Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Lingüística

Codi: 101725 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Io Salmons Llussà
Correu electrònic:
io.salmons@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana poder llegir treballs en anglès sobre temes relacionats amb els continguts de l’assignatura.


Objectius

L’assignatura de Lingüística té per objectiu general introduir l'estudiant del grau en Logopèdia en l’estudi científic del llenguatge. L’objectiu més específic és oferir les eines teòriques i conceptuals bàsiques de l’anàlisi lingüística per tal que l'estudiant pugui, més endavant, cursar amb garanties les assignatures més especialitzades en què s’aprofundeix en els aspectes específics que caracteritzen la conducta lingüística dels parlants que pateixen alguna patologia associada al llenguatge.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM07 (Competència) Comunicar de manera efectiva, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit, d'acord amb les característiques dels interlocutors.
  2. KM11 (Coneixement) Explicar les bases lingüístiques de la producció oral i escrita.
  3. SM07 (Habilitat) Fer servir correctament la terminologia de la lingüística.
  4. SM08 (Habilitat) Analitzar l'estructura fonètica, morfològica, sintàctica i semàntica del llenguatge.

Continguts

  1. Introducció a la lingüística:
    Competència i actuació. Gramaticalitat i acceptabilitat. El llenguatge com a facultat. Aspectes biològics del llenguatge humà. La diversitat i la universalitat del llenguatge. L’adquisició del llenguatge. L’arquitectura de la facultat del llenguatge.

  2. L'origen i evolució del llenguatge:
    Prerequisits anatòmics del llenguatge. Debats sobre l'origen i evolució del llenguatge. Teories de la continuïtat i discontinuïtat. El llenguatge com a tret complex. Capacitats compartides i capacitats específicament humanes.

  3. Morfologia:
    Les unitats de l’anàlisi morfològica. Processos morfològics: flexió, derivació i composició. Al·lomorfia, morfemes portmanteau, morfemes zero. 

  4. Sintaxi, semàntica i pragmàtica:
    Papers temàtics, funcions gramaticals. L’ordre de paraules i l’estructura informativa. Jerarquia i localitat. Dependències a llarga distància.

  5. Fonètica i fonologia:
    Caracterització articulatòria dels sons del llenguatge. Les unitats de l’anàlisi fonològica. Trets distintius i classes naturals. Formes subjacents i superficials. L’estructura de la síl·laba. Els processos fonològics.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Comentari del treball pr?ctic 12 0,48
Sessions te?riques 40,5 1,62
Tipus: Supervisades      
Tutories i resoluci? de problemes 43,5 1,74
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació i estudi 50 2

La metodologia de l'assignatura combina classes teòriques i pràctiques, i se centra en l'aprenentatge basat en dades i en la resolució de problemes o anàlisi de casos.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1 Prova escrita 35% 2 0,08 KM11, SM07, SM08
Ev2 Prova escrita 35% 2 0,08 KM11, SM07, SM08
Ev3 Pràctiques 30% 0 0 CM07, SM07, SM08

AVALUACIÓ CONTINUADA

La qualificació final de l’assignatura s’obté a partir de tres evidències d’aprenentatge:

1.- Ev1 (primer període d’avaluació) - Prova escrita individual presencial sobre la meitat del temari i amb un pes del 35 % de la nota total.

2.- Ev2 (segon període d’avaluació) - Prova escrita individual presencial sobre la meitat del temari i amb un pes del 35 % de la nota total. 

3.- Ev3 - Pràctiques presencials: en les sessions establertes a tal efecte (consulteu els horaris), els alumnes hauran de resoldre individualment o en grup exercicis pràctics escrits presencials. La mitjana aritmètica de les pràctiques representarà el 30 % de la nota final. És obligatori realitzar aquests exercicis pràctics per poder superar l'assignatura.

Els únics elements considerats en l’avaluació de l’assignatura són els resultats obtinguts en les tres evidències d’aprenentatge. Les evidències no lliurades tenen una puntuació de zero i les lliurades es consideren aprovades si tenen una qualificació igual o superior a 4,9. En el moment de realitzar cada activitat d’avaluació s’informarà sobre el procediment i la data de revisió de les qualificacions. 

Tipus de Retorn
EV i TIPUS
SETMANA
Escrit
   
Eina digital
 Ev1 i Ev2  10 i 21
A l’aula
 Ev3  7-8, 11-12, 14-15
Tutoria
   
 
Per superar l’assignatura cal a) haver realitzat tots els exercicis pràctics (Ev3) i b) assolir una puntuació igual o superior a 4,9 en la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes les evidències d’aprenentatge. Per al còmput d’aquesta mitjana és imprescindible haver realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificaciótotal. 

 

AVALUACIÓ ÚNICA

La qualificació final de l’assignatura s’obté a partir de tres evidències d’aprenentatge que es realitzaran el mateix dia i lloc que la prova del segon període d'avaluació:

1.- Ev1 - Prova escrita individual presencial sobre la meitat del temari aproximadament i amb un pes del 35 % de la nota total (1,5 hores).

2.- Ev2 - Prova escrita individual presencial sobre la meitat del temari aproximadament i amb un pes del 35 % de la nota total (1,5 hores). 

3.- Ev3 - Exercicis pràctics presencials: l'estudiant haurà de resoldre individualment exercicis pràctics escrits presencials. La mitjana aritmètica de les pràctiques representarà el 30 % de la nota final (3 hores).

Els únics elements considerats en l’avaluació de l’assignatura són els resultats obtinguts en les tres evidències d’aprenentatge. Les evidències no lliurades tenen una puntuació de zero i les lliurades es consideren aprovades si tenen una qualificació igual o superior a 4,9.

Per superar l’assignatura cal assolir una puntuació igual o superior a 4,9 en la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes.Per al còmput d’aquesta mitjanaés imprescindible haver realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. 

"L’AVALUACIÓ UNICA ES SOL·LICITA TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) EN EL PERÍODE ESPECIFIC (més informació al web de la Facultat)"

 

Procediment de recuperació

El procediment de recuperació és el mateix tant en l'avaluació continuada com en l'avaluació única. Per a poder realitzar la recuperació cal haver lliurat un conjunt d’evidències el pes de les quals equivalgui a un mínim de les 2/3 parts de la qualificació final de l'assignatura. La recuperació consistirà en una prova escrita individual i presencial sobre tot el temari de l'assignatura. Aquesta prova serà l’únic element considerat per a la recuperació de l’assignatura. La nota de l'examen de recuperació serà la qualificació final de l'assignatura. Per superar l’assignatura a través del procediment de recuperació cal assolir una puntuació igual o superior a 4,9 en l'examen de recuperació.

No avaluable

Els estudiants que lliurin evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40 % de la qualificació final) no podran constar a les actes com a “No avaluable”.

Estudiants de segona matrícula o posteriors

No es preveu que els estudiants de segona matrícula o posteriors s'avaluïn mitjançant una única prova de síntesi no recuperable. S'avaluarà aquests estudiants seguint els criteris descrits en aquesta guia docent. 

Plagi, irregularitats i ús d'intel·ligència artificial

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

“Segons l’Art 116, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat o falsificació de signatura en la llista d’assistència presencial i/o altres conductes acadèmiques deshonestes...) que pugui conduir a una variació significativa dela qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0. El responsable d’assignatura/mòdul comunicarà a la coordinació de titulació qualsevol acció que s’hagi fet en aquest sentit.” (Pautes d’avaluació de les titulacionsde la Facultat de Psicologia 2021-22. Aprovat en Comissió Acadèmica el 19 d’abril de 2021. https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_FP_2020).

«No es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) en cap deles fases d’elaboració del treball. La inclusió de fragments generats amb IA serà considerada una falta d'honestedat acadèmica i comporta una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos greus». 

Traducció dels exàmens

"EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 I ES REALITZA LA SEVA SOL·LICITUD LA SETMANA 4 TELEMÀTICAMENT (E-FORMULARI) (més informació al web de la Facultat)."

Les pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia es poden consultar a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

 

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL

Chomsky, N. i Gallego, A.J. (2020). La facultad humana del lenguaje: un objeto biológico, una ventana hacia la mente y un puente entre disciplinas. Revista Española de Lingüística, 50(1), 7-34. http://dx.doi.org/10.31810/RSEL.50.1.1

Fromkin, V., Rodman, R., i Hyams, N. M. (2014). An Introduction to language (10a ed.). Wadsworth Cengage Learning.

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Els treballs que s’esmenten a continuació són obres de consulta que permeten aclarir conceptes i aprofundir en els temes tractats en el programa. Durant el curs es proporcionaran bibliografies més detallades per a cada tema.

Balari, S. i Gavarró, A. (2007). Bases biològiques del llenguatge. Publicacions de la UAB.

Berwick, R.C. i Chomsky, N. (2016). Why only us? The MIT Press. [Traducció castellana 2016: ¿Por qué solo nosotros? Evolución y lenguaje. Editorial Kairós.]

Bonet, E. (1998). Fonologia catalana. Ariel Lingüística.

Bosque, I. i J. Gutiérrez-Rexach (2009). Fundamentos de sintaxis formal. Ediciones Akal.

Gallego, A.J. (2022). Manual de sintaxis minimista. Akal.

Guasti, M.T. (2017, 2a ed.). Language acquisition. The growth of grammar. The MIT Press.

Fitch, T. (2010). The evolution of language. The Cambridge University Press.

Fromkin, V. (2000). LinguisticsAn introduction to linguistic theory. Blackwell.

Roberts, I. (2023). Beginning Syntax. Cambridge University Press.

Uriagereka, J. (1998). Rhyme and Reason: An Introduction to Minimalist Syntax. The MIT Press. [Traducció castellana 2005: Pies y cabeza. Una introducción a la sintaxis minimalista. A. Machado Libros] 


Programari

No aplicable


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt