Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Psicologia de la Memòria i les Seves Aplicacions en el Llenguatge

Codi: 101713 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Daniela Viviana Mieres Maldonado
Correu electrònic:
daniela.mieres@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

En estudiar els diferents processos psicològics a primer curs heu vist la importància de la memòria en la construcció de la identitat de la persona i en la relació amb els altres processos psicològics. En aquesta assignatura aprofundirem en les estructures, funcions i processos de la memòria humana i especialment en la seva relació amb el llenguatge.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM26 (Competència) Interpretar de manera crítica els resultats de les avaluacions dutes a terme i relacionar-les amb les alteracions del pensament i la memòria i els seus efectes sobre el llenguatge.
  2. CM27 (Competència) Valorar els resultats de les investigacions sobre els processos implicats en el pensament i en la memòria.
  3. KM65 (Coneixement) Explicar els efectes de les malalties o traumatismes cranioencefàlics en els processos de memòria i pensament.
  4. KM66 (Coneixement) Descriure els processos i sistemes implicats en la memòria i el pensament.
  5. KM67 (Coneixement) Relacionar els factors emocionals i racionals amb els processos de raonament i presa de decisions, així com els processos de la memòria amb el llenguatge.
  6. SM49 (Habilitat) Aplicar diferents estratègies per potenciar les funcions cognitives.
  7. SM50 (Habilitat) Plantejar dissenys adequats per intervenir sobre els diferents processos i fenòmens implicats en la memòria i el pensament.

Continguts

  • Memòria: concepte i bases neuroanatòmiques

  • Sistemes de la memòria

  • Processos de la memòria

  • Relació entre memòria i llenguatge

  • Avaluació i programes d’intervenció logopèdica

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 24 0,96 KM65, KM66, KM67
Pràctiques 12 0,48 CM26, CM27, KM65, SM49, SM50
Tipus: Supervisades      
Tutories en grup 12 0,48 CM26, CM27
Tutories individuals 4,5 0,18 KM65, KM66, KM67
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 95,5 3,82 CM26, CM27, SM50

Metodologia

- ACTIVITAT DIRIGIDA:

Classes magistrals amb suport de TIC.

Seminaris d'anàlisi i discussió d'articles especialitzats i casos.

- ACTIVITAT SUPERVISADA

Tutories de seguiment

- ACTIVITAT AUTÒNOMA

Lectura comprensiva d'articles 

Preparació i elaboració dels treballs plantejats.

Cerca de documentació

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Activitats i participació als seminaris 25 % 0 0 CM26, CM27, SM49, SM50
EV2. Treball escrit i presentació oral 35 % 0 0 CM26, CM27, SM49, SM50
EV3. Examen 40 % 2 0,08 KM65, KM66, KM67, SM49

En el cas de demanar la prova en castellà, EL LLIURAMENT DE LA TRADUCCIÓ DE LES PROVES D’AVALUACIÓ PRESENCIALS ES REALITZARÀ SI ES COMPLEIXEN ELS REQUERIMENTS  ESTABLERTS EN L’ARTICLE 263 (tota la informació es pot consultar al web de la Facultat). 

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant: proves escrites, la participació en les xerrades que tindran lloc durant les clases de Seminari, i la presentació d’informes/treballs en les clases de Seminari.

El sistema d'avaluació s'organitza en dos mòduls, cada un dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final.

  • Mòdul de lliurament d’informes/treballs: en aquest mòdul s'avaluaran els informes i treballs presentats als seminaris amb un pes global del 60% de la qualificació final.
  • Mòdul de proves escrites, amb un pes global del 40% en la qualificació final.

En concret, es presentaran les evidències d'aprenentatge següents:

EV1: Presentació de treballs i participació en les xerrades del Seminari  (grupal i individual) (pes del 25%)  (presencial).

EV2: Treball escrit grupal i defensa oral (pes del 35%) (segon període avaluatiu) (entrega del treball virtual, defensa oral presencial).

EV3: prova escrita individual (pes del 40%) (segon període avaluatiu) (presencial).

L'estudiant aprovarà l'assignatura a partir d'obtenir com a mínim una qualificació de 5 (escala 0-10) com a  mitjana de les evidències, i d’haver aprovat dues de les tres evidències (obtenir un 5.0 o més gran en dues de les tres evidències).

Un estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a 'no avaluable'.

Es preveu una prova de recuperació de les evidències d'aprenentatge (EV2 i EV3) en el cas que no s'hagués demostrat un rendiment satisfactori. Podrà optar a realitzar la prova de recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i  quecompleixi les següents condicions: (a) la nota de curs sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5,0 punts (escala 0-10), i (b) hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

La nota màxima que es podrà obtenir d'una evidència recuperada serà de 5,0 punts.

Aquesta assignatura no ofereix l'avaluació única

Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable. 

 

*Important. Els exàmens seran en català. Si algun/a estudiant vol realitzar els exàmens en castellà i compleix
els requisits establerts en l'article 263, ha de fer la sol·licitud la setmana 4 telemàticament (mitjançant
e-formulari; més informació al web de la Facultat). No s'acceptaran sol·licituds en altres casos ni terminis.
 

Asistència

L'assisténcia als seminaris és obligatòria 

 
Retorn
Per a l’Ev1, el retorn global es farà a l’aula i al campus virtual mitjançant eines digitals dues setmanes després de cada entrega. 
Per a l'Ev2, el retorn es farà a l'aula i al campus virtual mitjançant eines digitals (setmana 15).
Per a l'Ev3, es farà mitjançant una tutoria individual al despatx en cas que l'estudiant ho demani (setmana 20).
 
L'ús de l'IA
Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.”

Bibliografia

Bibliografia fonamental:

BRUNA, O., ROIG, T., PUYUELO, M., JUNQUÉ. C., i RUANO, A. (2011). Rehabilitación neuropsicológica: intervención y práctica clínica. Barcelona: Elsevier.

RUIZ-VARGAS, J.M. (2010). Manual de Psicología de la memoria. Madrid: Síntesis.

 

Bibliografia complentària:

ANDRADE, J. (Ed.) (2002).Working Memory in Perspective. Hove (UK): Psychology Press.

BADDELEY, A.D. (1998). Memoria humana. Teoría y práctica. Madrid: McGraw Hill.

BADDELEY, A. (2004). Your memory: A user's guide (New illustrated edition). London: Carlton Books.

BADDELEY, A.D., EYSENCK. M.W. i ANDERSON, M.C. (2009). Memoria. Madrid: Alianza, 2010.

NEATH, I. i SURPRENANT, A. (2002). Human Memory (Second edition). New York: Wadsworth Publishing.

PAPAGNO, C. (2008). La arquitectura de los recuerdos: Cómo funciona la memoria. Barcelona: Paidós.

PICKERING, S. i PHYE, G.D. (Eds.) (2008). Working Memory and Education (Educational Psychology). London: Academic Press.

RUIZ-VARGAS, J.M. (1991). Psicología de la Memoria. Madrid: Alianza.

SAIZ, D., SAIZ. M. i BAQUES, J. (1996). Psicología de la memoria. Manual de Prácticas. Barcelona: Avesta.

SÁNCHEZ CABACO, A.i BEATO, M. S. (Coord) (2001). Psicología de la memoria: Ámbitos aplicados. Madrid: Alianza.

SCHACTER, D. L. (2001) The seven sins of memory: How the mind forgets and remembers. New York: Houghton Mifflin Co. (Traducció a:SCHACTER, D.(2003). Los siete pecados de la memoria: la memoria es la clave de la inteligencia. Barcelona: Ariel.).

 

 


Programari

N/A


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda