                  a) Òrgans bucofonadors

                  b) Mecanismes laringis: mec. I i mec. II

                  c) Ressonàncies

                  d) Amplificació del so

                  e) Expressió, intensitat, timbre i articulació

5. Recursos de salut vocal.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoría i Pràctiques d'exercicis corporals i vocals 36 1,44 CM22, KM58, KM59, SM41, SM42, SM43, SM44
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realització del treball personal 4 0,16
Tipus: Autònomes      
Elaboracio Diaris de reflexió sobre actitud corporal i respiració 35 1,4 CM22, SM41, SM42, SM43, SM44
Elaboració Diaris de reflexió sobre ressonadors i òrgans bucofonadors 35 1,4 CM22, KM59, SM41, SM42, SM43, SM44
Estudi de matèria 23 0,92 CM22, KM58, KM59, SM41, SM44
Lectura critica de evidencies científiques 15 0,6 CM22, KM58, KM59, SM41, SM42, SM43, SM44

  • Les classes de l'assignatura són eminentment pràctiques. Es proposaran diferents exercicis corporals, respiratoris i vocals i es treballaran de manera indivual o col·lectiva. Cal portar roba còmode.

  • Tutories de suport a la realització del treball personal, on es valorarà l'evolució corporal i vocal dels alumnes.

     

     

  • Donat el caràcter pràctic de l'assignatura és imprescindible l'assistència a classe de forma regular. Es requerirà un 80% d'assistència per tal de poder optar a l'avaluació dels continguts treballats.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Presentació oral: evolució corporal_Primer període avaluatiu (2r semestre) 40% 0 0 KM59, SM41, SM43, SM44
EV2. Presentació oral: evolució vocal_Segon període avaluatiu (2n semestre) 40% 0 0 CM22, SM41, SM42, SM43, SM44
EV3. Prova escrita_Segon període avaluatiu (2n semestre) 20% 2 0,08 KM58, KM59, SM41, SM42, SM44

Les competències d’aquesta matèria seran avaluades mitjançant:

EV1 i EV2. Presentacions orals valorant l'evolució de l'hàbit fonatori que hagi realitzat l'alummne. L'alumne farà una gravació de vídeo inicial i final per poder fer aquesta comparació d'hàbits (40% i 40%).
EV3. Realització prova escrita (20%)


Totes les evidencies es realitzen individualment i han de ser presencials.

Per tal d’aprovar l’assignatura cal assolir una nota global de curs de 5,0 o més punts (escala 0-10) i és imprescindible superar tots els apartats proposats a l’avaluació. Si no es compleixen els requisits la nota màxima serà 4,5.

Un/a estudiant que NO hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb una pes igual o superior a 4,0 punts (40%) constarà com a "no avaluable".

Tipus de Retorn

EV i TIPUS

SETMANA

Escrit

   

Eina digital

   

A l’aula

   

Tutoria

 Ev1, EV2 i EV3  Al llarg de totes les setmanes

 

Ús permès de l'IA 

 

Prova de Recuperació:

Podran optar a la recuperació les/els estudiants que no hagin assolit els criteris establerts per superarl'assignatura i tinguin una qualificació d'avaluació contínua major o igual a 3,5 punt (35%), sempre que hagi avaluat prèviament un conjuntd'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en una entrevista oral individualitzada sobre les evidències d'aprenentatges on no s'hagi assolit la suficiència (100%)

 

Avaluació:

Les evidències avaluables es realitzaran en dues sessions. Totes les proves són individuals. Per poder accedir a l'avaluació és imprescindible l'assistència a classe.

A la recuperació s'aplicarà el mateix procés que el de l'avaluació continuada.

L'avaluació única se sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació a la web de la facultat)

El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud  telemàticament (e-formulari) (més informació a la web de la facultat)

 

  

 


Bibliografia

 


Bibliografia fonamental.

 

  • CORNUT, G. (1998): La voz. México: Breviarios Fondo Cultura Económica
  • GASSULL, C; GODALL, P; MARTORELL, M. (2004): La Veu.Orientacions pràctiques. Barcelona: Abadia de Montserrat
  • HEUILLET-MARTIN, G; GARSON-BAVARD, H; LEGRÉ, A. (2003): Una voz para todos (volum I i II), Marsella. Ed Solal

Bibliografia complementària

  • ARIAS, CRISTINA. (1994): Paralísis laríngeas. Barcelona. Ed Masson
  • BUSTOS, I. (1995): Tratamiento de los problemas de la voz. Nuevos enfoques. Madrid. Ed. Cepe
  • BUSTOS, I. (2000): Trastornos de la voz en edad escolar. Málaga. Ediciones Aljibe
  • BUSTOS, I. (2003): La voz, la técnica y la expresión. Barcelona. Ed Paidotribo
  • CALAIS, BLANDINE: Anatomia para el Movimiento. Ed. La Liebre de Marzo
  • CALAIS, BLANDINE (2013): Anatomía para la voz. Barcelona. Ed. La Liebre de Marzo
  • COULOMBEAU, B.; DUPESSEY, M. (2004): À l’écoute des voix pathologiques. Lyon. Ed Symétrie
  • DINVILLE, Cl (1990).: Los trastornos de la voz y su reeducación.  Barcelona.Ed Masson
  • ESTILL VOICE TRAINING: http://www.evts.com/
  • GASSULL, CECÍLIA. (2022): Les cuirasses de la veu. Barcelona. Amalgama Edicions
  • GERMAIN, PATRICK (2003): La armonía del gesto. Barcelona. La Liebre de Marzo
  • INTERVOICE: http://www.intervoice.de/sp/index.html
  • LE HUCHE, F.; ALLALI,A, (1994): La voz.3. Terapéutica de los trastornos vocales. Barcelona,Ed. Masson
  • LODES, H. (1997): Aprende a respirar. Barcelona, Ed. Integral
  • LOWEN, A.; LOWEN, L. (2005): Ejercicios de Bioenergética. Málaga, Ed. Sirio, s.a.
  • LOWEN, A. (2001): El lenguaje del cuerpo. Barcelona, Ed. Herder
  • MÉDECINE DES ARTS: http://www.arts-medecine.com
  • MORRISON, M.; RAMMAGE, L. (1996): Tratamiento de los trastornos de la voz. Barcelona, Ed. Masson
  • REVISTA DE LO CORPORAL: http://www.delcuerpo.com
  • TORRES, B.; GIMENO,F. (1995): Bases anatòmiques de la veu. Barcelona, Ed. Proa
  • VOICE FOUNDATION: http://www.voicefoundation.org
  • www.ilogopedia.com

 

 


Programari

N/A


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt