Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Política Comparada I

Codi: 101081 Crèdits: 6
2025/2026
Titulació Tipus Curs
Ciència política i gestió pública OB 3
Relacions Internacionals OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Margarita Leon Ramon Borja
Correu electrònic:
margarita.leon@uab.cat

Equip docent

(Extern) Mireia Grau

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

S'espera que les i els estudiants coneguin adequadament, com a mínim, els conceptes i teories treballats en l'assignatura Ciència Política del primer del grau. 
										
											
										
											Les classes al matí G1 s'impartirà en anglès i s'espera un bon nivell de comprensió activa i passiva en anglès (veure objectius). Les classes a la tarda (G51) s'impartiran en castellà / català i s'espera un bon nivell de lectura en anglès. Els exàmens es poden lliurar en català, castellà, o anglès.
 
 

Objectius

Aquesta assignatura és obligatòria en el tercer curs de Grau i Ciència Política i Gestió Pública. L'assignatura pretén treballar alguns dels principals enfocaments, conceptes i teories de la política comparada a través una anàlisi en profunditat dels sistemes polítics europeus occidentals més rellevants.
										
											
										
											G1 és completament en anglès per donar als estudiants una oportunitat de consolidar un nivell d'anglès que els permeten seguir i participar en assignatures en anglès tant a la UAB com en programes d'intercanvi internacional. S'espera realitzar classes amb una comprensió d'anglès activa, és a dir, que les debats en seminaris es realitzaran en anglès. Els treballs d'avaluació per escrit i l'examen es poden realitzar en anglès, català o castellà. La presentació oral serà en anglès i s'espera que el nivell permeti una expressió oral correcta i fluïda
 
 

Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  • Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  • Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
    Relacions Internacionals
  • Analitzar casos i fenòmens de l'esfera internacional i interpretar textos polítics diversos fent servir les teories polítiques contemporànies.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  3. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  4. Analitzar polítiques públiques de diferents països i sistemes polítics.
  5. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  6. Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  7. Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  8. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  9. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  10. Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  11. Elaborar anàlisis comparatives de diferents sistemes polítics, identificant de manera argumentada diferències i semblances.
  12. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  13. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  14. Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament de diferents sistemes polítics.
  15. Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional des d'una perspectiva comparada.
  16. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  17. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  18. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  19. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  20. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  21. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  22. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  23. Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  24. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  25. Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  26. Treballar autònomament.
  27. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  28. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Continguts

NOTA: PARA UNA DESCRIPCIÓN MAS DETALLADA DE LOS CONTENIDOS DEL CURSO, SE RUEGA  CONSULTAR LA GUÍA DOCENTE DE LA ASIGNATURA DISPONIBLE AL CAMPUS VIRTUAL AL INICIO DEL CURSO

BLOQUE I: INTRODUCCIÓ

 Tema 1 - Introducció a la política comparada.

¿Per qué comparar? Comparar per valorar. Comparar per explicar. Evolució y futur dels estudis comparatius en c. política

 Tema 2: La lógica del mètode comparatiu.

Diferents disenys de recerca. Diferents debats metodològics del métode comparatiu

 Tema  3: Introducció a les institucions y conceptes claus del analisi comparatiu dels sistemes polítiques

 

 BLOQUE II: SISTEMES POLÍTICS

Tema 4: antecedents històrics i constitucions

Reigne Unit, Alemania, França, Italia

Tema 5: Sistemes electorals y sistemes de partits

Tema 6: Parlaments i Governs

Regne Unit: El model Westminster. Alemania: La democracia del Canciller, França: Semi-presidencialisme ; Italia: parlamentarisme dual

Tema 7: El régimen territorial, federalisme i descentralizatció

 

BLOQUE III:  ANALISI COMPARADA DE LA QUALITAT DEMOCRÀCIA I POLÍTIQUES PÚBLIQUES

Tema 8. Comparació  sistemes polítics majoritaries i de consens

 Tema 9: Vetoplayers

 Tema 10: 'Policy outcomes' dels diferents sistemes polítics

 

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases teoricas 30 1,2 23
Presentacion publica de trabajos 8 0,32 8, 12, 20, 28
Seminarios de discusion de textos y de casos 16 0,64 5, 6, 7, 18, 23
Tipus: Supervisades      
Tutoria 14 0,56
Tipus: Autònomes      
Estudio 30 1,2 13, 16, 24, 26, 27
Lectura de textos 35 1,4 26
Redaccion de trabajos 15 0,6 5, 6, 16, 23, 24

La assignatura 'Política Comparada 1' és de 6 crédits ECTS ,  un total de 150 hores de dedicació del estudiant (25 hores/1 ECTS). Aquests crèdits es reparteixen de la següent manera:

 

Activitats dirigides:

  • Classes magistrals.
  • Presentacin publica de treballs.
  • Seminaris de discusió de textos i de casos

Ativitats supervisades:

  • Tutoríes de suport a la realització dún projecte o seguiment del curs.

 

Actividats autònomes:

  • Lectura de textos: Lectura compresiva de textos
  • Estudi
  • Redacció de treballs:

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evaluació continua seminaris 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27
Exàmen 50% 2 0,08 4, 5, 6, 7, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 23, 24, 26
Treball 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28

L'avaluació d'aquesta assignatura es realitza a partir dels següents tipus de treballs:
										
											
										
											 
										
											
										
											    Examen: 50% de la nota. És condició necessària però no suficient aprovar l'examen per aprovar l'assignatura.
										
											
										
											    Control de lectures, pràctiques o similar en les sessions de seminari: 20% de la nota (Un mínim de 2 controls individuals o en grup).
										
											
										
											    Treballs i presentacions orals a classe: 30% de la nota. Un treball en grups d'aproximadament 2-3 persones (depèn de el nombre final de matriculats de cada grup) sobre un dels temes que proposa la professora al principi de curs.



Avaluació compensatoria

-Si l'examen o el treball en group no supera l'aprovat l'alumne tindrá l'oportunitat d'acollir-se a les activitats de compensació. Consideracions importants:


- Les activitats corresponents a les pràctiques en seminaris no són recuperables
- La recuperació podrá ser parcial (exàmen o treball) o total (exàmen i treball)
- La nota màxima de aquesta avaluació compensatoria no pot superar el 5 (aprovat)
- No serà possible acollir-se a avaluaciò compensatoria sense haver fet primer l'avaluació ordinaria ( excepte absències degudament justificades)


Avaluació Única 
consitirá en:

- Examen escrit corresponent al 100% de la nota. L'exàmen consistirà of 2 parts. La primera serà comuna a l'examen general de la assignatura. La segona part consistirà en preguntes relacionades amb la part del'assignatura coberta en seminaris i el treball pràctic.


Estudiants No Avaluables:

-La condició de No Avaluable només s'aplicarà als/les estudiants que no s'hagin presentat a l'examen i no hagin tampoc fet el treball en grup. Amb una sola nota en una d'aquestas provas ja no es pot accedir a la condició de no avaluable.


Ús d'intel·ligència artificial (IA)


-
Ús permès: En aquesta assignatura, es permet l'ús de tecnologies d'Intel·ligència Artificial (IA) com a part integrant del desenvolupament del treball, sempre que el resultat final reflecteixi una contribució significativa de l'estudiant en l'anàlisi i
la reflexió personal. L'estudiant haurà d'identificar clarament quines parts han estat generades amb aquesta tecnologia, especificar les eines emprades i incloure una reflexió crítica sobre com aquestes han influït en el procés i el resultat final de l’activitat.
La no transparència de l’ús de la IA es considerarà falta d'honestedat acadèmica i pot comportar una penalització en la nota de l'activitat, o sancions majors en casos de gravetat.





Bibliografia

Bibliografia bàsica (les lectures relacionades a cada sessió s'especificaran en el programa al Campus Virtual abans de l'inici de curs).

 

Lijphart, Arendt. Patterns of Democracy, Yale: Yale University Press, 1999.

 

Colomer, J. M. Comparative European Politics, London, Routledge, 2008. 

Caramani, D. (eds.) Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press, 2008, 

Bara, Judith and Mark Pennington, Comparative Politics, Sage 2009

Bale, T. European politics: a comparative introduction, 2nd Edition, London: Palgrave, 2008

Landman, T., Issues and methods in Comparative Politics: An Introduction. London: Routledge, 2003.

Levis, M. (1997) Consent, Dissent and Patriotism, Cambridge University Press

 Krook, Mona Lena, Joni Lovenduski and Judith Squires (2009). Gender Quotas and Models of Political Citizenship. British Journal of Political Science, 39, pp 781-803

Pasquino, G., Sistemas políticos comparados, Buenos Aires, prometo libros, 2004.

Poguntke, Thomas y Paul Webb (eds): The presidentialization of politics. A comparative study of modern democracies, Oxford: Oxford University Press, 2005.

Tsebelis, G. Veto Players: How Political Institutions Work, Princeton, Princeton University Press, 2002.

Wedeen, Lisa: Ambiguities of Domination Chicago, Chicago University Press, 1999

 

 


Programari

Sense specificar


Grups i idiomes de l'assignatura

La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 10 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 51 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 510 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda