Logo UAB

Gestió de projectes d'intervenció social II

Codi: 101123 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Sociologia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Joel Marti Olive
Correu electrònic:
joel.marti@uab.cat

Equip docent

Albert Terrones Ribas

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable fer Gestió de Projectes d'Intervenció Social I abans d'aquesta assignatura.


Objectius

Les assignatures de Gestió de Projectes d'Intervenció Social han estat dissenyades per tal d’introduir la dimensió professionalitzadora dins del grau de Sociologia i estan orientades a l’aprenentatge de les competències necessàries per a l'exercici professional dins del món de la intervenció social i la gestió de polítiques públiques, a través dels següents objectius:

  • Vincular la intervenció social als marcs conceptuals i metodològics de les ciències socials, de la intervenció social i amb els debats socials de l’època.
  • Conèixer el context en què es desenvolupa la intervenció social, tant pel que fa a la diversitat d’actors (administracions públiques, tercer sector, consultores, associacions, etc.) com respecte a la diversitat d’àmbits, objectius i plantejaments.
  • Saber aplicar eines metodològiques i instruments per a l’elaboració, desenvolupament i avaluació de projectes d’intervenció social.

Mentre que l'assignatura Gestió de Projectes d'Intervenció Social I ofereix una mirada integral al context en què es desenvolupa la intervenció social, Gestió de Projectes II aborda el tercer objectiu i es centra en l'aprenentatge de mètodes i tècniques per diagnosticar, dissenyar, gestionar i avaluar intervencions socials, considerant el paper dels actors polítics, tècnics i ciutadans en aquests processos.


Competències

  • Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  • Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
  • Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  • Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  2. Demostrar fins a quin punt la seva influència és important per al disseny o l'avaluació d'un projecte d'intervenció social.
  3. Distingir les desigualtats subjacents a unes polítiques o a uns conflictes determinats.
  4. Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  5. Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la cultura amb els debats teòrics i metodològics generals.
  6. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

 

BLOC I. EL DISSENY DE PROJECTES D'INTERVENCIÓ SOCIAL

1. Projecte d’intervenció social. Conceptes bàsics.

2. Diagnòstic: problemàtica, obtenció d'informació i anàlisi

3. Objectius i teoria del projecte

4. Planificació: programació, organització, recursos i finançament

5. Comunicació, implementació i seguiment

6. Avaluació 

 


BLOC II. LA PERSPECTIVA PARTICIPATIVA EN LA INTERVENCIÓ SOCIAL

7. Fonaments de les metodologies participatives en intervenció social

8. Etapes d'un disseny participatiu, actors i nivells de treball.

9. Tècniques participatives

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques a l'aula 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sessions expositives 17 0,68 1, 2, 3, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories de grup 6 0,24 1, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Cerca informació i preparació de proves 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6
Lectura de textos 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6
Treball en grup 55 2,2 1, 2, 3, 4, 5, 6

La metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura situen el disseny de projectes, el treball amb casos i el debat a l'aula en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge. Les sessions expositives i les lectures estan orientades, d'una banda, a donar les eines necessàries per a aquest aprenentatge pràctic, així com també a consolidar l'adquisició dels coneixement teòrics i metodològics que aquest implica. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Disseny d'un projecte d'intervenció social 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pràctiques Bloc II 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Proves individuals (dues) 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6

L'avaluació continuada de l'assignatura es basa en la realització de les següents activitats:

 

- El disseny en equip d'un projecte d'intervenció social: 

  • La temàtica del projecte pot ser triada per cada equip.
  • El projecte es dividirà en tres lliuraments: (1) diagnòstic, objectius i teoria del canvi; (2) planificació; i (3) revisió del conjunt i avaluació. Cadascun d'aquests lliuraments tindrà un retorn als equips, si bé la nota serà final per al conjunt del projecte. 
  • La realització d'aquest projecte implica la realització de tasques fora de l'espai de classe però també la participació activa dels equips a les classes (les quals seran un espai de treball en equip). Per tant, aquesta participació activa dels equips a classe és obligatòria.
  • En cas que el projecte es vinculi a una entitat externa, el treball es podrà desenvolupar sota la modalitat d'Aprenentatge Servei (ApS) o Aprenentatge Basat en Reptes (ABR). 

 

- La realització de dues proves individuals que es distribuiran al llarg del quadrimestre, cadascuna d'igual pes. 

 

- La realització de pràctiques corresponents al Bloc II del programa, que consistiran en la realització d'activitats a l'aula i en un exercici pràctic individual fora de l'aula que es lliurarà en format video.

 

Avaluació única

Seguint el criteri de la Facultat de CCPP i Sociologia, i en coherència amb l’estratègia docent, aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 

Condicions per superar l’assignatura:

- L'assistència regular a classe és necessària per a garantir el correcte seguiment de l'assignatura.

  • Tot i que no és necessari informar d'absències puntuals, qualsevol circumstància que impedeixi aquesta assistència regular ha de ser comunicada amb antelació per poder valorar alternatives de seguiment. 
  • Per al treball en equip: Atenent al caràcter acumulatiu del pla de treball, en cas d’absència/es ocasional/s, l’equip ha de garantir obligatòriament la presència de –com  mínim– una de les persones integrants. Igualment, haurà de garantir la transferència de coneixement i tasques realitzades a totes les persones de l’equip de forma que no s’afecti el desenvolupament de les sessions.

- Que al final del curs, cadascuna de les activitats d'avaluació assoleixi la nota mínima de 5. La qualificació final s'obté de les puntuacions obtingudes a cada activitat d'avaluació amb la ponderació que li correspon.

 

Recuperació

Les activitats d'avaluació seran recuperables mitjançant activitats similars. A través de les recuperacions no es podrà obtenir una qualificació final superior al 5.

 

No avaluables

A l’acta d’avaluació tindran la qualificació de “no avaluables” aquelles persones que no hagin realitzat alguna de les activitats d'avaluació.

 

Ús d'intel·ligència artificial 

  • Ús restringit: Per a aquesta assignatura, es permet l'úsde tecnologies d'Intel·ligènciaArtificial(IA) en tasques de suport, com l'exploració i la cerca d’informació, el suport a la generació d'idees, el suport a la redacció (estructuació del text i correcció) i comprovacions de coherència interna.
  • S'haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
  • La no transparència de l’ús de laIA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització parcial o total en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat. L'estudiant/grup hauran de ser capaços en tot moment d'exposar i justificar qualsevol idea, argument o contingut del treball. Quan aquesta exposició o justificació no sigui satisfactòria es podrà considerar com a indici d'ús il·legítim d'IA. 

 

Plagi i altres irregularitats

D'acord amb la normativa acadèmica, qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, s’ha de qualificar amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura és 0.

 

 


Bibliografia

Disseny i avaluació de projectes 

Alegre, Miquel Àngel et al. (2017). Guia pràctica d'avaluació de programes del tercer sector social. Ivàlua.

Àlvarez, Alexandre (2017). Extracte del curs de gestió de projectes. Diputació de Barcelona.

Blasco, Jaume (2009). Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d'avaluació. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 1). Ivàlua.  

Crespo, Ramon; Sampériz, Abel; Pujadas, Carol (2020). Nous relats per a la planificació i l'avaluació: res tan pràctic com una bona teoria. Ajuntament de Barcelona.

Direcció de Serveis de Formació (s/d). Gestió de projectes. Diputació de Barcelona. 

Mille Galán, Josep Maria (2015). Manual bàsic d’elaboració i avaluació de projectes (Útil Pràctic 25). Ajuntament de Barcelona, Torre Jussana.

Posavac, Emil J. (2015). Program evaluation: Methods and case studies. Routledge.

Oms, Montserrat; Ramos, Xavier (2020). Planificació i avaluació d’un projecte. Agència Catalana de Joventut.

Project Management Institute (2013). Guía de los fundamentos de la dirección de proyectos (5a ed.). Project Management Institute.

Ortegon, Ernesto; Pacheco, Juan; Prieto, Adriana (2005). Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. CEPAL.

Simone, Beth (2022). Como resolver problemas públicos. Una guía práctica para arreglar el gobierno y cambiar el mundo. Galaxia Gutenberg.

 

Metodologies participatives

Martí, Joel (2016). Investigación-acción. Introducción a la perspectiva, diseño y métodos. Universitat Autònoma de Barcelona (disponible al Campus Virtual)

Martí, Joel, Jorba, Laia (2011). Tècniques participatives peral debat grupal. Diputació de Barcelona. 2a ed. rev.

Burns, Danny; Howard, Jo; Ospina, Sonia, M. (2022). The SAGE Handbook of Participatory Research and Inquiry. Sage Ed.

 


Programari

-


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda