Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
Bioquímica | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L’assignatura Bioquímica I constitueix la primera part de la matèria “Bioquímica”. En aquesta assignatura s’estudien les característiques estructurals i funcionals de les biomolècules des d’un punt de vista bàsic (tal com correspon a una assignatura de primer curs); però també amb la profunditat necessària que exigeix el fet que els coneixements adquirits aquí seran utilitzats en la segona part de la matèria, anomenada Bioquímica II, i a més són fonamentals per al seguiment de la majoria de les matèries del Grau de Bioquímica.
PROGRAMA:
TEORIA
Tema 1. ELEMENTS, MOLÈCULES I ENTORN FÍSIC DELS ÉSSERS VIUS.
Biomolècules. Nivells d'organització estructural de les biomolècules. Tipus d’enllaços entre molècules. Importància biològica de l’aigua. Interaccions no covalents en medi aquós. Ionització de l'aigua, equilibri iònic i sistemes amortidors.
Tema 2. PRINCIPIS DE BIOENERGÈTICA.
Les transformacions d’energia a éssers vius i les lleis de la Termodinàmica. Energia lliure i constant d’equilibri. Reaccions acoblades. Transferència de grups fosfat, i paper del ATP. Reaccions d’oxidacióreducció.
Tema 3. PROTEÏNES: ESTRUCTURA PRIMÀRIA I FUNCIONS BIOLÒGIQUES.
Classes de proteïnes i les seves funcions. Estructura i propietats dels aminoàcids; estereoisomeria i comportament àcid ‐ base. Pèptids i enllaç peptídic. Anàlisi de la composició d'aminoàcids i de la seqüència de les proteïnes.
Tema 4. ESTRUCTURA TRIDIMENSIONAL DE LES PROTEÏNES.
Nivells d’estructuració de les proteïnes. Descripció de l’hèlix alfa i les fulles beta. Proteïnes fibroses. Proteïnes globulars. Autoassemblatge de proteïnes. Plegament proteic: factors que el determinen. Xaperones moleculars. Introducció a les malalties conformacionals. Predicció de l’estructura proteica. Estructura quaternària. Determinació de l’estructura tridimensional de macromolècules mitjançant ressonància magnètica nuclear i difracció de raigs X.
Tema 5. RELACIÓ ESTRUCTURA‐FUNCIÓ I EVOLUCIÓ DE PROTEÏNES.
Emmagatzematge i transport d'oxigen: mioglobina i hemoglobina. La mioglobina i l'hemoglobina com exemples d'evolució proteica. Ús de les seqüències de proteïnes per a l’anàlisi de relacions evolutives. Al·losterisme i cooperativitat de l’hemoglobina. Diferents formes d'hemoglobina: adaptació fisiològica i patologia molecular.
Tema 6. CATALITZADORS BIOLÒGICS.
Naturalesa i funció. Classificació i nomenclatura dels enzims. Efectes dels catalitzadors en les reaccions químiques: mecanismes generals. Descripció de mecanismes enzimàtics. Concepte de velocitat inicial. Cinètica enzimàtica: model de Michaelis‐Menten. Cofactors enzimàtics. Inhibició enzimàtica. Regulació de l'activitat enzimàtica: al·losterisme, modificació covalent i canvis en la concentració d’enzim. Aplicacions biomèdiques i biotecnològiques.
Tema 7. GLÚCIDS.
Tipus de glúcids i les seves funcions. Monosacàrids: descripció i propietats. Derivats de monosacàrids. Enllaç glucosídic. Oligosacàrids. Polisacàrids estructurals i de reserva. Glucoconjugats: glucoproteïnes, proteoglucans i glucolípids. Els glúcids com molècules informatives.
Tema 8. ÀCIDS NUCLEICS.
Naturalesa i funció. Nucleòtids. Estructura primària dels àcids nucleics. Estructura secundària: model de Watson i Crick i estructures alternatives. Estructura terciària: superplegament del DNA i RNA de transferència. Complexes DNA‐proteïnes: organització del cromosoma.
Tema 9. DNA RECOMBINANT.
Materials i metodologia de clonatge del DNA. Construcció de biblioteques de DNA. Selecció i recerca de seqüències de DNA: hibridació. Seqüenciació del DNA. Projectes genoma. Algunes aplicacions de l’enginyeria genètica. Genòmica i proteòmica.
Tema 10. LÍPIDS I MEMBRANES BIOLÒGIQUES.
Tipus de lípids i funcions. Lípids d'emmagatzematge. Lípids estructurals de membrana. Altres lípids amb activitat biològica específica. Lipoproteïnes. Estructura i propietats de les membranes biològiques.
PROBLEMES
El contingut d’aquest apartat, que es lliurarà en forma de dossier el començament del semestre, consisteix en una quantitat determinada d’enunciats de problemes relacionats amb els temes desenvolupats a Teoria. Les pròpies característiques de les diverses parts del temari de Teoria fan que els enunciats dels problemes es concentrin en alguns aspectes determinats que són: equilibri químic i sistemes amortidors, energia lliure i constant d’equilibri, mètodes de purificació i d’anàlisi de macromolècules i cinètica enzimàtica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 8 | 0,32 | KM15, KM16, SM10, SM11 |
Classes de teoria | 37 | 1,48 | CM08, CM09, KM14, KM15, KM16, SM10, SM11, SM12 |
Tipus: Supervisades | |||
Aplicació del coneixement adquirit a la resolució del problemes | 23 | 0,92 | KM15, KM16, SM10, SM11 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de informació i estudi | 64 | 2,56 | CM08, CM09, KM14, KM15, KM16, SM10, SM11, SM12 |
METODOLOGÍA DOCENTE:
Les activitats formatives estan repartides en dos apartats: classes de teoria i classes de problemes, cadascuna d’elles amb la seva metodologia específica.
Classes de teoria
El professor/a explicarà el contingut del temari amb el suport de material audiovisual que estarà a disposició dels estudiants al Campus Virtual de l’assignatura amb antelació al inici de cadascun dels temes del curs. Aquestes sessions expositives constituiran la part més important de l’apartat de teoria. És recomanable que els estudiants disposin del material publicat al CV en forma impresa per tal de poder seguir les classes amb més comoditat Sota el guiatge del professor/a mitjançant comunicació a través del Campus Virtual, els coneixement d’algunes parts escollides del temari poden ser cercats i estudiats mitjançant aprenentatge autònom per part dels estudiant en grups reduïts de 4‐5 alumnes.
Classes de problemes
A començaments de semestre es lliurarà a través del Campus Virtual un dossier d’enunciats de problemes de l’assignatura que s’aniran resolent al llarg de les sessions. En un nombre limitat de sessions repartides al llarg del semestre, els professors de problemes exposaran els principis experimentals i de càlcul necessaris per treballar els problemes, explicant les pautes per la seva resolució, i impartint al mateix temps una part de la matèria complementària a les classes de teoria. Els estudiants treballaran els problemes fora de l’horari de classe. Les sessions presencials es dedicaran a la resolució de problemes prèviament treballats fora de l'aula. Els estudiants en grups de 3 alumnes discutiran les seves resolucions dels problemes/casos i la defensaran al aula.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè els alumnes completin les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa de problèmes resolts | 10% | 8 | 0,32 | KM14, KM15, KM16, SM10, SM11 |
Examen de problemes | 10 | 1 | 0,04 | KM14, KM15, KM16, SM10, SM11 |
Examens de teoria | 70% | 5 | 0,2 | CM08, CM09, KM14, KM15, KM16, SM10, SM11, SM12 |
Lliuraments de problemes resolts a l'aula | 10% | 4 | 0,16 | KM14, KM15, KM16, SM10, SM11 |
Bibliografia bàsica:
- Lehninger. Principles of Biochemistry. Nelson, D. and Cox, M., 8th ed. W.H. Freeman (Macmillan Learning), 2021.
- Biochemistry. Voet D, Voet JG, Charlotte WP, 5th ed. John Wiley & Sons Ltd, 2018.
Enllaços web
Els trobareu actualitzats al espai moodle de l’assignatura.
-
La informació proporcionada és provisional fins al 30 de novembre de 2025. A partir d'aquesta data, podreu consultar l'idioma de cada grup a través d’aquest enllaç. Per accedir a la informació, caldrà introduir el CODI de l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 311 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 312 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 31 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |