Logo UAB

Anàlisi Antropològica del Món Contemporani

Codi: 101249 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Antropologia Social i Cultural OB 3
Ciència, Tecnologia i Humanitats OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Laia Narciso Pedro
Correu electrònic:
laia.narciso@uab.cat

Equip docent

Jose Mansilla Lopez
(Extern) Per determinar

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no contempla prerequisits.


Objectius

Aquesta assignatura mostra com l’antropologia analitza els fenòmens socials contemporanis, emfatitzant les construccions socioculturals i la seva plasticitat, emmarcant-los contextual i temporalment en el món global.

Els objectius de l’assignatura Anàlisis Antropològic del Món Contemporani són presentar els debats actuals de l’antropologia centrats en el context contemporani d’un món global. Es pretén una aproximació crítica als fenòmens socioculturals i reflexiva vers la pròpia disciplina.


Competències

    Antropologia Social i Cultural
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen els debats epistemològics i metodològics en antropologia i les principals tècniques de recerca.
  • Fer servir les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques de manera crítica.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar el corpus etnogràfic i teòric de la disciplina amb capacitat d'anàlisi crítica i de síntesi.
    Ciència, Tecnologia i Humanitats
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar les relacions entre naturalesa i cultura utilitzant conceptes de l'antropologia, la filosofia i la història.
  • Construir discursos sobre el coneixement cientificotècnic utilitzant els recursos lingüístics propis de l'argumentació.
  • Explicar els conceptes fonamentals relacionats amb la vida, el seu origen i la seva evolució, i en especial els que fan referència als conceptes de salut i malaltia al llarg de la història.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Relacionar la dinàmica terrestre i la variable del temps en els processos terrestres, atmosfèrics i climàtics, i identificar les problemàtiques generades pels usos humans dels recursos naturals.
  • Treballar en equip de manera col·laborativa.
  • Utilitzar de manera crítica les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament les dades procedents de les recerques i els informes antropològics.
  2. Analitzar teòricament exemples etnogràfics de diversitat cultural en els àmbits de l'educació, el gènere i els sistemes d'inclusió-exclusió.
  3. Analitzar un fet d'actualitat des de la perspectiva antropològica.
  4. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  5. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  6. Aplicar els conceptes bàsics de l'antropologia social i cultural a la comprensió de les relacions entre diferents societats i cultures.
  7. Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals.
  8. Aprendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com un coneixement de contextos locals.
  9. Avaluar críticament els models teòrics explícits i implícits als materials etnogràfics.
  10. Avaluar críticament els models teòrics explícits i implícits en els materials etnogràfics.
  11. Conèixer i avaluar els debats metodològics de l'antropologia social i cultural.
  12. Conèixer i comprendre els processos diversos de relació intercultural.
  13. Conèixer i comprendre la incidència de la cultura en els diversos sistemes institucionals d'intervenció mediambiental.
  14. Desenvolupar activitats en grup.
  15. Diferenciar entre els conceptes teòrics de l'antropologia i els conceptes indígenes.
  16. Enumerar les teories sobre l'espècie humana i posar-les en relació amb la producció de la societat i la cultura.
  17. Establir la connexió històrica entre el coneixement etnogràfic i el desenvolupament teòric.
  18. Explicar els desenvolupaments disciplinaris i les tendències interdisciplinàries actuals de la crítica a la dicotomia cartesiana naturalesa-cultura.
  19. Exposar en forma narrativa els resultats del treball d'acord amb els cànons crítics de la disciplina i tenint en compte els diferents públics a qui va dirigit.
  20. Exposar oralment i per escrit problemes relacionats amb els temes tractats, particularment els associats a aspectes socials transcendentals.
  21. Fer recerques d'informació solvents i rellevants a través de mitjans especialitzats, Internet i bases de dades poblacionals.
  22. Fer un ús ètic de la informació, sobretot quan té caràcter personal.
  23. Identificar els desenvolupaments disciplinaris recents i la vinculació de la teoria antropològica amb les disciplines socials afins en el seu desenvolupament històric i les tendències interdisciplinàries actuals.
  24. Identificar els processos diversos de relació entre les poblacions humanes i el seu hàbitat.
  25. Identificar la variabilitat sociocultural a través de textos etnogràfics i fonts audiovisuals.
  26. Identificar la variabilitat transcultural dels sistemes econòmics, de parentiu, polítics, simbòlics i cognitius, educatius i de gènere, i la teoria antropològica que hi fa referència.
  27. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  28. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  29. Identificar les tendències interdisciplinàries actuals compartides per l'antropologia i les disciplines socials afins en el camp respectiu.
  30. Integrar els coneixements adquirits relatius a la diversitat biocultural humana, el seu origen i la seva expressió amb l'objectiu d'establir judicis i aportar a la societat criteris adequats, científics i ètics, no discriminatoris, sexistes o racistes.
  31. Interpretar els esdeveniments del món actual a partir de la diversitat física, econòmica, social i cultural.
  32. Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  33. Participar en debats sobre fets històrics i actuals respectant les opinions de la resta de participants.
  34. Produir materials sobre les relacions entre població humana i medi susceptibles de tenir un impacte crític en les concepcions polítiques i de sentit comú en els seus camps respectius.
  35. Reconèixer el caràcter cultural de les conceptualitzacions de la naturalesa i la societat.
  36. Reconèixer la importància del gènere, com un factor sociocultural més, en el comportament alimentari i el seu impacte diferencial sobre la salut.
  37. Resumir les característiques d'un text escrit en funció dels propòsits comunicatius.
  38. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre la relació entre naturalesa, cultura i societat.
  39. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
  40. Utilitzar el corpus etnogràfic en la crítica cultural.
  41. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

  1. L’antropologia com a ciència avui: contemporaneïtat, postmodernitat, globalització i civilització.
  2. Turisme i ciutat en un context global
  3. Desigualtat i despossessions al món contemporani.
  4. Circulació, béns i fronteres.
  5. Auge dels extremismes i moviments totalitaris.
  6. Memòria, orígens i estats.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 20 0,8 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 15, 17, 25, 26, 31, 32, 37, 39, 40
Debats grup classe 17 0,68 3, 5, 6, 7, 9, 12, 26, 31, 40
Visionat i discussió d'audiovisuals 10 0,4 3, 5, 11, 12, 15, 25, 31
Tipus: Supervisades      
Treballs individuals o en equip 20 0,8 3, 5, 6, 9, 12, 15, 17, 25, 26, 31, 37, 39, 40
Tutories preparació treball escrit 5 0,2 3, 5, 6, 9, 12, 15, 17, 25, 31, 37, 40
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 25 1 2, 3, 5, 6, 9, 17, 25, 37, 40
Lectura i comentari de textos 20 0,8 3, 6, 9, 17, 31, 37

Activitats formatives i metodologia 

 Classes magistrals, debats oberts, foment de la participació de l’estudiant, visualització de documents audiovisuals. Tot això estarà destinat a l’elaboració de treballs individuals i grupals i activitats autònomes i d’estudi personal i lectura i comprensió de textos. 

 L’horari i el dia de les tutories es comunicarà els primers dies de classes. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 25% 1 0,04 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 25, 26, 27, 28, 31, 32, 33, 34, 37, 38, 39, 40, 41
Examen 40% 1 0,04 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 31, 32, 35, 37, 39, 40, 41
Participació a l'aula 10% 30 1,2 1, 2, 8, 10, 11, 16, 18, 19, 20, 23, 26, 27, 28, 37, 38
Presentació oral 25% 1 0,04 2, 3, 4, 6, 7, 11, 14, 15, 21, 22, 25, 28, 30, 36, 40, 41

L’avaluació serà principalment de tipus continuada. Es dividirà de la següent manera:

 

-          Examen final, 40%

-          Presentacions grupals (25%) de temàtiques a escollir entre els diversos blocs del curs o sortides de camp.

-          Treballs individuals tipus assaig (25%) sobre temàtiques a escollir entre els diversos blocs del curs.

-          Participació, assistència i comentaris a classe (10%)

 

L’examen és l’única part que ha d’estar aprovada(5) per poder fer mitjana amb la resta de parts. A proposta de la classe, la part teòrica es pot dividir en dos exàmens (20% cadascú). Per fer nota mitjana s’ha de tenir una nota mínima de 4 en les dues parts.

 

Avaluació única

 

L’avaluació única estarà centrada únicament en la realització d’un examen final (50%), un treball individual tipus assaig (25%) i una ressenya d’un llibre vinculat a l’antropologia i a acordar amb el professor (25%).

 

Revaluació

 

La recuperació consistirà en un examen de la part suspesa.

 

Còpia en els treballs o exàmens

 

S'aplicarà la normativa vigent : Article 116. Resultats de l’avaluació (Article modificat per Acord de Consell de Govern de 19 de març de 2015):

 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en elsactes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Ús d’intel·ligència artificial (IA):

Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) exclusivament en tasques de suport, com la cerca bibliogràfica o d’informació, la correcció de textos o les traduccions. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat. La no transparència de l’ús de la IA en aquesta activitat avaluable es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.

 


Bibliografia

Cañada, Ernest y Murray, Ivan (2024). El malestar en la turistificación. Pensamiento critico para una transformación del turismo. Ed. Icària.

Delpierre, Alizée (2025). Servir a los ricos. Una mirada crítica a la intimidad de la élite social y econòmica. Península Ed.

Harvey, David (2004). El nuevo imperialismo. Editorial Akal.

Harvey, David (2008). El derecho a la Ciudad. New Left Review,  53.

Milano, Claudio y Mansilla, Jose (2018). Ciudad de vacaciones. Conflictos urbanos en espacios turísticos. Ed. Pol·len.

Wacquant, Loïc (2008). Castigar a los pobres. El gobierno neoliberal de la inseguridad social. Ed. Gedhisa.


Programari

No es requereix.


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt