Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Disseny i Adaptació Curriculars

Codi: 101685 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Logopèdia OP 4

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Laborda Molla
Correu electrònic:
cristina.laborda@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana cursar paral·lelament l’assignatura optativa de quart curs ”Comunicació i llenguatge oral en l’escola inclusiva”.


Objectius

Els objectius metodològics d’aquesta assignatura es desenvolupen amb estratègies que se centren en el treball dirigit, el treball supervisat i el treball autònom.

Els objectius a assolir són els següents:

  1. Conèixer el sistema educatiu i l'estructura del currículm per poder establir el marc d’actuació davant les necessitats especifiques d’aprenentatge.
  2. Adaptar processos d'ensenyament- aprenentatge per donar resposta a les necessitats educatives específiques de l'alumnat en contextos de diversitat.
  3. Explorar diferents alternatives metodològiques per a donar resposta a les necessitats educatives específiques dels alumnes.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM17 (Competència) Generar una adaptació curricular individualitzada adequada a un cas concret.
  2. KM44 (Coneixement) Explicar de manera crítica la repercussió de diferents models de política d'integració educativa sobre l'ús dels recursos públics del sistema educatiu.
  3. KM45 (Coneixement) Explicar de manera contextualitzada les intervencions logopèdiques en el marc escolar tenint en compte el projecte educatiu de centre i el paper que té el currículum comú en l'àmbit escolar.
  4. KM46 (Coneixement) Descriure la influència del context i de la interacció social i dinàmica a l'hora d'avaluar les necessitats educatives especials i de dissenyar i planificar una intervenció.
  5. KM47 (Coneixement) Explicar les necessitats educatives especials relacionades amb els trastorns de l'audició i la parla, així com els mètodes per afavorir el desenvolupament integral de les persones a les quals s'adreça la seva actuació.
  6. SM33 (Habilitat) Fer servir les tècniques i instruments de la professió per a detectar i avaluar les competències comunicatives i lingüístiques en l'àmbit escolar.
  7. SM34 (Habilitat) Preparar polítiques d'atenció a les necessitats educatives especials o dificultats d'aprenentatge relacionades amb el llenguatge i l'audició.

Continguts

1-El context del sistema educatiu

- Sistema Educatiu

- Les diferents etapes educatives

2-El currículum

- Els fonaments del currículum

- Característiques del currículum

3-El disseny i l'organització dels contexts d’ensenyament- aprenentatge

- El projecte educatiu de centre

- El projecte lingüístic

- La programació anual 

- La programació de l’aula (Unitats didàctiques o de programació)

4-Condicions que comporten la necessitat de realitzar adaptacions curriculars i plans individualitzats (PI)

- Necessitats Educatives Especials: Conceptes, tipus i causes

- Dificultats d’aprenentatge relacionats amb l’audició i la parla

5-Dimensions crítiques del disseny de les adaptacions curriculars i els PI

- Estructura i instruccions per a l’elaboració d’un PI

- Seguiment i valoració de l’aplicació d’un PI. Valoració de l’alumne

6-Estratègies metodològiques i recursos per a l’atenció a la diversitat

- L’escola com a medi integrador. L’escola inclusiva

- El paper del/ de la logopeda

- Criteris per a organitzar la resposta a les diferents necessitats de l’alumnat


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
- Classes magistrals 24 0,96
- Seminaris 12 0,48
Tipus: Supervisades      
Tutories 28 1,12
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i treball en equip 84 3,36

En aquest curs s'aprenen metodologides d'acció educativa pel futur professional fent-les servir i aplicant-les  directament en l'assignatura; per això s'estructura seguint la modalitat dels projectes (metodologia activa molt adient per  atendre la diversitat d'alumnat que hi ha en un aula). La implicació i la participació de tot l'estudiantat és indispensable des del primer moment. També hi haurà classes magistrals obertes i actvititats de classe com un estudi de cas, simulacions i discussions, destacant les presentacions de les estudiants. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Anàlisi del context legislatiu (oral, presencial) 10% 1 0,04 KM44, KM46
EV2: Projecte de treball de recerca (oral, presencial) 35% 1 0,04 KM47, SM33
EV3: Estudi de cas (escrit) 20% 0 0 CM17, SM33, SM34
EV4: Treball d'adaptació de material (escrit) 35% 0 0 CM17, KM45

Aquesta assignatura segueix un procediment d'avaluació continua, al llarg de tot el curs, per tant no preveu l'avaluació única; pel mateix motiu, tampoc  preveu per a l'alumnat de 2ª o posterior matrícula, l'avaluació mitjançant una única prova de síntesi.

Activitats avaluatives:

Evidència  1  (10%): Presentació oral grupal de l'anàlisi del context legislatiu català. Avaluació individual, valuació individual segons les aportacions de cada estudiant. Entrega resum del decret.  DATA: Setmanes 5 i 6.

Evidència 2  (35%): Presentació  oral del treball grupal basat en el projecte que es desenvolupa a classe i que gira al voltant de la logopeda i el seu rol a l'escola. Avaluació individual segons les aportacions de cada estudiant. DATA:  Setmanes 10 i 11.

Evidència 3 (20%): Treball escrit individual basat en l'elaboració i desenvolupament d'un estudi de cas.  Avaluació individual.  DATA: Setmana 14.

Evidència 4 (35%): Treball escrit grupal d'adaptació d'una unitat didàctica (un tema) d'un llibre de text escolar.  Avaluació grupal.  DATA: Setmana 18.

 Per considerar l'assignatura superada cal una nota mínima de 5,0. Per aprovar cal tenir totes les activitats avaluatives aprovades amb 5,0  i haver assistit a un mínim del 80% de les sessions, que són d'assistència obligatòria. 

Retorn de les avaluacions:

Tipus de retorn

EV i TIPUS

SETMANA

Escrit

EV3: A partir de la rúbrica

EV4: A partir de la rúbrica

18

19

A l’aula

EV 1: a partir de la rúbrica

EV2:  a partir de la rúbrica

12-13

 

L'estudiantat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40% del pes de les entregues) no podrà constar en l'acta de l'assignatura com a 'no avaluable'.

Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adient de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit, se’ls donarà l’oportunitat de poder superar la matèria mitjançant la repetició de l’activitat suspesa (setmana 20). Podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No es contempla la possibilitat de que aquesta recuperació serveixi per apujar nota. 

En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar un 0 en la valoració de l’activitat.

D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball o prova escrita es penalitzarà amb un 0 com a nota de l’assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com grupal (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d’un treball individual a classe, les professores consideren que un/a alumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l’assignatura.

Les pautes d'avaluació de la Facultat estan disponibles a l’enllaç     https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html 


Bibliografia

Bibliografia fonamental

GENERALITAT DE CATALUNYA (2008): Currículum. Educació Infantil. Barcelona: Departament d’Ensenyament.

GENERALITAT DE CATALUNYA (2008): Currículum. Educació Primària. Barcelona: Departament d’Ensenyament.

GISTAL(Grup d’Investigació sobre Sordeses i Trastorns en l’Adquisició del      llenguatge)(2002)L’ alumnat sord a les etapes infantil i primària.  Criteris i exemples d’intervenció educativa.Bellaterra, Servei de Publicacions de la UAB.

-ECHEITA, G. (2006) Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.

GINÉ, C. (coord.) (1996). Trastorns del desenvolupament i Necessitats Educatives Especials. Barcelona: UOC./Intervenció psicopedagògica en els transtorns del desenvolupament. Edició del 2000.

PUIGDELLÍVOL, I. (1992): Programació d’aula i adequació curricular. El tractament de la diversitat. Barcelona: Graó.

MACARULLA, I. SAIZ, M. (Coord)(2009) Bones pràctiques d'escola inclusiva. La inclusió d'alumnat amb discapacitat: un repte, una necessitat.Barcelona: GRAO (166)

MARCHESI, A. . [et al.] (1999): Desarrollo psicológico y educación. 3. Trastornos del desarrollo y necesidades especiales. Madrid:Alianza editorial.

Bibliografia complementària

ALDÁMIZ M. i altres(2000) <spanstyle="text-decoration: underline;">Com ens ho fem? Propostes per educaren la diversitat Barcelona: Grao nº 119.

A.A.V.V. (1993): Necesidades educativas especiales. Málaga: ediciones Aljibe.

ALVAREZ, L. SOLER, E. (1996): La diversitat en la pràctica educativa: modelos de orientación y tutoría. Madrid: Editorial CCS. Col·lecció Campus 3.

AINSCOW, M. (1994): Necesidades especiales en el aula. Madrid: UNESCO-Narcea.

ARNAIZ, P.. i LOZANO, J. (1996) Proyecto curricular para la diversidad. Psicomotricidad y lectoescritura. Madrid: Ed. CCS

CELA, J. [et al.] (1997): El tractament de la diversitat en l’etapa d’infantil i primària. Barcelona: Dossiers Rosa Sensat.

COLL, C. (1987): Psicología y currículum. Barcelona: Cuadernos de Pedagogía-Laia.

EISNER, E.W. (1987): Procesos cognitivos y currículum. Una base para decidir lo que hay   que enseñar. Barcelona: Martínez Roca.

FERRÁNDEZ,A. (Coord.) (1997):  Didàctica general. Barcelona, UOC.

GARCIA PASTOR, C. (1995): Una escuela común para niños diferentes: la integración escolar.   Barcelona: EUB.

GARCIA VIDAL, J. i GONZÁLEZ MANJÓN, D. (1998 3a edició): Evaluación e informe psicopedagógico. Una perspectiva curricular. Vol. I. Madrid: EOS.

GALLARDO, J.R. (1995,2a edició): Manual de logopedia escolar.Un enfoque pràctico. Málaga: Ediciones Aljibe.

GENERALITAT DE CATALUNYA (1996): Atenció a la diversitat a l’ESO: 50 idees per a   l’acció. Barcelona: Departament d’Ensenyament.

GENERALITAT DE CATALUNYA (2003): L’ús del  llenguatge a l’escola. Propostes d’intervenció per a l’alumnat amb dificultats

GIMENO, J. (1988): El currículum, una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.

GIROUX, H. A. i FLECHA, R. (1992): Igualdad educativa y diferencia cultural. Barcelona: Roure.

HANKO, G. (1993): Las necesidades educativas especiales en las aulas ordinarias. Barcelona: Paidós.

HEGARTY y otros(1998) Aprender juntos.  La integración escolar. Madrid: Morata

GONZÁLEZ, D. (1993): Adaptaciones Curriculares: guia para su elaboración. Málaga: Aljibe.

LOPEZ MELERO,M.(1993) Lecturas sobre integración escolar y social .Barcelona: Paidos

LOUGHLIN,C.E.; SUINA,J.H.(1982):El ambiente de aprendizaje: diseño y organización.Madrid:MEC/Morata,1987

LLUCH, X i SALINAS, J. (1996): La diversidad cultural en la práctica educativa. Madrid: M.E.C.

MARTÍN, E; MAURI, T., (COORDS) (2011): Orientación educativa. Atención a la diversidad y educación inclusiva. Bacelona: Graó.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1992): Adaptaciones curriculares. Madrid: MEC “Cajas rojas”

Monogràfic (1993b): Educar en la diversidad. Cuadernos de Pedagogía, 212.

Monogràfic (1998): Comprendre la diversitat en educació. Educar, 22 i 23.

MUÑOZ, E. (1992): Desenvolupament curricular i educació en la diversitat. Barcelona: ICE-UAB.

MUÑOZ, E. i RUÉ, J. (Coords.) (1993): Educació en la diversitat i escola democràtica. Bellaterra: ICE-UAB.

PALACIOS, J. (1996): La adaptación en Andalucía. Sevilla. Junta de Andalucía.

PÉREZ-CAMPANERO, Mª. P. (1991): Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Madrid: Narcea.

PUIGDELLÍVOL, I. (1998): <spanstyle="text-decoration: underline;">La educación especial en la escuela integrada. Barcelona: Graó.

RUÉ, J. i TEIXIDOR, M. (1991): Diversitat i agrupament d’alumnes. Bellaterra: ICE-UAB.

SANZ DEL RÍO, S. (1995): Integración de alumnos con Necesidades Educativas Especiales. Panorama Internacional. Madrid, Real Patronato.

STAINBACK, S. (1999): Aulas inclusivas. Madrid: Narcea.

UNESCO (1994): Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre Necesidades Educativas Especiales. París, UNESCO-MEC

UNESCO (1995): Las Necesidades Especiales en el Aula. Materiales para la formación de profesores. París: UNESCO.

WANG C.M. (1998): Atención a la diversidad del alumnado. Madrid: Narcea.


Programari

No aplicable en aquesta assignatura.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt